Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Feilen er noe annet. (Hvorfor er 35000 feil?)

Jeg mener å huske at Språkrådet sier det skal skrives slik "35 000".

La meg sjekke så jeg ikke kommer med vranglære ...

 

Ja, jeg har visst rett. Unntak er tall med fire siffer. de kan sammenskrives. Ellers skal tallenes siffer ordnes i grupper på tre fra høyre. 

 

Ok, da skal jeg sette av én time senere i dag som hjernetrim.  :)

 

Edit: Jeg fant en feil til etter 12 minutter: DnB Markets skal nok være DNB Markets. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du har rett i det, men det kan se ut som om de har hett DnB Markets før. Ikke noe å bli rasende over, akkurat. :p

 

Jeg håper virkelig at jeg ikke lurer deg, og at det ikke er feil.

 

Edit: Jeg er veldig sikker på at det er feil, altså. Nå har det gått en time, så du skal få et hint om hvor feilen er:

 

Feilen er i den siste setningen.

 

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Nå har det gått en time, så du skal få et hint om hvor feilen er:

 

Feilen er i den siste setningen.

 

Jeg slo meg på brystet og utstøtte noen velklingende Tarzan-hyl da jeg fant "DnB". Etter det har jeg ikke sett mer på oppgaven. 

 

Spørsmålet er om enda flere kommer til å miste jobben i åra som kommer?

Jeg ser ikke noe galt her. Det eneste jeg har lyst å sjekke, er ordet "flere"...

Det er altså riktig ifølge Bokmålsordboka. Ordet "enda" kan strykes her, men feil er det vel ikke. 

 

Det eneste jeg reagerer litt på, handler om betydningen som uttrykkes her, men det er neppe det du tenker på. Jeg tror jeg lar det usle poenget jeg har, ligge. 

 

Kom med et tips til. Hva slags feil er det (ortografisk, samsvar, feil bruk av ord osv.)?

Lenke til kommentar

Tips 1. En ordbok hjelper deg ikke.

Tips 2.

 

 

Det er ikke mulig å peke på hva slags type feil det er uten å avsløre feilen, fordi det finnes bare én mulighet for den typen feil i sitatet.

 

 

Jeg klarte det uten å se på Tips 3. Men det tipset bekrefter feilen jeg fant. Grunnen til at jeg ikke fant denne feilen, er rett og slett fordi jeg gjør den selv. Jeg har senere lest at dette regnes som feil, så du har nok helt rett. 

 

Jeg klarte ikke å finne en seksjon om spørsmåltegn hos Språkrådet i farta. 

 

Når jeg skriver noe sånt som "Jeg lurer på om hunden min ikke liker maten sin?", så er vel det samme type feil? (feil også her?)

 

Nei, jeg tror ikke du har rotet her. Du har bare truffet et svakt punkt hos meg. Jeg ville trengt noen dager på å finne den feilen. 

 

Jeg trøster meg med at jeg kanskje har gjort deg rasende ved noen anledninger?(!)

 

Dette må jeg bare lese om og lære meg så snart jeg får tid. Dette kan jeg ikke. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Korrekt, det skulle vært punktum, ikke spørsmålstegn.
 

Når jeg skriver noe sånt som "Jeg lurer på om hunden min ikke liker maten sin?", så er vel det samme type feil?

Ja. Man kan sette spørsmålstegn bak setninger som er konstaterende hvis de er sagt som en spørsmål. "Du skal ha grøt?" Personlig opplever jeg det som en dårlig talemåte, hvis det ikke er et poeng å få frem at den som snakker er av en spesiell personlighet. Det du må være bevisst på er at setningen din i utgangspunktet bare konstaterer hva du lurer på, og dermed er den ikke et spørsmål "fra naturens side".

Regelen er egentlig ganske enkel: Når man stiller et spørsmål avslutter man med spørsmålstegn. I setningen fra dagbladet har de ikke stilt spørsmålet, de har bare sagt hva spørsmålet er. Dette er en alminnelig påstand, slik som: "Setninger som konstaterer faktum avsluttes med punktum." :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han hadde forlest seg på Proust og Mallarmé og utvikla ein nesten ekstremt språkleg sensitivitet som gjorde det vanskeleg å skrive sjølv veldig enkle setningar.

Enten er det en feil her, eller så har jeg forlest meg på facebook, så jeg fått vanskelig for å tyde selv veldig enkle setninger. :p

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er en rar og tunglest setning. Ekstremt språklig sensitivitet, hva er det? Er sensitiviteten ekstremt språklig, eller er meningen ekstrem språklig sensitivitet?

Jeg er enig med deg der. Oppdaget dette ikke selv, men når du påpeker det, så mener jeg at den t-en bør vekk. 

 

Ellers så jeg med en gang at "setningar" var feil. Alle vet jo at på nynorsk ender ubestemt flertall av hunkjønnsord på -er. Så sjekket jeg i en ordbok og husket på at jeg ikke kan nynorsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...