Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er for å beskytte ikke bare ærfuglen, men også andre arter som skarv og tærne.

 

Jeg fant ikke noen feil før jeg konsulterte ordboka. Jeg vurderte en slags dårlig morsomhet (tærne er ingen art, men deler av kroppen). Da ville du nok faktisk trodd at jeg hadde funnet feilen. Men den fant jeg først da jeg ikke fant "tærne" som oppslagsord. 

 

Riktig er sikkert "terne". 

Lenke til kommentar

Haha, måtte lese tre ganger før jeg oppfattet "feilen": Rødspette, det er ingen flyvefisk, nei. :)

 

 

Det er for å beskytte ikke bare ærfuglen, men også andre arter som skarv og tærne.

 

Jeg ville hatt minst ett komma til, gjerne to, men det er kanskje ikke påkrevd etter reglene?

 

"Det er for å beskytte, ikke bare ærfuglen, men også andre arter, som skarv og terne."

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Haha, måtte lese tre ganger før jeg oppfattet "feilen": Rødspette, det er ingen flyvefisk, nei. :)

Hvis du vil sette komma, så trenger min setning et komma etter som-setningen. Jeg tenkte faktisk at med litt flaks ville mangelen på komma bli påpekt, mens rødspetten fikk fly videre.  :D

 

Jeg har ingen sterke synspunkter på de kommaene du foreslår. Det første kommaet tipper jeg er valgfritt. 

Lenke til kommentar

Det siste kommaet er jeg enig i.

 

Det første mener jeg er direkte feil, med mindre du leser "den innbilt originale" setningen som "det er for å beskytte", noe som ikke gir mening i sammenhengen. Jeg leser den som "det er for å beskytte ærfuglen". Da er jeg sikker på at man ikke kan sette komma der du satt det. Jeg er imidlertid ikke skråsikker på at det er lovlig slik det står. I så fall må hele setningen omskrives.

Lenke til kommentar

 

Fra Dagbladet:

 

Nå forsøker Clinton nok en gang å advare amerikanerne mot den kontroversielle eiendomsmagneten som kan bli USAs neste president.

 

Det skal være "eiendomsmagnaten", tror jeg. Jeg tror også det bør være komma framfor "som". Vi vet hvilken eiendomsmagnat det dreier seg om, så som-setningen kommer med en tilleggsopplysning. Hva mener du om dette?

Lenke til kommentar

Magnat skal det være, ja. Selv om Trump både er en velgermagnet og, ifølge ham selv, en damemagnet. :)

 

Komma foran "som" er jeg usikker på. Det flyter kanskje bedre uten, men jeg ser poenget ditt. President-opplysningen er ikke en del av identifikasjonen, det er altså ikke snakk om "den eiendomsmagnaten som kan bli president", men om eiendomsmagnaten, og at han kan bli president. Bytter vi ut eiendomsmagnat med Trump, så blir det klarere at det bør være komma der.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...