Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jepp, du kan sette autologin med netplwiz (skriv det i søkefeltet i startmenyen)

 

Det er en boks å huke vekk, når du apply'er får du prompt om passord også ser du det aldri mere.

Hvis den allerede er huket bort, klikk på den to ganger og apply.

 

Jeg ser ingen som helst grunn til å ha passord på PC jeg bare bruker selv.

 

Edit: dette er for å slippe å skrive passordet whatsoever. Hvis du vil ha passord login må du vel bestemme at maskinen aldri skal "låse" seg ellernoe. Det er en lock screen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lese det som står mellom bildene også elgen. Jeg velger først alle viktige oppdateringer, deretter velger jeg bort "Oppgradering til Windows 10 Pro". Bildet under bekrefter, 420MB skal lastes ned (for lite for Win 10). Har ikke giddet å ta med dette.

 

Windows Update tar kanskje med Win10 Pro, kanskje ikke. 

Aner ikke hva som skjer i ditt tilfelle, men Windows Update vil uansett ikke sette i gang med å oppgradere til Windows 10 direkte selv om du skulle komme i skade for å laste ned noen Windows 10-relaterte greier - eller om Windows av uforklarlige årsaker skulle gjøre det av seg selv. Hvis du får opp et "Start Upgrade"-vindu, så er det flere knapper du må trykke på før selve oppgraderingsprosessen begynner. (Så du kan si Nei.)

 

Det er irriterende at Microsoft maser om at jeg skal oppgradere (- har en PC som fortsatt kjører 7 -), og det er enda mer irriterende at Windows 10 dukker opp som en Optional/Recommended Update (- som attpåtil er forhåndsvalgt). Jeg har ikke noe problem med Windows 10 på et par andre av mine maskiner, men jeg vil gjerne velge tidspunkt for oppgraderingen selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Når eg skal skrive passordet så skjer det fryktelig ofte at Windows påstår at eg skriver feil passord. Noe Eg vet helt sikkert at eg ikke gjør siden eg nå er obs. Andre forsøk virker det alltid.

Hvorfor?

 

Og når i installasjonen bestemte eg at eg skulle bruke Google passordet? Kan ikke huske at eg skreiv det inn noen ganger under installasjonen, men like fult vet Windows om dette passordet, og Gmail kontoen er blitt brukeren på maskinene....

Mine Windows 10 innstallasjoner mister første tegn på passordet hvis jeg er litt kjapp, eller den tar ikke med første tegn er riktigere å si. Det er konsekvent på alle maskinene.

 

Hvilket tastatur har du?

Lenke til kommentar

 

Mine Windows 10 innstallasjoner mister første tegn på passordet hvis jeg er litt kjapp, eller den tar ikke med første tegn er riktigere å si. Det er konsekvent på alle maskinene.

 

 

 

Bruk pin kode, går mye fortere :)

 

Hvordan kom du fram til denne konklusjonen? Å taste inn sifre på et tastatur uten numpad går ikke så veldig fort, dessuten er PIN dårligere sikkerhet enn passord forutsatt at passordet er mer komplisert enn PIN-koden, det skal ikke mye til.

 

Jeg har for øvrig også opplevd denne forsinkelsesfeilen i win10.

 

 

Ikke akkurat rocket-science.. Kom fram til konklusjonen ved at de fleste (kanskje t.o.m. et krav fra Microsoft/Google) har et lengre passord en fire tegn. På min stasjonære maskin så pusher jeg bare num-lock inn når jeg kommer til velkomstskjermen og deretter pin kode. Går veldig kjapt og er i hvertfall bedre enn ikke noe passord om flere har tilgang til maskinen.

Endret av matta1985
Lenke til kommentar

 

Du må lese det som står mellom bildene også elgen. Jeg velger først alle viktige oppdateringer, deretter velger jeg bort "Oppgradering til Windows 10 Pro". Bildet under bekrefter, 420MB skal lastes ned (for lite for Win 10). Har ikke giddet å ta med dette.

 

Windows Update tar kanskje med Win10 Pro, kanskje ikke. 

Aner ikke hva som skjer i ditt tilfelle, men Windows Update vil uansett ikke sette i gang med å oppgradere til Windows 10 direkte selv om du skulle komme i skade for å laste ned noen Windows 10-relaterte greier - eller om Windows av uforklarlige årsaker skulle gjøre det av seg selv. Hvis du får opp et "Start Upgrade"-vindu, så er det flere knapper du må trykke på før selve oppgraderingsprosessen begynner. (Så du kan si Nei.)

 

Det er irriterende at Microsoft maser om at jeg skal oppgradere (- har en PC som fortsatt kjører 7 -), og det er enda mer irriterende at Windows 10 dukker opp som en Optional/Recommended Update (- som attpåtil er forhåndsvalgt). Jeg har ikke noe problem med Windows 10 på et par andre av mine maskiner, men jeg vil gjerne velge tidspunkt for oppgraderingen selv.

 

 

Tre ting som jeg synes foruroligende:

At Microsoft gidder å lage så mye problemer for kunder som vil beholde Win7 (av en eller annen grunn).

At Microsoft stopper oppdateringen av Win7. Hadde 65 viktige oppdateringer, derav 64 som ikke var oppgradering til Win10. Om de selv mener at oppdateringen er viktige, hvorfor stoppe disse?

At Microsoft lar kunden sine kundene sin bli værende i limbo, om oppgradering til Win10 feiler.

Lenke til kommentar

 

Tre ting som jeg synes foruroligende:

At Microsoft gidder å lage så mye problemer for kunder som vil beholde Win7 (av en eller annen grunn).

At Microsoft stopper oppdateringen av Win7. Hadde 65 viktige oppdateringer, derav 64 som ikke var oppgradering til Win10. Om de selv mener at oppdateringen er viktige, hvorfor stoppe disse?

At Microsoft lar kunden sine kundene sin bli værende i limbo, om oppgradering til Win10 feiler.

 

 

Har en pc med Windows 7 og her har alt oppdatert seg som den skal , så noe feil må ha skjedd på din pc , om det er din eller MS sin feil kan være vanskelig å si , men har du rotet i noe som har gjort at oppdateringene må legges inn manuelt så er det nok på din kappe.

 

Kan vel nevne at W10 oppdateringene på W7 pcen er slått av dog.

Lenke til kommentar

 

 

Tre ting som jeg synes foruroligende:

At Microsoft gidder å lage så mye problemer for kunder som vil beholde Win7 (av en eller annen grunn).

At Microsoft stopper oppdateringen av Win7. Hadde 65 viktige oppdateringer, derav 64 som ikke var oppgradering til Win10. Om de selv mener at oppdateringen er viktige, hvorfor stoppe disse?

At Microsoft lar kunden sine kundene sin bli værende i limbo, om oppgradering til Win10 feiler.

 

 

Har en pc med Windows 7 og her har alt oppdatert seg som den skal , så noe feil må ha skjedd på din pc , om det er din eller MS sin feil kan være vanskelig å si , men har du rotet i noe som har gjort at oppdateringene må legges inn manuelt så er det nok på din kappe.

 

Kan vel nevne at W10 oppdateringene på W7 pcen er slått av dog.

 

 

Har ikke styrt oppdateringene selv, det har IT-avdelingen (grinete gubben) gjort. Har fått kjeft fra IT-avdelingen (grinete gubben) for å forandre innstillingen for oppdateringer, siden jeg bruker laptoppen med internett fra mobil.

 

Hvilke oppdateringer er dette?

Lenke til kommentar

 

Har ikke styrt oppdateringene selv, det har IT-avdelingen (grinete gubben) gjort. Har fått kjeft fra IT-avdelingen (grinete gubben) for å forandre innstillingen for oppdateringer, siden jeg bruker laptoppen med internett fra mobil.

 

 

OK, så du ønsker ikke at Windows 7 skal drive og laste ned oppdateringer via mobilnettet, det er høyst forståelig. Min innimellom er du vel på WiFi, og da kan du sjekke manuelt (ved å trykke på linken/knappen) om det er noen oppdateringer tilgjengelig, og da kommer de berømte listene over Anbefalte og Valgfrie oppdateringer opp. Du velger de du vil ha og klikker deg videre.

 

Har disse 64 oppdateringene nå forsvunnet, er det slik å forstå?

Kommer de ikke tilbake om du sjekker på nytt?

Eller kan de allerede ha blitt installert? (sjekk Update History)

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke styrt oppdateringene selv, det har IT-avdelingen (grinete gubben) gjort. Har fått kjeft fra IT-avdelingen (grinete gubben) for å forandre innstillingen for oppdateringer, siden jeg bruker laptoppen med internett fra mobil.

 

 

OK, så du ønsker ikke at Windows 7 skal drive og laste ned oppdateringer via mobilnettet, det er høyst forståelig. Min innimellom er du vel på WiFi, og da kan du sjekke manuelt (ved å trykke på linken/knappen) om det er noen oppdateringer tilgjengelig, og da kommer de berømte listene over Anbefalte og Valgfrie oppdateringer opp. Du velger de du vil ha og klikker deg videre.

 

Har disse 64 oppdateringene nå forsvunnet, er det slik å forstå?

Kommer de ikke tilbake om du sjekker på nytt?

Eller kan de allerede ha blitt installert? (sjekk Update History)

 

 

Skjønner at ikke alle tar kjeft på samme måte som. Etter å ha fått kjeft, har ikke jeg rørt innstillingene. Disse har stått på som vist på bilde.

 

Nå er ståa at jeg har installert GWX Control Panel Monitor, og har fått alle oppdateringen. Poenget er at Windows update var satt til alt automatisk, men stoppet helt opp antagligvis p.g.a Win10. 

 

(GWX fører vel til at det blir mer kjeft å få. Det er ikke så viktig med den kjeften. Men mannen er innleid, så hvorfor gidde? Vi er endel som lurer på hva han egentlig gjør, for enkle ting kan ta veldig lang tid.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...