Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

 

Jeg synes ærlig talt ikke at bussjåføren "oppførte seg som en kødd". Det er syklisten her som velger å sykle i 30 kmt på trafikkerte mosseveien og forårsaker laaaaang kø. Sykler rett forbi flere muligheter til å stoppe og slippe forbi trafikk.

Det som er horribelt at denne syklisten antageligvis mener det er greit å oppføre seg på denne måten i trafikken.

 

 

Jeg tror at når du legger deg for nærme bak, og du er kjent på strekningen(derav vet du har du ikke har forbikjøringsmuligheter), har du ingenting på veien å gjøre.

Dog, jeg tror heller ikke tolkningen av "Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig" betyr at man skal prøve å ta uforsvarlige forbikjøringer uten klart motgående felt.

Jeg skjønner argumentet ditt med å holde avstand, er selv veldig opptatt av å holde tilstrekkelig avstand til forankjørende.

Men når man får sinker foran seg som er langt under fartsgrensen og nekter å svinge til side for å slippe forbi trafikk så må man gjøre et unntak, man legger seg nærmere for å signalisere til forankjørende.

La meg si det slik, hadde videoen vært lagt frem for politiet så tviler jeg på at de hadde fokusert på at bussjåføren ikke holdt tilstrekkelig avstand.

Legge seg så langt til høyre som mulig gir et signal til trafikk bak at man vil assistere en forbikjøring. Denne syklisten gjør motsatt og legger seg godt mot midtstripen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du er veldig opptatt av signaler, hva salgs signal sender det å plassere seg 1 sekund bak en myk trafikkant med et så stort kjøretøy utover "jeg vil forbi" synes du? Du virker til å ta påfallende lett på signalet slik farlig oppførsel sender, tatt i betraktning hvor ille du jevnlig tar opp syklistoppførsel som kun fører til litt irritasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Legge seg så langt til høyre som mulig gir et signal til trafikk bak at man vil assistere en forbikjøring. Denne syklisten gjør motsatt og legger seg godt mot midtstripen.

Strengt tatt var det heltrukken gulstripe på stedet, så selv om syklisten hadde balansert på hvitstripa hadde det vært forbudt å kjøre forbi. Den eneste lovlige måten å slippe noen forbi her hadde vært å svinge av veien.
Lenke til kommentar

Det er ikke noen vits å balansere langs kanten hele tiden. Det er et farlig sted for syklister. Der er asfaltkanten, kommer man utfor den faller man, innover. Der er det hull og sprekker. Der er de fleste kumlokkene (som kan være forræderisk glatte når de er våte). Å sykle langs kanten er derfor farligere enn å sykle der veimyndighetene anbefaler at syklister og mopedister legger seg, enn god meter inn i kjørefeltet.

 

Og apropos kumlokk. Er det en gang- og sykkelvei et sted, så ligger de fleste komlokkene der, gjerne midt på. Og de er sjelden i plan med asfalten rundt, spesielt etter noen år med dårlig vedlikehold kan kumlokk enten stikke opp av asfalten, ligge nede i dype groper eller ligge på skrå (opptil 30° har jeg obervert). Og det er gjerne et ekstra hull ved siden av lokket der asfalten er borte. I Trondheim er asfalten på mange GSV-er aldri vedlikeholdt, det vil si at de minner mest om brolegging, med løse biter som ligger og skrangler på underlaget når man passerer over. I fjor sommer hadde kommunen råd til å reasfaltere kun 100 meter gang- og sykkelvei (rødgrønt styre).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, jeg er ikke uenig. Men plassering i veibanen er egentlig ikke så veldig viktig i denne episoden.

 

Det jeg stiller spørsmål om er hvorfor syklisten på travle mosseveien velger å benytte veibanen og lage kø når det er en ypperlig gang/sykkelveg langs veien.

Og når først denne egoistiske idioten tar dette valget, hvorfor i huleste velger han å ignorere tre gode muligheter til å svinge til siden og slippe forbi trafikk.

 

Helt ubegripelig oppførsel i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Én meter bredde er akkurat bredt nok til at det ikke er forbikjøringsmuligheter. Syklister sykler ikke like fort, å kunne sykle forbi andre syklister bør være mulig. Dét er mulig hvis sykkelfeltet ligger ved siden av kjørebanen, uten gjerde i mellom. Men selv da er én meter for smalt. Lastebiler og busser ligger ofte helt inntil delelinja mellom feltene, hvis sikkerhetsavstanden skal være halvannen meter (slik vegdirektoratets forskrift anbefaler) så bør et sykkelfelt minst være to meter bredt.

 

Gangfelt går forresten ikke langs en vei, men på tvers (kalles også fotgjengerovergang).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden syklister regnes som trafikanter når de bruker vegbanen med samme rettigheter som kjørende, hvordan er det med forsikring dersom ett uhell inntreffer?

 

Er det sånn i ytterste konsekvens at alle sykler rundt uforsikret og risikerer regress fra forsikringsselskap hvis noe skulle skje?

De fleste har reiseforsikring.
Lenke til kommentar

 

Rulleski er ikke forsvarlig for fem øre. Det burde rett og slett vært forbud i likhet med noen  rollerskates. 

 

Et minstekrav for å ferdes på offentlig gangvei/vei er at spetakkelet har bremser.

Så rulleski med bremser er altså helt ok på veien?

 

"Helt ok" blir nok å overdrive da jeg ikke er tilhenger av piggstaver som kastes i hytt og pine ut i luften bak seg.

Jeg er ikke tilhenger av rulleski på hverken vei eller gang- sykkelfelt. Ift. risikobildet.

 

En annen ting er at de fleste rulleskifantaster ikke har folkeskikk nok til å trekke inn stavene og bena når de passerer gående eller syklende.

Det hele blir litt "Edvard saksehånd". Det neste blir 3km sabelfekting på offentlig vei.

 

Jeg går nesten bare å venter på at en 5-åring skal bli blind.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skjønner argumentet ditt med å holde avstand, er selv veldig opptatt av å holde tilstrekkelig avstand til forankjørende.

Men når man får sinker foran seg som er langt under fartsgrensen og nekter å svinge til side for å slippe forbi trafikk så må man gjøre et unntak, man legger seg nærmere for å signalisere til forankjørende.

La meg si det slik, hadde videoen vært lagt frem for politiet så tviler jeg på at de hadde fokusert på at bussjåføren ikke holdt tilstrekkelig avstand.

Legge seg så langt til høyre som mulig gir et signal til trafikk bak at man vil assistere en forbikjøring. Denne syklisten gjør motsatt og legger seg godt mot midtstripen.

 

 

Du tenker feil.

Vis du legger deg for nære, for å så ikke kjøre forbi, så har du ikke noe i trafikken å gjøre. Du skapen en livsfarlig situasjon hvor du ikke lengre har bremselengde nok til å stanse for enhver hindring.

 

Legge seg til høyre hjelper heller ikke en dritt på strekningen i videoen, spesielt siden syklisten ikke har lagt seg over å motgående kjørefelt for å blokkere. Kjøremønsteret ligner mer på at holder mopedtreningen høyt, og han ligger ikke langt nok til venstre til å blokkere.

 

Vis videoen virkelig kommer fra noen som kjører strekningen hver dag: Bilsjåføren har ingenting på veien å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Én meter bredde er akkurat bredt nok til at det ikke er forbikjøringsmuligheter. Syklister sykler ikke like fort, å kunne sykle forbi andre syklister bør være mulig. Dét er mulig hvis sykkelfeltet ligger ved siden av kjørebanen, uten gjerde i mellom. Men selv da er én meter for smalt. Lastebiler og busser ligger ofte helt inntil delelinja mellom feltene, hvis sikkerhetsavstanden skal være halvannen meter (slik vegdirektoratets forskrift anbefaler) så bør et sykkelfelt minst være to meter bredt.

 

Gangfelt går forresten ikke langs en vei, men på tvers (kalles også fotgjengerovergang).

Disse "oppstiplede" sykkelfeltene som vi har mye av i Norge er latmannsløsningen. Jeg kjenner til mange som har blitt påkjørt i disse fordi bilene bruker det som "forbikjøring" og for å snike seg frem i kryss, kutter over dem i svinger etc. En av de spilte fotball i 3. div og kom seg aldri tilbake til fotball.

 

Men det er klart at man kan bruke litt maling og så slå seg på brystet med "vi er best på sykkel". Det er i grunn bedre uten disse da de kun gir en falsk trygghet.

Man er tryggere når man heller beveger seg i trafikken enn innenfor disse cm. med maling. Når de er der så bruker jeg dem selvsagt men er ingen tilhenger av dem.

 

Skal man satse på sykkel for helse, miljø samt få ned trafikken i rushen er man nødt til å satse ordentlig med skikkelige sykkelveier, og ikke bare på vestkanten.

Sykkelveier bygges alltid enten tofelts (begge kjøreretninger) eller brede nok til at man kan sykle forbi hverandre.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos den veldig mye delte videoen av syklisten som sperret for en bussjåfør, det var (selvsagt) en forhistorie. Her er syklistens versjon, gjenfortalt av en kompis:

 

"Har ikke tenkt å navngi vedkommende. Han ønsker på ingen måte å stå frem med navn og bilde, hvilket man jo forstår svært godt. Han har teoretisk sett blitt indirekte drapstruet i kommentarfeltene de siste dagene.

Det er på det rene at bussjåføren har hatt sine krangler og disputter med syklister i flere dager før hendelsen i Mosseveien. Det som derimot ikke kommer frem i videoen, er bussjåførens oppførsel like før filmingen begynner.

Syklisten historie:
Bussen kjørte lenge rett bak og plaget syklisten, dette mens han lå pent mot høyre i veibanen. Det var flere gode og oversiktlige muligheter til forbikjøring. Han sykler ikke nødvendigvis på eller tett på den hvite stripen, men i snitt omtrent en halvmeter ut fra hvit stripe for å gi seg selv sikkerhetsmargin. På ett av strekkene er det lite motgående trafikk og bussen legger seg opp på siden av syklisten, roer farten, legger seg tett inntil og setter i gang med "verdens lengste vindusvask med spylervæske". Det var fint og tørt vær den aktuelle dagen ... Bussjåføren holdt hele tiden øye på syklisten i høyre speil.

 

Etter dette tar syklisten igjen bussen og legger seg denne gangen rett foran slik videoen viser. Videoen mangler ikke mange sekundene for å vise hele distansen syklisten ligger foran.

Vedkommende syklist gjorde dette med viten og vilje for å statuere at det ikke er greit å dusje noen i spylervæske på denne måten og det var ikke tilfeldig at han flippet langfingeren rett før han svingte inn på gang- og sykkelfeltet. Han anslår farten sin til å veksle mellom 35 og 40 km/t."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...