Gå til innhold

Komplett truer med å flytte delvis ut av Norge


Anbefalte innlegg

Det er jo også et lite paradoks at Salvensen argumenterer så sterkt for enkelte arbeidsplasser når han jobber med roboter som nettopp fjerner "gammeldagse" og dyre arbeidsplasser.

 

Automatisering og effektivisering med eks. robotteknologi er et godt eksempel på hvordan man "outsourcer" arbeidsplasser som ikke lenger er konkuransedyktige i et høykostland til noe som er billigere. Men det sørger altså for at folk blir arbeidsledige. Skal man da slutte med dette Salvesen og TL1000s? Eller er det andre momenter som gjør dette fremtidsrettet tro ;).

Det er mange av oss som sitter her i dag som har yrker som vil bli effektivisert og outsourcet på et eller annet vis i fremtiden fordi det er en naturlig del av utviklingen og nettopp derfor er det viktig å jobbe med å være forberedt på fremtiden og ikke gjøre om hele landet til en "vernet bedrift".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo også et lite paradoks at Salvensen argumenterer så sterkt for enkelte arbeidsplasser når han jobber med roboter som nettopp fjerner "gammeldagse" og dyre arbeidsplasser.

 

 

Nei, det er ikke noe paradoks i det hele tatt.

 

Dette handler om at regjeringen ønsker å subsidiere utenlandske bedrifter. De vil altså verne de utenlandske bedriftene.

 

At arbeidsplasser blir effektivisert bort av markedet er positivt totalt sett. Det er slik samfunnet går fremover. Å kreve at norske bedrifter skal konkurrere med et 25% handicap handler overhodet ikke om fri konkurranse og det er selvsagt helt urimelig å kreve at de skal konkurrere på slike vilkår.

 

Netthandelen er per i dag IKKE beskyttet. I motsetning til en hel haug andre næringer, f.eks den kraftkrevende industrien.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Theo:

Takk for at du tok deg tid til å gi noen eksempler, selv om jeg ikke synes alle var så veldig gode/relevante.

Det jeg er enig med deg i er at det nok vil være noen typer jobber som vanskelig kan "outsources" uten at det går utover kvalitet.

Men jeg ser ikke noe automatikk i at design skal gjøres i ett høykostland og produksjonen i ett lavkostland.
Det er slik pt, men den dagen f.eks, kinesere ser at de kan ta den biten også har de som sitter på de jobbene i vesten en utfordring i å tilpasse seg det.

:)

 

Lakseoppdrett er forøvrig ett godt eksempel på en "næring" som både er miljøfiendlig i seg selv, samt at "varen" transporteres lange avstander når den likegodt kunne vært "dyrket" (les:"bolet" frem) så nær markedet som mulig.

Sånn sett er dette like "galt" som at f.eks.programmering nå skal gjøres av "slaver" fra India, eller at HRM-tjenester skal gjøres av råbillig arbeidskraft i Øst-europa istedetfor av norsk ("dyr") arbeidskraft.

 

Mitt engasjement her er vel mest grunnet i at jeg ikke er enig i at det kun er om å gjøre å oppnå mest mulig (kortsiktig) fortjeneste ved å sette produksjon/tjenester til land hvor både arbeidsmijø og lønner er på ett nivå som nettopp kun tar hensyn til høyest mulig fortjeneste til de som selger disse varene/tjenestene.

 

Jeg har en viss forståelse at det kan gå på kapasitet, men det igjen går også på at f.eks. kinesiske aktører ikke behøver å følge prosedyrer/forskrifter når de skal igangsette fabrikker/arbeidsplasser som en aktør i f.eks USA eller her til lands må forholde seg til.

De har jo også langt mer menneskelige ressurser å ta av i utgangspunktet.

 

Er også facinert over at Kina er mer kapaitalistisk enn f.eks. USA noen gang har vært.

TIl tross for "alle" ser på Kina som ett "kommunistisk diktatur".

Når det kommer til det å drive butikk er nok Kina/kinesere nettopp de som er/har vært flinkest i klassen til "adaption" globalt.

Blir spennende å se hvordan utviklingen blir i Kina når de etterhvert får en stor middelsklasse og dersom folket som gjør jobbene setter krav til jobb/høyere levestandard.

Ikke som nå,at de bare er glad til at de får nok til mat og husly.

(Der var vi på samme stadie for ca 100 år siden i vesten).

:)

I denne saken (topic) betyr det at jeg ikke ser annen logikk fra de som støtter en økning av momsfri-grensen at de vil handle billigst mulig.
Uansett om dette faktisk er konkurransevridende mtp like vilkår uavhengig om at de fleste aktørene uansett får varene produsert i lavkostland (les:Kina).

 

Dersom jeg har/hadde ett poeng å fremføre vedrørende arbeidsplasser var det at jeg ikke tror det går å stoppe den utviklingen vi ser, men at det på (lengre) sikt vil utjevne seg mellom landegrenser.

Litt sånn "What's goes around comes around".

Lenke til kommentar

Det er jo også et lite paradoks at Salvensen argumenterer så sterkt for enkelte arbeidsplasser når han jobber med roboter som nettopp fjerner "gammeldagse" og dyre arbeidsplasser.

 

Det er forsåvidt sant, men det er fremtiden og ikke noe som skjer over natt. Det er noe vi bare må innse og jobbe i "mot" med å utdanne oss slik at vi kan bytte til å være operatør av maskineriet/tekniker osv. Det er også noe jeg prøver å "reklamere" mye for også.

 

Men det er en helt annen situasjon det vi snakker om nå, det er ikke bare komplett men mange andre arbeidsplasser som kan ryke "over natten" om dette innføres. Husker ikke hvor mange tusen som ble estimert, men det var mange!

Lenke til kommentar

Problemet slik jeg ser det er at de som handler varen velger det alternativet som er billigst og mest praktisk.

 

Siden man må ha så høye kostnader her i lande så får man en skjevhet aller det her

hvorfor det er slik kan man jo bare spekulerer i , men avgiften man får tredde nedover seg som presset fra LO er med på å opprettholde kostnadene

Det er nok også en del andre faktorer i tillegg som påvirker prisnivået oppover

 

for å kompensere så legger man bare på ekstra avgifter for de som velger å handle fra utlandet.

det er slett ikke heldig i lengden og har neppe så stor effekt heller

 

 

hvorfor er det ingen som vil gjøre noe med det ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...