Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Som syklist og bilist har jeg blitt sneiet av nok idioter til å vite at mange burde få førerkortet inndratt. I disse gopro dager bør man jo sørge for at nettopp det skjer.

Jeg oppfører meg meget hjelpsomt og svipper alltid innom busslommer, gang og sykkelveg for å slippe frem trafikk derav blir man mer oppgitt over de som ikke bør ferdes på vei.

 

Jeg har mange prakteksempler, men en morgen kl. 06:30 på vei til jobb kom det en bil i langt over 80 i 80-sonen (tipper 110ish) og begynte forbikjøringen ca. 200 meter etter han sneiet meg. Hvis jeg noengang ser slik oppførsel når jeg selv sitter i bil kommer jeg til å tilkalle politiet og stille som vitne.

 

 

EDIT:
Og joda, som bilist vil jeg også innimellom sukke når jeg havner bak syklister med dårlig tid til neste avtale. Men når du får førerkortet så samtykker du i at du ikke skal la din frustrasjon gå utover dine medtrafikanter.

 

Når jeg møter syklister som oppfører seg som idioter så gir jeg dog beskjed, men på en folkelig og høfflig måte.

Spesielt får jeg lyst til å dra opp medlemskortene i div. sykkelklubber og slå av en prat med sykkelfelt som ikke har orden på feltet hvor de vingler ut og inn i både 3 og 4 i bredden uten å ense trafikken bak seg. De ser trafikken men gir beng. Heldigvis er disse i sterkt fåtall og alle sykkelklubber jeg har syklet med har stort fokus på god samhandling med trafikken.

 

Disse fjottene med 5-6 stykker i et lite felt som er "all over" er som regel en liten kameratgjeng på "egentrening" og mye å skravle om.

 

En annet utfordring er alle sykkelrittene på offentlig vei som må skje samtidig som avvikling av annen trafikk. Her er det mye hodeløs oppførsel fra deltakere som ikke forstår at trafikken går som normalt selv om du skal sette ny pers. Disse type hobbyritt burde vært underlagt noen nye regelverk. Heldigvis blir de fleste avviklet på helgedager eller helligdager.

 

Men i hovedsak er det antallet sykkelritt som er unødvendig høyt. Man bør begrense antallet og heller sørge for å forbedre disse arrangementene. Ellers ved å bo i verdens rikeste land så har jeg håp om at man vil fortsette å ha et høyt fokus på å bygge mer dedikerte sykkelveier samt alltid sørge for sykkel og gangvei på strekninger hvor dette mangler og folk ferdes.

 

 

Og bare for å nevne det. I byene er det mange som bør få inndratt både fotgjengersko og sykkel ;)

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viser jo bare hvorfor syklister bør holde seg unna trafikerte veier

 

"Astana-rytteren var på en treningstur lørdag morgen da han kolliderte med en varebil."

"Michele ble truffet av en bil i et veikryss."

"frontkolliderte  Scarponi med en varebil. "

 

Så, hvem har den egentlige skylden?

Dårlig skrevet artikkel eller bare uvitenhet..

Lenke til kommentar

Viser jo bare hvorfor syklister bør holde seg unna trafikerte veier

 

"Astana-rytteren var på en treningstur lørdag morgen da han kolliderte med en varebil."

"Michele ble truffet av en bil i et veikryss."

"frontkolliderte  Scarponi med en varebil. "

 

Så, hvem har den egentlige skylden?

Dårlig skrevet artikkel eller bare uvitenhet..

 

Ja, selvfølgelig, det er de som blir drept som er problemet, ikke det som dreper.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Astana-rytteren var på en treningstur lørdag morgen da han kolliderte med en varebil."

"Michele ble truffet av en bil i et veikryss."

"frontkolliderte  Scarponi med en varebil. "

 

Så, hvem har den egentlige skylden?

Dårlig skrevet artikkel eller bare uvitenhet..

Påkjørt: https://www.nrk.no/sport/sykkelveteranen-scarponi-dod-etter-pakjorsel-1.13483985

Hitted by a van: http://www.astanaproteam.kz/modules.php?name=astana&page=news&id=711

 

Viser jo bare at mange bilister aldri skulle fått førerkort ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens tregeste forbikjøring

Skal de først lage en "reklame" så burde den være realistisk

 

Det er alltid riktig å senke farten før du kjører forbi saktegående kjøretøy.  De som legger seg ut i 80kmt og blåser forbi en syklist som ligger i 30-40kmt uten å ha god nok avstand skaper en rimelig farlig situasjon for den myke trafikanten.  

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hvorfor folk går full autismemodus over at noen sykler to i bredden. På de fleste veier må du må jo uansett vente til det er klart før du kan kjøre forbi og forbikjøringen blir jo kortere.

 

Her ser du en video som illustrerer hvorfor det kan virke provoserende når to syklister ligger side ved side fremfor å ligge pent på rekke.

Siden det også er dedikert sykkelfelt her blir det ekstra provoserende,  men samme gjelder ved vanlig vei med skulder.

 

[YouTube]

[/Youtube]
Lenke til kommentar

Herlig :D

 

Våren og syklister får meg alltid til å bli litt mer oppmerksom som sjåfør igjen. Man kan fort bli sløv etter en vinter med mørke dager og uendelig regn. Dog gleder jeg meg ikke like mye til MC slippet som kjører kamikaze (eller var det kawasaki?) for å slippe kø.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...