Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg forstår såpass at du tilhører en minoritets gruppe i dette tilfellet Atw.

Windows har i årevis fått kritikk for dårlig sikkerhet. Nå har de nærmet seg noe som er tålelig bra og w10 OS er nå laget med enda større fokus på sikkerhet og slik at man blir gjort oppmerksom på at en er uten aktiv beskyttelse mot malware og ondsinnet programvare.

 

Problemet er ikke at det er på som default, eller at man får en advarsel, problemet er at når man faktisk skrur det av, så respekterer windows den innstillingen. Jeg vil ikke ha et OS som bestemmer alt for meg basert på hva som er det beste valget for majoriteten, jeg vil at ha et os der jeg kan gjøre innstillinger selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke at det er på som default, eller at man får en advarsel, problemet er at når man faktisk skrur det av, så respekterer windows den innstillingen. Jeg vil ikke ha et OS som bestemmer alt for meg basert på hva som er det beste valget for majoriteten, jeg vil at ha et os der jeg kan gjøre innstillinger selv.

Linux ?

:omg: Er det et for tøft krav til et desktop OS?

Lenke til kommentar

 

Problemet er ikke at det er på som default, eller at man får en advarsel, problemet er at når man faktisk skrur det av, så respekterer windows den innstillingen. Jeg vil ikke ha et OS som bestemmer alt for meg basert på hva som er det beste valget for majoriteten, jeg vil at ha et os der jeg kan gjøre innstillinger selv.

 

Linux ?

 

:omg: Er det et for tøft krav til et desktop OS?
Det er fritt frem for å konfigurere alt man orker etter eget forgodtbefinnende :p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis den integrerte antivirusen kan fjernes så ville jeg da evt. gjort det samt kjøpt og nstallert en annen som eks. ESET el.  (for privatmaskin)

Om du har 64-biter OS, så bør du ha 64-bit Antivirus også.

Lenke til kommentar

 

Hvis den integrerte antivirusen kan fjernes så ville jeg da evt. gjort det samt kjøpt og nstallert en annen som eks. ESET el.  (for privatmaskin)

Om du har 64-biter OS, så bør du ha 64-bit Antivirus også.

 

 

 

ESET Moderators
Posts: 5,133
Kudos: 1395
Joined: 08-February 13
Posted 20 October 2013 - 03:09 PM
As mentioned before, all necessary modules and drivers are 64-bit. There would be absolutely no difference in terms of protection or performance if ekrn.exe was 64-bit

https://forum.eset.com/topic/1192-eset-smart-security-32-64-bit-proces/

 

Group: ESET Moderators
Posts: 707
Kudos: 220
Joined: 14-February 13
Posted 21 October 2013 - 12:51 PM
Hello Josip,
 
it is and it is not as well.
The architecture of our product is quite complicated, it has the kernel, multiple drivers, modules and so on.
All crucial parts running in kernel mode are 64 bit as far as they has to be.
They ensure redirection of scanning requests to the scanning core.
The usermode parts could be 32 bit or 64 bit as far as all processors used in standard PCs and servers have support for both instructions sets.
The 64 bit architecture has many advantages, but disadvantages as well. For example memory consumption is higher on 64 bits.

 

One of our advantages has always been low system footprint and we will try to keep it in the future for sure.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Hvis den integrerte antivirusen kan fjernes så ville jeg da evt. gjort det samt kjøpt og nstallert en annen som eks. ESET el.  (for privatmaskin)

Om du har 64-biter OS, så bør du ha 64-bit Antivirus også.

 

 

 

ESET Moderators
Posts: 5,133
Kudos: 1395
Joined: 08-February 13
Posted 20 October 2013 - 03:09 PM
As mentioned before, all necessary modules and drivers are 64-bit. There would be absolutely no difference in terms of protection or performance if ekrn.exe was 64-bit

https://forum.eset.com/topic/1192-eset-smart-security-32-64-bit-proces/

 

Group: ESET Moderators
Posts: 707
Kudos: 220
Joined: 14-February 13
Posted 21 October 2013 - 12:51 PM
Hello Josip,
 
it is and it is not as well.
The architecture of our product is quite complicated, it has the kernel, multiple drivers, modules and so on.
All crucial parts running in kernel mode are 64 bit as far as they has to be.
They ensure redirection of scanning requests to the scanning core.
The usermode parts could be 32 bit or 64 bit as far as all processors used in standard PCs and servers have support for both instructions sets.
The 64 bit architecture has many advantages, but disadvantages as well. For example memory consumption is higher on 64 bits.

 

One of our advantages has always been low system footprint and we will try to keep it in the future for sure.

 

 

 

Tydeligvis noen som ikke lært av den gangen 32-bit virusene kom og AV kjørte på 16-bit...

Men på den tiden var det også noen som hevdet at NT ikke kunne få virus.

Lenke til kommentar

Dømmer vi ut ifra de fleste uavhengige tester og sammenligninger når det kommer til "antivirus"beskyttelse så tilsier vel alle tall at ESET uansett er å foretrekke fremfor Windows Defender / Microsoft Security Essentials / Microsoft Forefront per dags dato.

 

Det er vel mer interessant enn en meningsløst diskusjon om hvorvidt sikkerhetsprogramvare under et 64-bit operativsystem burde være skrevet og kjøre i 100% 64-bit kode og executables.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sundan:

Jeg tror nok de har gjort hjemmeleksa si på akkurat det området.

 

When a 64-bit interface needs to be monitored, such as for on-access or Windows Socket layer scanning, 64-bit code is used. As evidenced by the high scanning throughput and detection rate of ESET Smart Security and ESET NOD32 Antivirus under 64-bit operating systems, this does not cause any complications.
 
In general, the parts of your ESET security product that need to run as 64-bit do, while parts that have no advantage running as 64-bit remain 32-bit code.

 

http://support.eset.com/kb401/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

N-utgaven betyr ikke at den er på norsk.

Det er en særegen EU-utgave uten Windows Media Player og annen software, som EU vil ha mer konkurranse på.

Når Microsoft ikke får inkludere slik programvare, må du laste ned noe annet for å spille av media.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions#N_and_KN_Editions

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Så beste er vel da å velge non N utgaven?

Hva skjer om man legger inn feil versjon?

 

N og ikke-N bruker ikke samme produktnøkkel, så her er det ikke bare å svitsje uten mål og mening.

Du kan vel heller ikke oppgradere fra Win8.1ikke-N til Win10 N. (Eller motsatt.)

 

(Men jeg har faktisk oppgradert en PC med Win7 Pro N, og fikk da Win 10 Pro N.)

Lenke til kommentar

Hei, 

 

jeg har Windows 8.1 64-bit, og fikk beskjed om at jeg kan oppgradere til Windows 10 gratis. Problemet mitt er at når jeg laster ned og kjører den oppgraderingsfilen fra Windows.com, så skjer det ingenting. Ingenting som kommer opp. Har prøvd flere ganger uten at det skjer noe. 

 

"den oppgraderingsfilen" ?

Snakker du om Media Creation Tool?

Lenke til kommentar

Dømmer vi ut ifra de fleste uavhengige tester og sammenligninger når det kommer til "antivirus"beskyttelse så tilsier vel alle tall at ESET uansett er å foretrekke fremfor Windows Defender / Microsoft Security Essentials / Microsoft Forefront per dags dato.

 

En ting ved disse "testene og sammenligningene" er at de kan omfatte virus og malware som ikke lenger er relevante, fordi den sårbarheten de utnyttet er fjernet for lenge siden. (Gitt at systemet er oppdatert.)

 

Det tar seg sikkert godt ut på rankingen at et AV-produkt fanger opp så mange typer malware som mulig, men i praksis kan det ha meget liten betydning. Omtrent som å gi ett Svalbard-hotell høyere score fordi de har serum mot klapperslangebitt i kjøleskapet. (*)

 

"Spesielt interesserte" kan jo ta en titt på "the threat landscape" slik Microsoft beskriver det i sine Security Intelligence Reports: https://www.microsoft.com/security/sir/default.aspx

 

edit: (*) Jeg burde kanskje ha skrevet: "fordi de i kjøleskapet har serum mot klapperslangebitt."

Klapperslanger kan som kjent slå til utenfor kjøleskap også.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

 

Så beste er vel da å velge non N utgaven?

Hva skjer om man legger inn feil versjon?

 

N og ikke-N bruker ikke samme produktnøkkel, så her er det ikke bare å svitsje uten mål og mening.

Du kan vel heller ikke oppgradere fra Win8.1ikke-N til Win10 N. (Eller motsatt.)

 

(Men jeg har faktisk oppgradert en PC med Win7 Pro N, og fikk da Win 10 Pro N.)

 

 

Ok, enda ett dumt spørsmål, hvordan veit jeg om jeg har N eller ikke N versjon da?

Eller går det bare automatisk av seg selv når man skal legge inn eller oppgradere?

Man får jo opp at man kan velge N eller ikke N i den creation tool greia.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...