Gå til innhold

Ordningsvakt pågriper niåring og dunker hodet i steingulv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner det er mange her inne som ikke har barn. Eller som kanskje ikke BURDE hatt barn.

Den totale mangelen på evne til å sette seg selv i andres sko er like skremmende som de virkelighetsfjerne forventningene de setter til en niårings evne til å tenke konsekvenser.

Dette er en NIÅRING! Voldsbruken er hinsides enhver fornuft.

Ingen sier at det er greit å snike på trikken, men igjen; Dette er en fuckings NIÅRING! Men så klart... Kritikerne gjorde sikkert aldri noe de ikke hadde lov til i den alderen. Da hadde de tross alt vært ute av barnehagen i tre år og lagt av seg slike forferdeligheter for lenge sida.

I mine øyne er det ingen tvil om hva som bør skje her. Niåringen burde få husarrest noen dager. Ordningsvakta bør miste jobben og anmeldes for vold mot barn.

Barnet hadde rømt fra en institusjon, og politiet hadde instruert ordensvaktene om å holde barnet der. Svensk politi har allerede henlagt saken.

 

Utover det synes jeg maktbruken virker overdreven med tanke på at dette er et barn, men det er vanskelig å vite hva som er forsøkt og ikke fungerte før gutten ble lagt i bakken.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barnet hadde rømt fra en institusjon, og politiet hadde instruert ordensvaktene om å holde barnet der.

Fikk med meg det, men igjen så mener jeg det var det en totalt overreaksjon. Har forresten sett videoen der barna sparker etter folkene uten at det forandrer min mening.

 

Jeg høres kanskje litt bombastisk ut, som en far så klarer jeg ikke la være å forestille meg hvordan det hadde vært for min egen sønn å oppleve noe slikt. Det farger nok helt sikkert mitt syn.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Om den pågrepne skriker og gjør nok motstand vil det omtrent alltid se fælt ut. Jeg misunner ikke de som må gjennomføre denne typen pågripelser og vite at med mindre de bare lar folk gå er det stor sjanse for å ende opp som skurken. Nei, det er ikke noe hyggelig å se en niåring på denne måten, men igjen så kan jeg ikke se at vaktene har så mye alternativ.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fikk med meg det, men igjen så mener jeg det var det en totalt overreaksjon. Har forresten sett videoen der barna sparker etter folkene uten at det forandrer min mening.

 

Jeg høres kanskje litt bombastisk ut, som en far så klarer jeg ikke la være å forestille meg hvordan det hadde vært for min egen sønn å oppleve noe slikt. Det farger nok helt sikkert mitt syn.

Det er ikke bare dere som tilfeldigvis har barn som bryr dere om dem.

 

Men uavhengig av det måtte jo barnet holdes igjen. Det bør skje så skånsomt som mulig, men det er ingen automatikk i at dette ikke er så skånsomt som mulig. Politiet tok jo ikke mindre i når de kom.

 

Det til side synes jeg likevel maktbruken virker overdrevet.

 

Den kriminelle lavalderen er uten betydning for saken.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvorfor dette opptar deg så mye. Hodet er et vanlig sted å legge press, blant annet fordi det gir mulighet til å holde noen fast med relativt lite fysisk makt. Hodet tåler også veldig mye trykk før vi snakker om problemer, og jeg har lært å legge press på hodet om jeg må.

 

Om du ser ferdig videoen legger overbetjentan som underviser i arrestasjonsteknikk kneet på hodet.

Som jeg har påpekt tidligere er det ikke det at voldsbruken er spesielt ekstrem jeg reagerer på, det er reaksjonene i tråden.

 

Jeg burde skrevet 'ansikt', ikke 'hode'. Et kne mot nakken for å immobilisere er ganske annerledes enn å presse kinnet rett ned i bakken (for å immobilisere dette også, selvsagt, jeg prøver ikke å insinuere noe annet). Hovedforskjellen er selvsagt at dette er et barn, på ni år. En tredjeklassing. Det er hårreisende at flertallet av deltakerne reagerer med applaus og uttrykker at 'drittungen' får som fortjent. Det er det som opptar meg.

Lenke til kommentar

Som jeg har påpekt tidligere er det ikke det at voldsbruken er spesielt ekstrem jeg reagerer på, det er reaksjonene i tråden.

 

Jeg burde skrevet 'ansikt', ikke 'hode'. Et kne mot nakken for å immobilisere er ganske annerledes enn å presse kinnet rett ned i bakken (for å immobilisere dette også, selvsagt, jeg prøver ikke å insinuere noe annet). Hovedforskjellen er selvsagt at dette er et barn, på ni år. En tredjeklassing. Det er hårreisende at flertallet av deltakerne reagerer med applaus og uttrykker at 'drittungen' får som fortjent. Det er det som opptar meg.

Jeg er ikke uenig. Når det kommer til bruk av fysisk makt er jeg svært opptatt av at alt er korrekt. Fysisk makt skal brukes i den grad det er nødvendig for å få kontroll på situasjonen, og ikke mer enn det.

 

Om man bruker makt for å "gi noen en lærepenge" har man krysset en grense, og det er aldri akseptabelt. Enten er makten nødvendig, eller så er den ikke det. Er den ikke nødvendig skal du stanse maktbruken.

 

Punktum.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det er mange her inne som ikke har barn. Eller som kanskje ikke BURDE hatt barn.

Den totale mangelen på evne til å sette seg selv i andres sko er like skremmende som de virkelighetsfjerne forventningene de setter til en niårings evne til å tenke konsekvenser.

Dette er en NIÅRING! Voldsbruken er hinsides enhver fornuft.

Ingen sier at det er greit å snike på trikken, men igjen; Dette er en fuckings NIÅRING! Men så klart... Kritikerne gjorde sikkert aldri noe de ikke hadde lov til i den alderen. Da hadde de tross alt vært ute av barnehagen i tre år og lagt av seg slike forferdeligheter for lenge sida.

I mine øyne er det ingen tvil om hva som bør skje her. Niåringen burde få husarrest noen dager. Ordningsvakta bør miste jobben og anmeldes for vold mot barn.

 

Voldsbruken er hinsides i forhold til hva? Problemet med dine kommentarer er at du ikke vet en dritt om foranledningen. Svensk politi har allerede sagt at de ikke blir å etterforske saken, og at det var nødvendig å avverge disse guttene for at de ikke skulle begå skade på seg selv eller andre. For alt du vet kan kan de har begått mordforsøk. Denne 9-åringen er kanskje livsfarlig, og verre kan det bli. Malmø er allerede tungt belastet med tanke på flerkulturelle og drap.

 

I 2014 kom over 40 vektere på Oslo Sentralbane fysisk til skade på grunn av flerkulturelle "barn". Du vet, disse uskyldige ungene som ikke er i stand til å skade en flue. Da kan du tenke deg hvordan situasjonen ser ut når Sverige tar i mot fem ganger så mange innvandrere som det Norge gjør.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/oslo-s-tenaaringer-bortvist-10-500-ganger-paa-tre-maaneder/a/23352558/

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Denne ordensvakten må være fullstendig amatør i grepsteknikk, får ikke slike noen opplæring ?

De lærer samme AT, grep og batongbruk som det svenske politiet. Det er politiet som lærer dem det.

 

Vel, teknikken vist i video'n så helt latterlig ut, er det slikt de lærer bort bør noen slutte i jobben.

 

(Note; Jeg har bedrevet judo i noen-og-tyve år. Det er rimelig enkelt å holde noen i grep på en slik måte at en beskytter disse fra og skade seg selv eller andre.)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Voldsbruken er hinsides i forhold til hva? Problemet med dine kommentarer er at du ikke vet en dritt om foranledningen. Svensk politi har allerede sagt at de ikke blir å etterforske saken, og at det var nødvendig å avverge disse guttene for at de ikke skulle begå skade på seg selv eller andre. For alt du vet kan kan de har begått mordforsøk. Denne 9-åringen er kanskje livsfarlig, og verre kan det bli. Malmø er allerede tungt belastet med tanke på flerkulturelle og drap.

 

I 2014 kom over 40 vektere på Oslo Sentralbane fysisk til skade på grunn av flerkulturelle "barn". Du vet, disse uskyldige ungene som ikke er i stand til å skade en flue. Da kan du tenke deg hvordan situasjonen ser ut når Sverige tar i mot fem ganger så mange innvandrere som det Norge gjør.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/oslo-s-tenaaringer-bortvist-10-500-ganger-paa-tre-maaneder/a/23352558/

Artikkelen du linker til nevner barn i alderen 14 til 18 år. Tidligere henviste du til en 'sammenlignbar' video der den involverte helt klart var mye eldre enn niåringen. Ni år. Ikke 15, ikke 18. Det er ganske lett å se forskjell.

 

I tillegg er ordensvakten anmeldt, og anmeldelsen er så vidt jeg vet ikke henlagt, så jeg tror det er litt tidlig å si at politiet ikke vil etterforske saken.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Vel, teknikken vist i video'n så helt latterlig ut, er det slikt de lærer bort bør noen slutte i jobben.

 

(Note; Jeg har bedrevet judo i noen-og-tyve år. Det er rimelig enkelt å holde noen i grep på en slik måte at en beskytter disse fra og skade seg selv eller andre.)

Det er enkelt når man trener (enklere). Det kan fort bli vanskelig i den virkelige verden. Har trent AT noen år nå, og det er ikke alltid like lett å oppnå kontroll i virkeligheten som det er under noenlunde realistisk øving. Bare min erfaring.
Lenke til kommentar

De norske avisene liker å utelukke viktige detaljer til "offerets" favør i disse sakene. Enkelt og greit fordi det tiltrekker seg flere lesere.

 

I Aftonbladet (svensk avis) står det at ordningsvaktene fikk i oppdrag fra politiet om å holde igjen guttene. Grunnen til dette skal ifølge politiet være at guttene satte andres liv i fare, i tillegg til sine egne. Dette besvarer guttene med biting, sparking og spytting mot de offentlige tjenestemennene. I en annen video, som selvfølgelig ikke er postet i de norske avisene, ser man at gutten prøver å sparke til flere tjenestemenn, selv etter at politiet har bistått ordningsvaktene med å legge han i håndjern.

 

Man må være ekstra påpasselig når man leser om vektervold, dørvaktvold og politivold. Media vil alltid prøve å vri på sannheten i håp om å tiltrekke seg størst antall lesere.

 

Har du link til dette? Der politiet sier det?

Lenke til kommentar

Vakterna uppmanades av polisen att kvarhålla dem eftersom de var efterlysta och försökte fly. Det är den information jag har fått, säger han.

 

Kan stilles spørsmålstegn med hvorvidt det var informasjon de visste om på forhånd, eller noe som først fremkom senere, etter at guttene ble innbragt av politi og ID/personalia blir klarlagt og det faktum at de hadde rømt fra et guttehjem. Lett å mistenke at politi/vaktselskap som snakket sammen, bruker dette momentet (rømlinger) kun for å pynte på maktbruken som ble gjort og gjøre den mer "lettsolgt". Standard vekter-prosedyre er å holde igjen med brutal makt slike som evt. blir tatt for å snike med toget og overlate de til politi, så det ville skjedd uansett, også i dette tilfelle.

 

Politi har hele veien hatt en laid-back holdning og bagatellisert hendelsen og fremstår overhodet ikke som habile eller nøytrale. Men i løpet av dagen har det innkommet hele 12 anmeldelser, og nå må de ta det på alvor enten de liker det eller ei.

Lenke til kommentar

Kan stilles spørsmålstegn med hvorvidt det var informasjon de visste om på forhånd, eller noe som først fremkom senere, etter at guttene ble innbragt av politi og ID/personalia blir klarlagt og det faktum at de hadde rømt fra et guttehjem. Lett å mistenke at politi/vaktselskap som snakket sammen, bruker dette momentet (rømlinger) kun for å pynte på maktbruken som ble gjort og gjøre den mer "lettsolgt". Standard vekter-prosedyre er å holde igjen med brutal makt slike som evt. blir tatt for å snike med toget og overlate de til politi, så det ville skjedd uansett, også i dette tilfelle.

Det er vanlig både i Norge og i Sverige å involvere vektere og ordensvakter på slike knutepunkter i letingen etter savnede personer, så jeg tviler ikke et øyeblikk på at de hadde sett bilder av de etterlyste ungene.

 

Standard vekterprosedyre er ikke å holde igjen med brutal makt om man blir tatt for å snike på toget.

 

Politi har hele veien hatt en laid-back holdning og bagatellisert hendelsen og fremstår overhodet ikke som habile eller nøytrale. Men i løpet av dagen har det innkommet hele 12 anmeldelser, og nå må de ta det på alvor enten de liker det eller ei.

Politiet arbeider med å passivisere andre mennesker dag ut og dag inn, og en vanlig ordensbetjent vil i de fleste tilfeller kunne si med stor grad av sikkerhet om noe er innenfor eller utenfor det som godtas.

 

De må etterforske saken fordi en kombinasjon av opprørte vitner og aksjonister fra ymse ungdomspartier har anmeldt hendelsen. Det står enhver fritt å anmelde noe. Det betyr ikke at det er straffbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Aftonbladet (svensk avis) står det at ordningsvaktene fikk i oppdrag fra politiet om å holde igjen guttene. Grunnen til dette skal ifølge politiet være at guttene satte andres liv i fare, i tillegg til sine egne. Dette besvarer guttene med biting, sparking og spytting mot de offentlige tjenestemennene. I en annen video, som selvfølgelig ikke er postet i de norske avisene, ser man at gutten prøver å sparke til flere tjenestemenn, selv etter at politiet har bistått ordningsvaktene med å legge han i håndjern.

 

Hvor står dette? Jeg finner det ikke på Aftonbladets dekning av saken...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Svensk politi har allerede henlagt saken.

 

Ikke nå lenger. Politiet har ombestemt seg:

 

"Totalt har polisen fått ta in tolv anmälningar mot vakterna om misshandel,vilket har gjort att Malmöpolisen under tisdagen fattade beslut om en förundersökning mot vakterna – de är nu båda två misstänkta för brott.

– De är misstänkta för misshandel och kommer höras i ärendet, säger Linda Pleym."

 

Aftonbladet: Vakterna misstänks för brott

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...