Gå til innhold

KOMMENTAR: Samme gamle kjipe Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk veldig skremmende å se hvordan et firma har slike fanatiske følgere. Minner mye om religiøs ekstremisme. Enkelte syns faktisk at ALT de gjør er så fantastisk og går til forsvar med en gang noen mener noe annet. Skremmende rett og slett.

 

Det samme tenkte jeg også før, helt til jeg la merke til at andre merkers fanboys kopierte oppførselen til Apple fanboys. Dermed er det nok ikke Apple som er problemet, men det var der vi så det først og det var de som gjorde det akseptert å oppføre seg som drittsekker i diskusjoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk kjøper iPhone "som hakka møkk" er ikke spesifikasjoner. Folk med iPhone gir faen i pixeltetthet eller om det som gjør at AirDrop funker er Bluetooth, Wifi, Snåsamannen, NFC eller en blanding av alle sammen. For de vet ikke hvordan det funker, og de har ikke lyst til å vite hvordan det funker.

 

Det handler om opplevelse. Apple selger en opplevelse og den opplevelsen er de bedre på enn noen andre. Det er mulig Apple har snitt-journalisten i sin fan-skare men det er ikke derfor de selger. Folk er faktisk ikke så dumme at de lar seg lure av hype, pressedekning eller retorikk til å kjøpe en telefon til 6500 kroner, de kjøper en telefon til 6500 kroner fordi de hadde en iphone 4S som de har vært ekstremt fornøyd med og det vet med 100 % sikkerhet at de vil bli like fornøyd med iPhone 6.

 

Den dagen Samsung klarer å skape den tilliten i folk så kanskje de også klarer å gjøre teknologiske gimicks som får early adopters til sikle til allemannseie. Men slik status quo er stoler ikke folk på nye teknologier før Apple har sagt at de også stoler på dem. Deal with it.

 

Det samme gjelder for meg og HTC, så si ikke at andre produsenter ikke skaper tillitt hos sine kunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig. Ikke det at jeg hater Apple, men produktene deres er i mine øyne ikke bra nok. Derfor velger jeg Android. Men jeg er ingen innbitt Android fan. Jeg har fortsatt min "Gamle" iPad, og den fungerer greit. Men så sant det ikke skjer noe stort med iPad i nærmeste fremtid blir nok også denne byttet ut med Android. Ikke fordi jeg digger Android, men jeg velger enkelt og greit det produktet jeg synes er best. Og i det siste har et vært Android. Det blir litt urettferdig å si Android, for hardware spiller også en viktig rolle her. Og der er det langt mer å velge mellom. Med Android står jeg faktisk fritt til å velge Samsung på et produkt og MiniX, eller Probox2 på et annet.

 

De to sistnevnte er Android Mini PC, og her går det samme igjen. Hvorfor i alle dager skulle jeg velge en "låst" Apple TV Boks fra EN produsent, når jeg kan velge en åpen og et mye bedre produkt fra "hvem jeg vil". Jeg er ikke trofast der heller. Så fort noen lager et bedre produkt enn jeg allerede har (MiniX) skifter jeg produkt neste gang det er på tide å kjøpe nytt.

Pr i dag bruker jeg en sånn http://samok.no/butikk/mini-pc-2/minix-x8/

 

Sønnen min på 17 er litt Apple fan. Men når jeg spør HVORFOR han ville ha en iPhone5 og ikke en Note3, ja da hadde han ikke noe bedre argument enn at "den er mye bedre", men det er jo nettopp det den IKKE er. Forstå det den som kan!...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott kritikk av pressekorpset. :)

 

Ikke at jeg helt ser hvordan det skal gjøres noe med. Tjener man penger på å skrive om at noen selger sand i Sahara, så blir det fort skrevet om dette. Nyhetsverdi eller ei.

 

Som en sidenotis: Har i alle år hatt testvinner-telefoner som har "alt", fordi jeg av en eller annen grunn trodde jeg trengte det. Med hjemmekontor, jobb som krever mye kommunikasjon, bildeopplasting osv.

 

Men når nyeste Note røk i utlandet i sommer kjøpte jeg noe billig fjas til knappe tusenlappen som kortsiktig løsning.

 

Jeg har merkelig nok ikke sett behovet for å oppgradere. Jeg vet ikke om jeg bare har lurt meg selv i årevis, eller bare begynner å bli gammel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Den dagen Samsung klarer å skape den tilliten i folk så kanskje de også klarer å gjøre teknologiske gimicks som får early adopters til sikle til allemannseie. Men slik status quo er stoler ikke folk på nye teknologier før Apple har sagt at de også stoler på dem. Deal with it.

Mtp at Samsung selger år etter år - til tross for at mobilene ikke har endret seg vesentlig de seneste årene, tror jeg de har klart nettopp det. Deal with it.

 

PS: Har jeg lov til å sitere tidligere tester av Note-serien hvor journalister som er åpenbare Apple-fanboys disser Note fordi skjermen (5,3") er ALT for stor?

Endret av IT-guy
  • Liker 6
Lenke til kommentar

De hadde vært helt kurante telefoner til ca. 60% av prisen.

 

Tror det hadde vært et mye mer salgbart produkt da. Uansett mener jeg at journalister som skryter iPhone opp i skyene reagerer for tidligt, og at Varg Aamo i lik forstand også utagerer for tidligt. Greit å få tak i telefonen og vite hva en faktisk har med å gjøre, før en lar kjevemuskulaturen få bryne seg. :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne blant annet referere til denne:

http://www.dn.no/tekno/2014/09/10/0755/Forbrukerelektronikk/velkommen-etter-apple

 

Det å sammenlikne oss med Japan er forøvrig noe jeg synes blir litt vel søkt. De har hatt NFC i ett tiår allerede, og det er godt etablert i forbrukerne at man kan betale med NFC, hvor mange ser du betale med NFC her? Hvor mange betalingsløsninger har vi, og hvor ser du en standard tilsvarende det de har "Der borte". Måten du fremlegger dette på er ikke ett punkt mot Apple, men heller den vestlige tele og bank bransje generelt.

 

Det går heller ikke ann å si at de er "smartere" eller at vi er akterutseilte på IT (Noe jeg mener vi er, MEN for argumentet sitt skyld så kan vi si at vi ikke er det som du sier.), men de satset rett og slett tidligere på det. Hadde de norske bankene startet med NFC for 10-15 år siden så hadde vi også hatt det vanlig idag. Japan har også med sine helt "spesielle" mobil firmaer (blant annet NTT Docomo som produserer egne telefoner, ref link i neste parantes) og telefoner (Gara-kei http://www.engadget.com/2014/05/19/japan-flip-phones-gara-kei/ ), hatt det ganske lett når det gjelder oppstarten mtp. NFC. Store deler av grunnen til at flere telefoner ikke gjør det bra i japan er nettopp mangelen på NFC. (Dog er det litt morsomt at iPhone 5S rundet 34% 29.10.13, men "bare" fordi Apple fikk til en avtale med NTT Docomo.)

 

En annen ting er at når google lanserte wallet så var det i samarbeid med Sprint og Citi Bank i New York og San Fransisco, og google hadde ikke samarbeidet med noen kjeder, så terminaler var ikke klare. Veldig begrenset altså. Man er også nødt til å aktivt legge til penger i "Wallet'n", slik at du hele tiden må passe på at du har penger på "konto", akkurat det en trenger, _enda_ en konto å holde styr på, uavhengig av de andre.

 

Apple Pay er uavhengig av teleoperatør, og fungerer allerede med en del banker, American Express, Bank of America, Capitol One, Chase, Citi og Wells Fargo.

 

Det er heller ikke noe innskrenkning i område, det fungerer altså i hele USA, så lenge man har en av de bankene. Apple lister også opp 5 andre banker som snart er på plass.

Apple har også samarbeidet med en rekke store kjeder i USA om å få på plass NFC betaling. Pay kan bli tilknyttet kortinformasjonen du har lagt inn i din apple konto, med mulighet for å legge til flere kort. Det vil si at når man trekker kortet, så fungerer Apple Pay som Paypal gjør for nettbutikker. Veldig enkelt og greit, altså.

 

Det er forøvrig ingen begrensning ifht. hvor man kan bruke Apple pay, eneste kravet er at de har NFC terminal.

 

Det eneste jeg stiller meg uforstående til er hvorfor Apple må samarbeide og dermed "støtte" banker, ut ifra det som er tilgjengelig av info nå, så burde vel strengt tatt Apple pay fungere uavhengig av bank også, hvor eneste "begrensning" er Korttype. Dog, Visa, Master og American Express dekker vel de fleste kortene i den vestlige verden.

 

Den Norske "Valyou" Appen er også operatør avhengig, Telenor, og den er utviklet av DNB. DNB og Scandiabanken kommer nå med NFC kort, mens Nordea er der snart.

 

Dette visste vi før vi visste at iPh6 fikk NFC.

 

Det skal også nevnes at Wallet støtter de fleste (amerikanske) banker nå, men det har ikke løst problemet med kontobalanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Journalisten viser i klartekst at han ikke har skjønt det :) Apple er helheten og den sammensveiste opplevelsen man får ved å satse på deres homogene løsning. Henger man seg opp i specs som journalisten her gjør så blir det deretter. Og prisen er sinnssyk? Ja, for Samsung og de andre på samme størrelse ligger kanskje ikke på ca samme nivå?

 

Apple er det eneste teknologi-firmaet som engasjerer, og det er vel kanskje her skoen trykker for journalisten. Han forstår det ikke. Men da er vi tilbake til start :)

 

Har du sett filmen "The Matrix". Dersom dette var mulig skal jeg GARANTERE deg at det var Apple som hadde eid denne løsningen. Det å la et enkelt selskap totalt kontrollere hverdagen din med iphone og ifood osv. er en skummel tanke. La oss si du ønsker å bruket et program/en funksjon som ikke støttes av apple, hva gjør du da? Du er fullstendig låst på alle enhetene dine pga ilife. Dersom du skal begynne å bruke andre enheter må du erstatte alle disse enhetene du har betalt ufattelige summer for.

 

Hele poenget her er at om du først begynner å bruke apple produkter blir det totalt monopol på alle andre enheter du skal ha også. Derfor kan apple gjøre som de nettopp gjør med denne telefonen, selge den for 8500 kroner til tross for at den er verdt nærmere 3500 kroner. Er du virkelig villig til å betale dobbel pris for alle enheter bare for å leve i "The Matrix"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...