Gå til innhold

Ordningsvakt pågriper niåring og dunker hodet i steingulv


Anbefalte innlegg

Jeg hører bare unnskyldniger når det egentlig ikke finnes noen for å spytte og sparke etter voksne mennesker, uavhengig av alder, hvilket land man er fra eller språk man snakker.

 

Men her kommer jo såklart kultur inn i bildet. Visse kulturer har lettere for å ty til vold enn andre. Ganske tydelig at denne lille dritten ikke har vokst opp med mye sans for folkeskikk iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører bare unnskyldniger når det egentlig ikke finnes noen for å spytte og sparke etter voksne mennesker, uavhengig av alder, hvilket land man er fra eller språk man snakker.

 

Hvis den voksne personen nettopp har mishandlet deg, så er jeg ikke overrasket at det sparkes etter vedkommende som en spontan refleks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Forholdt ungen seg fullstendig rolig når vekteren bestemte seg for å legge ham i gulvet? Eller drev ungen å bråkte, spyttet, ropte skjellsord og var voldelig, slik at vekteren måtte legge ham i gulvet i ett forsøk på å roe ham ned ?

 

Hvis jeg var 9 år gammel, på rømmen i et fremmed land med foreldrene (om han har noen) på andre siden av jorden, og jeg ble angrepet/pågrepet av fremmede menn som snakket et språk jeg ikke forstod, tviler jeg på at mitt første instinkt hadde vært å forholde meg fullstendig rolig...

 

Geir :)

 

Forståelig, men du vet ikkje om dette er tilfelle Geir, så ved å legge det frem slik som dette lager du ett falskt bilde av hva egentlig skjedde.

 

Og det er vel mer som viser til at ungen er er en drittunge, og ikkje slik du fremlegger det.

Lenke til kommentar

Nei, da er det dårlig oppvekst, fordi vår kultur oppfordrer til god folkeskikk, i motsetning til mange andre.

Ok. La oss gjøre det klart og tydelig. Du må gjerne rette på meg, du likte ikke vår forrige utveksling og jeg prøver ikke å vri på det du sier.

 

1. Denne niåringen. Det eneste vi vet om han er den aktuelle hendelsen (inkl. spytting og spark), at han er alene i et fremmed land (enten foreldreløs eller med foreldrene langt borte) og kan ikke kommunisere effektivt fordi han ikke snakker språket.. Han er flyktning, og vi kan dermed regne med at oppveksten har vært et helvete sammenlignet med en gjennomsnittlig nordmanns.

 

Konklusjonen er at hans oppførsel er uakseptabel og et resultat av (muslimsk? Jeg regner med det er det du sikter til ettersom vi ikke vet hvor han er fra - igjen, du må gjerne korrigere) kultur. Vi kan ikke si noe om at han har hatt en dårlig oppvekst. Eventuelt er det ikke avgjørende.

 

2. Et jevnaldret barn født og oppvokst i Norge oppfører seg på en lignende måte. Det er alt vi vet om barnet.

 

Dette er nok til å konkludere med at han har hatt en dårlig oppvekst.

 

Enig?

Lenke til kommentar

Forståelig, men du vet ikkje om dette er tilfelle Geir, så ved å legge det frem slik som dette lager du ett falskt bilde av hva egentlig skjedde.

 

Og det er vel mer som viser til at ungen er er en drittunge, og ikkje slik du fremlegger det.

Vi vet at barnet var alene i et fremmed land (vi vet ikke om foreldrene er døde eller om de er et annet sted). Vi vet at han var på rømmen, i dobbel forstand (at han er flyktning, og dermed per definisjon på rømmen, i tillegg til at han hadde rømt fra hjemmet/institusjonen han var plassert hos). Vi vet at han ble holdt igjen av fremmede menn (ordensvaktene fikk beskjed av politiet om å holde de, og vi kan trygd anta at de ikke kjente barna fra før).

 

Hva er det vi ikke vet?

Lenke til kommentar

Umulig å vite om reaksjonen fra vaktene på noen måte kan unnskyldes, uten å se forløpet til hendelsen. Generelt mener jeg at det skal svært mye til for å rettferdiggjøre slikt mot et 9 år gammelt barn, og at det stort sett er bedre å la barnet gå fri enn å holde det nede på en slik måte. Unntaket må være hvis barnet åpenbart er en fare for andre eller seg selv (har et våpen, prøver å løpe ned i jernbanesporet eller noe slikt).

 

I land som Norge og Sverige hvor en er veldig opptatt av at barneoppdragelsen tar barnets synspunkter på alvor, og hvor det ideelt sett aldri skal være nødvendig å utføre tvang mot barnet, blir en raskt sjokkert når en ser slike hendelser. I tillegg har de færreste erfaring med en slik kroppslighet som må til for å holde nede en person, noe som gjør det vanskelig å bedømme hva som faktisk er nødvendig. Mange blir jo tilnærmet like sjokkerte når det er voksne som blir behandlet som gutten i denne videoen.

 

Så det er nok en del naivitet rundt slike situasjoner, og at en derfor kaster seg over vektere/politiet fordi en er så låst på at alle situasjoner skal kunne løses med noen "velvalgte ord". At en mangler forståelsen for de praktiske utfordringene som oppstår hvis en person låser seg totalt, noe som kan ha vært tilfelle i denne situasjonen (...eller ikke). Slike saker mangler ofte nyanser slik de blir fremstilt i media, og begge sider legger bastant skylden på den ene eller andre parten.

Lenke til kommentar

Jeg hører bare unnskyldniger når det egentlig ikke finnes noen for å spytte og sparke etter voksne mennesker, ...

 

Selvsagt gjør det det. Om de gjelder i den aktuelle saken er det umulig å sitte på sin privilgerte norske bakende og vurdere.

 

Forståelig, men du vet ikkje om dette er tilfelle Geir, ...

 

Jo, det er ingen så langt som bestrider de faktiske forholdene her.

 

Det er litt sjokkerende hvor langt enkelte velger å strekke seg for å forsvare dette barnet.

 

 

For noen av oss er det motsatte sjokkerende.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En svensk sykepleier som angivelig var vitne til hendelsen skriver på et forum:

 

De tre guttene hadde uprovosert begynt å spytte på billettkontrollørene. De var så truende at ordningsvaktene måtte tilkalles. De sparket, slo og spyttet. Anledningen til at de ble holdt nede var at de hadde bitt en annen person til blods, slik at han måtte oppsøke lege. Det så ut som han dunket sitt eget hode i gulvet, og ble holdt fast for å ikke påføre seg selv eller andre mer skade, i påvente av politiets ankomst, som også ble sparket og spyttet på.

 

Jo takk, dette "vitnet" har visst en tendens å være "tilstede" der media skriver om vektervold, noe jeg skal vise lengre nede.

 

(her er forøvrig en skjermdump av den aktuelle meldingen du refererer til)

e2PB17P.png

 

 

 

I en annen sak jeg fant, der ei jente anmeldte vektervold utenfor et utested, dukker denne Camilla Segerlind Fd Blomqvist opp nok en gang i kommentarfelt. Hun har "tilfeldigvis" vært "tilstede" på utestedet også, og gir en levende beskrivelse av "sannheten"

 

n5zEqIf.png

https://www.facebook.com/kvallsposten/posts/734629666612587

 

Dette bærer preg av å være en sykelig person som overhodet ikke har sett slike ting, men fabulerer seg frem til at "er nok sånn det har foregått" dvs. slik det utspiller seg i hennes eget hode.

 

Det skumle er at slike nettroll blir referert til som sannhetsvitner og deres "opplevelse" gjentas over hele nettet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå sier ikke jeg at det ordningsvakter gjorde var rett eller galt, fordi jeg vet ikke hva som skjedde før kamerane begynnte å rulle... Nå har ikke jeg oppdatert meg så mye om saken men har hørt at guttungen hadde rømt fra barnevernet, sneket på toget & ranet en 80 åring.

 

Så kan dere sette dere selv i ordningsvakten sin situasjon.. Du blir tilkalt angående en unge som har rømt fra barnevernet. Du får klar beskjed fra Politiet om å holde gutten igjen til de ankommer. Når du kontakter gutten blir du møtt med slag, spark, biting og spytting, Men politiet har gitt deg beskjed om å holde han igjen.

 

Hvem vet hva som skjedde før publikum begynnte å filme? Det kan godt hende at ordningsvakten hadde mye tolmodighet og ga gutten flere sjangser før det endte i et basketak. Eller han kan ha vært en av de råtne eplene i yrket som ikke burde ha en jobb som innebærer så mye ansvar.

 

Jeg personlig syntes ikke ordningsvakten var så brutal som media skulle ha det til. Ordningsvakten satt seg på gutten noe jeg syns var rett avgjørelse, istede får å begynne å bøye på ledd for å få ungen i lås. (noe man bør være to personer til)

 

har også sett mange kommentarer rundt omkring som påstår at vakten kveler gutten når han plasserer hånden sin over munnen til gutten. Om gutten spyttet på vakten så forstår jeg hvorfor vakten valgte å gjøre dette. Gutten ropte å hylte gjennom hele videoen, og når en person er i stand til å snakke og rope kan man også puste. Om noen av dere har håndjern kurs så vet dere at der er noe av det første du lærer.

 

Men igjen, ingen av oss har blitt servert 100% av historien. Så vi kan ikke vite om ordningsvakten gjor det rette eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg synes stemmerettsalderen bør senkes. Om det er spesielt prinsipielt, vet jeg ikke. Men hverken stemmerettsalderen eller lavalderen har noe som helst i 3. klasse på barneskolen å gjøre.

 

Geir :)

Neida. Men de har heller ingenting med denne saken å gjøre. Denne saken blir heller et spørsmål om man kan bruke tvang mot barn, og det kan man gjerne være motstander av.

 

Å holde dem igjen har jeg ikke noen prinsipielle problemer med. Men da er det en forutsetning at makten som brukes er nødvendig.

 

Hvis jeg var 9 år gammel, på rømmen i et fremmed land med foreldrene (om han har noen) på andre siden av jorden, og jeg ble angrepet/pågrepet av fremmede menn som snakket et språk jeg ikke forstod, tviler jeg på at mitt første instinkt hadde vært å forholde meg fullstendig rolig...

 

Geir :)

Og om du arbeidet som ordensvakt underlagt politiet og ble instruert om å holde igjen rømlinger fra en institusjon og de brukte all den vold de er i stand til for å stikke av..?

 

:)

 

Jeg hører bare unnskyldniger når det egentlig ikke finnes noen for å spytte og sparke etter voksne mennesker, uavhengig av alder, hvilket land man er fra eller språk man snakker.

 

Men her kommer jo såklart kultur inn i bildet. Visse kulturer har lettere for å ty til vold enn andre. Ganske tydelig at denne lille dritten ikke har vokst opp med mye sans for folkeskikk iallefall.

Jeg har besøkt land med «en annen kultur». Om du tror manglende respekt for autoritet og eldre mennesker er fraværende kan jeg forsikre om at det ikke er tilfellet. Samtidig vil mange ha personlige og traumatiske erfaringer med mennesker i uniform. Det er nok viktigere.

 

For noen av oss er det motsatte sjokkerende.

 

Geir :)

For noen av oss er det umulig å være så unyansert. :)

 

At vekterne er vokst opp med en voldskultur unnskylder ikke denne hendelsen.

Forstår jeg deg rett mener du at man aldri kan forsvare å bruke makt mot et barn?

 

:)

Lenke til kommentar

 

Jeg personlig syntes ikke ordningsvakten var så brutal som media skulle ha det til. Ordningsvakten satt seg på gutten noe jeg syns var rett avgjørelse, istede får å begynne å bøye på ledd for å få ungen i lås. (noe man bør være to personer til)

 

 

Sette seg på et barn er uakseptabelt under alle omstendigheter. Det er groteskt og må jo være en svært flau handling å gjøre. "slag og spark" fra en 9 åring må man også nesten tåle, det er ikke noe en voksen man vil merke noe av.

Lenke til kommentar

Sette seg på et barn er uakseptabelt under alle omstendigheter. Det er groteskt og må jo være en svært flau handling å gjøre. "slag og spark" fra en 9 åring må man også nesten tåle, det er ikke noe en voksen man vil merke noe av.

 

En kan godt merke at barn utøver vold. Jeg ble sparket på skinnleggen av en åtteåring med jernharde boots en gang. Jeg merket det godt! En lærerinne ble sparket i ansiktet av en elev da hun skulle knyte skoen hans på en skole jeg arbeidet på. Eleven var sju år gammel. Hun gråt og blødde neseblod.

 

Dette ødelegger ikke ditt poeng om at barns vold generelt er mindre farlig og skadelig enn voksnes vold, men en skal være forsiktig med å undervurdere barn. Det virker som det knapt går en uke uten at det kommer en nyhet fra USA om at et barn på tre-fire år har skutt og drept en av foreldrene sine. Kanskje ikke helt relevant i forhold til denne saken, men egnet til å minne oss på at også barn kan være farlige enten de har onde hensikter eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...