Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

<snip>

 

<snip>

Hvorfor skulle Microsoft skulle gjøre et paradigmeskifte?

 

 

Du etterspør store endringer. Å kutte gammelt slagg virker kanskje som en stor endring, men det er jo egentlig ikke det. Også kan det virke irriterende på noen av kundene.

 

En større endring kunne f.eks. vært å gå for et tilnærmet helvirtualisert OS, også kunne gammelt slagg på den måten vært separert ut. Og det ville vært valgfritt å starte denne "Legacy VM"-modus. Det å designe et OS på denne måten direkte fra OS-utvikler kan ha store fordelaktige sider ved seg. Å virtualisere et samstemt miljø for å kjøre hummer og kanari vil kanskje aldri helt bli det "dype dykket" som gjør at brukeren opplever ting sømløst, fordi VM-utvikler og OS-utvikler er to forskjellige parter i et slikt opplegg. F.eks. VMware.

 

Ja jeg vet at Microsoft for noen OS-generasjoner siden innførte litt av sitt Hyper-V baserte rukkel.

http://windowsitpro.com/virtualization/understanding-microsoft-s-virtualization-technologies

 

Men, det er ikke påtvunget. Om man skulle gjøre det på en bredere måte, så skulle det altså vært påtvunget. Men, siden MS er såpass ræva på utførelsen av ting, så er jeg helst likeglad at de ikke har valgt det sporet, enn så lenge.

 

Andre større paradigmeskifter får folk komme på selv. Jeg jobber tross alt ikke i Microsoft sitt R & D. Så de får pent finne opp hjulene selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg forstår at Microsoft sin plan er å holde Windows 10 løpende oppdatert uten store versjonsnummer, men er det realistisk at all dagens hardware og software vil forbli kompatibel?

 

Jeg ser for meg at det etter hvert vil komme oppdateringer til Windows som krever nyere hardware enn dagens.

 

Med tanke på at vi er på en x86 platform vil jeg si ja.

Mange måter å gjøre dette på , etter hvert som en del programvare blir eldre kan man kjøre disse i en slags sandboks modus , men trolig ved å bruke grundig programmering så kan man ha i både pose og sekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

<snip>

 

<snip>

Hvorfor skulle Microsoft skulle gjøre et paradigmeskifte?

 

 

Du etterspør store endringer. Å kutte gammelt slagg virker kanskje som en stor endring, men det er jo egentlig ikke det. Også kan det virke irriterende på noen av kundene.

 

En større endring kunne f.eks. vært å gå for et tilnærmet helvirtualisert OS, også kunne gammelt slagg på den måten vært separert ut. Og det ville vært valgfritt å starte denne "Legacy VM"-modus. Det å designe et OS på denne måten direkte fra OS-utvikler kan ha store fordelaktige sider ved seg. Å virtualisere et samstemt miljø for å kjøre hummer og kanari vil kanskje aldri helt bli det "dype dykket" som gjør at brukeren opplever ting sømløst, fordi VM-utvikler og OS-utvikler er to forskjellige parter i et slikt opplegg. F.eks. VMware.

 

Ja jeg vet at Microsoft for noen OS-generasjoner siden innførte litt av sitt Hyper-V baserte rukkel.

http://windowsitpro.com/virtualization/understanding-microsoft-s-virtualization-technologies

 

Men, det er ikke påtvunget. Om man skulle gjøre det på en bredere måte, så skulle det altså vært påtvunget. Men, siden MS er såpass ræva på utførelsen av ting, så er jeg helst likeglad at de ikke har valgt det sporet, enn så lenge.

 

Andre større paradigmeskifter får folk komme på selv. Jeg jobber tross alt ikke i Microsoft sitt R & D. Så de får pent finne opp hjulene selv.

 

 

Ikke overraskende, men du sier ikke et ord om HVORFOR. Jeg spurte ikke etter hva som må forandres, men hvorfor.

Lenke til kommentar

 

 

 

<snip>

 

<snip>

Hvorfor skulle Microsoft skulle gjøre et paradigmeskifte?

 

 

Du etterspør store endringer. Å kutte gammelt slagg virker kanskje som en stor endring, men det er jo egentlig ikke det. Også kan det virke irriterende på noen av kundene.

 

En større endring kunne f.eks. vært å gå for et tilnærmet helvirtualisert OS, også kunne gammelt slagg på den måten vært separert ut. <snip>

 

 

Ikke overraskende, men du sier ikke et ord om HVORFOR. Jeg spurte ikke etter hva som må forandres, men hvorfor.

 

 

Sier jo noe om det. Har et ønske om at unødvendige ting enklere lar seg skille vekk, for de som ønsker det valget.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg installert Windows 10 på en gammel laptop jeg har, men den installerer 32-bit? Jeg brukte 'media creation tool' for å lage en bootable USB, og valgte 64-bit i menyen. Så booter jeg fra USB, og den installerer Windows. Når den er ferdig går jeg på 'Om' og der står det '32-biters operativsystem, x64-basert prosessor'. Det står også at jeg har 4GB RAM, men kun 2,22GB kan brukes. Hva gjør jeg? Har laget ny bootable USB flere ganger og reinstallert flere ganger..

 

Du valgte ikke "begge". For om du faktisk kun velger 64bit versjonen og så lage en .iso fil, så bruker du Windows USB Tool til å legge den over på minnepennen, så er det umulig å få det til å bli 32bit når du installerer.

Men om du lager Media Creation Tool til å legge filene på minnepennen, så kan kanskje noe forandre seg... så lagre .iso fil, bruk USB Tool til å legge den over.

 

Nå har jeg prøvd det nebrewfoz forslo, og det funket heller ikke. Jeg trykket ikke 'begge', men 64-bit. Det står fortsatt 32-biters operativsystem, x64-basert prosessor. Før jeg installerte formaterte jeg disken. Får vel la det være 32-bit..

 

 

Prøvde du det jeg foreslo til deg da? Om du gjør det riktig, så kan du umulig få 32bit når du installerer.

Lenke til kommentar

Modulbasert Windows. Ja det hadde vært noe for de som knapt nok klarer dagens Windows. [/ironi]

 

Kommer jo mye an på hvor flinke de er der det sys sammen. Microsoft har alle forutsetninger da de har kontroll med hvordan OS'et snekres sammen.

 

Man kan selvfølgelig lage en helt for jævlig brukeropplevelse på det meste, men det tror jeg ikke man tjener mye på.

Lenke til kommentar

Nå kan problemene dine skyldes 355.xx driverne og ikke kun Windows 10. Rullet selv tilbake til Windows 8.1 og har måtte gå helt bort ifra 353.xx og 355.xx drivere da det har gitt TDR i øst og vest, lock-ups i Rocket League og alt mulig rart. Gikk tilbake til 347.90 og vips så fungerer alt tipp-topp. Virker som NVIDIA kaver noe voldsomt med driverne sine for tiden.

Lenke til kommentar

Nå kan problemene dine skyldes 355.xx driverne og ikke kun Windows 10. Rullet selv tilbake til Windows 8.1 og har måtte gå helt bort ifra 353.xx og 355.xx drivere da det har gitt TDR i øst og vest, lock-ups i Rocket League og alt mulig rart. Gikk tilbake til 347.90 og vips så fungerer alt tipp-topp. Virker som NVIDIA kaver noe voldsomt med driverne sine for tiden.

 

Det er en observasjon jeg også har , jeg tror personlig at det kan være nedprioriteringer til Nvidia som er årsaken , de har jo såpass høy markedsandel nå at det ikke er så farlig om de ikke er først ute med den beste driveren til W10 osv osv da de på ingen måte kommer til å tape kunder over til Amd med det første.

 

Men fortsetter de sånn med denne trenden kan jo mange 970 og 980 eiere ønske seg et alternativt (om det finnes) neste gang de skal kjøpe seg et skjermkort.

 

Men personlig er jeg også skuffet over andre aktører som Asus som ikke har fått ut fingrene sine og gitt ut oppdateringer på diverse programvare på år og dag , spesielt nå som W10 er ute. Jeg har et HK kjøpt i 2012 som ikke har fått en eneste oppdatering siden 2013 i forhold til software som var inkludert med det og som har sine begrensinger i dag. Skuffende når dette er et Military grade hovedkort (Sabertooth FX 990 ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Har du fått installert og testet? any thoughts ?

Har testet et par timer i dag, og det funker bra i battlefield spilla.

 

Witcher 3 klikker med og uten msi afterburner. Det bare fryser, deretter lukker det seg. Har aldri skjedd slik i windows 8.1.

Hmm .. Skjønner.

Er litt usikker på om jeg skal hive inn Windows10 på hovedpcen min enda eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har du fått installert og testet? any thoughts ?

Har testet et par timer i dag, og det funker bra i battlefield spilla.

 

Witcher 3 klikker med og uten msi afterburner. Det bare fryser, deretter lukker det seg. Har aldri skjedd slik i windows 8.1.

Hmm .. Skjønner.

Er litt usikker på om jeg skal hive inn Windows10 på hovedpcen min enda eller ikke.

 

Jeg vil ikkje anbefale win 10 enda, med mindre du gamer BF4 og hardline hele tiden :p I Bf4 så har jeg høyere minimumsfps på de mest krevende banene for CPU. Altså "shang hai" og "paracel storm" Vesentlig høyere fps, og det med godt overklokket 5960x. Noe skjerm med win 10 og cpukrevende oppgaver tydeligvis. Har dualboot med windows 8.1 og win 10 nå. Sjekket flere ganger, og win 10 er nå overlegen win 8.1 hos meg. Sjekket med nyinstallasjon på både win 8.1 og 10. Endelig var sli fixet, men når witcher 3 klikker, så er det ikkje noe mening enda.

Lenke til kommentar

 

Hvordan får jeg opp dato under klokka? Vises kun klokkeslett hos meg.

Venstreklikk på klokke , trykk nederst på vinduet som dukker opp på : innstillinger for dato og klokkeslett Formater :Endre dato og klokkeslettformater  

 

 

Har vært der også, sett på alt som er inne på innstillinger, men datoen vises fortsatt ikke...

 

Hva er det jeg overser?  

 

T24b.jpgU24b.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...