Gå til innhold

Nå spøker det for den økte momsfrigrensen


Anbefalte innlegg

Er ikke dette feil valg av ord:

 

 

 

«Et tap av 10.000 arbeidsplasser i Norge som følge av en heving av grensen til 500 kroner, vil være et konservativt anslag», skriver Virke i et notat til finanskomiteen.

 

Burde det ikke stå lavt anslag istedet, for å gi riktig mening?

 

Hvor mye er 10000 arbeidsplasser i grunnen? Bevegelsene fra mai til august viser at 14000 nye arbeidsledige har kommet til.

 

http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/akumnd

 

Hva skyldes det delvis?

At selskaper som Statoil utflagger telefonsupport eksempelvis? Eller andre forhold?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som vil ha opp grensen regner jeg med også synes at norske butikker skal kunne selge samme varene uten mva ?

 

Klart en har masse småvarer der en ganger rikelig opp, men dette gjelder på langt nær alt under 200. Og om en skulle kunne konkurere på noe som minner om like forhold så kan en ikke basere seg på at noen skal betale "skatt" og andre ikke for dei samme tingene.

 

Blir litt som at staten skulle støtte svart arbeid med norske kunder så lenge det var utlendinger som utførte det. (selvsagt satt på spissen)

 

Ja, det hadde da vært rett og rimelig det, så lenge fortollingsgebyret fjernes. Det er tross alt dette som gjør kjøp mellom 200 og 500 kr direkte ulønnsomme fra utlandet, da man gjerne må betale mellom 150 og 300 kroner på toppen av moms og eventuell toll.

 

For min del kunne det gjerne vært både moms og toll fra første krone så lenge fortollingsgebyret er både forutsigbart og vesentlig lavere enn det man må betale i dag, helst med et system der den gjennomsnittlige forbruker realistisk sett har mulighet til å fortolle varen selv.

Lenke til kommentar

To år gammel artikken: http://www.dinside.no/903689/disse-partiene-vil-oke-200-kronersgrensen

Venstre

Venstre vil heve dagens grense til 1.000 kroner.

Kristelig Folkeparti

KrF vil heve grensen, men ikke like mye som de andre: I deres alternative budsjett har de foreslått en fordobling av beløpet, til 400 kroner.

 

? Vi har programfestet at vi vil øke dette beløpet, forteller partileder Knut Arild Hareide i KrF til DinSide.

 

At Venstre og KrF ikke holder eller står for det de sier, det burde jo alle vite nå i 2014 vel.. med mindre man er av den litt mindre smarte kniven i skuffen da :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Moms fra første krone. Få bort fortollingsgebyret. Støtt norske (nett)butikker.

Ikke uendig, men ville ikke dette på lik linje sette norske nettbutikker i fare?

 

For det er nettopp dette forpesta gebyret som virkelig setter en showstopper for handel utland i 200-500kr-klassen.

Da konkurerrer butikkene ivertfall på like vilkår. Om norske nettbutikker da ikke klarer å konkurrere får de heller bare ha det så godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Moms fra første krone. Få bort fortollingsgebyret. Støtt norske (nett)butikker.

Nettopp hva skal dette bety for folk som vil kjøpe ting som IKKE er og ALDRI vil være tilgjengelig i noen Norske nettbutikker?

Det er jo ingen som skal nekte deg å handle fra utlandet? Om man får bort fortollingsgebyret vil det jo tvert imot gjøre det enklere å handle der du vil?

 

Problemet med regjeringens forslag er jo at komplett.se skal kunne selge deg den samme varen 20% billigere enn komplett.no kun fordi de sender den fra Sverige og det blir jo litt feil, blir det ikke?

Lenke til kommentar

Og vips, der fjerner vi enda litt mer valgflesk!

Husk resirkulering! Vi må være økopolitiske og ikke minst vi satser på at folket lider av progressiv amnesi , på denne måten kan vi gjenbruke valgløfter så lenge vi pynter og passer på å fornye dem!

 

Man har uansett alltid nok av unskyldninger for å bortforklare at man ikke fikk gjennomslag for valgflesket , men det var jo aldri intensjonen hellerå bruke det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La grensen stå som den er, men bli kvitt de helvetes dyre gebyrene til Posten og de andre fraktselskapene! Bør kunne lovpålegges at dette gebyret ikke kan overstige det man skylder i moms.

 

Privatpersonner burde kunne få en egen registrering hos Tollvesenet, slik at Tollvesenet sender ut regning (helst som eFaktura) direkte til kunden. Da blir det /ingen/ gebyr eller ekstra regning til UPS, DHL, osv., og ingen ekstra forsinkelser. Jeg har ingen problem med å betale moms, selv ikke fra første kroner, men det irritere meg at jeg må betale ekstra for å få lov til å betale momsen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moms fra første krone. Få bort fortollingsgebyret. Støtt norske (nett)butikker.

Norske nettbutikker har godt utvalg og gode priser jeg synes at vi burde ha grensen slik den er i dag så dette ikke skader jobber og statens inntakter. Enig her altså olemykle.

Endret av Bæder
Lenke til kommentar

 

 

Norske nettbutikker er dyre og har ræva utvalg. Legg ned alle nettbutikker og stryk alle avgifter slik at man kan importere hva som helst uten en krone til staten.

 

 

Hvor gammel er du egentlig? En hver oppegående person ser at dette er ett helt håpløst forslag, så jeg håper for din del at du er en liten "pjokk"..

Lenke til kommentar

Politiske partier burde være rammet av kjøpsloven.

Har du stemt på et parti som ikke svarte til forventningene, må du få stemmen tilbake.

Partier som lover mer enn de kan holde kan simpelthen trekke seg ut av regjeringen.

Ingen grunn til at de skal få sitte i 4 år, når de er avslørt som løgnere allerede første året. De kom jo inn på falske premisser.

Politikere må lære at de ikke bare kan love, og deretter trekke løftene etter valget. For at de skal lære, må det få konsekvenser.

 

Til saken:

Jeg ser ingen grunn til at det skal være momsfritak på varer fra utlandske nettbutikker, når man må betale moms for samme vare her hjemme.

Men fortrollingsgebyret er meningsløst. Hvorfor skal jeg betale disse folkene for å klå på varen min og forsinke transporten i dagevis? Ille nok om de gjorde det gratis.

 

Betaler gjerne moms og toll på tollpliktige varer, men gebyr på toppen bare for å få lov til å betale???

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi være nødt til å betale MVA. (moms - meromsetning..) til to nasjoner (eksportlandet og vår egen nasjon) ?

 

Det rimer ikke mellom mine ører.

Det finnes da utenlandske nettbutikker som automatisk trekker fra MVA i nettbutikkens hjemland før de så legger på fraktkostnader og forsyner seg fra din kredittkortkonto. Amazon.co.uk er ett slikt eksempel.

 

Men det finnes også mange (gjerne små) nettbutikker som ikke gjør det. (Fordi de ikke gidder, eller fordi de ikke vet hvordan de skal håndtere det vis-a-vis myndighetene, osv.)

 

Innenfor EU (eller er det Eurosonen?) er det slik at kjøper skal betale MVA i selgers (nettbutikkens) hjemland, men det er visstnok ulik praksis der, og en del land som ikke liker at de da mister MVA-inntekter de tidligere hadde.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal vi være nødt til å betale MVA. (moms - meromsetning..) til to nasjoner (eksportlandet og vår egen nasjon) ?

 

Det rimer ikke mellom mine ører.

Det finnes da utenlandske nettbutikker som automatisk trekker fra MVA i nettbutikkens hjemland før de så legger på fraktkostnader og forsyner seg fra din kredittkortkonto. Amazon.co.uk er ett slikt eksempel.

 

Men det finnes også mange (gjerne små) nettbutikker som ikke gjør det. (Fordi de ikke gidder, eller fordi de ikke vet hvordan de skal håndtere det vis-a-vis myndighetene, osv.)

 

Innenfor EU (eller er det Eurosonen?) er det slik at kjøper skal betale MVA i selgers (nettbutikkens) hjemland, men det er visstnok ulik praksis der, og en del land som ikke liker at de da mister MVA-inntekter de tidligere hadde.

 

 

 

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/tilbakebetaling-av-utenlandsk-merverdiavgift/

 

 

Så MVA. må være over kr 100,- for at man skal få det refundert. Pluss man må gjøre seg umake å levere inn noe papirarbeide, ikke sant?

 

Tollvesenet refunderer ikke beløp under 100 kroner.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Kom dette som en bombe, egentlig? Er strengt tatt ikke mye vi klarer å endre på i dette landet, uten at vi skal få et rent helvete.

 

Sinnssyke bilavgifter(spesielt ny bruktbil ved eierskifte er latterlig) og mye annet som ikke henger på greip. La heller de unge og nyetablerte kjøre gammelt ræl foran moderne, sikre og miljøvennlige biler!

 

 

Det er latterlig å beholde grensa, men i bunn og grunn betyr det lite for min egen del. Er tross alt ikke her de store pengene forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...