Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

En gang så må Microsoft brette opp ermene, og tørre å kutte eldre støtte. Selvsagt så må de da lage et svært godt produkt som folk lengter etter å få seg. Når Microsoft har slitt med å få kundene over på nyere generasjoner Windows i lang tid, og at Windows 10 inntoget ikke er ferdig og analysert suksessraten med riktig enda, så er det kanskje litt for tidlig.

 

Regner med at MS ønsker folk over på Win10 for å rydde opp i det forholdet med at folk holder igjen. Da kan man ikke samtidig kutte vekk gammelt skrot. Såpass forstår jeg. Men en av de neste Windowsversjonen kunne kanskje vært aktuell, dersom de lager noe som så er såpass ettertraktet vel og merke.

 

Jeg tror 32-bit støtten må nøye overveies. Det er en kritisk omvending. MS vil ha den fordelen at de får betydelig færre antall med eldre hardware å behøve å gi støtte til. Kanskje de først må gjøre det ved (Steg 1 av flere steg i) å ikke støtte de eldste driverne, slik at en del moderne 32-bit CPU'er fremdeles henger med i svingene en stund.

 

Lar det seg praktisk gjennomføre å gjøre segmentere det slik? Kanskje ved å ha noen milde utsilinger av forhåndsgodkjente drivere?

 

Å kutte støtten. Det er Apple sin forretningsstrategi...

 

Hvorfor i guds hellige navn skulle Microsoft skulle ta et paradigmeskifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvor

 

 

<snip>

 

Å kutte støtten. Det er Apple sin forretningsstrategi...

 

Hvorfor i guds hellige navn skulle Microsoft skulle ta et paradigmeskifte?

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor du drasser guder inn i diskusjonen. Ikke er han hellig heller for den saks skyld.

 

Ville ikke Microsoft spart seg for mye vedlikehold ved å parkere noe av det gamle "slagget"? Penger spart er penger spart. Bare de lar være å spare seg til fant, vel og merke.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gang så må Microsoft brette opp ermene, og tørre å kutte eldre støtte.

De gjør det - men de har et annet "cut-off point" enn deg.

Windows støtter ikke lenger 16-bits programmer, f.eks., noe de gjorde i mange år etter at de sluttet med MS-DOS.

 

Kan man ikke like gjerne stille krav til deg og si at nå må du brette opp ermene og tørre å ha "gamle" libraries installert?

Lenke til kommentar

Hvorfor får jeg ikke de siste builds ?

Er det fordi jeg har Norsk språkpakke ??

Jeg har jo engelsk også - vel ?

Kan jeg få dem ved å velge den engelske som er installert ?

Greit å bruke den Norske, men kan vel da ikke gå tilbake til den Norske om det skulle gå an å få de siste builds på den måten ?

 

Jeg antar at du har valgt "Get Insider Builds" ?

Aner ikke hva problemet ditt skyldes, men kunne kanskje dette vært skilt ut i en egen tråd?

Så kunne denne tråden vært forbeholdt oppgradering fra Win7/8 og ting som gjelder "mainstream" Windows 10.

Lenke til kommentar

De hadde risikert en del misfornøyde kunder hvis hvert nye operativsystem ikke var kompatibelt med programvare for forrige utgave.

Slikt er skikkelig irriterende.

 

Føler at dette emnet om bakoverkompatibilitet er nokså gjennomdiskutert. Jeg er åpen for delvis bakoverkompatiblitet da. Men jeg synes de drasser med seg litt for mye enda. Men, det er en utfordring også å tekkes kundene, uten tvil.

Lenke til kommentar

 

Men, det er en utfordring også å tekkes kundene, uten tvil.

Jeg vet ikke hva du driver med, men du har ingen direkte kundekontakt, har du vel?

 

 

Det er helt riktig. Driver ikke særlig med IT annet enn egen hobby. Har vært slik en stund.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er Microsofts strategi for fremtiden.

Windows 10 skal jo være den siste versjonen.

Hvis Microsoft består, og påstanden stemmer, betyr det at dagens PCer kjører nøyaktig samme operativsystem om 10 år som en pc solgt i 2025?

 

Før eller siden siden kommer de vel til å endre noe som ødelegger kompatibilitet med gammel program- og maskinvare, men det heter jo fremdeles Windows 10.

 

Kanskje de gjør som Apple?

X i OSX er jo romertall for 10.

Apple stoppet på versjon 10, men lager fremdeles mye versjoner, oppkalt etter katter og fjell.

 

Kanskje vi får Windows 10 Mountain lion, som ikke er kompatibel med Windows 10 Snow leopard?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsofts visjon for Windows 10 er nok best forstått i ettertid ...

(What you saw is what you got.)

 

Det vesle jeg har fått ut av det er at det vil bli en mer gradvis utvikling (forandring) av Windows framover, og vi vil ikke se noen store launch-kampanjer av nye versjoner som vi har sett siden Windows95, med Rolling Stones-musikk og nye logoer. I stedet vil nye ting komme litt hist og pist. En forbedring endring av OneDrive den ene måneden, en oppdatering av mail-klienten den neste, osv.

 

Folk som liker at ting er som de er vil neppe bli happy med alt dette.

(Da blir vel alternativet å bruke 3.parts verktøy for de fleste oppgaver.)

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert Windows 10 på en gammel laptop jeg har, men den installerer 32-bit? Jeg brukte 'media creation tool' for å lage en bootable USB, og valgte 64-bit i menyen. Så booter jeg fra USB, og den installerer Windows. Når den er ferdig går jeg på 'Om' og der står det '32-biters operativsystem, x64-basert prosessor'. Det står også at jeg har 4GB RAM, men kun 2,22GB kan brukes. Hva gjør jeg? Har laget ny bootable USB flere ganger og reinstallert flere ganger..

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert Windows 10 på en gammel laptop jeg har, men den installerer 32-bit? Jeg brukte 'media creation tool' for å lage en bootable USB, og valgte 64-bit i menyen. Så booter jeg fra USB, og den installerer Windows. Når den er ferdig går jeg på 'Om' og der står det '32-biters operativsystem, x64-basert prosessor'. Det står også at jeg har 4GB RAM, men kun 2,22GB kan brukes. Hva gjør jeg? Har laget ny bootable USB flere ganger og reinstallert flere ganger..

 

Du valgte ikke "begge". For om du faktisk kun velger 64bit versjonen og så lage en .iso fil, så bruker du Windows USB Tool til å legge den over på minnepennen, så er det umulig å få det til å bli 32bit når du installerer.

Men om du lager Media Creation Tool til å legge filene på minnepennen, så kan kanskje noe forandre seg... så lagre .iso fil, bruk USB Tool til å legge den over.

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg installert Windows 10 på en gammel laptop jeg har, men den installerer 32-bit? Jeg brukte 'media creation tool' for å lage en bootable USB, og valgte 64-bit i menyen. Så booter jeg fra USB, og den installerer Windows. Når den er ferdig går jeg på 'Om' og der står det '32-biters operativsystem, x64-basert prosessor'. Det står også at jeg har 4GB RAM, men kun 2,22GB kan brukes. Hva gjør jeg? Har laget ny bootable USB flere ganger og reinstallert flere ganger..

 

Du valgte ikke "begge". For om du faktisk kun velger 64bit versjonen og så lage en .iso fil, så bruker du Windows USB Tool til å legge den over på minnepennen, så er det umulig å få det til å bli 32bit når du installerer.

Men om du lager Media Creation Tool til å legge filene på minnepennen, så kan kanskje noe forandre seg... så lagre .iso fil, bruk USB Tool til å legge den over.

 

Nå har jeg prøvd det nebrewfoz forslo, og det funket heller ikke. Jeg trykket ikke 'begge', men 64-bit. Det står fortsatt 32-biters operativsystem, x64-basert prosessor. Før jeg installerte formaterte jeg disken. Får vel la det være 32-bit..

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg installert Windows 10 på en gammel laptop jeg har, men den installerer 32-bit? Jeg brukte 'media creation tool' for å lage en bootable USB, og valgte 64-bit i menyen. Så booter jeg fra USB, og den installerer Windows. Når den er ferdig går jeg på 'Om' og der står det '32-biters operativsystem, x64-basert prosessor'. Det står også at jeg har 4GB RAM, men kun 2,22GB kan brukes. Hva gjør jeg? Har laget ny bootable USB flere ganger og reinstallert flere ganger..

 

Du valgte ikke "begge". For om du faktisk kun velger 64bit versjonen og så lage en .iso fil, så bruker du Windows USB Tool til å legge den over på minnepennen, så er det umulig å få det til å bli 32bit når du installerer.

Men om du lager Media Creation Tool til å legge filene på minnepennen, så kan kanskje noe forandre seg... så lagre .iso fil, bruk USB Tool til å legge den over.

Nå har jeg prøvd det nebrewfoz forslo, og det funket heller ikke. Jeg trykket ikke 'begge', men 64-bit. Det står fortsatt 32-biters operativsystem, x64-basert prosessor. Før jeg installerte formaterte jeg disken. Får vel la det være 32-bit..

Når du går inn på minnepenna etter at du har laget den, har du da en eller to mapper som heter x64 og/eller x86? Og hvor stor er hver av disse mappene?

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er Microsofts strategi for fremtiden.

Windows 10 skal jo være den siste versjonen.

Hvis Microsoft består, og påstanden stemmer, betyr det at dagens PCer kjører nøyaktig samme operativsystem om 10 år som en pc solgt i 2025?

 

Før eller siden siden kommer de vel til å endre noe som ødelegger kompatibilitet med gammel program- og maskinvare, men det heter jo fremdeles Windows 10.

 

Kanskje de gjør som Apple?

X i OSX er jo romertall for 10.

Apple stoppet på versjon 10, men lager fremdeles mye versjoner, oppkalt etter katter og fjell.

 

Kanskje vi får Windows 10 Mountain lion, som ikke er kompatibel med Windows 10 Snow leopard?

 

Windows 10 er allerede ikke lengre akkurat det samme operativsystemet som Windows 10 var på release date. 

 

Tenk på det som at Windows 10 er den siste versjonen som blir levert som en stor bulk som er forskjellig fra tidligere versjoner. Fra nå av skal Windows 10 holdes løpende oppdatert. 

 

 

Microsoft has altered the way it engineers and delivers Windows, and the initial result is Windows 10. Instead of big releases, there will be regular improvements and updates. Part of this is achieved by splitting up operating system components like the Start Menu and built-in apps to be separate parts that can be updated independently to the entire Windows core operating system. It's a big undertaking, but it's something Microsoft has been actively working on for Windows 10 to ensure it spans across multiple device types.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Forstår ikke hvor

 

 

<snip>

 

Å kutte støtten. Det er Apple sin forretningsstrategi...

 

Hvorfor i guds hellige navn skulle Microsoft skulle ta et paradigmeskifte?

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor du drasser guder inn i diskusjonen. Ikke er han hellig heller for den saks skyld.

 

Ville ikke Microsoft spart seg for mye vedlikehold ved å parkere noe av det gamle "slagget"? Penger spart er penger spart. Bare de lar være å spare seg til fant, vel og merke.

 

Så du skjønner ikke et enkelt spørsmål en gang....

Prøver en gang til, men uten spørremåten og jeg skriver dette veldig sakte.

Hvorfor skulle Microsoft skulle gjøre et paradigmeskifte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...