Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

 

selvom jeg bytter HDD så vil jeg da slippe å legge inn igjen koden på nytt, når jeg installerer win10 igjen? :)

 

Lisensen kobles opp mot hovedkortet..

 

 

Ikke bare hovedkortet; det lagres et "fingeravtrykk" av PC'ens hardware på Microsoft's aktiveringsserver. Både skjermkortet og hoved-disken inngår i dette "fingeravtrykket".

 

 

Det har du sikkert rett i. Men det er ikke noe problem å bytte HDD/SSD, GPU etc. Det er først når du bytter hovedkort at man må kontakte Microsoft for å få overført lisensen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer meg selv da det fine innlegget mitt havnet på forrige side.

 

Tidlig og tidlig.. Tiden går fort og plutselig mister man gratismuligheten og må punge ut for å oppgradere. Var hos søsteren min i går og hun har også vært motvillig til oppgraderingen hittil. Jeg har tidligere støttet henne og gjort oppmerksom på at det kan være en-veis-oppgradering da laptopen hennes ikke har Windows-merket under (produktnøkkelen) og ikke alltid tilbakeføringen går som planlagt. Inntil i går.

 

Jeg fant et VBscript som henter fram produktnøkkelen og det funket. Skal prøve det på maskinene mine også for å bekrefte at det henter fram riktig nøkkel.

 

Koden er som følger:

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

Vet ikke hvorfor vokaler og noen tall ikke er tatt med i karakterkodingen. Mulig produktnøkler har regel om å ikke inneholde vokaler og enkelte tall, aner ikke. Uansett, kopier koden til Notisblokk og lagre som prodnokkel.vbs. Når man da dobbelklikker, skal nøkkelen dukke opp som melding.

 

Snart skal jeg kjøpe en SSD til henne og prøve det samme som jeg gjorde. Forhåpentligvis vil det funke og hun også vil få hver versjon i hver sin disk. Eneste ulempen er at hun har bare en slot, så jeg må lære henne å bytte disk hvis det skulle være nødvendig.

 

Lenke til kommentar

 

Siterer meg selv da det fine innlegget mitt havnet på forrige side.

 

Tidlig og tidlig.. Tiden går fort og plutselig mister man gratismuligheten og må punge ut for å oppgradere. Var hos søsteren min i går og hun har også vært motvillig til oppgraderingen hittil. Jeg har tidligere støttet henne og gjort oppmerksom på at det kan være en-veis-oppgradering da laptopen hennes ikke har Windows-merket under (produktnøkkelen) og ikke alltid tilbakeføringen går som planlagt. Inntil i går.

 

Jeg fant et VBscript som henter fram produktnøkkelen og det funket. Skal prøve det på maskinene mine også for å bekrefte at det henter fram riktig nøkkel.

 

Koden er som følger:

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

Vet ikke hvorfor vokaler og noen tall ikke er tatt med i karakterkodingen. Mulig produktnøkler har regel om å ikke inneholde vokaler og enkelte tall, aner ikke. Uansett, kopier koden til Notisblokk og lagre som prodnokkel.vbs. Når man da dobbelklikker, skal nøkkelen dukke opp som melding.

 

Snart skal jeg kjøpe en SSD til henne og prøve det samme som jeg gjorde. Forhåpentligvis vil det funke og hun også vil få hver versjon i hver sin disk. Eneste ulempen er at hun har bare en slot, så jeg må lære henne å bytte disk hvis det skulle være nødvendig.

 

 

Du vet at det finnes programmer som gjør dette helt automatisk? ;)

Et av dem jeg har brukt, henter ut både bios koden og den koden som er i bruk.. og lagrer dem i ei tekstfil.

 

F.eks ShowKeyPlus http://www.tenforums.com/software-apps/2577-showkey.html

 

Og siden hun har laptop.. så er det som regel mulighet for 2 disker.. men da må optisk drev fjernes, og en adapter monteres der.

Kjører denne løsningen selv.. Har 256GB SSD i harddisk slotten, og 500GB vanlig disk i adapter for optisk drev.

Og den sjeldne gangen jeg trenger optisk drev, så kobler jeg bare til et eksternt et jeg har liggende.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

^^Og du vet aller fleste av slike programmer er fylt med virus og spam? ;) Prøvde hvertfall noentalls og alle ga utslag på anti-virusen. Så kom jeg over dette scriptet og ble beste løsning for min del og ville dele det. Hva andre foretrekker å bruke, får være deres sak.

 

Gidder ikke styre med drev og adapter. Det får være hennes valg i så fall.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

^^Og du vet aller fleste av slike programmer er fylt med virus og spam? ;) Prøvde hvertfall noentalls og alle ga utslag på anti-virusen. Så kom jeg over dette scriptet og ble beste løsning for min del og ville dele det. Hva andre foretrekker å bruke, får være deres sak.

 

Er svært ofte falske positive utslag på sånne program, da denne typen funksjonalitet kan missbrukes av malware.

Lenke til kommentar

 

 

 

selvom jeg bytter HDD så vil jeg da slippe å legge inn igjen koden på nytt, når jeg installerer win10 igjen? :)

 

Lisensen kobles opp mot hovedkortet..

 

 

Ikke bare hovedkortet; det lagres et "fingeravtrykk" av PC'ens hardware på Microsoft's aktiveringsserver. Både skjermkortet og hoved-disken inngår i dette "fingeravtrykket".

 

 

Det har du sikkert rett i. Men det er ikke noe problem å bytte HDD/SSD, GPU etc. Det er først når du bytter hovedkort at man må kontakte Microsoft for å få overført lisensen.

 

 

hmm.. får ikke til å aktivere windows nå etter re-installasjon.

 

edit: ordnet seg, ringte microsoft og de ga meg en ny retail kode :-)

Endret av uggy
Lenke til kommentar

Det har du sikkert rett i. Men det er ikke noe problem å bytte HDD/SSD, GPU etc. Det er først når du bytter hovedkort at man må kontakte Microsoft for å få overført lisensen.

 

Tja ... regnes det som "bytte av hovedkort" dersom du tar disken fra PC #1 og flytter den over til PC #2?

Jeg sjekket at disken inneholdt et minimum av drivere slik at jeg kunne få bootet på PC #2, og så bare startet jeg den opp.

Etter å ha kjørt en disksjekk på C:, restartet maskinen - og kom opp i Windows. Skjermoppløsningen var elendig, og andre ting fungerte ikke 100%, men etter å ha installert 5-6 driverpakker var det ingen 'gule utropstegn' i Device Manager.

 

Så var spørsmålet: vil jeg få aktivert dyret? Etter å ha klikket på en knapp og ventet noen sekunder kom svaret: Ja.

Dette var med Win7 SP1 Home Premium, og her var altså alt nytt unntatt disken.

 

Jeg måtte forsåvidt 'kontakte Microsoft', men et enkelt klikk var alt som skulle til for å få aktivert.

Dette er i tråd med lignende erfaringer jeg har hatt med Win7 (og Vista), men jeg ennå ikke hatt anledning til å forsøke det med Win10.

Lenke til kommentar

Jeg undres på hva som er vitsen med antivirus/antimalaware program hvis du ikke har realtime protection.

Et ransomeware trojaner virus f.eks er for sent å fjerne om det ikke blokkeres realtime.

Men du kan se på gpedit opsjonene. http://www.ghacks.net/2015/10/25/how-to-disable-windows-defender-in-windows-10-permanently/

Eventuelt installere et annet antivirus/antimalaware.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg undres på hva som er vitsen med antivirus/antimalaware program hvis du ikke har realtime protection.

Et ransomeware trojaner virus f.eks er for sent å fjerne om det ikke blokkeres realtime.

Men du kan se på gpedit opsjonene. http://www.ghacks.net/2015/10/25/how-to-disable-windows-defender-in-windows-10-permanently/

Eventuelt installere et annet antivirus/antimalaware.

 

Takk for lenken, men har funnet tilsvarende selv, det jeg ønsker er ikke å disable det helt, men slå av real-time-protection. Begynner å få windows 10 sin motvilje til å faktisk ta imot innstillingene jeg gir litt i halsen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg undres på hva som er vitsen med antivirus/antimalaware program hvis du ikke har realtime protection.

Et ransomeware trojaner virus f.eks er for sent å fjerne om det ikke blokkeres realtime.

Men du kan se på gpedit opsjonene. http://www.ghacks.net/2015/10/25/how-to-disable-windows-defender-in-windows-10-permanently/

Eventuelt installere et annet antivirus/antimalaware.

 

 

Takk for lenken, men har funnet tilsvarende selv, det jeg ønsker er ikke å disable det helt, men slå av real-time-protection. Begynner å få windows 10 sin motvilje til å faktisk ta imot innstillingene jeg gir litt i halsen.

 

AtW

Men uten realtime protection har du ingen antimalaware aktivt. Det er da verdiløst.

Jeg forstår ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg undres på hva som er vitsen med antivirus/antimalaware program hvis du ikke har realtime protection.

Et ransomeware trojaner virus f.eks er for sent å fjerne om det ikke blokkeres realtime.

Men du kan se på gpedit opsjonene. http://www.ghacks.net/2015/10/25/how-to-disable-windows-defender-in-windows-10-permanently/

Eventuelt installere et annet antivirus/antimalaware.

 

Takk for lenken, men har funnet tilsvarende selv, det jeg ønsker er ikke å disable det helt, men slå av real-time-protection. Begynner å få windows 10 sin motvilje til å faktisk ta imot innstillingene jeg gir litt i halsen.

 

AtW

Men uten realtime protection har du ingen antimalaware aktivt. Det er da verdiløst.

Jeg forstår ikke.

 

 

Man kan fortsatt kjøre manuelle scans ved behov.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det kan være for sent ved f.eks varianter av ransomware / cryptolocker har har gjort sin skade med å låse/kryptere filer.

 

 

Takk for tips, jeg er i stand til å ta mine egne sikkerhetsvurderinger dog. Jeg foretrekker om også windows 10 respekterer mine vurderinger.

 

AtW

OK , men da er det ganske åpenbart også hvilke mekanismer Microsoft har valgt å legge inn i Windows 10 sitt defender og virkemåte. USA er tross alt the land of the "class act" lawsuits . Å gjøre kompromisser på egne sikkerhet/beskyttelse for et operativsystem som det er masseindustri for målrettet skadevare imot ikke ønskes .

Jeg ser i hvertfall klart bakgrunner til hvorfor dette er laget slik.

Man står tross alt fritt til å installere en tredjeparts av/antimalaware løsning av eget valg og preferenser.

Lenke til kommentar

 

 

Det kan være for sent ved f.eks varianter av ransomware / cryptolocker har har gjort sin skade med å låse/kryptere filer.

 

Takk for tips, jeg er i stand til å ta mine egne sikkerhetsvurderinger dog. Jeg foretrekker om også windows 10 respekterer mine vurderinger.

 

AtW

OK , men da er det ganske åpenbart også hvilke mekanismer Microsoft har valgt å legge inn i Windows 10 sitt defender og virkemåte. USA er tross alt the land of the "class act" lawsuits . Å gjøre kompromisser på egne sikkerhet/beskyttelse for et operativsystem som det er masseindustri for målrettet skadevare imot ikke ønskes .

Jeg ser i hvertfall klart bakgrunner til hvorfor dette er laget slik.

Man står tross alt fritt til å installere en tredjeparts av/antimalaware løsning av eget valg og preferenser.

 

 

Man må neppe betale erstatning for at et program repsekterer en innstilling man gjør om å slå av en funksjon i programmet. Dette er uansett litt på siden, spørsmålet mitt er hvordan jeg får windows 10 til å repsektere at jeg faktisk mener av når jeg slår noe av.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...