Gå til innhold

Blinklys venstre i rundkjøring?


HiAceRobin

Tegnbruk i rundkjøring  

64 stemmer

  1. 1. Blinker du til venstre om du kjører til venstre eller heilt rundt?

    • Ja, alltid
    • Av og til, kommer ann på kor dei andre er i rundkjøringa
    • Nei, skjønner ikkje poenget
    • Skjønner poenget, men gidder ikkje
  2. 2. Om du blinker, kven meiner du får mest nytta av det?

    • Trafikant bak
    • Trafikant som kommer fra høgre
    • Trafikant som kommer fra motsatt side
    • Trafikant som kommer fra venstre
    • Eg blinker ikkje venstre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man uansett legger seg i høyrefelt, lov eller ikke, må du huske på at du har vikeplikt hvis du likevel skal helt rundt, i og med at du bytter felt.

Det er når man ligger i innerfeltet man får vikeplikt ved feltskifte når man skal ut derfra, selv om Gjensidige Forsikring står hardt på det motsatte.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det er nettopp der problemet er - i en rundkjøring bytter man ikke felt om man velger å kjøre i ytre felt hele veien rundt.

 

Edit:

Hadde ikke forlatt tråden og svarte på innlegget under mitt siste innlegg. Ser det er svart noen ganger på dette nå...

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

En ting er sikkert , å kjøre riktig i rundkjøring er og blir en vanskelig ting for mange ser det ut som...

Joda, som mange andre bilister tipper jeg at jeg til tider gjør mine feil jeg og , men jeg tror at om man er flink til i det minste å prøve å vise intensjonene med riktig bruk av blinklys og se seg litt for når man bytter felt så går det bra selv om det ikke er helt 100% rett og etter boka.

 

Snylter : Bra eksempel på en mer avansert rundkjøring !

Lenke til kommentar

Foran mange rundkjøringer er det piler på bakken eller skilt som viser hvilket felt man skal ligge i.

 

Rundkjoering__3__47_515861b.jpg

 

Her har man altså ikke lov til å legge seg i høyre fil og kjøre helt rundt.

Slike piler uten sperrelinje mellom feltene er ikke påbudt kjøreretning, om jeg husker reglene rett.

 

Forøvrig hater jeg slike rundkjøringer med spesielle kjøremønstre. Om man ikke er lokalkjent åpner det for en del overraskelser.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike piler uten sperrelinje mellom feltene er ikke påbudt kjøreretning, om jeg husker reglene rett.

Det er påbudt:

 

§ 3.Anvisninger1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

(http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747)

 

Om det er sperrelinje eller ikke har ikke noe med pilene å gjøre. Sperrelinje betyr bare at du ikke kan krysse den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slike piler uten sperrelinje mellom feltene er ikke påbudt kjøreretning, om jeg husker reglene rett.

Det er påbudt:

 

§ 3.Anvisninger1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

(http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747)

 

Om det er sperrelinje eller ikke har ikke noe med pilene å gjøre. Sperrelinje betyr bare at du ikke kan krysse den.

 

Når man er inne i rundkjøringen finnes det ikke sperrelinjer/linjer/piler. Da er man etter regelboka på en ny veg - så sant det ikke er stiplet opp gjennom rundkjøringen.

 

Uansett - rundkjøringen fungerer stort sett godt fordi folk er fornuftige, ikke fordi regelverket for dem er godt.

Lenke til kommentar

Vanligvis så bruker eg blinklyset i rundkjøyringane, men korleis eg bruker blinklyset varierer litt med trafikksituasjonen.

Hensikta med å bruke blinklyset er å signalisere til dei andre bilistane kor eg har tenkt å kjøyre slik at dei kan utnytte lukene i staden for å vente for å sjå kva eg gjer.

 

Å blinke til venstre gir nyttig informasjon til dei andre bilistane, men det viktigaste er å blinke til høgre når du forflytter deg frå innerste til ytterste felt, eller når du tar av til høgre.

 

Skal eg f.eks til venste i ei rundkjøyring (utkjøyring 3) med fire armar så blinker eg til venstre og ligg i innerste felt heilt til eg har kjøyrt forbi utkjøyring 2. Når eg kjem ditt då blinker eg til høgre samtidig som eg krysser ytterste felt og tar av ut av rundkjøyringa.

Denne bruken av blinklys gjer at bilen som er på mi høgreside ser at eg har tenkt å holde innerste felt slik at det er trygt å ligge parralelt med meg i det ytterste feltet.

Når eg skifter frå blinking til venstre, til blinking til høgre så signaliserer eg til dei andre som skal inn i rundkjøyringa at eg no skal ut og at det derfor er trygt å kjøyre inn i rundkjøyringa.

Lenke til kommentar

Når jeg skal ut fra jobben kommer jeg rett inn i ei rundkjøring. Her er det til stor hjelp når bilene fra min venstre blinker til venstre for å signalisere at de ikke skal rett frem. Da kan jeg kjøre ut til høyre mens de fortsetter rundt.

 

Hovedproblemet er er at ALLE som kommer fra min venstre og skal rett fram legger seg innerst i rundkjøringa selv om de skal rett frem. Hvis jeg er så dum og går ut i fra at de plasserer seg riktig risikerer jeg en bil i venstredøra.

 

Dette problemet ser jeg også går igjen flere steder.

Lenke til kommentar

 

Slike piler uten sperrelinje mellom feltene er ikke påbudt kjøreretning, om jeg husker reglene rett.

Det er påbudt:

 

§ 3.Anvisninger1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

(http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747)

 

Om det er sperrelinje eller ikke har ikke noe med pilene å gjøre. Sperrelinje betyr bare at du ikke kan krysse den.

Skiltloven sier noe annet.

 

Statens vegvesen og: http://m.nettavisen.no/nyheter/3597655.html

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Rart hvordan over 50% har stemt at de gjør dette, mens i virkeligheten ser jeg det nesten aldri.

 

Nå er nok ikkje vi forumbrukerane eit representativt utvalg av bilistar heller.

 

Eg vil tru at dei fleste faste forumbrukerane er over snittet akademisk anlagte. Så den teoretiske forståelsen for trafikkbildet er nok langt over snittet hos forumbrukerane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...