Gå til innhold

Komplett truer med å flytte delvis ut av Norge


Anbefalte innlegg

 

Skjønner ikke hvordan hevingen av grensen skulle være relatert til noen utflagging.

 

Så lenge du har et .no domene eller bedriften er registrert eller driver delvis i norge skal det betales norsk MVA uansett om varen sendes fra utlandet til en verdi under 200/500kr.

 

Altså må komplett fortsette og betale 25% norsk MVA selv etter flyttingen.

 

Da er det vell sannsynlig at de går over til .se eller lignende for å ha samme mulighet som de andre i utlandet. Lønnings posten går jo også kraftig ned.

 

 

De ville fortsatt ha måtte betalt norsk MVA om de gikk under komplett.se siden de allerede har norsk tilstedeværelse. De kunne ha startet et nytt uavhengig selskap i sverige men dette kan måtte betale norsk MVA uansett avhengig av hvilken grad det er rettet mot det norske markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

De ville fortsatt ha måtte betalt norsk MVA om de gikk under komplett.se siden de allerede har norsk tilstedeværelse. De kunne ha startet et nytt uavhengig selskap i sverige men dette kan måtte betale norsk MVA uansett avhengig av hvilken grad det er rettet mot det norske markedet.

 

 

Hm, om dette stemmer så gir det jo lite mening ja. Rart det ikke har blitt motsvar av regjeringen ang dette da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Klage på endring av en tollgrense som ikke engang er indeksregulert siden 70 tallet ?

 

Dette av en nettbutikk hvor det ikke er mulig å få varer til angitt pris ?

Du er nødt til å betale frakt selv om du henter på egenhånd i Sandefjord, dvs. når de ikke har "fri frakt"-kampanjer.

 

Dessuten, ingen handler hos Komplett grunnet pris, men service. Henting/Levering ved Pick-Up point's, betaling ved henting, norske garantier/reklamasjon, greie RMA forhold. etc.

 

Dette var tåpelig syting fra den kanten, bruk tia til noe mer fornuftig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Komplett gruppen er blant bedriftene jeg vet om som har best service/kundesupport så hvis jeg må ut med litt ekstra bare får å en komplett.no logo på esken min, så har jeg ingen problemer med å gjøre det. Har vært så fornøyd med komplett og mpx de siste årene at jeg kommer ikke til å prioritere noen andre for å spare en hundrings eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lange veien ekstra om man legger lageret rett over grensen. Da kan man kjøre til Oslo ganske raskt, så distribuere videre derfra.

 

Det er ikke "bare" å flytte lageret til komplett. Vet ikke om du har sett det, men det er ganske dyrt å bare bygge et nytt lager på den størrelsen.

Lenke til kommentar

Dessuten, ingen handler hos Komplett grunnet pris, men service. Henting/Levering ved Pick-Up point's, betaling ved henting, norske garantier/reklamasjon, greie RMA forhold. etc.

 

 

Pris er kanskje ikke alt, men helt klart en veldig vesentlig faktor for mange av Komplett sine kunder.

 

Ting blir heller ikke bedre av at FRP ønsker å øke grensa helt til 1000kr. Selvsagt er norske nettbutikker opptatt og negative til dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Komplett sier de vil ha konkurranse på like vilkår? Er dette noe de mener er tilfellet i dag? I utrolig mange tilfeller er det dyrere å kjøpe fra utlandet enn i Norge. Og dette har ofte veldig lite med momsen å gjøre på varer under ~1000 kr. Det største problemet med import fra norske forbrukere er fortollingsgebyret som legges til. Det er dette som gjør varen dyr. Ta for eksempel en vare til 250 kr. Her blir det inkludert moms 312,50 noe som i mange tilfeller konkurrerer fint med norske priser. Men legg på fortolligsgebyret og vi ender opp med totalpris på 447,50, altså en økning på nesten 200 kr. Vi må heller ikke glemme frakten, som ofte er høy, spesielt fra USA. Jeg ville mye heller ha fått fjernet fortollingsgebyer og betalt moms fra første krone. Da snakker vi like vilkår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klage på endring av en tollgrense som ikke engang er indeksregulert siden 70 tallet ?

 

Dette av en nettbutikk hvor det ikke er mulig å få varer til angitt pris ?

Du er nødt til å betale frakt selv om du henter på egenhånd i Sandefjord, dvs. når de ikke har "fri frakt"-kampanjer.

 

Dessuten, ingen handler hos Komplett grunnet pris, men service. Henting/Levering ved Pick-Up point's, betaling ved henting, norske garantier/reklamasjon, greie RMA forhold. etc.

 

Dette var tåpelig syting fra den kanten, bruk tia til noe mer fornuftig.

 

At folk gjerne ikke handler der fordi det er billigst betyr ikke at folk ikke er opptatt av pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvordan hevingen av grensen skulle være relatert til noen utflagging.

 

Så lenge du har et .no domene eller bedriften er registrert eller driver delvis i norge skal det betales norsk MVA uansett om varen sendes fra utlandet til en verdi under 200/500kr.

 

Altså må komplett fortsette og betale 25% norsk MVA selv etter flyttingen.

 

Da er det vell sannsynlig at de går over til .se eller lignende for å ha samme mulighet som de andre i utlandet. Lønnings posten går jo også kraftig ned.

 

Der har du den egentlige begrunnelsen, de kan sentralisere lager og ha lavere lønninger.

Så kan de senke prisene med 10%.

Problemet er at om jeg kjøper noe til under 400 hos komplett så trenger jeg det raskt siden det er en del jeg mangler.

 

De som vil bli truffet her er de som hovedsakelig selger ting som ligger i 200-400 kr segmentet.

mesteparten av kompletts ordrer er høyere.

Lenke til kommentar

Bryr meg ikke.

Rart at Sverige kan ha nettbutikker når svenskene kan handle moms- og tollfritt fra billigere land i EU. Riktignok betaler de moms til landet de bestiller fra, men prisen er uansett lavere enn hjemme.

Sverige har moms fra første kr og ingen gebyr i likhet med de fleste andre.

Merk at Amazon og store internasjonal nettbutikker kan handtere dette internt og automatisk så det er ingen behov for gebyr for dem uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir egentlig en litt idiotisk situasjon. Virker heller mer som om bedriftene bruker dette som en "unnskyldning" til å flagge ut. Tror aldri jeg har bestil noe på nett til under 500kr. Med denne tankegangen her burde jo elkjøp og expert stengt samtlige fysiske butikker og utelukkende solgt fra nettbutikken fordi nettbutikker er billigere i drift.. Det handler jo kun om å tilpasse seg.

Lenke til kommentar

Komplett sier de vil ha konkurranse på like vilkår? Er dette noe de mener er tilfellet i dag? I utrolig mange tilfeller er det dyrere å kjøpe fra utlandet enn i Norge. Og dette har ofte veldig lite med momsen å gjøre på varer under ~1000 kr. Det største problemet med import fra norske forbrukere er fortollingsgebyret som legges til. Det er dette som gjør varen dyr. Ta for eksempel en vare til 250 kr. Her blir det inkludert moms 312,50 noe som i mange tilfeller konkurrerer fint med norske priser. Men legg på fortolligsgebyret og vi ender opp med totalpris på 447,50, altså en økning på nesten 200 kr. Vi må heller ikke glemme frakten, som ofte er høy, spesielt fra USA. Jeg ville mye heller ha fått fjernet fortollingsgebyer og betalt moms fra første krone. Da snakker vi like vilkår.

 

På varer over 200kr er det like vilkår. På varer under 200kr blir utenlandske butikker allerede subsidiert.

 

Ja, varer som sendes inn i Norge må fortolles. Dette gjelder for Komplett og det gjelder for utenlandske butikker. Så med mindre Komplett produserer varer i Norge må den fortolles. Komplett fortoller varen for deg og det er derfor inkludert i utsalgsprisen.

 

På varer under 1000kr kan du fortolle helt gratis. Staten tar ingenting.

Lenke til kommentar

Først og fremst så tipper jeg at man dropper økningen, det har blitt så mye styr rundt det at jeg tviler på at noen tar sjansen på å gjennomføre det nå. Det er vel nesten ikke et eneste parti som ikke har prøvd seg, partiene i rødgrønn regjering hadde ingen problemer med å konstatere at de skulle øke..

 

Når det er sagt, så synes jeg det er en del overdrivelser ute å går når det kommer til konsekvensene. Det er ingen tvil om at enkelte butikker vil være konkurranseutsatt, men la oss ikke blande kortene. De store kjedene utkonkurrerer per i dag det meste av de små lokale butikkene det henvises til. Stormberg produserer alt i Kina og selger klær til svært lave priser, hvilke konkurrenter er de egentlig så bekymret for ? XXL presser jo ned prisene på det meste her i Norge, det er få produkter de fører som er billigere selv før man tar med frakt. Komplett gruppen har jo bla blush, som prøver å presse prisene på kosmetikkprodukter som man ellers har kjøpt hos frisøren.

 

Selv med økning til 500kr vil det være billigere å kjøpe chromestick og lignende produkter fra komplett enn å importere fra utlandet.

 

Det hadde vært morsomt å sett antall ordrer med totalpris under 500 kroner fra komplett/mpx. Den største konkurransen er nok på produkter som minnekort/forskjellige tilbehør til mobil/tablet. Her er det ikke akkurat overraskende at man prioriterer å bestille fra utlandet (og her er prisene som oftest under nåværende grense uansett)

 

Denne bekymringen for at de skal miste markedsandeler oppfatter jeg som lite annet enn en bedre unnskyldning enn "Perfekt, nå kan vi flytte deler av lageret til Sverige, selge produktene til tilnærmet samme pris og sitte igjen med større overskudd"

 

Jeg tenker det samme....det virker så rart hvordan alle bedriftene skal krisemakismere det uten å kunne gi inntrykk av annet enn at de vil tjene mer penger.

Det forsåvidt blir jo noe kvalmende fordi de spiller på folks samvittighet nærmest; vi vil tjene mest mulig på deg så det er viktigst at den grensen ikke øker så vi kan melke deg mest mulig..ellers shame on you for noen mister jobbene sine.

 

Når det er sagt - om noen gjør så er det synd, emn jeg tenker i mange tilfeller kan Komplett konkurrere på:

 

Tid/leveransetid

Åpent kjøp

Nærhet til kunden

Fleksible løsninger med pickup points etc

Bedre pris i mange tilfeller når frakt etc legges til

 

jeg kjøper heller blekkpatronen fra komplett e.l. når jeg må ha den innen en uke, enn på nettet fra verden.

Men skal ha barer e.l. som norske forhandlere krever ca 3-4 ganger prisen jeg får dem til, så kjøper jeg dem selvsagt utenlands.

 

På slutten av dagen er noe av det jeg klør meg i hodet over; hvorfor kan ikke disse butikkene slutte å vise sin "ekte side med at de vil melke oss" og la dette bli prøvd...vi er ikke eneste landet i verden med slik grense, Australia har vel 1000 e.l.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pris er kanskje ikke alt, men helt klart en veldig vesentlig faktor for mange av Komplett sine kunder.

 

Ting blir heller ikke bedre av at FRP ønsker å øke grensa helt til 1000kr. Selvsagt er norske nettbutikker opptatt og negative til dette.

Meh... Tviler på at komplett har få kunder som kun sorterer etter pris bortsett fra på tilbudsvarer. Ved standardpriser vil komplett nesten alltid tape dersom du ser prisen helt isolert.

 

Men for meg er pris en av flere faktorer, du tar alltid en risiko når du bestiller noe. Komplett er enkelt, kjapt og trygt hvilket er verdt en hel del.

 

Det samme gjelder forresten TechBay (bortsett fra at de bruker posten), det er trygt i forhold til samme vare fra Kina eller US. Så du kan si at jeg betaler litt for tryggheten.

 

Tiltmans regel: Jeg handler kun fra utlandet når jeg ikke finner varen her til lands eller dersom besparelsen høyere enn 1000 kroner og samtidig større enn 1/3 av verdien.

 

At folk gjerne ikke handler der fordi det er billigst betyr ikke at folk ikke er opptatt av pris.

Æh.. trippel negativ er rimelig vanskelig å lese, så jeg tør ikke svare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...