Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det finnes noen "harde" begrensinger i Windows 10 Home Retail versjonen eller vil man kunne reinstallere den på så mange PC'er man vil uten å få problemer med aktivering?

 

(Og ja, jeg vet at jeg kun har lov til å ha den på en maskin til enhver tid)

 

Harde begrensninger har alltid vært at en retail nøkkel kan aktiveres 10 ganger online (automatisk) og max 15 ganger over telefonen. Så må du ha en veldig god grunn fra gang til gang hvorfor du aktiverer  på nytt over den grensen. Har hørt om noen som har fått ny nøkkel etter dette, siden den begrensningen får de ikke fjernet.

 

Men så spiller andre ting inn også. Er det lang tid mellom hver gang du aktiverer, kan du fint få mer enn 10 online aktiveringer.

Aktiverer du på samme pc, med samme hardware og samme IP, så skal ikke det telle på aktiveringer (gjelder kun retail og ikke MAK). Så mange variabler.

 

Men du skal ha nokså sære behov om du trenger å aktivere en lisens mer enn 25 ganger på ny hardware. Jeg har aldri vært i nærheten en gang.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som vet hva en Action Pack-lisens er? F.eks. Action Pack på Windows, Office osv.

 

Action pack er en light versjon av gamle Technet, men inneholder en rekke begrensninger over hva du får av software og nøkler, samt at de nye reglene som gjaldt technet før det ble lagt ned, gjelder for action pack også, og det er at produktnøkkelene er bare aktive så lenge du har en aktiv konto (betaler altså fra år til år), så fort du slutter å betale går det ca 6 måneder og så er lisensene svartelistet og du kan ikke aktivere på nytt.

Lenke til kommentar

 

Hei, 

 

jeg har Windows 8.1 64-bit, og fikk beskjed om at jeg kan oppgradere til Windows 10 gratis. Problemet mitt er at når jeg laster ned og kjører den oppgraderingsfilen fra Windows.com, så skjer det ingenting. Ingenting som kommer opp. Har prøvd flere ganger uten at det skjer noe. 

 

"den oppgraderingsfilen" ?

Snakker du om Media Creation Tool?

 

 

 

Det var en annen fil som ble lastet ned når jeg trykte på "oppgrader". Men det løste seg når jeg lastet ned Media creation tool  :w00t:

Lenke til kommentar

Hmm, kjøpte Windows 10 Keys fra ebay, noen ganger funker dem, andre ganger ikke. Noen som vet hvorfor? Jeg får aktivert dem så er jo ikke noe tull sånn sett. (har kjøpt 7 stk win 10 pro multilang).

Mest sannsynlig har du problemer fordi det ikke er "ekte" nøkler".

Kan være alt fra technet nøkler, skolenøkler, oem nøkler osv.

 

Selv om de virker til å begynne med, er sjansen for at de blir svartelistet stor (noe du tydeligvis har vært borte i allerede).

 

Disse nøklene er nok like ulovlige å bruke for deg som de du finner på piratebay osv.

Lenke til kommentar

Hmm, kjøpte Windows 10 Keys fra ebay, noen ganger funker dem, andre ganger ikke. Noen som vet hvorfor? Jeg får aktivert dem så er jo ikke noe tull sånn sett. (har kjøpt 7 stk win 10 pro multilang).

 

Garantert svindel. Eneste som selger Win10 digitalt er Microsoft, og de tar over 2000 kroner per Pro lisens. Så du har 100% garantert kjøpt katta i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Hva er siste verson av windows 10? Build nummer? Og hvor kan jeg få lastet det ned? Microsoft gir meg feil versjon så jeg får ikke aktivert den siden jeg får N-versjonen.

 

Har nå Windows 10.0 Pro - N Build 10240

 

Snakket med support og de mente det var for at jeg har en N versjon.

Allen L.
Because regarding with this one, for us to be able to activate your windows 10. You should install windows 10 Pro the one that without N.
6:40 pm

 

 
Allen L.
And to correct this one, you need to do a clean installation of windows 10 pro. And after that you can enter your previous operating system product key to activate your windows 10.
Endret av MajoNess
Lenke til kommentar

Har hatt pluggen til PC'en (internettet) deaktivert i noen timer, og Notification hyler om at den ikke får rapportert til Microsoft. Var fullt av noe telemetry greir og noe driver greier, men også denne:

 

 

Source
InstallAgent

Summary
StoreAgentAcquireLicenseFailure1

Date
‎1/‎7/‎2016 8:13 PM

Status
Not reported

Problem signature
Problem Event Name:    StoreAgentAcquireLicenseFailure1
ClientAppId:    WSAutoUpdate
HResult:    803f7000
OSVersion:    10586
OSRevision:    36
DeviceClass:    Windows.Desktop
ProductHash:    9
OS Version:    10.0.10586.2.0.0.256.48
Locale ID:    1033
 

 

 

Syntes den var litt interessant. Ellers har jeg ikke helt tråden i når disse notifications ble opprettet, annet enn denne her som jeg klikket meg inn på og så tok en Copy to clipboard på. Noen som vet om man kan få opp den gamle listen igjen? For den forsvant når jeg lukket vinduet.

 

Prøvde å søke på begrepet notifications, men fant ikke tilbake til den. For når jeg nå har lest oversikten på notifications så er de nok markert som lest, og vil ikke vises igjen av seg selv.

 

Og jeg som trodde jeg hadde slått av det meste av telemetry før. Mulig at den store versjonsoppgraderingen tilbakestillet på slike telemetry-innstillinger, noen som vet/har erfart?

 

 

EDIT

Er vel Event Viewer som er svaret. Men, man kan man få den oppsummert på Windows 10-vis, det var jo gammel Event Viewer jeg fant. Får vel ikke presentert de siste som feilet i samme pene oppsummering likevel?

 

Her er vel en av driverne som den syter over:

 

post-30484-0-18559700-1453198636_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Syntes den var litt interessant.

 

Det er en SW-snutt som ønsker å sjekke om det har kommet noen oppdateringer til noen av de 'store apps' som er installert på PC'en. (Flere av de programmene som følger med W10 som standard er 'store apps').

 

Og slike ting blir du 'mørkredd' av?

Så lite som du stoler på Microsoft kan jeg ikke skjønne at du vil bruke Windows i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

Hei! Hva er siste verson av windows 10? Build nummer? Og hvor kan jeg få lastet det ned? Microsoft gir meg feil versjon så jeg får ikke aktivert den siden jeg får N-versjonen.

 

Har nå Windows 10.0 Pro - N Build 10240

 

Build 10240 er den versjonen som ble sluppet i juli 2015.

 

Hvordan fikk du N-utgaven inn på PC'en?

Hadde du en N-utgave av Windows 7 eller 8 som du oppgraderte fra?

Eller lastet du ned filene ved hjelp av Media Creation Tool og installerte fra ISO/USB/DVD ?

 

Er Windows 10 Pro N aktivert på din PC, forresten?

 

Uansett metode skulle du i november i fjor ha fått en oppdatering til build 10586 (også kjent som 'version 1511').

Jeg har fått oppdatert både "10 pro" og "10 Pro N" til denne versjonen, så det skal sånn sett ikke være nødvendig å reinstallere noe for å få oppdatert til nyeste versjon.

Lenke til kommentar

 

Hei! Hva er siste verson av windows 10? Build nummer? Og hvor kan jeg få lastet det ned? Microsoft gir meg feil versjon så jeg får ikke aktivert den siden jeg får N-versjonen.

 

Har nå Windows 10.0 Pro - N Build 10240

 

Snakket med support og de mente det var for at jeg har en N versjon.

Allen L.
Because regarding with this one, for us to be able to activate your windows 10. You should install windows 10 Pro the one that without N.
6:40 pm

 

 
Allen L.
And to correct this one, you need to do a clean installation of windows 10 pro. And after that you can enter your previous operating system product key to activate your windows 10.

 

 

 

Bruker du Media Creation Tool, og så IKKE laster ned N versjonen, men den vanlige, så er jo problemet løst vel?

Der får du 1511 versjonen som er den nyeste versjonen ment for alle. Mange tror at N står for norsk eller norge eller noe, men det stemmer jo ikke. Så her har du nok bare lastet ned N versjonen ved en feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Syntes den var litt interessant.

 

Det er en SW-snutt som ønsker å sjekke om det har kommet noen oppdateringer til noen av de 'store apps' som er installert på PC'en. (Flere av de programmene som følger med W10 som standard er 'store apps').

 

Og slike ting blir du 'mørkredd' av?

Så lite som du stoler på Microsoft kan jeg ikke skjønne at du vil bruke Windows i det hele tatt.

 

 

 

Nja, jeg har nå vært ganske overbærende til nå da, uten å frykte så mye.

Men, jeg må si jeg er litt "forferdet over at" Microsoft kanskje driver å saboterer for brukere som har slått av diverse, hvis det er tilfelle at de slår ting på igjen ved hver større oppdateringer. Må jo bli slitsom i lengden for den som ønsker at noe som er valgt avslått forblir valgt avslått.

 

Er i grunnen ikke verre enn det. :)

 

Så på det grunnlag så spør jeg om andre kan bekrefte mistanken, eller alternativt avkrefte den. Denne tråden er jo opprettet for at vi sammen skal kunne finne ut hvordan Microsoft har snekret Win10 sammen, så da anbefaler jeg at vi holder oss litt i tråd med "trådens ånd". Så får du ta å stikke mørkreddhet et annet sted.

Endret av G
Lenke til kommentar

...

Og jeg som trodde jeg hadde slått av det meste av telemetry før. Mulig at den store versjonsoppgraderingen tilbakestillet på slike telemetry-innstillinger, noen som vet/har erfart?

...

 

Det var et fåtall brukere som fikk noen av sine "telemetry settings" endret ved 1511 oppdateringen ja. Derfor ble også utrullingen midlertidig stanset.

 

Kilde 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Må jo bli slitsom i lengden for den som ønsker at noe som er valgt avslått forblir valgt avslått.

 

 

Slitsomt?  Hvis det kommer oppdateringer a la "1511" et par ganger i året, der det i praksis foretas en reinstallering av OS'et (og der alle programmer og innstillinger i teorien skal bevares), så holder det vel å gå gjennom viktige settings da.

 

Mange som har iPad har sett seg lei på at Apple automatisk har enablet Bluetooth når man har installert en iOS-oppdatering, så der har det blitt tradisjon å sjekke BT-innstillingene etter oppdatering. Det burde vært unødvendig, men det har nå liksom blitt en del av "hverdagen" det også. (Og etter iOS 9.0 ser det faktisk ut som om BT-innstillingene beholdes ved en oppdatering, men jeg har ikke sluttet å sjekke for det.)

Lenke til kommentar

 

Slitsomt?  Hvis det kommer oppdateringer a la "1511" et par ganger i året, der det i praksis foretas en reinstallering av OS'et (og der alle programmer og innstillinger i teorien skal bevares), så holder det vel å gå gjennom viktige settings da.

 

Mange som har iPad har sett seg lei på at Apple automatisk har enablet Bluetooth når man har installert en iOS-oppdatering, så der har det blitt tradisjon å sjekke BT-innstillingene etter oppdatering. Det burde vært unødvendig, men det har nå liksom blitt en del av "hverdagen" det også. (Og etter iOS 9.0 ser det faktisk ut som om BT-innstillingene beholdes ved en oppdatering, men jeg har ikke sluttet å sjekke for det.)

 

 

 

For noen kan slikt bli slitsomt. Skal jeg gidde å olle med å ta screenshots av hver side som har spesialinnstillinger, så jeg greier å huske å sette alle "bryterne" til en gunstig innstilling for min bruk?

 

Jeg synes ihvertfall det kan være slitsomt nok. Det er jo flere som roser enkelthet opp i skyene, og jeg kan være enig i at av og til blir det litt for enkelt, og alt for få valgmuligheter. Her synes jeg ikke det blir for enkelt, men rett og slett vanskelig å skulle huske innstillingene perfekt likt fra gang til gang. Og du kan banne på at Microsoft aldri gidder å ofre det en tanke en gang å endre dette til det bedre for meg, deg og alle de andre dyrene i hakkebakkeskogen.

Lenke til kommentar

 

Harde begrensninger har alltid vært at en retail nøkkel kan aktiveres 10 ganger online (automatisk) og max 15 ganger over telefonen. Så må du ha en veldig god grunn fra gang til gang hvorfor du aktiverer  på nytt over den grensen. Har hørt om noen som har fått ny nøkkel etter dette, siden den begrensningen får de ikke fjernet.

 

Men så spiller andre ting inn også. Er det lang tid mellom hver gang du aktiverer, kan du fint få mer enn 10 online aktiveringer.

Aktiverer du på samme pc, med samme hardware og samme IP, så skal ikke det telle på aktiveringer (gjelder kun retail og ikke MAK). Så mange variabler.

 

Men du skal ha nokså sære behov om du trenger å aktivere en lisens mer enn 25 ganger på ny hardware. Jeg har aldri vært i nærheten en gang.

 

 

 

Unnskyld at jeg graver etter gammelt tankegods om lisensene, som garantert står nevnt tidligere. Hvordan står det seg nå igjen dersom man kun skal bytte fra en defekt SSD til en ny SSD av et helt annet og bedre kvalitetsmerke?

 

Skjedde meg, var dum nok til å kjøpe OCZ Trion 100, og på under 2 måneder så er SSD'en nå død. Maskinen er jo lik, så Microsoft skal jo kjenne igjen hovedkort med mere, bare SSD'en må jo byttes ut da..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Harde begrensninger har alltid vært at en retail nøkkel kan aktiveres 10 ganger online (automatisk) og max 15 ganger over telefonen. Så må du ha en veldig god grunn fra gang til gang hvorfor du aktiverer  på nytt over den grensen. Har hørt om noen som har fått ny nøkkel etter dette, siden den begrensningen får de ikke fjernet.

 

Men så spiller andre ting inn også. Er det lang tid mellom hver gang du aktiverer, kan du fint få mer enn 10 online aktiveringer.

Aktiverer du på samme pc, med samme hardware og samme IP, så skal ikke det telle på aktiveringer (gjelder kun retail og ikke MAK). Så mange variabler.

 

Men du skal ha nokså sære behov om du trenger å aktivere en lisens mer enn 25 ganger på ny hardware. Jeg har aldri vært i nærheten en gang.

 

 

 

Unnskyld at jeg graver etter gammelt tankegods om lisensene, som garantert står nevnt tidligere. Hvordan står det seg nå igjen dersom man kun skal bytte fra en defekt SSD til en ny SSD av et helt annet og bedre kvalitetsmerke?

 

Skjedde meg, var dum nok til å kjøpe OCZ Trion 100, og på under 2 måneder så er SSD'en nå død. Maskinen er jo lik, så Microsoft skal jo kjenne igjen hovedkort med mere, bare SSD'en må jo byttes ut da..

 

En kamerat av meg byttet fra vanlig disk til SSD, og tok en clean install.. Uten kloning osv.. og den aktiverte seg selv ;) men kan ikke garantere at det skjer hver gang :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...