Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Til andre med Pascal SLI

 

Har noen merkelige utfordringer med drivere relatert til g-sync. 

Enabler jeg g-sync får jeg kun 80-90% GPU usage på skjermkortene og mister rundt 15% ytelse, det er forsåvidt ok, men... 

Vis jeg starter et spill med Gsync på og avslutter spiller for så disable gsync i Nvidia kontrollpanel, og starter opp igjen spillet er gsync funksjonen av, men ytelses droppen på 15% er forsatt der. Får samme ytelses drop om jeg starter spill (gsync av) for så trykke med musa slik at spillet ikke åpnes i fullscreen. 

 

Får 100% ytelse og 97-100% GPU load på begge kortene om jeg starter maskinen med gsync disablet og går rett inn i spill. Merker også at spillet flyter bedre med mindre tearing. 

Det over er spesielt merkbart i Ghost Recon WIldlands og Overwatch. 

I Overwatch når alt fungerer som det skal står begge skjermkortene å stanger i taket på 100% load og jeg har konstant 300fps, med -15% ytelsesdrop er jeg nede i 265fps. Utfordringen er ikke FPS antallet, men virker som det er mindre input lag også med 100% load på skjermkortene. 

 

Må være noe utfordringer med driverne?  

? G-sync er jo som navnet indikerer at den skal synkronisere FPS med Hz til skjermen. FPS over maks bilderate til skjermen er meningsløst, og G-sync gjør nada. Og om G-sync arbeider (si f.eks 144 Hz og 144 FPS) så vil den følgelig la skjermkortet vente på skjermen. 

 

Dvs. Så lenge G-sync, eller v-sync for den saks skyld, faktisk er aktivt og gjør noe fornuftig så vil du aldri nå 100 % last. Det er jo dens poeng. 

 

Ikke at jeg har prøvd G-sync selv, men den hensikt vil i alle fall indikere at det ikke hørtes noe galt ut. Og om du faktisk har 260 eller 300 FPS in-game, så er G-sync meningsløst, da du uansett vil få tearing. Og selv om G-sync ikke gir heftig input-lag, så vil det nok uansett kreve sitt, og dermed øke inpout-laggen noe, vil jeg gjette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å gi opp SLI for denne gang. Kortene blir liggende så tett at det øverste kortet høres ut som en jetmotor. Det yter greit og blir ikke varmere enn noen og 80 grader, men det ødelegger spillegleden litt.

 

Riser card viser seg å utgå pga mangel på plass i kabinettet.

 

Bare spørs om jeg skal selge det ekstra kortet eller forsøke å returnere det på angrefrist. Det er praktisk talt ubrukt, men jeg har brukt spillkoden som hørte til, så jeg vet ikke hvordan det vil påvirke en evt retur på angrerett. Irriterende, siden jeg ikke egentlig var interessert i spillet engang.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gi opp SLI for denne gang. Kortene blir liggende så tett at det øverste kortet høres ut som en jetmotor. Det yter greit og blir ikke varmere enn noen og 80 grader, men det ødelegger spillegleden litt.

 

Riser card viser seg å utgå pga mangel på plass i kabinettet.

 

Bare spørs om jeg skal selge det ekstra kortet eller forsøke å returnere det på angrefrist. Det er praktisk talt ubrukt, men jeg har brukt spillkoden som hørte til, så jeg vet ikke hvordan det vil påvirke en evt retur på angrerett. Irriterende, siden jeg ikke egentlig var interessert i spillet engang.

Slik går det når man ikkje kjøper x99 med en gang ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer å gi opp SLI for denne gang. Kortene blir liggende så tett at det øverste kortet høres ut som en jetmotor. Det yter greit og blir ikke varmere enn noen og 80 grader, men det ødelegger spillegleden litt.

 

Riser card viser seg å utgå pga mangel på plass i kabinettet.

 

Bare spørs om jeg skal selge det ekstra kortet eller forsøke å returnere det på angrefrist. Det er praktisk talt ubrukt, men jeg har brukt spillkoden som hørte til, så jeg vet ikke hvordan det vil påvirke en evt retur på angrerett. Irriterende, siden jeg ikke egentlig var interessert i spillet engang.

Slik går det når man ikkje kjøper x99 med en gang ;)

 

Nja, kan hende jeg beholder det til neste nye PC, dvs til høsten en gang. Men det er langt fra alle X99-kort som har god nok plass mellom PCIe-portene da.

Lenke til kommentar

Man hopper som regel over spor nummer 2 og bruker spor 1 og 3 når man har 2 kort. Som regel må det gjøres slik skal man få x16 / x16.

Jepp, men det har jeg ikke plass til pga PSUen som ligger like under hovedkortet.

 

Det ser ut til at jeg må ha et 4-spors HK i neste bygg, slik at jeg kan bruke 1+3.

Lenke til kommentar

 

Til andre med Pascal SLI

? G-sync er jo som navnet indikerer at den skal synkronisere FPS med Hz til skjermen. FPS over maks bilderate til skjermen er meningsløst, og G-sync gjør nada. Og om G-sync arbeider (si f.eks 144 Hz og 144 FPS) så vil den følgelig la skjermkortet vente på skjermen. 

 

Dvs. Så lenge G-sync, eller v-sync for den saks skyld, faktisk er aktivt og gjør noe fornuftig så vil du aldri nå 100 % last. Det er jo dens poeng. 

 

Ikke at jeg har prøvd G-sync selv, men den hensikt vil i alle fall indikere at det ikke hørtes noe galt ut. Og om du faktisk har 260 eller 300 FPS in-game, så er G-sync meningsløst, da du uansett vil få tearing. Og selv om G-sync ikke gir heftig input-lag, så vil det nok uansett kreve sitt, og dermed øke inpout-laggen noe, vil jeg gjette. 

 

 

Jeg skjønner hva du mener, g-sync fungerer bare under skjermens maksimale HZ, og er med på logikken din. I dette tilfelle så er g-sync aktivert, men ikke fungerende da fps er over skjermens HZ. G-sync capper ikke fps, det er det vsync som gjør(default settings). Gsync bare stopper å fungere når den nærmer seg maks HZ og slår seg helt av når man treffer skjermens maks HZ. 

 

Som Ramguy skrev så er nok dette SLI+Gsync+ multi monitor relaterte issues. 

 

Utfordringen er at jeg må restarte PC hver gang jeg vil slå av gsync. 

Tenkte kanskje noen hadde funnet en fix eller lignende. 

 

Gsync+FPS

Tror det er veldig mange som sitter med G-sync skjerm og egentlig bare kjører Vsync eller gsync deaktivert.

Man må faktisk cappe fps litt under skjermens maks fps for å unngå at gsync deaktiveres. 

Denne filmen er informativ rundt temaet, og har vital informasjon for oss som har oppdatert til windows creator update. 

 

 

 

Endret av |SeVen|
Lenke til kommentar

 

Tok et bilde av mitt Asrock x99 ws 10GB: Dette kortet gir x16 i ALLE 7 pci-e spor, grunnet 2x plx chipper :D

 

Så kostet bare det hovedkortet 7495 kr da det kom da...ikke akkurat billig :D

 

Var jo billig når det er 2x intel 10GB lan på kortet :p Dette kortet har alt man trenger og litt til. Det har tilogmed 2x 1GB lan også  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tok et bilde av mitt Asrock x99 ws 10GB: Dette kortet gir x16 i ALLE 7 pci-e spor, grunnet 2x plx chipper :D

 

Så kostet bare det hovedkortet 7495 kr da det kom da...ikke akkurat billig :D

 

Var jo billig når det er 2x intel 10GB lan på kortet :p Dette kortet har alt man trenger og litt til. Det har tilogmed 2x 1GB lan også  :wee:

 

 

Nizzen merker du noe forskjell og spille online på 1GB og 10 GB?

 

Har sett et lagt rimligere HK med ett 10GB utak på, lurer på om det var Asrock men usikker, og kanskje var det et  Z270 HK(?)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle han det? 

Tviler egentlig litt på at Nizzen har 10 Gb inn til huset sitt også.  :ninja:  Og serverene i spill støtter det i alle fall ikke. Ja, faktisk så utnytter det vel en båndbredde i Kbps-området, da det er ekstremt lite som kommuniseres. Har flere Online spill som bare brukte et par titals MB av datatrafikk på et par timer (sikkert store forskjeller, men aldri sett et spill som trekker mye båndbredde). 

 

Har man håp om bedre online spilling, så er det beste man kan gjøre å passe på lavest mulig ping, og det tviler jeg et dedikert nettverkskort kan gjøre så fryktelig mye med. 

 

Tros altså ikke at Nizzen gubben bruker det for gaming, men helt andre greier. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer å gi opp SLI for denne gang. Kortene blir liggende så tett at det øverste kortet høres ut som en jetmotor. Det yter greit og blir ikke varmere enn noen og 80 grader, men det ødelegger spillegleden litt.

 

Riser card viser seg å utgå pga mangel på plass i kabinettet.

 

Bare spørs om jeg skal selge det ekstra kortet eller forsøke å returnere det på angrefrist. Det er praktisk talt ubrukt, men jeg har brukt spillkoden som hørte til, så jeg vet ikke hvordan det vil påvirke en evt retur på angrerett. Irriterende, siden jeg ikke egentlig var interessert i spillet engang.

Slik går det når man ikkje kjøper x99 med en gang ;)

 

Blir sli kaldere om du har x99 :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vurderer å gi opp SLI for denne gang. Kortene blir liggende så tett at det øverste kortet høres ut som en jetmotor. Det yter greit og blir ikke varmere enn noen og 80 grader, men det ødelegger spillegleden litt.

 

Riser card viser seg å utgå pga mangel på plass i kabinettet.

 

Bare spørs om jeg skal selge det ekstra kortet eller forsøke å returnere det på angrefrist. Det er praktisk talt ubrukt, men jeg har brukt spillkoden som hørte til, så jeg vet ikke hvordan det vil påvirke en evt retur på angrerett. Irriterende, siden jeg ikke egentlig var interessert i spillet engang.

Slik går det når man ikkje kjøper x99 med en gang ;)

 

Blir sli kaldere om du har x99 :hmm:

 

SLI bør ikke bli nevneverdig varmt på X99, så det går jeg nesten ut fra. Eller det vil si, det er nok ikke X99 i seg selv som gjør det, men E-ATX som mange av HKene er på den større og utvidede platformen. Da blir det god luft mellom korta. Ellers kan man jo gå for FE, som er en type kjøler laget for å jobbe mye mer effektivt i trange områder, samt ikke sender varmen rett til neste kort. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Som sagt før, man bør ha vannblokker på korta om man ønsker å kjøre SLI. Det er iallefall min mening :)

Neh, det gikk problemfritt da jeg hadde 2 stk GTX 980 Ti med stock kjøler. Da var det avstand nok mellom kortene til at det ble bra med lufting.

 

Jepp, de hiver ca 80-90% av varmen ut. Du har nå samme erfaring som jeg har. Har i dag kortene(2st) med 2vifter i 2 maskiner.

De andre er motsatt, støyer som fann.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vurderer å gi opp SLI for denne gang. Kortene blir liggende så tett at det øverste kortet høres ut som en jetmotor. Det yter greit og blir ikke varmere enn noen og 80 grader, men det ødelegger spillegleden litt.

 

Riser card viser seg å utgå pga mangel på plass i kabinettet.

 

Bare spørs om jeg skal selge det ekstra kortet eller forsøke å returnere det på angrefrist. Det er praktisk talt ubrukt, men jeg har brukt spillkoden som hørte til, så jeg vet ikke hvordan det vil påvirke en evt retur på angrerett. Irriterende, siden jeg ikke egentlig var interessert i spillet engang.

Slik går det når man ikkje kjøper x99 med en gang ;)

 

Blir sli kaldere om du har x99 :hmm:

 

SLI bør ikke bli nevneverdig varmt på X99, så det går jeg nesten ut fra. Eller det vil si, det er nok ikke X99 i seg selv som gjør det, men E-ATX som mange av HKene er på den større og utvidede platformen. Da blir det god luft mellom korta. Ellers kan man jo gå for FE, som er en type kjøler laget for å jobbe mye mer effektivt i trange områder, samt ikke sender varmen rett til neste kort. 

 

Jepp, på mine 2 x99A msi raider er avstanden mellom kort 1 og 2 det samme som på mine gamle msi z77a-gd55.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

@Andrull: Jeg har tidligere lest 2 tester hvor de påstår at 10GB nettverks kort har en positiv effekt på online gaming, begge stedene var de vistnok veldig skeptiske til at det ville ha noen positiv effekt før testing.

 

Husker ikke hva det positive besto av, om det ga bedre "hastighet" eller om det var at 10GB kortetne de testet fungerte bedre pga høyere kvalitet. Om jeg ikke husker feil ble 10GB kortene testet mot onboard og 1 GB pcie nettverkskort

 

Husker ikke hvor jeg fant disse testene, men kan prøve og finne dem igjen.

Tror kankje jeg lagret den ene adressen i favoritter på pc min, men har akkurat nå ikke noe skjermkort til den.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Okai. hmm, merkverdig.

Men jo, for mange år siden så jeg jo en del tester om forskjellige onboard 1Gb, hvor det var litt forskjell, da noen er av bedre kvalitet osv... 

Men at 10 Gb gjør noen forskjell nekter jeg å tro kan gjøre noe som helst før jeg får se det. :p Men hadde vært veldig interessant om du fant link. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...