Gå til innhold

Komplett truer med å flytte delvis ut av Norge


Anbefalte innlegg

Folk handler andre plasser hvor de slipper å betale avgiften?

Blir jo et teoretisk inntektstap.

 

Folk handler likevel fra utlandet , og deler opp dyre forsendelser i bidigere pakker for å unngå avgiften

nå kan de kjøpe det som en pakke i stedet for 2

 

at komplett.no skal tape så mye på det er lit vanskelig å forstå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle EU land har alle priser oppgitt med 19% VAT (moms), og alle seriøse bedrifter i EU tar bort 19% moms når du bestiller fra dem, slik at den reelle "import kostnaden" din er 25% norsk moms-19%VAT (eu moms)= 6% mer. Hvis du da sparer fks 800 kr på et produkt i forhold til Norske priser så er dette veien å gå.

 

Dette stemmer ikke, da momsen varierer fra land til land. Hvilke bedrifter er det forøvrig du tenker på? Eneste jeg kommer på som gjør dette er Amazon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norske nettbutikker har hatt sine "gullår" da moms grensen ikke har flyttet seg siden 70 tallet. Som det selv nevnes her, skulle man tatt hensyn til konsumprisindeksen så skulle grensen idag vært på 1000 kr.

 

Norske nettbutikker har levd i skyene med høy fortjeneste på varer med svært lav produksjonskostnader. Først nå begynner konkurransen på lik linje for Komplett.no

 

Hvordan er det konkurranse på lik linje når norske bedrifter må tillegge 25% moms, mens utenlandske slipper?

Lenke til kommentar

Bare syting fra Komplett sin side. Hvor tjener de penger? På minnepenner til 200 kroner? Tror ikke det.

 

Sist jag kollade tjänar de ca samma pengar på 6 minnepennor till 200 kr st som en tv till 10,000. Ta bort minst hälften av omsättningen på dessa minnepennor på ett år pga den ev nya regeln och du har en ganska stor summa till slut.

 

Komplett är inte de enda förlorarna på detta. Butiker som säljer film och spel tex. De kommer i princip tappa hela den marknaden.

Lenke til kommentar

Politikerne må skjønne at momsgrensa må bestå - evt heves til 250/300kr eller lignende. Og at det som rettes er behandlingen sluttkunden får av posten og andre i kompani toll og tull.

 

Problemet er ikke å betale 25% mva på varene. Problemet oppstår når posten kidnapper pakkene våre og krever gebyrer på 300% av innkjøpspris - selv om varen er tollfri.

Lenke til kommentar

Får boikotte Komplett fremover og handle hos andre i Norge.

 

Mine to siste stasjonære er kjøpt fra Komplett og kostet ca 15.000,- kr hver maskin.

 

Den bærbare er vel også kjøpt hos Komplett for ett par år siden, MPX -

Alle maskiner er vel kjøpt innen ett tidsrom på 3 år.

 

For meg betyr den økte grense mye på helt andre områder enn data.

 

Får holde meg unna Komplett syndikatet............

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar

Jeg sitter igjen med inntrykket at Kompletts syting handler om å bruke denne saken som en unnskyldning for å flagge ut, forundrer meg ikke om de har planlagt en flytting i lang tid.

Helt enig - de truet med dette på årets lønnsoppgjør i IT-bransjen, så planene tror jeg dem har klare - de måtte bare få en god nok "unnskyldning".

Endret av AlexOdegaard
Lenke til kommentar

Vil kreve litt omorganisering, men jeg er helt enig. Helt automatisk fortolling hvor du får en epost med "du har fått en pakke, du skylder 25%, her er linken hvor du kan betale med visa."

Alle fornøyd, Posten taper litt inntekt, men får også mindre å gjøre. Zoom!

 

Edit: I'm CAPS CRAZY!

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"500 kroner" er tatt ut av sammenheng, med mindre Komplett også vil levere gratis frakt fra Sverige. Rundt 350 kroner er mer realistisk, med en fraktkostnad i underkant av 150 kroner. Samt et par dagers lengre ventetid. Da går jeg heller to hundre meter for å komme til Elkjøp, som har de få tingene jeg kjøper i

 

Frakt regnes ikke med i beløpsgrensen. Dvs, du kan idag bestille noe som koster 199,- kroner og har 1000,- i frakt uten å betale moms.

Lenke til kommentar

Hvorfor bryr vi oss i det hele tatt om Komplett blir borte eller ikke? Komplett er rett og slett langt ifra de billigste i Norge, kjøper du ting over 1000,- der kan du spare flere hundre kroner på å finne en annen plass å kjøpe det. Jeg kommer ikke til å savne Komplett.

 

Bruk hodet, og bruk Prisguide/Prisjakt når du handler. Du vil spare mye penger i lengden på å ikke handle hos Komplett.

 

Eneste du får igjen for de pengene er kanksje bedre kundeservice.

Lenke til kommentar

Norske priser på elartikler er jo latterlig billige ifra før da. Så Komplett skal ikke behøve å være redd for noe der egentlig. Den nye grensa gir bare muligheter for å importere mer kina ræl som egentlig er noe skrot som oftest uansett.

 

Ved kjøp i norge får vi jo også 5års "reklamasjon"!!!!

 

Blir jo å kjøpe alt av spill, mus/tastatur osv fra ebay da. Greit nok at det kanskje er lave priser på elektronikk i norge, men det blir fort dyrt når momsen legges til.

Lenke til kommentar

Hvorfor bryr vi oss i det hele tatt om Komplett blir borte eller ikke? Komplett er rett og slett langt ifra de billigste i Norge, kjøper du ting over 1000,- der kan du spare flere hundre kroner på å finne en annen plass å kjøpe det. Jeg kommer ikke til å savne Komplett.

 

Bruk hodet, og bruk Prisguide/Prisjakt når du handler. Du vil spare mye penger i lengden på å ikke handle hos Komplett.

 

Eneste du får igjen for de pengene er kanksje bedre kundeservice.

 

Dette handler egentlig ikke om Komplett, men om konkurransekraften til norsk næringsliv. Det handler om milliarder av tapte avgiftskroner, tusenvis av arbeidsplasser og det handler om rettferdighet.

 

Hvorvidt Komplett er for dyrt, har bra kundeservice osv er noe markedet skal bestemme. "Jeg vil ikke savne Komplett" er alt for snevert syn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette handler egentlig ikke om Komplett, men om konkurransekraften til norsk næringsliv. Det handler om milliarder av tapte avgiftskroner, tusenvis av arbeidsplasser og det handler om rettferdighet.

Satser du på priskonkurranse fra Norge er du fu***d uansett, levekostnadene her er for høye. Folk skal ha for mye i lønn.

 

Du må vinne på kunnskap, service, trygghet. Dette er tingene som må oppveie prisforskjellen for kundemassen. De som kun er ute etter "billig, billig" vil finne det i utlandet uansett om foreslåtte endringer av fribeløpet gjennomføres eller ei.

Lenke til kommentar

Her er det noe jeg ikke forstsår: Må ikke komplett da betale moms til Sverige?

 

Hva blir forskjellen her? Når jeg kjøper en vare fra en nettbutikk så betaler vel jeg moms til det landet som nettbutikken er i?

 

At jeg må betale moms for varer jeg bestiller fra utlandet er vel det samme som at jeg må stoppe på flyplassen og betale moms for alt jeg tar med tilbake fra ferie?

 

Hvis komplett flyttet lageret sitt til Sverige må de fortsatt betale Norsk moms siden de retter seg mot det Norske markedet/er registrert i Norge/driver delvis i Norge. Svensk moms betales for kunder i Sverige.

 

Når du kjøper fra nettbutikk i utlandet skal de egentlig fjerne momsen siden det er momsen i mottakerlandet som gjelder. Mange gjør dog ikke dette så av og til ender du opp med å betale f.eks både engelsk og norsk moms på samme vare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...