Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har riktig fasit for hånden? Vi har, forvirrende nok, både "en drikk" og "et drikke" på norsk. Er det ikke så enkelt som at hankjønnsbegrepet er i bruk i sitatet ditt?

Ja, jeg har ikke rotet mellom drikk og drikke. Men jeg ikke sikker på at det er korrekt å skrive "maten og drikket". Jeg har aldri sett dette uttrykket med bestemt form på substantivene. Kanskje er "mat og drikke" et fast uttrykk? Alle ordbøkene jeg har, angir at drikke er intetkjønn, men ingen viser eksempler som har formen "drikket". 

Lenke til kommentar

 

 

En film etter maten og drikken har på mange en avslappende virkning. 

 

 

 

Merkelig nok heter det visst et drikke–drikket

 

 

Det er betydnings- og uttaleforskjell mellom drikket (tonem 2) og drikken (tonem 1).  Om en større middag kan jeg si at maten var utsøkt og drikket likeså. Jeg fikk altså flere drikker (viner, formodentlig). Om en enklere matbit kan jeg si at maten smakte og drikken gjorde godt. Da fikk jeg bare ett produkt å drikke. 

Jeg ser at Bokmålsordboka vil ha det til at drikke er defekt i bestemt form og i flertall, men det er jeg ikke enig i. Ikke så vanlig, det må sies, men det forekommer.

Sitatet betyr at det serveres mat og en drikk, og så ser mange en film etterpå. Ingenting rart eller feil med det. Det er jo fullt mulig at forfatteren prøvde å uttrykke noe annet enn det som faktisk står der, men det blir spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig påpekt. Jeg lurer på om "én av ti" egentlig skulle vært "en av ti"? Jeg vil påstå at ordet her ikke skal være tallordet, men representerer en mengde – av totalt ti mengder. Eller tenker jeg feil?

 

Samtidig stiller jeg meg skeptisk til bruken av "dagligvarebransjen". Ikke fordi ordet er feil, men fordi det ikke er bransjen selv som skriver ut kvitteringer, men et kasse-apparat, eventuelt den som styrer kasse-appratet.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...