Gå til innhold

Ordningsvakt pågriper niåring og dunker hodet i steingulv


Anbefalte innlegg

Ja, men en skolesituasjon er noe helt annet.

 

Ja, skolen har til oppgave å lage gode sammfunnsborgere ut av "krakilske unger".

 

Om noen av elevene bryter loven på skolen og så forsøker å stikke av, så ender det opp med at eleven stikker av.

 

Ja og nei. Skolen har ansvaret for elevene i skoletiden, og kan ikke bare la dem løpe. De må bare finne andre løsninger enn å sette seg på dem.

 

Problemet i den aktuelle situasjonen i Sverige var at man skulle hindre en krakilsk unge, som visste at han har gjort noe galt, fra å stikke av.

 

Hva var det han hadde gjort som var så galt? Han dro på leting etter storebroren i et fremmed land. At han ikke hadde penger til biletten (og kanskje ikke visste hvordan man kjøper dem i Sverige) var neppe fremst i tankene hans når han dro i vei. Jeg tviler på at han sa: "Idag skal jeg snike på toget, selv om det er ulovlig."

 

Streng tilsnakking har liten effekt i sånne tilfeller.

 

Spesielt når de ikke kan språket. Nei, da er det utvilsomt mer effekt i å putte hundre kilo kroppsvekt oppå dem, og trykke hodet deres i gulvet når de protesterer....

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var det han hadde gjort som var så galt? Han dro på leting etter storebroren i et fremmed land. At han ikke hadde penger til biletten (og kanskje ikke visste hvordan man kjøper dem i Sverige) var neppe fremst i tankene hans når han dro i vei. Jeg tviler på at han sa: "Idag skal jeg snike på toget, selv om det er ulovlig."

 

Spesielt når de ikke kan språket. Nei, da er det utvilsomt mer effekt i å putte hundre kilo kroppsvekt oppå dem, og trykke hodet deres i gulvet når de protesterer....

Det var da altså det at han hadde reist uten å betale for seg slik jeg forsto. Hva unnskyldningen var(og spekuleringer i som sådan) er egentlig helt uvesentlig i første omgang. Som flittig bussbruker har jeg selv mange ganger sett voksne og mye yngre personer bli tatt for det samme. Felles for dem alle er at ingen har blitt møtt med fysisk håndgemeng fra kontrollørene sin side. Selv folk som jeg har hørt hevdet å ikke kunne språket har jeg observert. De havnet ikke i basketak heller. Men om man legger opp til voldeligheter eller prøver å stikke av blir situasjonen en helt annen. Har også observert vektere og problempersoner mye nede på "Oslo S". Slike situasjoner er helt rolige inntil en person nekter å høre på vekterne eller begynner å bli voldelig først. Da har jeg sett basketak oppstå.
Lenke til kommentar

Jeg slåss aldri fysisk mot en "autoritetsperson". Dette er ikke normal oppførsel.

Det kommer jo helt ann på hvor du vokser opp. Det var som en sa her tidligere; Det er de rundt som påvirker og former barnet.

 

Nå må du nesten se på fortiden til barna. De er flyktninger, de kom alene uten foreldre, og er plassert på en barneverns instutisjon. Det er STOR forskjell på hvordan ditt miljø var og deres miljø. Det betyr aldeles ikke at det er akseptabelt, men heller at ulike miljø gir ulike forventninger til barna. Du må se hele bilde.

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Og videoene strides både de lærde og ulærde om hvordan man skal oppfatte.

De lærde strides i liten grad, faktisk.

 

Så politiet skal summarisk kunne avgjøre om politiet (jeg får jo ikke lov til å sette "liksom" foran) har brukt for mye makt?

De er verken politi eller liksom-politi, de er ordensvakter.

 

Politiet tilhører i denne sammenhengen de «lærde» du viser til; deres øyeblikkelige reaksjon på videoen, som viser noe hver eneste politiutdannede person er ekspert på, nemlig praktisk bruk av makt. Når deres naturlige instinkt ikke bare er å henlegge, men å henlegge samme dag, da er det ganske tydelig språk.

 

 

Og vi har sjefene for det samme politiet (i Malmø) som går ut og beklager at polititjenestemenn uttrykte seg på den måten, og dermed påvirket den etterforskningen de skulle utføre.

Det kalles mediahåndtering. Det vil overraske meg sterkt om de faktisk mener det.

 

 

Det endrer akkurat så mye som det skal endre, nemlig at en kontroversiell sak allikevel blir etterforsket og vurdert.

 

Geir :)

Hva er det å etterforske? Det eneste som eventuelt skal være straffbart er den påståtte dunkingen, og tidsrommet der hodet visstnok dunkes er behørig dokumentert med mobilvideo.
Lenke til kommentar

Hvem er 'de lærde'? Et kjapt google-søk fant dette:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20291465.ab

 

Han er aktor, og er åpenbart ikke enig i hvordan politiet håndterte saken. Det er også fristende å referere til Monika-saken. Eventuelt kan man bruke det at politiet henlegger enormt mange anmeldelser, flere der gjerningsmann er kjent, til å vise at det at saken ble henlagt ikke trenger å bety så mye.

 

Det er forresten 30 min med film å gå gjennom, ikke bare det ene minuttet i avisen. Politiet hadde heller ikke snakket med guttene før de henla saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du nesten se på fortiden til barna. De er flyktninger, de kom alene uten foreldre, og er plassert på en barneverns instutisjon. Det er STOR forskjell på hvordan ditt miljø var og deres miljø. Det betyr aldeles ikke at det er akseptabelt, men heller at ulike miljø gir ulike forventninger til barna. Du må se hele bilde.

Enig i poenget ditt, men det betyr ikke at man skal akseptere hva som helst. Kan jeg knuse kjeften din fordi foreldrene mine var drittsekker? Er det greit for deg?
Lenke til kommentar

 

Nå må du nesten se på fortiden til barna. De er flyktninger, de kom alene uten foreldre, og er plassert på en barneverns instutisjon. Det er STOR forskjell på hvordan ditt miljø var og deres miljø. Det betyr aldeles ikke at det er akseptabelt, men heller at ulike miljø gir ulike forventninger til barna. Du må se hele bilde.

Enig i poenget ditt, men det betyr ikke at man skal akseptere hva som helst. Kan jeg knuse kjeften din fordi foreldrene mine var drittsekker? Er det greit for deg?

 

Selvfølgelig er det ikke greit. Men aldern din ville hatt mye å si. Var du en 9år gammel gutt som ikke hadde hatt gode forhold rundt deg, hadde jo saken vært litt annerledes.

Hvis du var en 15åring, og du hadde levd under dårlige forhold, men likevel enda ikke forstått at det er galt, da ville jeg ha reagert. Ihvertfall ville du ikke ha bodd hjemme for å si det sånn.

 

Du må se på erfaring + ytre forhold.

Lenke til kommentar

Trenger ikke gå lenger enn til Oslo S på en fredags eller lørdasgkveld/natt for å se vektere komme i klammeri med bråkmakere. Når det gjelder klippet over syntes jeg de utførte seg eksemplarisk, men tanke på diverse andre bråkmakere som sto rundt og forsøkte å piske opp stemmningen og gjøre jobben vanskeligere for dem.

Lenke til kommentar

 

https://www.facebook.com/video.php?v=1586205488258529

 

Ny video som har poppet opp på nettet de siste dagene.

Det er sikkert tusenvis av ordningsvakter i Sverige, og alle jobber med å pågripe bråkmakere, noe de også har myndighet til å gjøre. Drøssevis med mobilsnutter som mangler alt av foranledning vil det alltid være, så poengløst å diskutere disse.

 

Sant

Lenke til kommentar

Hvem er 'de lærde'? Et kjapt google-søk fant dette:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20291465.ab

 

Han er aktor, og er åpenbart ikke enig i hvordan politiet håndterte saken. Det er også fristende å referere til Monika-saken. Eventuelt kan man bruke det at politiet henlegger enormt mange anmeldelser, flere der gjerningsmann er kjent, til å vise at det at saken ble henlagt ikke trenger å bety så mye.

 

Det er forresten 30 min med film å gå gjennom, ikke bare det ene minuttet i avisen. Politiet hadde heller ikke snakket med guttene før de henla saken.

Politiadvokater pleier jevnt over å ha lite trening i pågripelsesteknikk.

 

Monika-saken er fullt ut irrelevant for dette. Monika-saken var et eksempel på at man ga beng i fagekspertisen, dette er et eksempel på at man åpner sak etter at fagekspertisen har uttalt seg. Det er greit nok at man ser på det igjen, men det er helt tåpelig å fremheve dette som noe spesielt og særlig forferdelig, det er den ikke.

 

At du i det hele tatt er fristet til å vise til Monika-saken gjør meg mildt sagt forbauset.

 

https://www.facebook.com/video.php?v=1586205488258529

 

Ny video som har poppet opp på nettet de siste dagene.

En kvinne er påsatt håndjern. Vi ser ikke foranledningen til at hun er påsatt håndjern. Vi ser at hun ikke gjør som hun får beskjed om, og kjemper mot deres forsøk på å kontrollere henne. Da er de pent nødt til å bruke makt for å ha kontroll, og det gjør de her ved å holde armene deres i et grep de er lært til å bruke. Dette er da en tjenestehandling, og det er ingen juridisk forskjell på at de gjør det, sett i forhold til om det var politiet som gjorde det.

 

De som blander seg i dette gjør det selvfølgelig av beste intensjoner. Det de i realiteten gjør er å sikre at de er nødt til å holde henne fast ute på en offentlig gate. Hadde de fått gjort jobben sin uforstyrret kunne de skjerme henne, til politiet kom for å hente henne. I stedet står de å roper etter ordensvaktene, som bare gjør jobben sin. Det skal også godt gjøres å få så vondt av de grepene som brukes. De er ukomfortable, tidvis kan de gjøre vondt, men det er ikke som å vandre rundt med en brukken ankel, slik det høres ut på kvinnen. Med mindre hun har en skade i armen el.l. forstår jeg ikke hvordan det skal gjøre så vondt. Jeg merker meg også at kvinnen plutselig fikk mindre vondt når de tar henne vekk fra folkemengden.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Politiadvokater pleier jevnt over å ha lite trening i pågripelsesteknikk.

 

Monika-saken er fullt ut irrelevant for dette. Monika-saken var et eksempel på at man ga beng i fagekspertisen, dette er et eksempel på at man åpner sak etter at fagekspertisen har uttalt seg. Det er greit nok at man ser på det igjen, men det er helt tåpelig å fremheve dette som noe spesielt og særlig forferdelig, det er den ikke.

 

At du i det hele tatt er fristet til å vise til Monika-saken gjør meg mildt sagt forbauset.

Politiadvokaten reagerte ikke først og fremst på pågripelsen, men på politiets uttalelser.

 

Monika-saken er et eksempel på inkompetanse, og jo, et ganske forferdelig (og forhåpentlig spesielt) eksempel. Du må gjerne bli forbauset, men eneste grunnen til å nevne saken var for å poengtere at politifolk faktisk av og til tar feil, og at en enkelt uttalelse, som har blitt kritisert fra flere hold, gir et litt tynt grunnlag for å avfeie det hele som en ikke-sak før den er etterforsket ordentlig.

Lenke til kommentar

 

Politiadvokater pleier jevnt over å ha lite trening i pågripelsesteknikk.

 

Monika-saken er fullt ut irrelevant for dette. Monika-saken var et eksempel på at man ga beng i fagekspertisen, dette er et eksempel på at man åpner sak etter at fagekspertisen har uttalt seg. Det er greit nok at man ser på det igjen, men det er helt tåpelig å fremheve dette som noe spesielt og særlig forferdelig, det er den ikke.

 

At du i det hele tatt er fristet til å vise til Monika-saken gjør meg mildt sagt forbauset.

Politiadvokaten reagerte ikke først og fremst på pågripelsen, men på politiets uttalelser.

 

Monika-saken er et eksempel på inkompetanse, og jo, et ganske forferdelig (og forhåpentlig spesielt) eksempel. Du må gjerne bli forbauset, men eneste grunnen til å nevne saken var for å poengtere at politifolk faktisk av og til tar feil, og at en enkelt uttalelse, som har blitt kritisert fra flere hold, gir et litt tynt grunnlag for å avfeie det hele som en ikke-sak før den er etterforsket ordentlig.

 

Greit nok.

 

Men jeg mener fortsatt de to sakene utover det er helt usammenlignbare. Og politiets umiddelbare reaksjon er som sagt innenfor det ene feltet der de er eksperter, og stort sett kan lovverket og dets praktiske anvendelse bedre enn noe annet, nemlig bruk av makt.

 

 

De som blander seg i dette gjør det selvfølgelig av beste intensjoner.

Hadde fler folk hatt litt mer tankeomløp i huet og handlet litt mindre på ren impuls hadde man trolig ikke hatt utrykk som "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner" :)

 

Joda. Jeg tror også at folk hadde hatt godt av å få prøve seg på litt scenariotrening. Det er lett å snakke om hvor lett det er å kontrollere ett menneske til man har prøvd det i noenlunde realistiske omstendigheter.

Lenke til kommentar

Greit nok.

 

Men jeg mener fortsatt de to sakene utover det er helt usammenlignbare. Og politiets umiddelbare reaksjon er som sagt innenfor det ene feltet der de er eksperter, og stort sett kan lovverket og dets praktiske anvendelse bedre enn noe annet, nemlig bruk av makt.

Nei, jeg er enig, jeg hadde ikke til hensikt å dra sammenligningen lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Greit nok.

 

Men jeg mener fortsatt de to sakene utover det er helt usammenlignbare. Og politiets umiddelbare reaksjon er som sagt innenfor det ene feltet der de er eksperter, og stort sett kan lovverket og dets praktiske anvendelse bedre enn noe annet, nemlig bruk av makt.

Nei, jeg er enig, jeg hadde ikke til hensikt å dra sammenligningen lenger.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...