Gå til innhold

Google lanserte Android 5.0 og to nye Nexus-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

*snip*

 

Selv Netflix med sin "beste kvalitet" pusher vel ikke mer enn toppen 5-7,5 mbps og burde gå helt fint over 1x1 802.11n, og selv med 4K så bruker de vel så lav båndbredde som 7,5-15 mbps. Så om du ikke skal bruke Plex til å pumpe skikkelig Blu-Ray rips med 15-40 mbps så er det vel heller lite å hente her i praksis.

 

Er nettop det siste der jeg tenkte på :) Alt annet går jo helt smooth med Chromecasten uten hickups over "vanlig" wifi.

 

 

Plex og Netflix f.eks har jo vært veldig flinke til å lage Chromecast støtte, mens f.eks NRK sliter. Nå blir det vel enklere siden appen kjøres direkte i enheten.

 

NRKs beta app på android fungere i skrivende stund helt glimrende med chromecast. Det er tv2 som har problemer her, på grunn av den nylige chromecastoppdateringen.

Den fungerer ja, men man får ikke sett på direkte TV. Testet nå sist i helgen med public beta appen som er tilgjengelig i Google Play. TV2 har jeg ikke brukt på en stund, da jeg bare betaler for det noen få måneder i året, men det fungerte ypperlig under TdF og fotball VM i sommer hvertfall. Så da sliter vel begge to :p NRK har jo problemer med å få cast til å virke på enkelte enheter, og har enda ikke støtte for direktesendt TV (dette fungerer dog tilferedsstillende ved å caste en tab i Chrome på PCen).

OK. Ser ikke direkte TV, så det har jeg ikke merket. Men åpen funker glimrende på alle våre enheter til opptak/lagrede programmer.

Lenke til kommentar

Det som blir mest spennende med denne for min del er å se om TV2 og NRK kommer til å utvikle apper til den. Jeg kjører nå NRK via Chrome på PCen, eller TV2 via Sumo appen (NRK har fortsatt ikke støtte for direkte TV via Android appen), men det hadde vært greit å slippe å caste fra telefonen/nettbrettet, og heller bare starte de respektive appene rett fra TVen med den lille fjernkontrollen.

 

Trenger de utvikle apper spesielt for Nexus player da? Trodde denne, i motsetning til chromecast, faktisk kjører full Android.
Lenke til kommentar

-Jeg lurer litt på hvorfor man vil betale så mye mer for en Nexus 9 vs en NVIDIA Shield Tablet? -Føler prisforskjellen er helt hinsides de faktiske fordelene man får med Nexus 9... føler også at Googles (skjulte) press på å få folk over på sky-baserte lagrings løsninger er irriterende.. Hvorfor har dem valt å ikke ha SD port? -Fordi de vil at vi skal bli ennda nærmere knyttet til nett-tjenester antar jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok å få avklart at Nexus 9 blir det neppe på meg. Jeg er ute etter noe som er litt større, men omtrent like hendig, som min Nexus 7 2013. Nexus 9 er mye større, og mye mindre hendig. Dessuten er det ikke mye minne i forhold til å kjøre litt tyngre ting, ikke minnekort og bare USB2.

Så som arbeidsverktøy faller det totalt igjennom i forhold til (f.eks.) min NotePro 12.2. Prisen kunne likevel vært en en viktig kjøpsgrunn, om den hadde ligget i Nexus 7-området. Det gjør den ikke med det første.

 

Det kan du trygt si.

 

Må si hele denne lanseringen var en stor skuffelse. Nexus 9 har faktorer som gjør den fullstendig underlegen den 1 år gamle Nexus 7, som jeg nå kommer til å holde på litt lenger. Den er for stor, er 4:3 (som jo er helt latterlig, og gjør det helt ubrukelig for filmtitting), har aluminium i stedet for det langt mer overlegne polykarbonatetet på Nexus 7, har omtrent samme ppi og ikke noe bedre lagingsplass. Nexus 7 kostet meg under 2000,- når den ble lansert: denne vil nok koste opp mot 4000,-.

Lenke til kommentar

 

Er alt du gjør på et nettbrett å se på video? 4:3 er temmelig overlegent til så godt som alt annet..

 

Det er det jo ikke.

 

Nå er det viktig å ha perspektivene på plass: Vi snakker om 16:12,15:10,16:10 og 16:9, de fire mest populære rektanglene. I mine, og tydeligvis mange andres, øyne, er 16:10 en fornuftig mellomting som balanserer mellom det mer reindyrka video/filmformatet på den ene sida, og de mer "omkretsoptimaliserte" på den andre. 4:3 er udiskutabelt glimrende for å gjøre et temmelig lite skjermareal nyttbart, men fordelene avtar med økende areal. Sånn at jeg under ingen omstendighet ville hatt 4:3 på mitt NotePro 12.2, mens det ville vært noen fordeler med det på min Nexus 7 2013.

 

Hvis en hovedsaklig jobber i bredde- (landskaps-)format, er det endel fordeler med 4:3 opp til ca 10" - men det er det veldig mange som ikke gjør hele tida. Skal en f.eks. skrive et manuskript, får en mye bedre oversikt i høydeformat, og f.eks. egner mange regneark og tabeller seg bedre i høyde- enn breddeformat. Og mange flere boksider er i høyde- enn breddeformat, med god grunn.

 

Fordi det i min nettbrettbruk er så mange flere bruksmåter som passer med 16:10 enn med 16:12, foretrekker jeg dette formatet helt ned til 7". Under det, ville jeg nok hatt 16:12, eller iallfall 15:10. Skjermtastatur i landskap med 16:9 på liten skjerm kan jo være ganske upraktisk,men jeg bruker som regel enten høydeformat eller eksternt tastatur eller begge deler, så jeg savner nesten aldri større bredde på Nexus 7. Det jeg savner hele tida, er litt større skjerm..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Nexus 5, det er den værste mobilen jeg har eid, elendig kvalitet:/ Er vel en grunn til at dem har nye produsenter.

 

Godt vi har forskjellig synspunkt på kvalitet. Da jeg har hatt 0 problemer med min og den føles kjempe bra i handa. Det eneste e kan klage på er kameraet. Men jeg er ikke en fjortis, så kamera bryr e meg veldig lite om. Dog nexus 6 er alt for stor :/ Klarer meg kjempe fint med min røde nexus 5 i en god og LANG stund fremover :) Er ikke noe grunn te at de har nye produsenter da vettu, visst du sjekker opp i nexus hefte har de byttet frem og tilbake på produsenter hele tida. Her er det snakk om at google likte motorola sitt design, så de valgte den. De skjønte sikkert at HTC er veldig kjent for mange så de valgte dem. Så bare tull.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...