Gå til innhold

Ordningsvakt pågriper niåring og dunker hodet i steingulv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er mye jeg ikke ville tilgitt, nå må du sannelig roe deg ned et par hakk. Jeg trenger heller ikke stå til rette for din definisjon av unødvendig voldsbruk. Nå virker det som om diskusjonen går mer i retning av hvem som sa hva, så da tror jeg at jeg hopper av her. Jeg har sagt det jeg har å si om denne saken.

Jeg sier ikke at du ville tilgitt all unødvendig voldsbruk mot barn. Det tviler jeg sterkt på, og det ville vært en grunnløs påstand. Jeg sier at du forsvarer voldsbruken i denne situasjonen, uavhengig av om den var nødvendig eller ikke.

 

Den påstanden står jeg ved, fordi du sa det selv. Du kan selvsagt hevde at 'ekstra sanksjoner i kampens hete' (igjen, dine ord) ikke er unødvendig voldsbruk, men det synes jeg er merkelig.

Lenke til kommentar

 

Jeg forsvarer ikke den sterkeste. Jeg forsvarer bare den som har en jobb å gjøre i motsetning til et krakilsk barn med null antenner for hva som er rett og galt, som muligens bare har godt av å bli satt litt på plass.

Det eneste du vet om dette barnet er at han snek på toget og hvordan han reagerte på å bli holdt igjen med makt. Dette er nok til å fastslå at barnet har null antenner for hva som er rett og galt.

 

Det er også godt mulig at den offentlige tjenestemannen brøt loven her. I så fall er det eneste du vet om denne mannen at han brukte for mye vold i denne situasjonen. Jeg regner med du er enig i at denne mannen har null antenner for hva som er rett og galt, og dermed har godt av å bli satt på plass?

 

 

Vanlige folk som sniker på toget blir ikke lagt i bakken, så ja, jeg er rimelig sikker på at dette er resultatet av oppførselen hans, og ikke ordensvaktens.

 

Forøvrig så orker jeg ikke diskutere når du gang på gang skal bruke den tåpelige diskusjonsteknikken der. Føler jeg har sagt mitt så jeg melder meg av på lik linje som Isbilen over her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke voldsbruken i seg selv jeg reagerer spesielt på. Det er to ting:

 

1. Press mot ansikt og hals. Det er sikkert ikke spesielt farlig, men det er unødvendig.

2. Hallelujastemningen i tråden om at en liten drittunge får som fortjent.

 

Hva skal han gjøre da? Jeg garanterer deg av ordningsvakten gjør dette for å forhindre å bli spyttet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg forsvarer ikke den sterkeste. Jeg forsvarer bare den som har en jobb å gjøre i motsetning til et krakilsk barn med null antenner for hva som er rett og galt, som muligens bare har godt av å bli satt litt på plass.

Det eneste du vet om dette barnet er at han snek på toget og hvordan han reagerte på å bli holdt igjen med makt. Dette er nok til å fastslå at barnet har null antenner for hva som er rett og galt.

 

Det er også godt mulig at den offentlige tjenestemannen brøt loven her. I så fall er det eneste du vet om denne mannen at han brukte for mye vold i denne situasjonen. Jeg regner med du er enig i at denne mannen har null antenner for hva som er rett og galt, og dermed har godt av å bli satt på plass?

 

 

Vanlige folk som sniker på toget blir ikke lagt i bakken, så ja, jeg er rimelig sikker på at dette er resultatet av oppførselen hans, og ikke ordensvaktens.

 

Forøvrig så orker jeg ikke diskutere når du gang på gang skal bruke den tåpelige diskusjonsteknikken der. Føler jeg har sagt mitt så jeg melder meg av på lik linje som Isbilen over her.

 

 

Det er ikke sniking på toget som medførte dette. Gutten hadde rømt fra et barnehjem, og ordningsvaktene fikk beskjed fra politiet om å holde han til de kom. Det står ikke skrevet så mye om i de norske avisene, men det stod i en av de svenske.

Lenke til kommentar

 

Hva skal han gjøre da? Jeg garanterer deg av ordningsvakten gjør dette for å forhindre å bli spyttet på.

Holde gutten fast på en annen måte. Jeg er en liten pingle uten opplæring, og jeg klarer det.

 

 

Du kan selv prøve å holde en rabiat 9-åring nede på "vanlig" måte uten at det ser grovt ut for publikum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva skal han gjøre da? Jeg garanterer deg av ordningsvakten gjør dette for å forhindre å bli spyttet på.

Holde gutten fast på en annen måte. Jeg er en liten pingle uten opplæring, og jeg klarer det.

 

 

Denne videoen viser pågripelse av en gutt i nesten samme alder. Her er de to som foretar pågripelsen, ikke én. I tillegg er de ekte politibetjenter. Hvorfor slite de om det er så lett?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Jeg har ikke sagt at det er lett. Jeg har ikke sagt at det ikke vil se grovt ut. Jeg har sagt at det ikke er nødvendig med slikt press mot hode og hals.

2. Nesten samme alder? Det står ikke hvor gammel ungen er. Jeg vet ikke når bodøværinger begynner å drikke seg fulle på lørdagskveldene, men det er antagelig ikke i niårsalderen. Mtp. at han går med buksen på rumpen tipper jeg et sted mellom 15 og 18 år. Det er ikke sammenlignbart med 9. De unngikk også direkte press mot hodet.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

De norske avisene liker å utelukke viktige detaljer til "offerets" favør i disse sakene. Enkelt og greit fordi det tiltrekker seg flere lesere.

 

I Aftonbladet (svensk avis) står det at ordningsvaktene fikk i oppdrag fra politiet om å holde igjen guttene. Grunnen til dette skal ifølge politiet være at guttene satte andres liv i fare, i tillegg til sine egne. Dette besvarer guttene med biting, sparking og spytting mot de offentlige tjenestemennene. I en annen video, som selvfølgelig ikke er postet i de norske avisene, ser man at gutten prøver å sparke til flere tjenestemenn, selv etter at politiet har bistått ordningsvaktene med å legge han i håndjern.

 

Man må være ekstra påpasselig når man leser om vektervold, dørvaktvold og politivold. Media vil alltid prøve å vri på sannheten i håp om å tiltrekke seg størst antall lesere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, dette er jo rene "del på Facebook"-gullgruven for media.

 

Helt vanlig. Men folk lar seg også hjernevaske av media. Ekstra irriterende er det når norsk presse bevisst unnlater å skrive detaljer som ikke går i favør til "offeret", selv om svenskene skriver det i sine aviser.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

For ordens skyld kan det være greit å poengtere at dette ikke er en vekter. Det er en svensk ordningsvakt, og må ikke forveksles med en vekter. Dette er offentlige tjenestemenn med politimyndighet innenfor sitt område. Det er en ordning som ikke eksisterer i Norge.

For ordens skyld er også vektere offentlige tjenestemenn i Sverige, ikke bare ordensvaktene. Men du har rett i at de ikke har begrenset politimyndighet.

 

Hvem har sagt at jeg ikke kan ta i personen?

 

Det finnes flere alternativ enn stilletegn og å legge press på ansikt og nakke.

Generelt sett: Det er ingen automatikk i at andre måter å oppnå kontroll på har mindre skadepotensiale. Ofte motsatt, faktisk.

 

Denne ordensvakten må være fullstendig amatør i grepsteknikk, får ikke slike noen opplæring ?

De lærer samme AT, grep og batongbruk som det svenske politiet. Det er politiet som lærer dem det.

 

 

Du vet det må være en grunn for at vi har noe som heter kriminell lavalder?

Ja. Den kriminelle lavalder definerer hvor gammel du må være for å kunne straffes av rettsvesenet. Den har ingen betydning for straffeprosessuelle tvangsmidler som f.eks. pågripelse. Personer under 18 år bør ikke pågripes, men de kan om nødvendig. Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

De unngikk også direkte press mot hodet.

Jeg vet ikke helt hvorfor dette opptar deg så mye. Hodet er et vanlig sted å legge press, blant annet fordi det gir mulighet til å holde noen fast med relativt lite fysisk makt. Hodet tåler også veldig mye trykk før vi snakker om problemer, og jeg har lært å legge press på hodet om jeg må.

 

Om du ser ferdig videoen legger overbetjentan som underviser i arrestasjonsteknikk kneet på hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner det er mange her inne som ikke har barn. Eller som kanskje ikke BURDE hatt barn.

Den totale mangelen på evne til å sette seg selv i andres sko er like skremmende som de virkelighetsfjerne forventningene de setter til en niårings evne til å tenke konsekvenser.

Dette er en NIÅRING! Voldsbruken er hinsides enhver fornuft.

Ingen sier at det er greit å snike på trikken, men igjen; Dette er en fuckings NIÅRING! Men så klart... Kritikerne gjorde sikkert aldri noe de ikke hadde lov til i den alderen. Da hadde de tross alt vært ute av barnehagen i tre år og lagt av seg slike forferdeligheter for lenge sida.

I mine øyne er det ingen tvil om hva som bør skje her. Niåringen burde få husarrest noen dager. Ordningsvakta bør miste jobben og anmeldes for vold mot barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...