Gå til innhold

Nå spøker det for den økte momsfrigrensen


Anbefalte innlegg

 

 

70 Ny grense for avgiftsfri import settes til 350 kroner inkl. frakt og forsikringskostnader

 

http://www.dinside.no/931610/momsgrense-paa-grensa-til-juks

 

Told you so

 

Er spent på hvordan det vil slå ut i praksis. De fleste utenlandske aktører som sender pakker, har innarbeidet "i blodet" fra lang tid, at det er varens verdi som skal påføres på toll-deklarasjon klistrelappen, ikke frakt. Bommer de på det, har det gjerne vanket pepper fra irriterte kunder.

 

Spørs om de forandrer praksis over natten, bare fordi de blå-blå i Norge plutselig har forandret spillereglene? :hmm:

 

Så, hvis "det fortsetter som før" (kun varens verdi er påført) hvordan skal Tollkontroll (visuelt/overfladisk) avgjøre hvilke pakker som skal holdes igjen og fortolles/momses?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

70 Ny grense for avgiftsfri import settes til 350 kroner inkl. frakt og forsikringskostnader

 

http://www.dinside.no/931610/momsgrense-paa-grensa-til-juks

 

Told you so

 

Er spent på hvordan det vil slå ut i praksis. De fleste utenlandske aktører som sender pakker, har innarbeidet "i blodet" fra lang tid, at det er varens verdi som skal påføres på toll-deklarasjon klistrelappen, ikke frakt. Bommer de på det, har det gjerne vanket pepper fra irriterte kunder.

 

Spørs om de forandrer praksis over natten, bare fordi de blå-blå i Norge plutselig har forandret spillereglene? :hmm:

 

Så, hvis "det fortsetter som før" (kun varens verdi er påført) hvordan skal Tollkontroll (visuelt/overfladisk) avgjøre hvilke pakker som skal holdes igjen og fortolles/momses?

 

 

Ja, lurer på det samme, hvordan vil de håndheve dette?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, hvis "det fortsetter som før" (kun varens verdi er påført) hvordan skal Tollkontroll (visuelt/overfladisk) avgjøre hvilke pakker som skal holdes igjen og fortolles/momses?

 

 

Hvis situasjonen skulle bli som du beskriver, så blir det opp til mottaker å dokumentere kostnaden. Hver. Eneste. Gang.

 

Dette vil da være et kinderegg til lobbyistene.

 

- Først blokkerer de for alle tunge, brukte varer der varen koster under 200 men frakten over 150.

- Så gjør de det vanskeligere for forbrukeren å se om varen kommer under grensen eller ikke, der man må gå via handlekurven og nær sagt fullføre bestillingen før man ser om varen er over eller under grensen.

- Og til slutt innfører man en langt mer krevende dokumentasjonsprosess for å avskrekke og straffe de som bedriver egenimport.

 

Men jeg er ikke helt overbevisst om det siste, for Posten vil jo få mye mer å gjøre. Hvis det går så langt at man trenger mer innformasjon enn det avsender i utgangspunktet pleier sende med, tenker jeg Posten forsøker seg på en frekk en, skjærer alle pakker over en kam og setter satser for hva de tror fraktprisen er.

 

Rent praktisk sett vet vi at Posten har fått i oppdrag for en stund siden, som hvis jeg forstår det rett, innebærer å utrede en løsning for selvbetjening som erstatning for dagens forenklede tollbehandling. I såfall kan de ha forutsett det siste punktet her lenge før dette skuespillet rundt "økt" momsfrigrense.

Lenke til kommentar

 

 

Så, hvis "det fortsetter som før" (kun varens verdi er påført) hvordan skal Tollkontroll (visuelt/overfladisk) avgjøre hvilke pakker som skal holdes igjen og fortolles/momses?

 

 

Hvis situasjonen skulle bli som du beskriver, så blir det opp til mottaker å dokumentere kostnaden. Hver. Eneste. Gang.

 

Dette vil da være et kinderegg til lobbyistene.

 

- Først blokkerer de for alle tunge, brukte varer der varen koster under 200 men frakten over 150.

- Så gjør de det vanskeligere for forbrukeren å se om varen kommer under grensen eller ikke, der man må gå via handlekurven og nær sagt fullføre bestillingen før man ser om varen er over eller under grensen.

- Og til slutt innfører man en langt mer krevende dokumentasjonsprosess for å avskrekke og straffe de som bedriver egenimport.

 

Men jeg er ikke helt overbevisst om det siste, for Posten vil jo få mye mer å gjøre. Hvis det går så langt at man trenger mer innformasjon enn det avsender i utgangspunktet pleier sende med, tenker jeg Posten forsøker seg på en frekk en, skjærer alle pakker over en kam og setter satser for hva de tror fraktprisen er.

 

Rent praktisk sett vet vi at Posten har fått i oppdrag for en stund siden, som hvis jeg forstår det rett, innebærer å utrede en løsning for selvbetjening som erstatning for dagens forenklede tollbehandling. I såfall kan de ha forutsett det siste punktet her lenge før dette skuespillet rundt "økt" momsfrigrense.

 

 

Jeg tipper realiteten blir at de ser på verdien som er på pakka, er det under 350 så lar de det seile, selv om det er uten frakt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper realiteten blir at de ser på verdien som er på pakka, er det under 350 så lar de det seile, selv om det er uten frakt.

 

 

Jeg klarer ikke se for meg en sånn løsning uten å knytte til stikkordet "stikkprøver". Det er praksis allerede nå med stikkprøver, og da selv når verdien en verdi er påskrevet. Men det er begrenset hvor mange stikkprøver de skal gjennomføre.

 

Når det gjelder brevpakker fra Hong Kong via eBay er det godt mulig du har rett.

 

Skal jeg spekulere, tror jeg at staten nok en gang vil gå etter de store aktørene, og få butikker som Amazon til å oppdatere utregninga si. Amazons løsning virker såpass god at den har sannsynligvis støtte for dette gjennom lett konfigurering. gjør som du sier.

 

Og for større pakker fra andre tjenester der det er åpenbart at noen må dekke inn porto på mer enn hundre kroner ett eller annet sted, tror jeg praksis blir anderledes enn å la det seile. Det er "lett" for en datamaskin å holde rede på porto på forskjellige typer pakker/leveringstjenester fra forskjellige land, og avgiftene som de eventuelt skal "la seile" kan bli totalt så store at jeg tror de er godt nok motiverte til å forsøke fange opp de største butikkene, de enkleste reglene, etc.

 

Er dette en dårlig planlagt tanke foretatt av partiledere en sen nattetime denne uka? Nei. Hvis selv en dum gammel ork som meg klarte å forutse dette nøyaktige utfallet for ti dager siden, vet vi at det har vært regna opp og ned på dette i departementene før avtalen falt på plass. Det betyr ikke at de ikke kan la det seile, men det betyr at ett sted har noen regnet på konsekvensene av å la det seile, og kommet til at det er økonomisk å foretrekke framfor konsekvensene av å gjøre en enkel hevning av grensa.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Jeg tipper realiteten blir at de ser på verdien som er på pakka, er det under 350 så lar de det seile, selv om det er uten frakt.

 

 

Jeg klarer ikke se for meg en sånn løsning uten å knytte til stikkordet "stikkprøver". Det er praksis allerede nå med stikkprøver, og da selv når verdien en verdi er påskrevet. Men det er begrenset hvor mange stikkprøver de skal gjennomføre.

 

Når det gjelder brevpakker fra Hong Kong via eBay er det godt mulig du har rett.

 

Skal jeg spekulere, tror jeg at staten nok en gang vil gå etter de store aktørene, og få butikker som Amazon til å oppdatere utregninga si. Amazons løsning virker såpass god at den har sannsynligvis støtte for dette gjennom lett konfigurering. gjør som du sier.

 

Og for større pakker fra andre tjenester der det er åpenbart at noen må dekke inn porto på mer enn hundre kroner ett eller annet sted, tror jeg praksis blir anderledes enn å la det seile. Det er "lett" for en datamaskin å holde rede på porto på forskjellige typer pakker/leveringstjenester fra forskjellige land, og avgiftene som de eventuelt skal "la seile" kan bli totalt så store at jeg tror de er godt nok motiverte til å forsøke fange opp de største butikkene, de enkleste reglene, etc.

 

Er dette en dårlig planlagt tanke foretatt av partiledere en sen nattetime denne uka? Nei. Hvis selv en dum gammel ork som meg klarte å forutse dette nøyaktige utfallet for ti dager siden, vet vi at det har vært regna opp og ned på dette i departementene før avtalen falt på plass. Det betyr ikke at de ikke kan la det seile, men det betyr at ett sted har noen regnet på konsekvensene av å la det seile, og kommet til at det er økonomisk å foretrekke framfor konsekvensene av å gjøre en enkel hevning av grensa.

 

 

Det er ikke departementet eller staten som gjør dette, har du sett merking av pakker i dag, den er i beste fall utrolig slurvete, det er ingen av aktørene som har interesse av å gjøre grundig arbeid her, tollvesenet vil kanskje ta noen stikkprøver, men det er vel formodentlig internasjonale regler på dette, det du plikter å deklarere er varens verdi, ikke fraktostnader, de som foretar frakten driter i det, og regner kun verdien om det ikke er mer info på pakka.

 

AtW

Lenke til kommentar

Egentlig kan man jo også undre over hvorvidt løsningen med å inkludere frakt, i hele tatt er gangbart med hensyn til internasjonale overenskomster innen posthåndtering? Norske politikere kan selvsagt fritt lage denslags sær-regler til innvortes bruk "for å plage mannen i gata" på hjemmebane, men jeg tenker først og fremst på det formelle mht. hva de kan forvente eller pålegge utenlandske aktører/avsendere?

 

Den såkalte Customs Declaration - Dêclaration en douane

 

customs.form.jpg

 

fler eksempel

 

Denne internasjonale egenerklæringen har ikke noe felt for fraktkostnad, men kun "value", som betyr varens verdi. Jeg fant fram en eske med gammel innpakning og kartong med disse merke på, på tingen jeg har handlet fra ulike land opp gjennom, og ingen av disse har noe pengeverdi for frakt oppført i feltet for vekt eller i annen kolonne. (naturlig nok ikke)

 

Jeg tror rett og slett at det blå-blå vedtaket ikke er kompatibelt med virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke departementet eller staten som gjør dette, har du sett merking av pakker i dag, den er i beste fall utrolig slurvete, det er ingen av aktørene som har interesse av å gjøre grundig arbeid her, tollvesenet vil kanskje ta noen stikkprøver, men det er vel formodentlig internasjonale regler på dette, det du plikter å deklarere er varens verdi, ikke fraktostnader, de som foretar frakten driter i det, og regner kun verdien om det ikke er mer info på pakka.

 

AtW

 

 

Ja, jeg har sett merking av pakker i dag, og jeg har fått åpnet flere pakker for inspeksjon enn jeg synes er nødvendig :B

 

Du kan jo helt klart ha rett.

 

Men jeg tror likevel fortsatt på muligheten for at det utredes å innføre online selvbetjening, der prosessen overføres fra speditør til deg. Du oppgir verdi, du oppgir porto, staten kan foreta stikkprøver mot din flyt av kontanter ut av landet, eller de kan foreta stikkprøver med å åpne pakken. Skal man være kynisk, er det en god mulighet for at dette følges med gladmeldingen om at fortollingsgebyret skal kuttes, før det viser seg etter ny runde med forhandlinger "må" beholde et noe redusert fortollingsgebyr, som da vil gå til tollvesenet i stedet for speditøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett at det blå-blå vedtaket ikke er kompatibelt med virkeligheten.

 

 

Jeg tillater meg å påpeke at det er allerede i dag MVA på varens verdi + porto. Riktig nok ikke på varer med verdi under 200 kroner, men på varer med verdi over 200 kroner. Så problemstillingen er vel strengt tatt håndtert allerede i dag.

 

Så da blir nok det nye vedtaket omtrent like kompatibelt med virkeligheten som den allerede virkelige dagens praksis. Pluss eventuelle forbedringer de klarer gjennomføre i forhold til dagens praksis.

 

Jeg tror ny praksis blir anderledes, i alle fall etter en stund. Men en praksis eksisterer allerede. Nå synes jeg plutselig det er ganske flaut at jeg ikke kom på dette for flere innlegg siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke departementet eller staten som gjør dette, har du sett merking av pakker i dag, den er i beste fall utrolig slurvete, det er ingen av aktørene som har interesse av å gjøre grundig arbeid her, tollvesenet vil kanskje ta noen stikkprøver, men det er vel formodentlig internasjonale regler på dette, det du plikter å deklarere er varens verdi, ikke fraktostnader, de som foretar frakten driter i det, og regner kun verdien om det ikke er mer info på pakka.

 

AtW

 

 

Ja, jeg har sett merking av pakker i dag, og jeg har fått åpnet flere pakker for inspeksjon enn jeg synes er nødvendig :B

 

Du kan jo helt klart ha rett.

 

Men jeg tror likevel fortsatt på muligheten for at det utredes å innføre online selvbetjening, der prosessen overføres fra speditør til deg. Du oppgir verdi, du oppgir porto, staten kan foreta stikkprøver mot din flyt av kontanter ut av landet, eller de kan foreta stikkprøver med å åpne pakken. Skal man være kynisk, er det en god mulighet for at dette følges med gladmeldingen om at fortollingsgebyret skal kuttes, før det viser seg etter ny runde med forhandlinger "må" beholde et noe redusert fortollingsgebyr, som da vil gå til tollvesenet i stedet for speditøren.

 

 

Selvbetjent fortolling eksisterer allerede, og har eksistert en stund.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg tror rett og slett at det blå-blå vedtaket ikke er kompatibelt med virkeligheten.

 

 

Jeg tillater meg å påpeke at det er allerede i dag MVA på varens verdi + porto. Riktig nok ikke på varer med verdi under 200 kroner, men på varer med verdi over 200 kroner. Så problemstillingen er vel strengt tatt håndtert allerede i dag.

 

Så da blir nok det nye vedtaket omtrent like kompatibelt med virkeligheten som den allerede virkelige dagens praksis. Pluss eventuelle forbedringer de klarer gjennomføre i forhold til dagens praksis.

 

Jeg tror ny praksis blir anderledes, i alle fall etter en stund. Men en praksis eksisterer allerede. Nå synes jeg plutselig det er ganske flaut at jeg ikke kom på dette for flere innlegg siden.

 

 

Uenig, kompabilitetsproblemet er at det fra utsiden av pakken ikke kan avgjøres om den skal fortolles, det problemet eksisterer ikke i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Uenig, kompabilitetsproblemet er at det fra utsiden av pakken ikke kan avgjøres om den skal fortolles, det problemet eksisterer ikke i dag.

 

AtW

 

 

Uenig, ja. Kompatibilitetsproblem, nei.

 

 

Med disse regelendringene skal akkurat den samme innhenting av pris og portoinformasjon gjøres for pakkene under 200 kroner som det i dag gjøres for pakker over 200 kroner. Er det mulig på pakker med deklarert verdi på 205 kroner i dag, er jeg ganske så sikker på at det skal være mulig for pakker som har påskrevet verdi på 195 kroner også.

Lenke til kommentar

 

 

Uenig, kompabilitetsproblemet er at det fra utsiden av pakken ikke kan avgjøres om den skal fortolles, det problemet eksisterer ikke i dag.

 

AtW

 

 

Uenig, ja. Kompatibilitetsproblem, nei.

 

 

Med disse regelendringene skal akkurat den samme innhenting av pris og portoinformasjon gjøres for pakkene under 200 kroner som det i dag gjøres for pakker over 200 kroner. Er det mulig på pakker med deklarert verdi på 205 kroner i dag, er jeg ganske så sikker på at det skal være mulig for pakker som har påskrevet verdi på 195 kroner også.

 

 

Det hentes ikke inn noe portoinformasjon i dag over 200 om det ikke er samme selskap som frakter det hele veien.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det hentes ikke inn noe portoinformasjon i dag over 200 om det ikke er samme selskap som frakter det hele veien.

 

AtW

 

 

Nei vel, da er det vel den praksisen som videreføres. Det er i samsvar med tippinga di lengre opp i tråden, men det gjør det ikke noe mer inkompatibelt enn sånn det er på varer med verdi over 200 kroner i dag.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Men forutsetningen din for sammenligning og dernest hevde det blir likt, er feil. Dvs. du forutsetter åpenbart at avsendere fra nyttår automatisk vil inkludere fraktkostnad i det oppgitte totalbeløpet på label/etikett. Det er høyst tvilsomt vil skje. Det kan selvsagt ligge en spesifisert faktura inne i pakken, men nå diskuterer vi jo hvordan det vil arte seg med den raske, overfladiske visuelle kontrollen som skjer i pakkehåndteringen på terminalen.

 

Men for all del, det, det blir antageligvis vi kunder som vil tjene på denne usikkerheten som vil oppstå, med mindre tollvesenet ikke setter i gang en rigorøs praksis der de holder igjen pakker i stort omfang, og forlanger innsendelse av kopi/papirfaktura, du må ringe osv.

 

Som ATW sier, dagens 200-beløpsgrense er klokkeklar og utvetydig å forholde seg til for personalet, mens den nye ordningen "med frakt" er beheftet med usikkerhetsmoment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men forutsetningen din for sammenligning og dernest hevde det blir likt, er feil. Dvs. du forutsetter åpenbart at avsendere fra nyttår automatisk vil inkludere fraktkostnad i det oppgitte totalbeløpet på label/etikett. Det er høyst tvilsomt vil skje. Det kan selvsagt ligge en spesifisert faktura inne i pakken, men nå diskuterer vi jo hvordan det vil arte seg med den raske, overfladiske visuelle kontrollen som skjer i pakkehåndteringen på terminalen.

 

Men for all del, det, det blir antageligvis vi kunder som vil tjene på denne usikkerheten som vil oppstå, med mindre tollvesenet ikke setter i gang en rigorøs praksis der de holder igjen pakker i stort omfang, og forlanger innsendelse av kopi/papirfaktura, du må ringe osv.

 

Som ATW sier, dagens 200-beløpsgrense er klokkeklar og utvetydig å forholde seg til for personalet, mens den nye ordningen "med frakt" er beheftet med usikkerhetsmoment.

 

La oss håpe det der skjer en stund. F.eks. i et år. Da må nok politikerne åpne øynene sine for hvor de virkelige problemene ligger. Fordi de fronter jo "mindre byråkrati" som et av de store mantra.

Lenke til kommentar

Dvs. du forutsetter åpenbart at avsendere fra nyttår automatisk vil inkludere fraktkostnad i det oppgitte totalbeløpet på label/etikett. Det er høyst tvilsomt vil skje. Det kan selvsagt ligge en spesifisert faktura inne i pakken, men nå diskuterer vi jo hvordan det vil arte seg med den raske, overfladiske visuelle kontrollen som skjer i pakkehåndteringen på terminalen.

 

Jeg forutsetter overhodet ikke dette, og jeg kan ikke skjønne at noe av det jeg har sagt kan tolkes i den retninga. Tvert imot har jeg ingen tro at ebay-handlerne med avsenderadresse i et rom i Hong Kong noen gang kommer til å vite om disse reglene.

 

Derimot så forventet jeg at hele den raske, overfladiske visuelle kontrollen for å sjekke om en pakke er under momsgrensa forsvinner og alle pakker må behandles som de som i dag koster over 200 kroner. Det blir da ikke noen radikalt endret praksis, bare flyttede grenser. Men det kan bli noen radikalt endrede arbeidsmengder, som DA igjen kan føre til radikalt endret praksis.

 

Men det vil ikke bli scenarioet dersom ATW har rett i at de i praksis vil overse portokostnaden.

 

ATW sier denne praksisen allerede er å overse porto-kostnaden for varer over 200 kroner, jeg har ingen grunn til å tro det er feil. Da er det jo grunn til å tro at den praksisen videreføres, men nå også på ALLE varer. Som i praksis vel kan bety at man kan måtte betale MVA på verdi og frakt kroner hvis man bestiller en vare med vareverdi under 350 kroner fra Amazon, men kan slippe hvis man bestiller samme vare fra eBay.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Dvs. du forutsetter åpenbart at avsendere fra nyttår automatisk vil inkludere fraktkostnad i det oppgitte totalbeløpet på label/etikett. Det er høyst tvilsomt vil skje. Det kan selvsagt ligge en spesifisert faktura inne i pakken, men nå diskuterer vi jo hvordan det vil arte seg med den raske, overfladiske visuelle kontrollen som skjer i pakkehåndteringen på terminalen.

 

Jeg forutsetter overhodet ikke dette, og jeg har heller ikke sagt noe som kan tydes i den retninga.

 

Derimot så forutsetter jeg at hele den raske, overfladiske visuelle kontrollen for å sjekke om en pakke er under momsgrensa forsvinner og alle pakker må behandles som de som i dag koster over 200 kroner.

 

 

Som nevnt, det tror ikke jeg, jeg tror de bare forholder seg til 350 om det ikke står spesifisert om det er inkludert porto eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

To år gammel artikken: http://www.dinside.no/903689/disse-partiene-vil-oke-200-kronersgrensen

 

Venstre

Venstre vil heve dagens grense til 1.000 kroner.

 

Kristelig Folkeparti

KrF vil heve grensen, men ikke like mye som de andre: I deres alternative budsjett har de foreslått en fordobling av beløpet, til 400 kroner.

 

– Vi har programfestet at vi vil øke dette beløpet, forteller partileder Knut Arild Hareide i KrF til DinSide.

 

Jeg har ingenting mot merverdiavgiften. Den kan jeg betale fra første krone. Det er Posten (og konkurrentene deres) sitt gebyr på flere hundre kroner som gjør at jeg vil ha øket grensen.

 

Venstre gikk i partiprogrammet sitt inn for en grense på 500 kroner. Det samme gjorde Krf.

Vinglepartiene på midten har ingenting på Stortinget å gjøre.

^^This. Ekstremt mye bra her. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...