Gå til innhold

Komplett truer med å flytte delvis ut av Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norske nettbutikker har hatt sine "gullår" da moms grensen ikke har flyttet seg siden 70 tallet. Som det selv nevnes her, skulle man tatt hensyn til konsumprisindeksen så skulle grensen idag vært på 1000 kr.

 

Norske nettbutikker har levd i skyene med høy fortjeneste på varer med svært lav produksjonskostnader. Først nå begynner konkurransen på lik linje for Komplett.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare syting fra Komplett sin side. Hvor tjener de penger? På minnepenner til 200 kroner? Tror ikke det.

 

De tjener penger på alt som de har importert fra Kina som koster 9 kr i innkjøp og som de eslger med mange 100% avanse fks hdmi kabler, usb kabler, super usb kabler, nettverkskabler, andre kabler og enda flere duppeditter

Lenke til kommentar

 

var innom elkjop der de solgte en type hdmi kabel til 99kr. Han som jobbet der kjente jeg og han sa innkjøpsprisen var 14 kr.

Jeg mener så absolutt at de norske kjedene er altfor grådige i avanse og det må da være rom for å tenke annerledes på salg. Selg mye billig istedenfor lite dyrt!

Samme eksempler har vi f.eks på dressmann der de selger ei skjorte til 199kr, innkjøpspris 15kr?

skjorte til 299, innkjøpspris 19kr?

skjorte til 399, innkjøpspris 29kr?

 

Har ingen tro på at komplett.no kommer til å tape ei eneste krone på grunn av den nye loven som blir vedtatt.

Blir fort nødvendig med avanse når minstelønnen ligger på 146 kroner timen + 12% i feriepenger (H&K). Bare så det er ganske klart.

 

I dagens marked så selger man tvene og vaskemaskinen til innkjøpspris nermest så tjener man penger på tilbehøret.

En random elektrobutikk på et kjøpesenter betaler vel 100K i strømregning i mnd, 2,5mill i lønn pr mnd og du kan vel bare gjette husleien. Markedsføring osv.

 

Alle disse pengene må da tjenes inn via produktene, du kan du dele kostnaden og prøve å tjene den inn over hdmikabler du mener burde selges til 15kr og gange det opp med hvor mange kunder de må ha på en dag^^

(tallene stemmer, jobber med det)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke forbruker elektronikk tollfritt? Har kjøpe flere ganger utenlandets uten å få noe krav, men så fort jeg kjøper noe annet dukker det opp et brev i posten.

 

Det er forskjell på toll og moms. Enkelt forklart alle varer med verdi over 200 kr har moms ved import. Ingen varer utenom klær og mat må man betale toll på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

var innom elkjop der de solgte en type hdmi kabel til 99kr. Han som jobbet der kjente jeg og han sa innkjøpsprisen var 14 kr.

Jeg mener så absolutt at de norske kjedene er altfor grådige i avanse og det må da være rom for å tenke annerledes på salg. Selg mye billig istedenfor lite dyrt!

Samme eksempler har vi f.eks på dressmann der de selger ei skjorte til 199kr, innkjøpspris 15kr?

skjorte til 299, innkjøpspris 19kr?

skjorte til 399, innkjøpspris 29kr?

 

Har ingen tro på at komplett.no kommer til å tape ei eneste krone på grunn av den nye loven som blir vedtatt.

Blir fort nødvendig med avanse når minstelønnen ligger på 146 kroner timen + 12% i feriepenger (H&K). Bare så det er ganske klart.

 

I dagens marked så selger man tvene og vaskemaskinen til innkjøpspris nermest så tjener man penger på tilbehøret.

En random elektrobutikk på et kjøpesenter betaler vel 100K i strømregning i mnd, 2,5mill i lønn pr mnd og du kan vel bare gjette husleien. Markedsføring osv.

 

Alle disse pengene må da tjenes inn via produktene, du kan du dele kostnaden og prøve å tjene den inn over hdmikabler du mener burde selges til 15kr og gange det opp med hvor mange kunder de må ha på en dag^^

(tallene stemmer, jobber med det)

 

 

2,5 mill i lønn ?

Lenke til kommentar

Som eg har sagt før: Problemet er at Norge eit svindyrt land, derfor burde vi ikkje ha moms, i staden for moms så kunne det vert litt meir inntektsskatt sidan lønna her er høg. Viss det hadde skjedd så hadde Norge kunne seld varene til konkurransedyktige prisar. Og i tillegg så hadde vi tent meir på turistar sidan dei skyhøge prisene skremmer vekk turistane frå Norge (inkludert oss nordmenn som reiser på ferie til utlandet for å shoppe billig).

 

Eg er uansett glad for at grensa blir heva, skulle helst ønskje at grensa vart 1000kr.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

 

 

v

 

H

B

I

 

2,5 mill i lønn ?

 

Alle ansatte i en butikk på en mnd.

(eks , er jo en variabel på hvor mange en butikk har)

En elektrokjede har fort 8-9 til en hver tid minumum om alle avdelingene er bemannet.

 

 

Tar man i og sier at hver ansatt har 60k i lønn så er man jo oppe i 42 ansatte.

Lenke til kommentar

 

 

Norske priser på elartikler er jo latterlig billige ifra før da. Så Komplett skal ikke behøve å være redd for noe der egentlig. Den nye grensa gir bare muligheter for å importere mer kina ræl som egentlig er noe skrot som oftest uansett.

 

Ved kjøp i norge får vi jo også 5års "reklamasjon"!!!!

For å ikke snakke om at man i mange tilfeller ikke kan kjøpe varer til 500kr, da frakten er inkludert i 500 krones grensen. Så med frakt inkludert, så er ikke økningen så veldig stor i forhold til dagens 200 kroners grense. Det finnes selvsagt unntak, det hele kommer an på fraktprisen.

 

For min egen del, så handler er jeg kun fra utlandet når varen ikke er å oppdrive i Norge, det er ingen her i Norge som taper min "bissniss". Artikler som Komplett selger kjøper jeg her i Norge, pris er ikke alltid det viktigste for meg.

 

Jeg sitter igjen med inntrykket at Kompletts syting handler om å bruke denne saken som en unnskyldning for å flagge ut, forundrer meg ikke om de har planlagt en flytting i lang tid.

Det å kjøpe varer som ikke finnes i Norge er nettopp det jeg også gjør. Og det er mange.

Lenke til kommentar

 

 

Alle disse pengene må da tjenes inn via produktene, du kan du dele kostnaden og prøve å tjene den inn over hdmikabler du mener burde selges til 15kr og gange det opp med hvor mange kunder de må ha på en dag^^

(tallene stemmer, jobber med det)

 

jeg sa ikke at de burde selges for 15kr.

Innkjøpsprisen var 15kr.

De burde vært solgt for 30kr. Altså 100% avanse!!!

 

Da er det ingen i norges land som hadde giddet å bestilt den kabelen fra kina for 15kr.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

v

 

H

B

I

 

2,5 mill i lønn ?

 

Alle ansatte i en butikk på en mnd.

(eks , er jo en variabel på hvor mange en butikk har)

En elektrokjede har fort 8-9 til en hver tid minumum om alle avdelingene er bemannet.

 

 

Tar man i og sier at hver ansatt har 60k i lønn så er man jo oppe i 42 ansatte.

 

Trekk fra 300 løk i arbeidsgiveravgift, litt i forsikring og overtid ,UB-tillegene + osv så er man der.

Eks er fra 2000kvm butikk åpen 12t dagen + lørdager.

Det er noe høyt og er merket rødt i regnskapspapirene, men det er et reellt eksempel på faktisk kostnad selv om det viser et overforbruk.

 

Selv om 5 personer hadde jobbet i bedriften med 152kr timen er man oppe i 520.000 med husleie og strøm . Selv med 20.000 i fortjeneste hver dag hadde man gått i null.

40.000 i fortjeneste er også null ved 10 som jobber der.

15-16 er mer realistisk og da skal man selge minnekort og kabler for 60.000 kr i fortjeneste hver dag og vil måtte legge ned pga 0 i BF.

Kanske man må sette mål om å tjene 100.000 hver dag.

Dvs selge en hdmikabel hver 20 sek til 79 kr hele butikkens åpningstid og da er ikke mva regnet inn en gang.

 

 

Forstår godt at man ikke kan selge alt til kost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norske nettbutikker har hatt sine "gullår" da moms grensen ikke har flyttet seg siden 70 tallet. Som det selv nevnes her, skulle man tatt hensyn til konsumprisindeksen så skulle grensen idag vært på 1000 kr.

 

Beløpsgrensene har historisk vært:

1970: Postsendinger var fritatt når «toll,lageravgift og andre avgifter (herunder merverdi-

avgift)» til sammen ikke oversteg kr.20,-)

1982: 1970 grensen økes til kr.50,-

1999: kr. 200,-

Kilde: http://www.virke.no/virkemener/Documents/Dialogm%C3%B8te%20i%20Virke%20om%20200-kronersgrensen.pdf

 

Merverdiavgiften ble innført 1 januar 1970 og var på 20%. Maksimal vareverdi i 1970 var altså kr.100,- og det tilsvarer ca. kr. 792,- i september 2014. Hadde mva i 1970 vært 25% hadde maksimal vareverdi vært kr.80,- eller kr. 633,- i september 2014. Dette forutsetter at toll, lageravgifter etc settes til 0.

Kilde: http://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi

 

Inflasjonsjusteres kr. 200,- grensen fra 1999 blir beløpet kr. 270,-.

Endret av TechBay AS - Hans P Faale
Lenke til kommentar

Ser ut til at det kanskje ikke blir noe av da KRF går imot forslaget etter massiv kritikk fra bransjen.

 

Disse partiene altså. Var vel forrige valg alle partiene hadde som sak at tollgrensen skulle økes (så en burde jo forvente noe uansett vinner) men så fort valget var over ignorerte de den saken i 4 år. Nå har vi hatt enda et valg hvor alle partiene som vant sier at de vil heve grensen (KRF hadde som sak at den skulle økes til 400kr) men så fort noe skal gjøres får de kalde føtter.

 

Må da være mulig å ikke gå til valg på økning av tollgrensen hvis en ikke har noen intensjoner om og øke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

var innom elkjop der de solgte en type hdmi kabel til 99kr. Han som jobbet der kjente jeg og han sa innkjøpsprisen var 14 kr.

Jeg mener så absolutt at de norske kjedene er altfor grådige i avanse og det må da være rom for å tenke annerledes på salg. Selg mye billig istedenfor lite dyrt!

Samme eksempler har vi f.eks på dressmann der de selger ei skjorte til 199kr, innkjøpspris 15kr?

skjorte til 299, innkjøpspris 19kr?

skjorte til 399, innkjøpspris 29kr?

 

Har ingen tro på at komplett.no kommer til å tape ei eneste krone på grunn av den nye loven som blir vedtatt.

Blir fort nødvendig med avanse når minstelønnen ligger på 146 kroner timen + 12% i feriepenger (H&K). Bare så det er ganske klart.

 

Lønna + feriepenger er ikke problemet. Men at de skal ha milliarder i overskudd er. Så kjøper ikke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...