Gå til innhold

Det må være vondt å hate Apple.


Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

...å hate et produkt og et selskap så inderlig. Det er mange her på forumet som tydeligvis legger sjela si i å hate Apple, og iPhone eller iPad eller MacBook. Uansett hva som kommer fra Apple skal det hates.

 

Hvorfor? Og hvorfor skal dere også hate alle som bruker et slikt produkt? Gjør det dere vondt å se at noen har en iPhone?

 

Det virker nesten sånn for dere skal inn på alle tråder dere kan finne om en telefon dere ikke er interessert og der skal det messes i det vide og det brede om hvorfor dere hater akkurat iPhone. Samtidig slenger dere litt dritt om iPhonebrukerne, og kaller dem iSheep, menigheten, disipler. Bare fordi de har en annen telefon enn dere.

 

Har dere ikke noe bedre å bedrive tiden med? Bare å slenge dritt?

 

Liker du ikke iPhone? Nei vel, ingen tvinger deg til å like den eller kjøpe den. Men kan ikke folk få lov til å bestemme selv da?

 

Selv liker jeg telefoner fra mange selskaper. Jeg har en Nokia Lumia 1020 som mobiltelefon, en MacBook Air som datamaskin og en Galaxy Note 8 som nettbrett.

 

Det plager ikke meg at noen har noe annet. Hvorfor plager dette så mange?

 

Jeg synes dette forumet er iferd med å forfalle. Jeg kommer hit mer og mer sjelden, for jeg synes folkeskikken glitrer med sitt fravær.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Psykologi, markedsføring. Ganske interessant, egentlig. Du finner dette fenomenet overalt, det er ikke bare på telefoner. Biler, tv'er, fast food, mange folk har veldig sterke meninger.

 

Mye handler nok om å "forsvare" eget kjøp. Kanskje mest for seg selv, men også for andre. Har man brukt mye penger på noe, så vil du jo gjerne sitte med følelsen av å ha valgt rett. Noen blir mer ekstreme enn andre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_branding

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor?

Jeg tipper det er fordi de mest ihuga Apple-fans tilsynelatende helt mister kontakten med virkeligheten rett i etterkant av en Apple-produktlansering. Det som var Den Store Sannhet i fjor, er nå med ett erstattet av Den Nye Store Sannhet, og ingenting annet enn det nye Apple-produktet er verdt å eie. It's. Just. Perfect.

 

Ingen eksisterende teknologi er liksom verdt noe inntil Apple "finner den opp" og tar den i bruk. Apple har klart å skape en "hype" som selv ellers seriøse medier blir revet med av. (Når Dagsrevyen bruker tid på den nyeste iPhone-modellen, sier det litt.)

 

edit: Mitt syn er vel delvis farget av at jeg var nødt til å bruke Mac på jobben på nittitallet. "Kooperativ multitasking" - jeg sier ikke mer.

 

(Og nå ser det endelig ut til at Apple med v11.4 har klart å lage en ganske stabil utgave av iTunes 11 - v11.3 var et "crash-o-rama" uten sidestykke på min HTPC.)

Endret av nebrewfoz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple har ligget forran Intel/MS bestandig, men forskjellen er marginal. De kan lett bevises ved målinger, men er ikke verd prisforskjellen og tilgang til software.

 

Det jeg ikke liker ved Apple er at de gir intrykk av at Applebrukere er mer datakyndige enn motparten. Det er feil. Motparten har en åpen platform, som inviterer til eksperimentering. Det har ikke Apple.

 

Hardwarekyndige holder seg til motparten, OS-kyndige holder seg til Linux. Kan man kjøre Linux på en Mac?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg misliker mengden publisistet i forhold til teknisk prestanda. Apple leverer helt greie produkter, men det ikke revolusjon hver gang. Media ser ut til å tro det, greiene nevnes jo sågar på NRK.

 

Selskapet kjører også relativ høy proteksjonisme faktor, noe som ikke er positivt for oss som benytter alt mulig rart. Greit når ting kan fungere sammen uten at en behøver å selge sjela til en bestemt leverandør, særlig fordi en lager egne ting sjæl.

 

For meg personlig blir det dessuten litt mye "Versace & Vogue"- preg over produktlinja, kvier meg alltid for å benytte ting som er populært blant samfunnets hopetall av wannabe idol-fjes. En litt motsatt popularitets effekt altså, trendy magasiner presenterer stort sett personer jeg ikke ønsker å sammenlignes med.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Apple har ligget forran Intel/MS bestandig, men forskjellen er marginal. De kan lett bevises ved målinger, men er ikke verd prisforskjellen og tilgang til software.

 

Det jeg ikke liker ved Apple er at de gir intrykk av at Applebrukere er mer datakyndige enn motparten. Det er feil. Motparten har en åpen platform, som inviterer til eksperimentering. Det har ikke Apple.

 

Hardwarekyndige holder seg til motparten, OS-kyndige holder seg til Linux. Kan man kjøre Linux på en Mac?

Hva du mener med at de har ligget foran er jeg ikke sikker på så den skal jeg ikke kommentere.

 

Jeg bruker mac fordi jeg ikke er så datakyndig, og Apple henvender seg jo mest til de som ikke er akkurat det. Hele poenget med Mac er jo at det er enklere, så her synes jeg du tolker feil. Grunnen til at jeg har mac er fordi jjeg bare vil ha noe som virker uten at jeg må lære meg så mye.

 

Og ja, man kan kjøre Linux på mac. Akkurat like godt som på en Dell eller HP.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er fordi de mest ihuga Apple-fans tilsynelatende helt mister kontakten med virkeligheten rett i etterkant av en Apple-produktlansering.

Jaha? Er ikke det bare en bra ting. Jeg har aldri sett en Android-bruker være så gla i telefonen sin som jeg har sett Applebrukere?

 

Det må jo bety at Apple klarer å gi et produkt verdier som ingen av de andre klarer?

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Apple har havnet veldig i bakevja med iPhone i forhold til Android på det som teknisk sett betyr noe for de fleste, og med de fleste menes dem som bruker Android :)

 

"Det som betyr noe?"

Da antar jeg du henviser til "de tallene som står på pakken"?

For min del er det pris, enkelt batteribytte, minnekort, og at den fungerer greit over tid uten at den bevisst utdateres av pengemaskinen Apple. Har hatt en iPhone, og det var nok for min del. Hatt mye moro for pengene jeg har spart på å ikke følge Apple-kjøret. Hadde de gjort det samme med Mac'ene hadde det vært ramaskrik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Apple har havnet veldig i bakevja med iPhone i forhold til Android på det som teknisk sett betyr noe for de fleste, og med de fleste menes dem som bruker Android :)

 

"Det som betyr noe?"

Da antar jeg du henviser til "de tallene som står på pakken"?

For min del er det pris, enkelt batteribytte, minnekort, og at den fungerer greit over tid uten at den bevisst utdateres av pengemaskinen Apple. Har hatt en iPhone, og det var nok for min del. Hatt mye moro for pengene jeg har spart på å ikke følge Apple-kjøret. Hadde de gjort det samme med Mac'ene hadde det vært ramaskrik.

Totalt uenig. Jeg kjenner flere som har en iphone4 og er strålende fornøyd med at den fortsatt virker og er blitt oppdatert. Vis meg 1 Android telefon som er like gammel og har det som for tiden er siste Android versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Apple har havnet veldig i bakevja med iPhone i forhold til Android på det som teknisk sett betyr noe for de fleste, og med de fleste menes dem som bruker Android :)

"Det som betyr noe?"

Da antar jeg du henviser til "de tallene som står på pakken"?

For min del er det pris, enkelt batteribytte, minnekort, og at den fungerer greit over tid uten at den bevisst utdateres av pengemaskinen Apple. Har hatt en iPhone, og det var nok for min del. Hatt mye moro for pengene jeg har spart på å ikke følge Apple-kjøret. Hadde de gjort det samme med Mac'ene hadde det vært ramaskrik.

Totalt uenig. Jeg kjenner flere som har en iphone4 og er strålende fornøyd med at den fortsatt virker og er blitt oppdatert. Vis meg 1 Android telefon som er like gammel og har det som for tiden er siste Android versjon.

 

Min gamle Desire HD fra 2010 kjører Android 4.4 ;) Har nesten ikke brukt den siden jeg kjøpte Note 3 ifjor da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...