Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

1) Nei, Upgrade-lisenser har da stort sett ligget på (under?) halvparten av det en fullversjon kostet, dvs. billigere enn OEM.

 

(Vista og Windows 7 var det slik for.) Windows 7 Upgrade fantes også i "3-pakninger" (samme nøkkel kunne brukes for å oppgradere 3 PC'er; rettet mot familier), og de lisensene endte vel opp med å koste rundt 300,- pr. stk. (Amazon.co.uk trakk fra VAT, Posten glemte å legge på MVA.)

 

2) Rett etter Windows 8.0 launch fikk man vel kjøpt Upgrade-lisenser for 249,- kr., men det er mulig det var tidsavgrenset (1 år?) og kun tilgjengelig for de som hadde vært med på beta-testing av Win8.

 

Så jeg antar at en Windows 10 Upgrade lisens - hvis det noen gang kommer noen - vil ligge på 600,- kr. (+/- 200,-).

 

1) Eh, nei. Jeg tror du har sett prisene på oppgradering fra Windows 7 Home Basic til Windows 7 Home Premium, eller Pro Pack, noe sånt. :)

 

Vanskelig/umulig å finne noen som har alle tre prisene sammenlignbare, men her er noen utdrag: 

Microsoft Windows 7 Professional Nor (Oppgradering)

2 122,-

*) Bare tilgjengelig pris fra en butikk. 

 

Microsoft Windows 7 Professional SP1 Nor (64-bit OEM)

1 589,-

 

Microsoft Windows 7 Ultimate Nor (Oppgradering)

2 237,-

 

Microsoft Windows 7 Ultimate SP1 Nor (64-bit OEM)

Operativsystem

1 624,-

 

Microsoft Windows 8.1 Pro Nor (64-bit OEM)

1 169,-

 

Microsoft Windows 8 Pro Nor (Oppgradering)

2 240,-

 

Tommelfingerregelen min har vært 1000 kroner for OEM, 2000 for Upgrade og 3000 for retail. Men ser at disse tre nok nærmer seg hverandre endel nå:

 

Microsoft Windows 10 Pro Nor (64-bit OEM)

1 618,-

Microsoft Windows 10 Pro Nor (Microsoft Store, Retail?)

2 399,-

 

Windows 8 Pro på Newegg: 

Retail $199.99

OEM $139.99

 

Generelt vanskeligere enn jeg trodde å finne priser på oppgraderinger som faktisk er oppgraderinger. Så jeg drar fram noen gamle announcements: 

 

 

 

Windows Vista Home Basic is US SRP$199, with upgrades to Windows XP for $99.95.

Windows Vista Home Premium: $239 (upgrades will be $159). upgrade for Media Center PCs to record TV and link to the Xbox 360.

Windows Vista Business: $299 (upgrades will be $199).

Windows Vista Ultimate: $399 (upgrades will be $259). This version combines the feature set you see of Premium with the features in Vista Business.

 

 

 

Here's the estimated pricing for Windows 7:

Windows 7 Home Premium: $120 (Rs. 5,800 approx.) for upgrade; $200 (Rs. 9,600 approx.) for full version

Windows 7 Professional: $200 for upgrade; $300 (Rs. 14,400 approx.) for full version

Windows 7 Ultimate: $220 (Rs. 10,600 approx.) for upgrade; $320 (Rs. 15,400 approx.) for full version

 

 

Pricing: Windows 8.1 and Windows 8.1 Pro. For those who buy the Full version of Windows 8.1 at retail or online, the pricing will be the same as the Upgrade pricing for Windows 8: $119.99 for Windows 8 "Core" and $199.99 for Windows 8 Pro.

 

2) Det du siterer er kampanjeprisen på Windows 8 Upgrade. Den er svært sammenlignbar med kampanjeprisen på Windows 10 Upgrade. Ingen av disse prisene har noe med vanlig fullpris for Upgrade utenfor kampanjeprisen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Står current usage : 12,04 gb for stasjon C hvor mitt OS  er.

Da kan du gå inn å deaktivere systemgjenoppretting, så får du 12GB større ledig plass for oppgraderingen.

Er ikke denne funksjonen kjekk å ha på systemdisken? Dette er en selvbygd pc så jeg har ikke noen gjenopprettingspartisjon på den.

Den er selvsagt kjekk å ha. Men når du oppgraderer til W10 så forsvinner jo systemgjenopprettingspunktene som du nå har uansett. Du aktiverer jo systemgjenoppretting på nytt i W10.

Lenke til kommentar

Nei, Upgrade-lisenser har da stort sett ligget på (under?) halvparten av det en fullversjon kostet, dvs. billigere enn OEM. (Vista og Windows 7 var det slik for.) Windows 7 Upgrade fantes også i "3-pakninger" (samme nøkkel kunne brukes for å oppgradere 3 PC'er; rettet mot familier), og de lisensene endte vel opp med å koste rundt 300,- pr. stk. (Amazon.co.uk trakk fra VAT, Posten glemte å legge på MVA.)

 

Rett etter Windows 8.0 launch fikk man vel kjøpt Upgrade-lisenser for 249,- kr., men det er mulig det var tidsavgrenset (1 år?) og kun tilgjengelig for de som hadde vært med på beta-testing av Win8.

 

Så jeg antar at en Windows 10 Upgrade lisens - hvis det noen gang kommer noen - vil ligge på 600,- kr. (+/- 200,-).

 

Som nevnt to poster over, oppgradering har alltid ligget mellom OEM og fullversjon, siden den da i teorien krever at du allerede har et aktivert system som du skal oppgradere fra.

249 kr lisensene var tilgjengelig for alle i noen måneder. Så tenker nok at oppgraderingen denne gangen vil ligger på rundt 2000 blank. Om de da ikke kjører noen måneder til ett år med type 249 kroner for å "please" retail gjengen som på det tidspunktet er sure og klager ned forumene til MS siden de har mistet rettighetene de hadde i Win7/Win8.x

Lenke til kommentar

Nei, Upgrade-lisenser har da stort sett ligget på (under?) halvparten av det en fullversjon kostet, dvs. billigere enn OEM. (Vista og Windows 7 var det slik for.) Windows 7 Upgrade fantes også i "3-pakninger" (samme nøkkel kunne brukes for å oppgradere 3 PC'er; rettet mot familier), og de lisensene endte vel opp med å koste rundt 300,- pr. stk. (Amazon.co.uk trakk fra VAT, Posten glemte å legge på MVA.)

 

Rett etter Windows 8.0 launch fikk man vel kjøpt Upgrade-lisenser for 249,- kr., men det er mulig det var tidsavgrenset (1 år?) og kun tilgjengelig for de som hadde vært med på beta-testing av Win8.

 

Så jeg antar at en Windows 10 Upgrade lisens - hvis det noen gang kommer noen - vil ligge på 600,- kr. (+/- 200,-).

 

Jeg følte kampanjeperioden varte i 3 mnd. til kr 249, mens jeg har sett andre hevde det varte i 2 mnd. Det tilbudet var tilgjengelig for hvem som helst som ønsket en oppgradering. Oppgraderingsgrunnlaget spennet også veldig vidt den gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Søren. Har hatt fire bsod i dag. Alle med samme error. Fyr jeg kjenner sa det var en driver som ikke likte win10. Foreslo jeg gjorde clean install og fikset driver fra mobo produsent. Startet clean install via shift-restart. To prosent inn, og samme bsod kom. Nå er halve os borte, har ingen browser, maskinen er sirup selv i oppstart, før Windows loader. Satte inn USB med 8.1 på. Har prøvd å laste inn i fem min nå, alt henger.

Lenke til kommentar

Finnes det en god oversikt der ute på nettet som gjør at man kan holde KB'ene "at bay", som man ikke ønsker å innstallere? Det begynner å hope seg opp alskens oppdateringer for "telemetry" og Win10 oppgr.-tilpassning til min Win7 innstallasjon. Også kan det hende det finnes noen av dem som jeg har innstallert i starten når Win10 virket mer forlokkende. Er usikker på det.

 

Det er helt uaktuellt å ofre den Win7'eren sett opp i forhold til det man har lært så langt om Win10-lisensiering. Da ofrer og leker jeg heller med de satans Win 8.x-greiene jeg allerede har i VMware.

 

Ellers er jeg forundret over en augustoppdatering fra WU, som ikke ligger inn under kritisk. Skulle tro at minnelekkasjeproblemer er noe man skyr som pesten. Gjelder denne oppdateringen forresten:

 

 

 

System malfunction because memory leak occurs in dwm.exe in Windows 7 or Windows Server 2008 R2
Symptoms
This issue occurs if an application displays various status windows for a long time. DWM leaks memory that is associated with these status windows. Eventually, the application cannot update warning or error status messages in the status windows.

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3078667

Endret av G
Lenke til kommentar

Fordi man om man vil beholde Win7 og andre eldre Windows-versjoner, så har det lite for seg å åpne kanaler ut for "telemetry". Hva om noen utnytter en sikkerhetsbrist med en av de KB'ene. Det er også lite sannsynlig at MS vil prioritere å holde disse KB'ene oppdatert om de ikke også har til hensikt å leve i systemet for alltid. Det er også naturlig å tenke seg at MS "driter i" de eldste Windows-versjonene i så stor grad som mulig, der hvor de kommer unna med det. Og slikt er det omtrent umulig å vite for oss brukere om hvordan Microsoft har tenkt. Bortsett i fra at "telemetry" ser ut å være en gjenværende og for MS en nødvendig del av Win10.

 

Man vet lite om hvordan Microsoft vil ivareta Windows 7 med en ubrukt, men delvis forberedt oppgraderingsmulighet, dersom man beholder Win7 helt fram til EOL. Sånn tenker ihvertfall jeg om det.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Aargh. Den fortsatte. Og så: Error critical_process_died

Tipper du har en alvorlig maskinvarefeil...

Gi oss spesifikasjoner på samtlige komponenter i pcen , inkludert navn og wattage på strømforsyning.

 

Sjekk også i BIOS at alle verdier er riktige : Temperatur og spenning.

Installasjonen lyktes til slutt. Men pcen frøs i sted. Så det er nok noe galt. Jeg Skal lage en oversikt senere, er på mobilen nå. Takk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...