Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Beklager rotete innlegg, men skriver på tlf da eg er uten pc her eg er.

 

Det eg mente med "de vi alltid har hørt om" er de som eg skrev om for få innlegg siden. Nemlig de fattige, og generelt kvinner og barn. Store sterke, mange av de pengesterke mennene mener eg kan gjøre en innsats ja, akkurat som eg har gjort og kommer til å gjøre igjen om landet mitt spør meg!

 

Sum og summarum så mener eg at det er MANGE feile folk som får hjelp, og ar det er mangen som hadde trengt hjelpen mer, men som aldri får muligheten fordi de allerede var lutfattige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

For Hegnar har vel strengt tatt pengene vært viktigst, alltid, uansett. Han er selvfølgelig farget av dette. Om du ikke skal bli børsmegler eller aksjespekulant så er ikke han nødvendigvis noe godt forbilde å ha.

Ikkje fornøyd nei. Hva med tall fra SSB da?

 

Ifølge SSB vil hver ikke-vestlig i gjennomsnitt gi opphav til statsfinansielle nettoforpliktelser på 4 millioner kroner, skriver avisen.

 

Det er basert på en gjennomsnittlig sysselsettingsgrad på 54 prosent. I så fall vill 100.000 syriske innvandrere bety en nettokostnad på total 400 milliarder kroner.

 

Men sysselsettingsgraden blant syrere er ikke 54 prosent. Ved siste måling var den 26 prosent. Dersom man anvender enkel regresjon med den sysselsettingsgraden, vil nettoforpliktelsen pr. syrer kunne havne på 10 millioner kroner i gjennomsnitt.

 

Da vil regningen for Victor Normans scenario bli 1.000 milliarder kroner, skriver Finansavisen.

 

Til sammenligning er statsbudsjettets utgiftsside i år på 1.162 milliarder kroner. Verdien på det norske oljefondet er onsdag på 6.829 milliarder kroner.

 

Koster litt penger om prognosebe er rett?

Lenke til kommentar

Skjerp deg. Er dette taktikken på å få meg til å stikke?

Forventer du virkelig at ett lite individ som meg har svaret?

En ting kan eg ihvertfall si.

Eg hadde ikkje gjort som deg og stukket halen mellom beina og løpt!

Det ser jo ut til at dette er din løsning, altså å oakke bagen og reise.

Leve så noen år i fred før det eg flyktet fra innhenter meg i form av vekst!

Jeg prøver ikke å få deg til å stikke. Og ja, jeg forventer at du har svaret når du skriver slike ting som du gjør. Om du ikke har svaret på hva disse menneskene burde gjøre, hvordan kan du da kritisere de valgene de har tatt? Og ja, jeg skal love deg at jeg hadde rømt. Om du synes det gjør meg feig så er det noe jeg lever utmerket godt med.

 

Så, du ville ikke rømt. For mange er dette alternativene:

 

1. Bli tvangsrekruttert til den syriske hæren.

2. Kjempe for opprørsgrupper der ekstremister har den politiske kontrollen.

3. Sloss alene.

 

Hvilket alternativ ville du valgt?

Lenke til kommentar

Sum og summarum så mener eg at det er MANGE feile folk som får hjelp, og ar det er mangen som hadde trengt hjelpen mer, men som aldri får muligheten fordi de allerede var lutfattige.

 

Er det ikke "alltid" feil folk som får hjelp? Dvs. "håndplukker" man forholdsvis utdannede, sekulariserte flyktninger, så går kritikken på det du nevner. Hvis man derimot "satser" på analfabeter og lutfattige fra Afrika, så er kritikken at disse blir for dyre, vanskelig å integrere, osv. og "vi" helst burde gjøre som Australia etc. å velge kremen blant flyktninger.

 

Egentlig så blir det fort en runddans med argumenter.

Lenke til kommentar

 

 

Leser A-magasinet til Aftenposten nå. Interessant lesing om Syria før og nå, om Assad i tillegg til intervjuer med ambassadør Lene Natasha Lind og forfatter Samar Yazbek. Anbefalt lesing! :)

 

Edit: kanskje ikke høyaktuelt for de av dere som allerede er dypt inne emnet, men dog.

Hvis man ikke har tilgang til A-magasinet, -hva var essensen i artikkelen?

Hele magasinet omhandler stort sett Syria og flyktningsituasjonen. (Er på 90 sider, men man må selvsagt trekke fra reklame, kryssord og matoppskrifter)

 

Det er mange forskjellige artikler og intervjuer. Det er vektlagt en del hvordan Syria var som land før krigen brøt ut og hvordan ødeleggelsene har endret hele landet. Det er også en god del om Assad, familien hans og historie knyttet til han som leder og virkningene han har hatt.

 

Det står også om dobbeltlivet mange Syrere lever i Damaskus, der de kjenner på frykten om dagen og fester om natten på nattklubber for å "klamre seg til livet", mens IS står fem kilometer fra bygrensen. Det står en del om hvordan de deler "partylivet" på Instagram for å dele de positive tingene ved livet.

 

Det står litt om hvordan teknologi (smarttelefoner) har vært viktig for å hjelpe flyktningene med kommunikasjon hjem, navigasjon og å holde humøret oppe.

 

Det er også et intervju med en mor til 12 som måtte flykte fra de eldste for å redde de yngste og som aller helst ønsker seg hjem igjen.

 

I tillegg er det en god del statistikker om Syria og folket med grafikk.

 

Beklager rotete sammendrag, men det er altså ikke en klar politisk vinkling som er essensen, men heller opplysning med variert innhold. Jeg synes det er fint å kunne lese slikt i motsetning til de vanlige tabloide overskriftene som gjerne blir veldig ensformet. Jeg fikk hvertfall et litt klarere bilde enn å lese VG overskrifter og kalde statistikker.

 

Nå er jeg innforstått med at flere her inne har langt bredere kunnskap om dette emnet enn meg, så det kan godt være at dette er veldig kjedelig eller ubrukelig lesing for mange. Det virker som du er ganske opplyst så mulig du vet om det meste allerede.

 

Hadde jeg hatt digitalt abbonement skulle du fått låne brukeren, men jeg er litt gammeldags og leser papirutgaven. Men jeg kan sende den med post hvis du vil det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke veldig mandig å gjemme seg bak fruen da :) du er nok litt skyldig i hvit flukt som mange andre eller hur.

 

Jeg har det godt både med mine "mandige" og "kvinnelige" sider jeg.  :wee:

 

Jeg er fullt klar over no-go sonene og deres eksistens, tenkte mer på hva du og dine sa om den saken at dem ikke fantes  :) Ta deg en tur da vell.

 

 

Du får fortelle meg hvor du tror de er, så skal jeg se om jeg ikke får tatt meg en tur en gang. 

 

Vi får se hvor lenge dette felleskapet vil bli beriket, motstanden blir større for hver dag som går  :w00t:

 

 

Nei, den gjør ikke det. Tvert om. Folk var mye mer skeptisk til innvandring og innvandrere før, da det ikke var så mange av dem.

 

Så derfor skal sannheten ignoreres med alle mulige midler ?

Bare fordi visse liberale sinn ikke tåler å høre den ? :hmm:

 

Nei, i den grad rasisme skal "ignoreres" er det fordi den ikke er sannheten. Bare fortsett du, jeg tåler dine teorier helt utmerket...

 

Nå har jeg stilt deg noen spørsmål om disse teoriene, slik at du skal få anledning til å utdype dem, men du vil fortsatt ikke svare, skjønner jeg. Så da er vel problemet snarere at du ikke tør forsvare/forklare dem, enn at vi ikke tåler å høre dem.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To forskjellige måter å møte flyktninger :

 

– La gårdsbrukene ta imot flyktninger

KRI4B0Z.png

 

Bonde Kjetil Larsgard fra Hallingdal sier han og familien gjerne tar imot flyktninger og asylsøkere

 

http://www.nrk.no/buskerud/_-la-gardsbrukene-ta-imot-flyktninger-1.12565765

 

VS

 

- Asylsøkere møtt med Ku Klux Klan-drakt og steiner i Finland

TOzESRR.png

 

Buss med ti flykningfamiler angrepet

 

http://www.nrk.no/verden/asylsokere-mott-med-ku-klux-klan-drakt-og-steiner-i-finland-1.12571758

 

 

Jeg er iallefall ikke i tvil om hvilken "metode" som er mest fruktbar.  :)

 

All den tid vi uansett tar imot en viss andel flyktninger, hvorfor ikke være positive og gjøre det beste ut av det, for alle parter?

Lenke til kommentar

 

Vi får se hvor lenge dette felleskapet vil bli beriket, motstanden blir større for hver dag som går  :w00t:

 

 

Nei, den gjør ikke det. Tvert om. Folk var mye mer skeptisk til innvandring og innvandrere før, da det ikke var så mange av dem.

 

https://www.youtube.com/watch?v=v4z6Uxk6tGE

 

Fortsett å tro folk ikke kommer til å "slå tilbake" mot denne udemokratiske strømmen med folk fra midt-østen du :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Vi får se hvor lenge dette felleskapet vil bli beriket, motstanden blir større for hver dag som går :w00t:

 

Nei, den gjør ikke det. Tvert om. Folk var mye mer skeptisk til innvandring og innvandrere før, da det ikke var så mange av dem.

Fortsett å tro folk ikke kommer til å "slå tilbake" mot denne udemokratiske strømmen med folk fra midt-østen du :)

Here we go again..

 

Mener du at raseopptøyer er noe positivt eller nødvendig?

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Et lite paradoks kanskje at det er polakker? Det er vel få som har nytt så godt av "åpne" landegrenser, bare i Norge er det vel 10.000 flere polakker enn i demonstrasjonen. Tilsvarende utvandring til Danmark, Tyskland, Holland

 

De burde også "huske" at det gjerne er de som demonstrerer mot asylsøkere i Norge osv. som også helst vil stenge Schengen, og fri flyt av arbeidskraft og "østeuropeiske røverbander" dvs. dem. Men så langt har de nok ikke tenkt.

Lenke til kommentar

 

Men om de 11K øker til f.els. 30K per år, så vil Stovner og andre områder bli segregert i høy fart.

 

Det kommer ikke til å skje.

 

Husk at det tross alt måtte masse politiske forhandlinger til for å kompromisse om 8K over en treårs-periode.

 

At noen privat økonomer har slengt ut at Norge har råd til 100.000 flyktninger etc., betyr ikke at det blir offisiell politikk.

 

Sverige er på vei til å få 100K asylsøkere, og det kommer 50K til Finland, bare i år. Både i Finland og i Sverige har de ekstreme problemer med å finne dem boliger. Det er grunnen til at jeg tror minst 30K kommer til Norge neste år. 

 

Og dette er noe som skjer allerede, 1240 søkte til Norge forrige uke. Forsetter det å komme like mange til Norge, så trenger vi politisk handling for å redusere mengden. Det er desverre ikke mulig, fordi enhver løsning vil bli blokkert av V og KRF. Kanskje går Høyre og Ap sammen for å lage en løsning, men det stoler jeg ikke på.

 

Antallet som kommer til Norge øker drastisk, og forsetter det i flere år, så vil vi få alvorlige segregeringproblemer.

 

 

Det blir ikke bare segregerte områder, dette kan samfunnet styre med tanke på hvor det bygges mottak, boliger etc. Man har flere verktøy, blant annet unngå at alle innvandrerbarn begynner på en og samme skole. Vi trenger ikke bare å la det flyte fritt og falle seg som det vil, vi både kan og må ha regler som kvotering som sørger for spredelse av barn og unge med innvandrerbakgrunn. Vi styrer dette akkurat som vi vil og kan takke oss selv om vi får oss ett Rinkeby i Oslo. Når jeg gikk på skolen i Oslo så hadde vi 5 "utlendinger" i klassen på ca 20, disse ble så grundig integrert at det blir umulig å skille dem ifra oss på annet enn utseende. Jeg kjøper ikke tesen din om at innflyttere aldri blir fullgode nordmenn på alle måter.

 

Men det er ikke slik lenger. Svært mange av innvandrerne som kommer, vil ikke gå på en skole med 20% utlendinger, de vil gå på en skoler med mer enn 80% utlendinger. Da vil ikke integreringen fungere.

 

Det er mulig å hindre segregering når antallet som kommer er lavt. Men når antallet blir for høyt, så er det bare et fokus igjen, og det er å finne dem steder å bo. Et lokalmiljø vil nok klare å integrere 10 stykker, men når det kommer 100 stykker så blir det langt vanskeligere. Da føles det som at fremmede har innvandert byen. Siden de har ingenting med lokalsamfunnet å gjøre, så flytter de til innvandrerområdene når de kan.

 

Og de tallene du kommer trekkende med der blir vel litt urimelige. Plutselig skal vi ikke ta høyde for at Europa har over 500 mill innbyggere men koker det ned til 190 mill? Det er ikke bare å nekte flyktninger og asylsøkere på dørstokken slik situasjonen er idag, det er jo tross alt bare U.K. som ikke er medlem av Schengen. Men folk kommer og må da tas imot åkke som, det er endel andre regler som spiller inn også innen EU og ikke minst FN.

 

Og hvor du fikk at det skal komme 2 millioner asysløkere pr år å banke på døra vår vet jeg ikke. At det i det hele tatt skal ta år før IS er nedkjempet nå som verdenssamfunnet ENDELIG begynner å samle seg rundt Assad skjønne jeg heller ikke. Det hadde jo vært å skyte oss selv i foten. Flyktningestrømmen vil gi seg så fort vi har stabilisert regionen og fjernet sharia svina. Man får ikke asyl om man kommer ifra en fredelig region, dette må vi sørge for og det må selvfølgelig prioriteres foran noe annet.

 

Det er langt ifra riktig at de må tas imot. Er vi snille så kan vi sette opp flyktningleire i Tyrkia, gi økonomisk støtte til Tyrkia, og sende dem tilbake til flyktningleirene. Er vi ikke snille, så kan vi sende dem direkte tilbake til Tyrkia, og true Tyrkia med økonomiske sanksjoner hvis de prøver å hindre det. Det finnes mange land i verden, som har null problem med å nekte asylsøkere, ergo det handler om politisk vilje. De landene som er villige til å ta imot asylsøkere, og som er gode nok for asylsøkere, har 190 millioner mennesker. Å ta imot 1-2 millioner asylsøkere er ikke lett for 190 millioner mennesker. 

 

Jeg tror ikke fred i regionen kommer med en gang. Det er ingen samlet styrke bak Assad, og mange vestlige ledere er forbannet over at Russland hjelper Assad kjempe ISIS. Og så har vi de "moderate" rebellene og kurderene som også kontrollere store områder i Syria. Og selv om det skulle bli fredligere i Syria, så er det forsatt problemer i Irak, Afganistan, Somalia og Eritrea. Bare 1 av 4 asylsøkere kommer fra Syria.

 

Ergo, vi kommer til å forsette å få enorme mengder med asylsøkere, til vi strammer inn asylpolitikken.

 

Europa kan også legge ett langt sterkere press på både nord og sør Amerika og ikke minst landene i regionen med tanke på å ta imot flyktninger. Saudi Arabia har å bli boikottet om de fortsetter den kvalme kynismen sin.

 

Lykke til med det! Prøver Europa å boikote Saudia Arabia, så vil det bare føre til at kineserne kjøper opp oljen deres, og selger den videre til Europa for profitt.

 

Europa kan ikke legge press på noen store land i verden, vi er ikke sterke nok. Ledere som Obama vil selvfølgelig takke Europa for deres liberale asylpolitikk, men vi vet fra erfaring hva USA ville ha gjort. (Bush Sr. Orders Haitian Refugees Be Returned) I resten av verden, så er lokalbefolkningen alltid viktigere enn utlendinger. Det tror jeg hadde vært tilfellet i Europa også, hadde ikke andre verdenskrig skjedd. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ønsker de velkommen de som trenger det.

Men når eg ser tjukke/veltrente mannfolk med selfiestang, og smarttlf av disse såkalte flyktningene, og utsultete barn,og kvinner litt lengre sør så blir eg irritert.

For en forskjellsbehandling!

På tide å komme seg ut av bygda å smake litt på resten av verden? Var 50 000 nordmenn som flyktet til Sverige under 2. verdenskrig. Du mener altså at disse ikke skulle fått flykte med mindre de ga fra seg alle verdier og sultet seg magre?

Lenke til kommentar

 

 

Nå er du øyensynlig mer opptatt av personkarakteristikker enn å svare på andre folk spørsmål, men jeg prøver et par spørsmål til jeg:

 

Hvordan ødelegger det meg om mine barnebarn blir lysebrune? Og hvordan i all verden er hudfargen avgjørende for et folks fremtid?

 

Du må gjerne svare på de du siterte også...

 

Geir :)

 

Kan ikke du heller svare på hvorfor du personlig ikke drar ut av Norge og bosetter deg i et av de mange multikulturelle områdene rundt om i europa (mange å velge mellom) siden du er så glad i et fargerikt felleskap? Kansje du til og med kan prøve en av disse "ikke eksisterende no-go sonene" vi hører så mye om.

 

Hva med å flytte til Tøyen? Det er jo ikke så alt for langt om du ikke vil til sverige eller frankrike :)

Stå fram som et godt eksempel på et fargerikt felleskap du og stopp den hvite flukten fra Tøyen.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Den-hvite-flukten-fra-Toyen-7213488.html

Livet handler om så mye mer enn hudfargen til naboen. Å flytte for sette et eksempel vil bare gi mening for rasister som deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...