Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvorfor henger politiet ut "guljakker"? Jeg bruker gul sykkeljakke, ikke for å sykle uforsvarlig fort eller bryte trafikkregler, men for å være mest mulig synlig i trafikkbildet og unngå å bli nedkjørt av "halvblinde" bilister. Jeg sykler ikke på rødt lys og repeterer trafikkreglene nesten hvert eneste år for å øke sjansene for å overleve. Hvor mange bilister gjør det samme? Likevel føler jeg meg mobbet av politiet. Hvorfor mobber politiet "guljakker"?

 

Fagleder for trafikketterforskning i Trøndelag politidistrikt, Frank Torgeir Nygård, forteller at mange syklister er flinke til å følge trafikkreglene, men at det finnes unntak.

 

– Vi har en oppfatning av at det er en del «guljakker» med pulsklokke som skal perse eller holde snittet oppe på vei til jobb, og bruker veien til jobb som treningsarena, sier Nygård.

https://www.nrk.no/trondelag/oda-_9_-ble-pakjort-av-en-syklist-pa-vei-til-skolen-1.13530763
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare i dag så har jeg måttet stoppe for syklister som hiver seg av syklisten rett foran gangfeltet

Fra ikke vikeplikt til vikeplikt på under sekundet og ja, selfølgelig holdt jeg passe fart da jeg så hva som kom til å skje begge gangene

 

Hadde jeg vært godtroende så kunne jeg trodd at de skulle sykle forbi gangfeltet og i verste fall kjørt på de, da de hiver seg ut i veien

De hadde ikke gul vest

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare i dag så har jeg måttet stoppe for syklister som hiver seg av syklisten rett foran gangfeltet

Fra ikke vikeplikt til vikeplikt på under sekundet og ja, selfølgelig holdt jeg passe fart da jeg så hva som kom til å skje begge gangene

 

Hadde jeg vært godtroende så kunne jeg trodd at de skulle sykle forbi gangfeltet og i verste fall kjørt på de, da de hiver seg ut i veien

De hadde ikke gul vest

 

Når folk insisterer på å gjøre det vanskelig når folk sykler over gangfelt, så "hiver" folk seg av sykkelen istedet. 

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg oppretter alltid øyekontakt med sjåføren og nikker. Ser jeg han da venter/stopper så sykler jeg. Enten at jeg balanserer mens jeg venter eller har "blitt enig" og fortsetter i sakte fart ut mot og over.

Jeg ville ikke gjort det på denne måten. Tidsbesparelsen ved å sitte på sykkel er minimal, du må uansett stoppe opp ved gangfelt og i tilleggnår du er halveis over må du kommunisere med eventuelt motgående trafikk slik at det ikke blir noe misforståelser. Med tanke på trafikksikkerheten mener jeg syklistene burde gått av sykkelen ved kryssing av gangfelt.

Lenke til kommentar

Står ingenting som hvilke bøter firmaet fikk, eller dom. Ikke brukbar lenke.

 

Jeg har sjekket flere kilder, det ser ikke ut som firmaets ansvar ble vurdert i denne dommen. Sjåføren ble dog i tillegg dømt til å betale en kvart million i oppreising til jentas foreldre (125 000 til hver).

Lenke til kommentar

 

Jeg oppretter alltid øyekontakt med sjåføren og nikker. Ser jeg han da venter/stopper så sykler jeg. Enten at jeg balanserer mens jeg venter eller har "blitt enig" og fortsetter i sakte fart ut mot og over.

Jeg ville ikke gjort det på denne måten. Tidsbesparelsen ved å sitte på sykkel er minimal, du må uansett stoppe opp ved gangfelt og i tilleggnår du er halveis over må du kommunisere med eventuelt motgående trafikk slik at det ikke blir noe misforståelser. Med tanke på trafikksikkerheten mener jeg syklistene burde gått av sykkelen ved kryssing av gangfelt.

 

Når man sykler mye blir det en rutine man utfører på refleks og det medfører vesentlig mer ventetid/frustrasjon for bilene å klikke ut av begge pedaler, stige av sykkelen og  gå over. Du tar alltid høyde for trafikken i begge felter når du gjør dette, det er jo en selvfølge. På samme måte som man sykler proaktivt og er orientert om trafikken før man entrer.

 

Dette er også ofte mer smidig enn å på død og liv måtte gå av sykkelen. Ikke minst skaper det farlige situasjoner når syklister kommer syklende mot kryssingen og hopper av i siste liten for trasker over foran bilen. Jeg har selv vært vitne til en buss kjøre i rumpa på en bil som måtte bråbremse for en syklist som hoppet av sykkelen for å gå over i siste liten. Her var det misforståelsen ved at en syklist med vikeplikt plutselig var en gående hvor bilen hadde vikeplikt.

 

Fra mitt synspunkt er det mye bedre om syklisten først og fremst forholder seg som syklist fremfor å stadig skifte roller samt tar hensyn til vikeplikten når han krysser syklende. Når det gjelder barn oppfordrer jeg selvsagt alltid til å gå av før kryssing.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Min erfaring er ihvertfall at kommunikasjon via øyekontakt og nikk/vink fort kan medføre misforståelser. I tillegg så har jeg observert mange ganger at en bil stopper og slipper syklist over, mens motgående trafikk forholder seg til at syklisten har vikeplikt og så blir syklisten stående midt i veien.

Som sagt så mener jeg at det er mer ryddig og trafikksikkert at syklisten hopper av og avfeier alle tvil om hvem som har vikeplikt, selvfølgelig må også syklisten som fotgjengere forsikre seg om at trafikken stopper før kryssing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"du må uansett stoppe opp ved gangfelt"

 

Hva vet du om det?

 

Triller sakte mot gangfeltet når det kommer bil og ser mot bilen. Tipper de stopper fire av fem ganger. Om de ikke stopper så slipper jeg som regel å stoppe uansett siden jeg triller sakte nok til at bilen kan passere før jeg når frem. Å gå av sykkelen er bortkastet tid siden det ikke øker sjansen for at bilen stopper og jeg ville bare gjort det om det var et veldig folksomt gangfelt, men det skjer aldri heromkring.

Endret av Kjøleskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"du må uansett stoppe opp ved gangfelt"

 

Hva vet du om det?

 

Triller sakte mot gangfeltet når det kommer bil og ser mot bilen. Tipper de stopper fire av fem ganger. Om de ikke stopper så slipper jeg som regel å stoppe uansett siden jeg triller sakte nok til at bilen kan passere før jeg når frem. Å gå av sykkelen er bortkastet tid siden det ikke øker sjansen for at bilen stopper og jeg ville bare gjort det om det var et veldig folksomt gangfelt, men det skjer aldri heromkring.

Hvorfor skulle ikke jeg vite noe om det?

 

Selvfølgelig vil det øke sjansen for at trafikk stopper hvis du går av sykkelen, i det øyeblikket får trafikk på vei vikeplikt.

Det er faktisk mange som følger trafikkreglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lå etter 4 syklister i dag, på en svingete landevei med 60-grense. De ligger først 3 i bredden, med sistemann bak. Jeg gir de et tut, og dermed legger fjerdemann seg også ved siden av sine medsyklister, og de ligger dermed FIRE i bredden!! Kun for å være vanskelige! Snakk om idioter.......

Lenke til kommentar

 

"du må uansett stoppe opp ved gangfelt"

 

Hva vet du om det?

 

Triller sakte mot gangfeltet når det kommer bil og ser mot bilen. Tipper de stopper fire av fem ganger. Om de ikke stopper så slipper jeg som regel å stoppe uansett siden jeg triller sakte nok til at bilen kan passere før jeg når frem. Å gå av sykkelen er bortkastet tid siden det ikke øker sjansen for at bilen stopper og jeg ville bare gjort det om det var et veldig folksomt gangfelt, men det skjer aldri heromkring.

Hvorfor skulle ikke jeg vite noe om det?

 

Selvfølgelig vil det øke sjansen for at trafikk stopper hvis du går av sykkelen, i det øyeblikket får trafikk på vei vikeplikt.

Det er faktisk mange som følger trafikkreglene.

 

 

Fordi den eneste måten du kan vite det på er om du konstant overvåker meg og det håper jeg da virkelig ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...