Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Ellers oppdaget jeg en rar oppdatering for Windows 10. Siden jeg allerede har Win10, hvorfor skulle jeg gjøre den klar til å oppgradere til Win10 da? Sjekk selv ordlyden på den. Dette var en oppdatering jeg fikk inne i Win10 dersom dette var uklart:

Når man oppgraderer fra Win7/8 til Win10 kommer man til et punkt i oppgraderingsprosessen der Windows 10 "tar over", men der man fortsatt er avhengig av å lese files, apps & settings fra det foregående OS'et.

 

Hvis man innfører forbedringer i denne prosessen, så kan det bety oppdatering av filer. Microsoft ønsker at alle skal kjøre samme "baseline" av Windows 10, så de kjører ut disse oppdateringene til alle, inkludert de som allerede har oppgradert.

 

Det er i hvert fall min teori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg synes det er en idé å tvinge bort litt gammelt slagg jeg. Også synes jeg det er svært viktig å poengtere at på denne Windows 10 innstallasjonen så har jeg ikke rørt en eneste ting. Jeg har ikke innstallert så mye som et program der. Også kommer denne oppdateringen likevel. Det må bety at dette er noe som er innbakt i Windows 10  fra før av som krever dette 2008-programmeringsbibliotekene (eller hva det kalles).

 

Kanskje ett av de mange småprogrammene som følger med Windows 10 er avhengig av Visual C++ 2008-biblioteket?

Lenke til kommentar

 

 

Om maskinen min med windows 10 kræsjer fullstendig, hvordan kjører man restore? Må jeg da først legge inn windows 8 med recovery-isoen som fulgte med maskinen, for så å oppgradere på nytt til 10?

 

Lurer på om det er nødvendig med noe form for image backup. Bruker crashplan i dag, men den tar bare filene (ikke systemet).

Du holder shift nede og tar en restart.

Kommer jo helt an på hva du mener med fullstendig krash...

Takk for svar. Okey, så shift fungerer så sant det er samme hdd? Hva hvis jeg kjøper ny hdd? Må jeg da ha en USB med win 10 på? Beklager dumme spm, har migrert fra Mac så er litt rusten på alt etter win xp.

Lenke til kommentar

Oppgraderte for et par uker siden. Har en bug som plager meg, etter maskinen har vært på en stund slutter elementer som skrivebord, startmeny, oppgavebehandling og ctrl+alt+del-menyen å respondere. I verste fall lastes de ikke inn/vises ikke på skjerm. C+A+D fører noen ganger til en ensfarget skjerm uten tekst og knapper.

 

 

Oppgraderte fra 8.1 til 10, beholdt alle brukerdata.

Cpu 4690K, 16GB ram, GTX780TI, 500GB SSD.

 

Er det andre som har vært borti lignende? Nettleser og andre programmer som allerede er åpne fungerer som normalt.

Lenke til kommentar

Høres ut som du burde ta en "reset" å få en clean installasjon.

Det dær er desværre bugs man kan få av å ta så store oppgraderinger på opperativsystem. Man har programmer som er installert i windows 8\7 og som bare lager trøbbel når de blir flyttet til windows 10.

 

Ser dette til stadighet på Android når man skal gjøre større oppgraderinger. Formatering (setup - reset - keep nothing) vil nok hjelpe.

Lenke til kommentar

De få programmene som endret på selve Windows avinstallerte jeg ettersom W10 har blitt bedre på de aktuelle punktene, med unntak av Clover (explorer-vinduer som faner) som jeg ikke vil gi slipp på. Skal oppdatere denne og se om det hjelper. Hvis ikke blir det clean install en dag jeg har tid.

Lenke til kommentar

Oppgraderte for et par uker siden. Har en bug som plager meg, etter maskinen har vært på en stund slutter elementer som skrivebord, startmeny, oppgavebehandling og ctrl+alt+del-menyen å respondere. I verste fall lastes de ikke inn/vises ikke på skjerm. C+A+D fører noen ganger til en ensfarget skjerm uten tekst og knapper.

 

 

Oppgraderte fra 8.1 til 10, beholdt alle brukerdata.

Cpu 4690K, 16GB ram, GTX780TI, 500GB SSD.

 

Er det andre som har vært borti lignende? Nettleser og andre programmer som allerede er åpne fungerer som normalt.

 

Godt jeg ikke er alene, windows 10 har bare vært problemer for min del. Gikk tilbake til Windows 8.1.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1680531

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

 

<snip>

 

 

Ser at jeg ikke valgte Begge (32bit og 64bit) men kun 64bit. 

 

Uansett, hjelper ikke så mye siden at Win10 ikke fungerer på PC'n min....

 

 

 

Jeg hadde bare trøbbel med "Begge"-valget. Hadde suksess med 64-bit eller 32-bit, alt ettersom hva en er ute etter. Kan hende det kun var hos meg at "Begge" ikke fungerte. Men, etter den erfaringen, så tviler jeg på at kun 64-bit som du nevner har noe problem, annet enn om filen ikke ble lastet ned ordentlig. Kanskje noen har checksum-data på de forskjellige variantene?

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjapt innpå med clean install...

Jeg har oppgradert en 8.1pro til 10pro... så kjørte jeg speccy og fant serie nummeret jeg ble tildelt .. kan jeg nå laste ned et 10 pro image og installere 'helt clean' for så å bruke den serialen jeg fikk når jeg kjørte speccy ?

 

mvh

Snabelen

Lenke til kommentar

Kjapt innpå med clean install...

Jeg har oppgradert en 8.1pro til 10pro... så kjørte jeg speccy og fant serie nummeret jeg ble tildelt .. kan jeg nå laste ned et 10 pro image og installere 'helt clean' for så å bruke den serialen jeg fikk når jeg kjørte speccy ?

 

mvh

Snabelen

Nei ' det du ser er en 8.1 key.

Du kan gjøre en reset PC (blir som cleaned installed)

post-35394-0-18022100-1440614532_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Kjapt innpå med clean install...

Jeg har oppgradert en 8.1pro til 10pro... så kjørte jeg speccy og fant serie nummeret jeg ble tildelt .. kan jeg nå laste ned et 10 pro image og installere 'helt clean' for så å bruke den serialen jeg fikk når jeg kjørte speccy ?

 

mvh

Snabelen

Nei ' det du ser er en 8.1 key.

Du kan gjøre en reset PC (blir som cleaned installed)

 

Det er ikke den samme key'n somjeg brukte når jeg la inn 8.1 ... vil jo ikke tro at jegfår enny 8.1nøkkel når den bliroppdatert til 10 !?

 

Snabel@

Lenke til kommentar

Jeg sjekket 8.1 keys med jellybean key finder og belarc og det vistes to keys.

Jellybean viste feil Key (den føre jeg la inn free media center 8.1 pro pack).

Så ikke stol blindt på slike program.

 

7/8 oppgradere til Windows 10 gis ikke nye nøkler. Dette har det jo blitt skrevet side opp/ned om i ulike media i en måned nå.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

 

Kjapt innpå med clean install...

Jeg har oppgradert en 8.1pro til 10pro... så kjørte jeg speccy og fant serie nummeret jeg ble tildelt .. kan jeg nå laste ned et 10 pro image og installere 'helt clean' for så å bruke den serialen jeg fikk når jeg kjørte speccy ?

 

mvh

Snabelen

Nei ' det du ser er en 8.1 key.

Du kan gjøre en reset PC (blir som cleaned installed)

 

Det er ikke den samme key'n somjeg brukte når jeg la inn 8.1 ... vil jo ikke tro at jegfår enny 8.1nøkkel når den bliroppdatert til 10 !?

 

Snabel@

 

 

Du får ingen ny nøkkel ved å ta gratistilbudet. Les tråden, og få med deg førstetråd og litt videre så forstår du hvorfor folk sier dette. Win10-lisensen knyttes mot maskinen for evig og alltid (kan ikke flyttes etterpå og derfor behøver ikke MS gi deg nøkkel). Du kan selvfølgelig kjøpe nøkkel, men det koster jo nesten 3000 kroner.

 

Det du kan gjøre er å innstallere Win10 i hele dets levetid på den maskinen om du tar gratistilbudet. Men, det er det. Altså så kan du få til en opprydding, om du har behov for det senere. Men, kun på den samme hardware som du sitter med nå. Hvilke småendringer av hardware som er tillatt er ikke helt klarlagt, mer info. om det lekker nok ut fra brukere som sliter, evt. senere.

 

Det burde gå an å overinnstallere med .ISO-en man kan laste ned med MediaCreationTool. Men, da må du la være å taste produktnøkkel, fordi maksinvare-ID'en allerede er nøkkelen. Den opprettes ved første innstallasjon du foretar deg med gratistilbudet.

Endret av G
Lenke til kommentar

En liknende oppskrift har sikkert vært nevnt tidligere i tråden. For de som ikke fikk det med seg, så er det en oppskrift her fra en artikkel 26. august:

 

 

Windows 10 Fightback: 3 Ways To Stop Forced Updates

 

Side1 av 2:

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/08/26/windows-10-how-to-stop-forced-updates/

 

Side 2 av 2:

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/08/26/windows-10-how-to-stop-forced-updates/2/

Lenke til kommentar

 

Om maskinen min med windows 10 kræsjer fullstendig, hvordan kjører man restore? Må jeg da først legge inn windows 8 med recovery-isoen som fulgte med maskinen, for så å oppgradere på nytt til 10?

 

Lurer på om det er nødvendig med noe form for image backup. Bruker crashplan i dag, men den tar bare filene (ikke systemet).

Last ned ISO av din Windows 10 versjon og brenn ut på DVD eller lag en bootbar USB http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Jeg ville også ha laget image med jevne mellomrom, slik at du får med alle programmer og drivere på maskinen din.

Du bør også lese post #1 i denne tråden.

 

 

Er det slik at om man med jevne mellomrom bruker MediaCreationTool, så får man nyeste build nedlastet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...