Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ulovlig å sykle på rødt (bota er 900 kr), men det er faktisk ikke forbudt å sykle fra fortau/gangbane til fortau/gangbane over gangfeltet på rød mann. Rød/grønn mann er nemlig et fotgjengersignal og dette gjelder ikke syklister som benytter gangarealer. Så en syklist som benytter kjørebanen må altså stoppe på rødt, mens syklisten på fortauet rett ved siden av kan lovlig sykle over på rød mann. Sånn er faktisk det (rotete) norske regelverket.

Lenke til kommentar

Det er ulovlig å sykle på rødt (bota er 900 kr), men det er faktisk ikke forbudt å sykle fra fortau/gangbane til fortau/gangbane over gangfeltet på rød mann. Rød/grønn mann er nemlig et fotgjengersignal og dette gjelder ikke syklister som benytter gangarealer. Så en syklist som benytter kjørebanen må altså stoppe på rødt, mens syklisten på fortauet rett ved siden av kan lovlig sykle over på rød mann. Sånn er faktisk det (rotete) norske regelverket.

Den tviler jeg på da syklisten har vikeplikt

Lenke til kommentar

Det er ulovlig å sykle på rødt (bota er 900 kr), men det er faktisk ikke forbudt å sykle fra fortau/gangbane til fortau/gangbane over gangfeltet på rød mann. Rød/grønn mann er nemlig et fotgjengersignal og dette gjelder ikke syklister som benytter gangarealer. Så en syklist som benytter kjørebanen må altså stoppe på rødt, mens syklisten på fortauet rett ved siden av kan lovlig sykle over på rød mann. Sånn er faktisk det (rotete) norske regelverket.

De kan lovlig sykle på "rød mann", men de har vikeplikt for alt og alle om de velger å gjøre det. I praksis samme regler som gjelder for de gående som velger å krysse på "rød mann" altså, selv om "rød mann" kun gjelder for gående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ulovlig å sykle på rødt (bota er 900 kr), men det er faktisk ikke forbudt å sykle fra fortau/gangbane til fortau/gangbane over gangfeltet på rød mann. Rød/grønn mann er nemlig et fotgjengersignal og dette gjelder ikke syklister som benytter gangarealer. Så en syklist som benytter kjørebanen må altså stoppe på rødt, mens syklisten på fortauet rett ved siden av kan lovlig sykle over på rød mann. Sånn er faktisk det (rotete) norske regelverket.

Den tviler jeg på da syklisten har vikeplikt

Du nevner jo selv grunnen til at det er lovlig. De har vikeplikt. Også gående kan krysse på rødt om de ikke er til hinder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er ulovlig å sykle på rødt (bota er 900 kr), men det er faktisk ikke forbudt å sykle fra fortau/gangbane til fortau/gangbane over gangfeltet på rød mann. Rød/grønn mann er nemlig et fotgjengersignal og dette gjelder ikke syklister som benytter gangarealer. Så en syklist som benytter kjørebanen må altså stoppe på rødt, mens syklisten på fortauet rett ved siden av kan lovlig sykle over på rød mann. Sånn er faktisk det (rotete) norske regelverket.

Den tviler jeg på da syklisten har vikeplikt

Du nevner jo selv grunnen til at det er lovlig. De har vikeplikt. Også gående kan krysse på rødt om de ikke er til hinder.

 

Men syklister er kjørende

Lenke til kommentar

 

Det er ulovlig å sykle på rødt (bota er 900 kr), men det er faktisk ikke forbudt å sykle fra fortau/gangbane til fortau/gangbane over gangfeltet på rød mann. Rød/grønn mann er nemlig et fotgjengersignal og dette gjelder ikke syklister som benytter gangarealer. Så en syklist som benytter kjørebanen må altså stoppe på rødt, mens syklisten på fortauet rett ved siden av kan lovlig sykle over på rød mann. Sånn er faktisk det (rotete) norske regelverket.

De kan lovlig sykle på "rød mann", men de har vikeplikt for alt og alle om de velger å gjøre det. I praksis samme regler som gjelder for de gående som velger å krysse på "rød mann" altså, selv om "rød mann" kun gjelder for gående.

 

 

Jepp, sånn er det. Men så finnes det spesialtilfeller, f.eks Haakon VIIs gate i Trondheim. Der er det separate sykkelbaner, adskilt fra både kjørebanen og fortauene. Det er lysregulering av kjørebanen og gangfeltene, men ikke for sykkelbanene. Også her gjelder vikeplikten for kryssende trafikk, men er det klart kan man lovlig sykle over krysset selv om det både rødt lys og rød mann.

Lenke til kommentar

Vi sykler 2 kamerater på en 5 mils treningsrunde langs landeveien i det fine ferieværet.

 

- Kommer buss bak oss. vi legger oss godt ut mot hvitstripa og så fort vi ser at det er klart rundt svingen så vinker vi frem bussen. Bussen tuter, blinker og vinker som takk for hjelpen. Vi viser tommel opp og vinker tilbake.

- det blir liggende 2 biler bak oss, vi kjører ut i nærmeste nedlagte bussholdeplass og slipper begge forbi. Fornøyde alle mann

- På slutten av turen blir det liggende 1 bil bak oss opp en snirklende bakke med mye svinger. Det går naturlig nok ikke så fort men så fort vi ser det er klart vinker vi han forbi.

- Når det ikke er biler i nærheten og lange oversiktlige strekker ligger vi noen steder 2 i bredden for å snakke (2 ganger i løpet av turen) og så fort det kommer bil legger vi oss bak hverandre igjen.

- Hver gang vi skal svinge ser vi godt etter og gir tydelige tegn med armen.

- Hver gang vi bytter posisjon, samme rutine. Først se, signaliserer med armen, legger seg ut og slipper seg bakover og legger seg inn igjen.

 

Det er bare nydelig å sykle på landsbygda når alle oppfører seg normalt :)

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 4 uker senere...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...