Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Torae:

Hvis du lurer på hva denne "grinete gubben" som bare kjefter egentlig gjør siden små ting tar lang og hvis du er genuint opptatt av det fremfor å sitte i et forum og bitche om "grinete gubber" så foreslår jeg at du heller prøver å bruke litt tid på å prate med denne "innleide grinete somlekoppen" på en hyggelig måte for å bli bedre kjent med hans arbeidshverdag når han er innom. 

 

Som regel er vrangforestillinger om andre basert på manglende forståelse eller uvilje til å sette seg inn i andres situasjon da de som regel kun er opptatt av å få sine egne behov tilfredstilt og når det ikke skjer skal noen svi for det. Det er ganske vanlig at mange ikke evner å forstå hva andre egentlig driver med, hvilke ansvar de har totalt sett, oppgaver de utfører som du aldri får vite noe om fordi du ikke har noe behov for å vite om det eller ikke bryr deg eller ser nødvendigheten av det osv, men det er en ineffektiv og uhensiktsmessig adferd å drive med skittkasting basert på uvitenhet fremfor å faktisk forsøke å sette seg inn i hvorfor ting er som de er.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Torae:

Hvis du lurer på hva denne "grinete gubben" som bare kjefter egentlig gjør siden små ting tar lang og hvis du er genuint opptatt av det fremfor å sitte i et forum og bitche om "grinete gubber" så foreslår jeg at du heller prøver å bruke litt tid på å prate med denne "innleide grinete somlekoppen" på en hyggelig måte for å bli bedre kjent med hans arbeidshverdag når han er innom. 

 

Som regel er vrangforestillinger om andre basert på manglende forståelse eller uvilje til å sette seg inn i andres situasjon da de som regel kun er opptatt av å få sine egne behov tilfredstilt og når det ikke skjer skal noen svi for det. Det er ganske vanlig at mange ikke evner å forstå hva andre egentlig driver med, hvilke ansvar de har totalt sett, oppgaver de utfører som du aldri får vite noe om fordi du ikke har noe behov for å vite om det eller ikke bryr deg eller ser nødvendigheten av det osv, men det er en ineffektiv og uhensiktsmessig adferd å drive med skittkasting basert på uvitenhet fremfor å faktisk forsøke å sette seg inn i hvorfor ting er som de er.

Amen!  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, hva trenger dere å vite?

 

i7 2600 @ 3.4 GHz, 16 GB DDR3 RAM, Radeon HD6870 med 1 GB RAM, PSU på 750W(tror jeg), Windows 10, en Intel SSD på 128 GB med 3 Gbit interface, en Samsung SSD på 256 GB med 6 Gbit interface. Sistnevnte er C:/. Tre HDD på 1 TB, en er WD to er Samsung. Har en gammel DVD-drive jeg aldri bruker.

 

Her er DXdiag: https://onedrive.live.com/redir?resid=DEFDCF8EBF8DBE06!3585&authkey=!ABnVL7_3fV_AiIw&ithint=file%2ctxt

 

Her er noen muligheter :

 

*Svak strømforsyning? Sjekk spenningene og ikke minst ta en titt på administrative verktøy , hendelseliste og gi oss eventuelle feilmeldinger som dukker opp der. Kernel Power 41 er ofte en indikasjon på et hovedkort som ikke kan holde spenninger stabilt eller en døende strømforsyning. 

 

*Hovedkort? Noen "billige" hovedkort har dårlige spenningsregulatorer ( Mosfets og Vrams ) , spesielt kjent for dette er MSI (men de har blitt bedre enn før) på de billige hovedkortene sine , så igjen lurt å vite merke og Revisjon på kortet.

 

*Skjermkortet begynner å bli gammelt , det kan være greit å få sjekket temperaturene , men vanligvis vil dette forsårsake enten at systemet slutter å virke eller en blåskjerm.

 

Takk for svar. :) Fikk en kompis som kan langt mer om dette enn meg til å ta en titt. Sannsnyligvis er både ram og mobo døende, så jeg har bestilt nye deler og bygger en nesten ny pc av det. :) Beholder SSDs, HDDs, DVD-drev, kabinett og GPU. Erstatter sannsynligvis GPU senere i år, nå nye modeller kommer. Det er gammelt, en HD 6870, men det vil koste for mye per nå i forhold til kraft i det nye kortet vs det gamle. Så jeg venter noen mnd, og håper det ikke er noe galt med det jeg har...

Endret av fnwilborn
Lenke til kommentar

Er det en mulighet for meg å finne win 8.1 koden min etter jeg har oppgradert til win10? 

finner ikke koden min, jeg må nok ha plassert den på en litt for lur plass.

 

Skal nå bytte ut HDD min å installere win10 på nytt.. :)

Tror nok ikke du får hentet ut noe Windows 8.1 kode, annet enn om den ligger i bios.. men isåfall trenger du ikke å hente den ut heller.

Ved oppgradering til Windows 10, så vil en annen kode bli brukt (en som er generell for ALLE som oppgraderer fra en tidligere versjon), men litt usikker på om dette gjelder i nyeste utgave også.

Jeg oppgraderte dagen før Windows 10 ble lansert.. Og da fikk jeg samme kode som alle andre som har oppgradert til Windows 10 Pro.. (Home har en annen kode, men er lik for alle som har Home).

Lenke til kommentar

 

Er det en mulighet for meg å finne win 8.1 koden min etter jeg har oppgradert til win10? 

finner ikke koden min, jeg må nok ha plassert den på en litt for lur plass.

 

Skal nå bytte ut HDD min å installere win10 på nytt.. :)

 

Har du kjøpt 8.1 online eller hadde du DVD ?

 

 

Hadde en DVD ja.. 

Lenke til kommentar

 

Er det en mulighet for meg å finne win 8.1 koden min etter jeg har oppgradert til win10? 

finner ikke koden min, jeg må nok ha plassert den på en litt for lur plass.

 

Skal nå bytte ut HDD min å installere win10 på nytt.. :)

Tror nok ikke du får hentet ut noe Windows 8.1 kode, annet enn om den ligger i bios.. men isåfall trenger du ikke å hente den ut heller.

Ved oppgradering til Windows 10, så vil en annen kode bli brukt (en som er generell for ALLE som oppgraderer fra en tidligere versjon), men litt usikker på om dette gjelder i nyeste utgave også.

Jeg oppgraderte dagen før Windows 10 ble lansert.. Og da fikk jeg samme kode som alle andre som har oppgradert til Windows 10 Pro.. (Home har en annen kode, men er lik for alle som har Home).

 

Men den ligger fortsatt i BIOS ? :) 

Lenke til kommentar

 

 

Er det en mulighet for meg å finne win 8.1 koden min etter jeg har oppgradert til win10? 

finner ikke koden min, jeg må nok ha plassert den på en litt for lur plass.

 

Skal nå bytte ut HDD min å installere win10 på nytt.. :)

Tror nok ikke du får hentet ut noe Windows 8.1 kode, annet enn om den ligger i bios.. men isåfall trenger du ikke å hente den ut heller.

Ved oppgradering til Windows 10, så vil en annen kode bli brukt (en som er generell for ALLE som oppgraderer fra en tidligere versjon), men litt usikker på om dette gjelder i nyeste utgave også.

Jeg oppgraderte dagen før Windows 10 ble lansert.. Og da fikk jeg samme kode som alle andre som har oppgradert til Windows 10 Pro.. (Home har en annen kode, men er lik for alle som har Home).

 

Men den ligger fortsatt i BIOS ? :)

 

Koden i bios skal ikke bli endret nei.. så den skal kunne hentes ut med riktig program.

Ellers henter Windows 10 denne selv, ved installering (gjorde som sagt det for meg på en pc).

Lenke til kommentar

 

selvom jeg bytter HDD så vil jeg da slippe å legge inn igjen koden på nytt, når jeg installerer win10 igjen? :)

 

Lisensen kobles opp mot hovedkortet..

 

 

Ikke bare hovedkortet; det lagres et "fingeravtrykk" av PC'ens hardware på Microsoft's aktiveringsserver. Både skjermkortet og hoved-disken inngår i dette "fingeravtrykket".

Lenke til kommentar

 

 

selvom jeg bytter HDD så vil jeg da slippe å legge inn igjen koden på nytt, når jeg installerer win10 igjen? :)

 

Lisensen kobles opp mot hovedkortet..

 

 

Ikke bare hovedkortet; det lagres et "fingeravtrykk" av PC'ens hardware på Microsoft's aktiveringsserver. Både skjermkortet og hoved-disken inngår i dette "fingeravtrykket".

 

 

 

Og hvor mye av dette "fingeravtrykket" må endres før det krever ny aktivering? Har endret på diskoppsettet i to av mine maskiner fullstendig og de aktiverte like fult etterpå uten at jeg måtte foreta meg noe som helst.

Lenke til kommentar

For de som synes det er for tidlig å oppgradere til Windows 10 og er lei av maset:

 

Fra ZDNet: "How to block Windows 10upgrades": http://www.zdnet.com/article/how-to-block-windows-10-upgrades-on-your-business-network-and-at-home-too/

 

(Jeg har ikke forsøkt dette selv ennå.)

 

 

Tidlig og tidlig.. Tiden går fort og plutselig mister man gratismuligheten og må punge ut for å oppgradere. Var hos søsteren min i går og hun har også vært motvillig til oppgraderingen hittil. Jeg har tidligere støttet henne og gjort oppmerksom på at det kan være en-veis-oppgradering da laptopen hennes ikke har Windows-merket under (produktnøkkelen) og ikke alltid tilbakeføringen går som planlagt. Inntil i går.

 

Jeg fant et VBscript som henter fram produktnøkkelen og det funket. Skal prøve det på maskinene mine også for å bekrefte at det henter fram riktig nøkkel.

 

Koden er som følger:

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

Vet ikke hvorfor vokaler og noen tall ikke er tatt med i karakterkodingen. Mulig produktnøkler har regel om å ikke inneholde vokaler og enkelte tall, aner ikke. Uansett, kopier koden til Notisblokk og lagre som prodnokkel.vbs. Når man da dobbelklikker, skal nøkkelen dukke opp som melding.

 

Snart skal jeg kjøpe en SSD til henne og prøve det samme som jeg gjorde. Forhåpentligvis vil det funke og hun også vil få hver versjon i hver sin disk. Eneste ulempen er at hun har bare en slot, så jeg må lære henne å bytte disk hvis det skulle være nødvendig.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...