Gå til innhold

KOMMENTAR: Samme gamle kjipe Apple


Anbefalte innlegg

Jeg ler av Samsung Galaxy fans som tror spesifikasjoner er alt. Jeg har en Iphone 5, mine venner har alt fra Galaxy til Sony Experia. Og hele tiden skal de kalle min Iphone en drittelefon fordi den ikke har like gode spesifikasjoner. Som prosessor og minne o.s.v. Men for meg er det helt irrelevant. Så lenge det jeg bruker telefonen til fungerer smertefritt så er jeg fornøyd. Det er ingen app jeg har lastet ned på min Iphone 5 som ikke har fungert smertefritt. Og da handler det ikke om spesifikasjoner. Iphone 5 er forøvrig det første appleproduktet jeg har hatt, noensinne. Og jeg må innrømme at jeg aldri har vært så fornøyd med en mobiltelefon tidligere.

:thumbs:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes kommentaren var meget bra.

Det journalisten påpeker er ikke alt det som diskuteres her, det er mye mer. Ja, han setter ord på ting mange andre konstaterer med et skuldertrekk, NFC etc. Han har bare så altfor rett. Hvorfor er NFC viktig når Apple kommer med det? Jeg har hatt det i flere år på min telefon. Funker som f, noe som viser at det ikke er noen nyhet. Nyheten er at APPLE kommer med det i dag, flere år etter andre. Hvorfor har ikke Apple-brukere etterspurt det tidligere, hvis det var så viktig for dem, som de vil ha det til i dag?

 

Når Aamo skriver; "Til alt overmål finner noen på å trekke frem «Apple har spesialtilpasset operativsystemet til skjermen» som noe positivt; som i mine øyne er litt som å la seg begeistre over at en bilfabrikant skryter av å ha tilpasset bilen til størrelsen på hjulene. Det skulle bare mangle, liksom." Ja, det er jo akkurat det det er. Det er heller ingen nyhet. I dag er vel spørsmålet om hvem som IKKE har det. Jeg har et operativsystem som lar meg tilpasse hver enkelt lille bit av telefonen. Den tvinger meg heller ikke til noe. Jeg kan kjøpe minne, bytte batteri og masse annet. Den har heller ikke en synlig føler for fuktighet nesten "utenpå" telefonen som gjør at en hver garantisak kan avvises av 16-åringene som selger telefonene rundt om. Den tvinger meg ikke til å ha x-antall systemer/apper kjørende i bakgrunnen slik at "hele verden" kan følge hvert skritt jeg tar. Det OSet jeg har selger heller ikke disse skrittene til noen som "tilpasser reklamen til mitt bruk". Jeg kan nemlig slå av all bakgrunnsstøy, som jeg kaller det.

 

Ja, det er et bønnemøte. Dette bønnemøtet slår selv Arild Edvardsen og Aage Samuelsen, hvis dere husker hvem de vare da. Forskjellen på dem er bare at du kunne gi en tier til de to nordmennene. Her er kollekten i tusenkroners-klassen, og firmaet selv betaler ikke en gang husleia eller plakatene, det gjør media og kundene.

 

Hvis Opel i morgen annonserer en virkelig ny og revolusjonerende bil, så får de ikke live-dekning i de største mediene i landet, fra EN uke før lanseringen og fortløpende sekund-for-sekunddekning på lanseringsdagen. De får heller ikke 4-5 minutter i allmennkringkastingen i dagens viktigste sending, Dagsrevyen. Jo, selvsagt får de mediedekning men den koster flesk. De må invitere norske motorjournalister flere måneder i forveien til å bo på luksushotell, fylle dem med mat og drikke i flere dager og la dem leke seg med biler på en dertil egnet bane. Når lanseringen kommer, så er det annonser i millionklassen for importørene som venter.

I Apples tilfelle får ikke en journalist svar på ett eneste spørsmål i løpet av den tiden som går mellom hver presentasjon. Om 10.000 nordmenn får akkurat samme batterifeilen, så er det ikke en makt i verden som får Apple til å innrømme at det er en feil fra deres side. Det vil si, de gjorde det vel og da måtte kundene undertegne en kontrakt som gjorde at de måtte holde kjeft for all fremtid. Tenk om Opel hadde gjort det samme dersom de hadde solgt biler med feil i bremsesystemene. Ville Apple-kundene latt Opel slippe unna på samme måte som det de lar Apple gjøre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men Kjære Varg, har du reflektert over at dine utsagn bidrar i positiv retning for Apple? Har du tenkt over at dine utspill får fart på både fanboys og antiboys? og at din artikkel ironisk nok står i sammen med andre "pro-apple"-artikler på hardware og akam?

 

Nå er ikke jeg den som jager etter Apple-produkter, men jeg må likevel si at jeg er imponert over egenskapen selskapet har til å la media gjøre jobben for seg.

 

Det er ingen som klarer å lage så mye blest om en telefon uten å selv være en del av det. Det har gått sport i å få tak i gode kilder og presentere disse til media. Det spekuleres i spec og utseende. Jeg tør påstå at det er et fantastisk PR-triks som Apple har funnet kilden til. En kynisk/utspekulert måte å meddele omverden så mye informasjon på at det kan skapes rykter og interesse for neste års lansering.

 

Apples nye iPhone har ikke størst skjerm på markedet. Den har muligens ikke størst oppløsning, raskest prosessor, mest minne eller lengst batteritid heller. Det Apple likevel gjør er å markedstilpasse produktene sine til folk flest. Når produktet i tillegg bare virker, så er det et mangfold som interesserer seg for produktene.

 

Det er mulig at "antiboys" skriker høyest om at man ikke kan modde og at man er låst til en leverandør og at enhetene ikke kan utvides osv. Det som likevel er beundringsverdig er at kombinasjonen av OS, Hardware og mulige utvidelser bare fungerer. Denne symbiosen er det få som klarer å matche. Det kan argumenteres både lenge og vel, men til syvende og sist er det salgstallene som skal gjøre opp for seg. Disse sier noe helt annet enn det du som journalist gjør. Folk flest elsker Apple for det de leverer og bryr seg neppe om at de deler med hele omverden at de har 65 slag i minuttet puls med en peak på 170 slag i minuttet hver gang kona kommer hjem fra en lengre reise utenlands.

 

Det er slik verden har blitt. Verden ønsker seg sømløshet. Apple har innsett at veien til folks hjerter er å lage produkter som bare virker uavhengig av situasjon. En serie produkter som utveksler informasjon og som bare har alt man trenger. At man hjemme har ei telefonliste og en passende neve dokumenter. At man på telefonen finner de samme kontaktene og at man på ipaden sin finner de samme dokumentene. Alt bare er der. Og konkurrentene kan jo selvfølgelig gjøre akkurat det samme. Man må bare konfigurere og laste ned og sette opp og tillate og betale litt penger her og legge inn bankkortet sitt der... og på PCen og på nettbrettet... Selvfølgelig fungerer det AKKURAT som Apple sine løsninger.... etter at man har tweaket litt selv. Folk GIDDER ikke det. Folk vil ha det enkelt. Det har Apple klart å få til igjennom et strengt regime og igjennom en serie av egne produkter som matcher hverandre.

 

Når du som journalist klarer å se denne sammenhengen kjære Varg, da vil du også se hva folk tenker og synes om Apple.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

VELDIG bra artikkel! :D Helt enig!

 

Man ser jo tydelig Apple-fanskaren i iTavisen, der de til en hver tid har 5-7 artikler om Apple (rykter begynner nesten ett år før lanseringen), og de overskygger alle andre mobiler. Nå har jo iTavisen fått en elsk for Samsung også da, men jeg synst det også heller mer mot å være fanatisk opptatt. Man kan jo se på hva de gjorde forrige uke, de la ut flere artikler om Samsung, noen om LG og én for Sony, der artikkelen om alle produktene Sony lanserte var gjemt bak overskriften; "Nå kan du spille PS4 på do". Altså er det mulig??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ah, det er så enkelt å være en del av majoriteten som fremmer Apple-hatet. Man glir rett inn i majoriteten som elsker å hate Apple. Det er alltid lettest å følge flokken på lekeplassen og plukke på syndebukken (barnehage mentalitet).

Så lekende lett at man ikke engang trenger fremstå som intellektuell eller særlig oppegående for å gjøre det med glans og hylles av den enorme haters-menigheten. :)

 

Det er dog alltid interesant å se hva en journalist gjør for å fryde massene (i dette tilfellet apple-haterne og ikke "iFansen") så artikkelen må leses men det ble vanskelig å ta både artikkel og journalist alvorlig etter dette sitatet.

Den eneste ulempen er at de neste månedene kommer til å være et eneste uavbrutt maraton med lovprisning av nye iPhone 6S+G Mega-Pluss Guru-love, eller hva den nå heter, så vel som den der klokka som ble lansert samtidig.

 

Men joda, man får helt klart flest reklamefinansierende klikk og treff når man kritiserer og legger slegga på Apple ;). Da treffer man tross alt majoriteten på slike fora.

Den dagen vi får se modige IT-journalister som tør gjøre det samme som denne artikkelen med LG/Google (nexus), Samsung, HTC, Sony ol. da snakker vi guts. Med Apple blir det bare "meh, ennå en ynkrygget journalist som følger den lettvinte veien til massepopularitet ved gjøre seg tiltalende for saueflokken apple-haters."

 

Det er også merkverdig at en såkalt IT-journalist ikke har fått med seg at PR-apparatet til andre mektige aktører som Samsung er minst like stort og at deres nyheter får like stor mediadekning. Nei, dette lukter bare svak og lettvinn journalistikk.

 

La oss prøve å foreta en saklig øvelse. Det var ingen store nyheter med iPhone 6. Litt større, litt bedre, litt nye funksjoner. En smartklokke. Ingen store nyheter men det var heller ikke årets lanseringer av konkurentenes produkter.

Det er ingen Apple-kjøpere jeg kjenner som mener dette var store nyheter. Det er mulig at fandroids journalister forsøker å skape en "nyhetssak" av rent oppspinn.

Det var en helt vanlig produktlansering på samme linje som alle andre aktører. Nothing more, nothing less.

 

"Den har bare 1080P".

Faller man i samme fella og mener at "more is always better" og at en eller annen Android telefon er så mye bedre fordi den har flere pixler? Har vi ikke kommet lenger i IT-journalist verdenen? Er dere fortsatt i "more GHz is always better" tidsalderen?

QQ a. Hadde iphone 1 og 3. Nå har jeg ikke. ser meg ikke tilbake heller.

 

Har både Android og iOS telefoner og ser meg ei heller bakover men det har ingenting med merket på telefonene å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple fortsetter å selge bra på grunn av god pr og riktig målgruppe. Iphone har et enkelt brukergrensesnitt og fungerer til det den skal. Det er her de fleste android telefoner faller bak. På en android telefon er det langt flere muligheter, på godt og vondt. Mange som ikke er interessert i teknologi/ikke vil sette seg inn i telefonen sin, vil derfor velge iphone pga at du vet hva du får, det ser bra ut og har en god funksjonalitet. Fåtallet av telefonbrukere er entusiaster ser kanskje ikke nytten av all funksjonaliteten på android.

 

Selv er jeg androidbruker og setter mer pris på det enn iphone. Du har langt flere muligheter og et bredere utvalg av telefoner. Rooter du telefonen kan du få til enda mer. Android vil jeg også våge å påstå kommer med hyppigere forandringer og forbedringer både på hw og sw. Med litt konfigurasjon kan du enkelt få et penere (i mine øyne) og mer funksjonerende brukergrensesnitt enn det som er på iphone. Når det da i tillegg er billigere med bedre spesifikasjoner er valget for meg personlig enkelt.

 

Iphone er enkelt - noe flertallet av forbrukere foretrekker, og selger derfor mer. Android har muligheten til å bli bedre om du setter deg inn i det, dessverre er det et fåtall som gjør dette. Iphone har god pr og har gjennom årene skaffet seg mange forbrukere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ler av Samsung Galaxy fans som tror spesifikasjoner er alt. Jeg har en Iphone 5, mine venner har alt fra Galaxy til Sony Experia. Og hele tiden skal de kalle min Iphone en drittelefon fordi den ikke har like gode spesifikasjoner. Som prosessor og minne o.s.v. Men for meg er det helt irrelevant. Så lenge det jeg bruker telefonen til fungerer smertefritt så er jeg fornøyd. Det er ingen app jeg har lastet ned på min Iphone 5 som ikke har fungert smertefritt. Og da handler det ikke om spesifikasjoner. Iphone 5 er forøvrig det første appleproduktet jeg har hatt, noensinne. Og jeg må innrømme at jeg aldri har vært så fornøyd med en mobiltelefon tidligere. Men jeg har hatt telefoner fra andre produsenter, som f.eks HTC diamond. Og det er det verste makkverket av en telefon jeg noengang har hatt. Men på den tiden var det vel en av de kraftigste smarttelefonene i spesifikasjoner det ute. Men spesifikasjoner er som sagt ikke alt.

Er enig i at spesifikasjoner ikke er alt. F.eks. gir en iPhone 4 meg en bedre brukeropplevelse enn en Samsung Galaxy SIII, enda iPhone 4 er 2 år eldre.

 

Galaxy'en ble brukt som jobbmobil, men siden jeg måtte reparere glasset tok jeg i bruk en iPhone 4 som lå og slang hjemme. Har fått Galaxy'en tilbake, men bruker fortsatt iPhone 4, og er godt fornøyd med det. Skal få somlet meg til å selge unna Galaxy'en, kommer nok ikke til å bruke den igjen.

 

Har nå prøvd begge leire, og har funnet ut hva som fungerer best for min del.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg har eid en både Galaxy S3 og Galaxy Note. Jeg har også hatt iPhone 3Gs, 4 og 5s. Jeg har også hatt både Windows og OSX laptopper. Diskusjonen er den samme hver gang. Det kommer aldri nye elementer inn, en typisk hw.no-leser klager på at man får dårlige specs per krone og at produktene er "låst" og lite fleksible for avanserte brukere.

 

Problemet med Android-telefoner er at man betaler for teknologi og funskjoner man ikke har lyst på, ikke trenger eller ikke bruker i det daglige. Widgets, Øyescrolling, splitscreen, Youtube i innfelt vindu og åpning av låseskjerm med fjeset er bare en håndfull av teknologier jeg aldri følte behov for men som er med å gjøre opplevelsen på en Samsung rotete og komplisert. Less is more.

Da passer iphone 6 supert til deg. Kan også anbefale Doro telefoner. Less is more.

 

I følge din tankegang skulle Apple vært veldig mye bedre når konkurenten ikke hadde 64bit CPU? fail...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har eid en både Galaxy S3 og Galaxy Note. Jeg har også hatt iPhone 3Gs, 4 og 5s. Jeg har også hatt både Windows og OSX laptopper. Diskusjonen er den samme hver gang. Det kommer aldri nye elementer inn, en typisk hw.no-leser klager på at man får dårlige specs per krone og at produktene er "låst" og lite fleksible for avanserte brukere.

 

Problemet med Android-telefoner er at man betaler for teknologi og funskjoner man ikke har lyst på, ikke trenger eller ikke bruker i det daglige. Widgets, Øyescrolling, splitscreen, Youtube i innfelt vindu og åpning av låseskjerm med fjeset er bare en håndfull av teknologier jeg aldri følte behov for men som er med å gjøre opplevelsen på en Samsung rotete og komplisert. Less is more.

Da passer iphone 6 supert til deg. Kan også anbefale Doro telefoner. Less is more.

Haha! Scroller du mye med pupillene om dagen?

Ta og kjøp en overpriset hardware dings. idc. ;) Jeg har hvertfall muligheten til alt. Det har ikke du.

btw, hvor lenge har du brukt S3 og Noten din?

siden du har hatt 3gs 4 og 5.

 

Window er bedre på alle områder en osx.

Du kjøper dinger pga at du er en trend prostituert. Det er latterlig.

 

Eneste latterlige her er dine påstander.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er så enig. Du får en bra 55" TV for 7000-8000 kr. Du behøver ikke bytte den ut etter 2 år. Det må du gjøre med din iphone for då er batteriet så å si slutt. (ikke hørt om noen som har byttet batterier til sin iphone, men kan hende jeg tar feil)

Du tar rimelig feil. Jeg har fortsatt 4er kjøpt på lanseringsdag i fortsatt i fint driv som dedikert klokkeradio, musikkspiller på soverommet, søvnmonitor og annet stash den gjør der. Det samme med en gammel 4S som gjør en del andre oppgaver. Og skulle du mot formodning ønske å bytte ut batteriet så er ikke "apple-kjøpere" (denne stigmatiserende og generaliserende ordbruken dere er så glad i her) verre enn at de klarer å håndtere en skrutrekker.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har eid en både Galaxy S3 og Galaxy Note. Jeg har også hatt iPhone 3Gs, 4 og 5s. Jeg har også hatt både Windows og OSX laptopper. Diskusjonen er den samme hver gang. Det kommer aldri nye elementer inn, en typisk hw.no-leser klager på at man får dårlige specs per krone og at produktene er "låst" og lite fleksible for avanserte brukere.

 

Problemet med Android-telefoner er at man betaler for teknologi og funskjoner man ikke har lyst på, ikke trenger eller ikke bruker i det daglige. Widgets, Øyescrolling, splitscreen, Youtube i innfelt vindu og åpning av låseskjerm med fjeset er bare en håndfull av teknologier jeg aldri følte behov for men som er med å gjøre opplevelsen på en Samsung rotete og komplisert. Less is more.

Da passer iphone 6 supert til deg. Kan også anbefale Doro telefoner. Less is more.

 

I følge din tankegang skulle Apple vært veldig mye bedre når konkurenten ikke hadde 64bit CPU? fail...

 

Folk driter helt i hvor mange bit CPUen håndterer. Det er ikke noe normale mennesker vurderer når de velger mellom ulike telefoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er så enig. Du får en bra 55" TV for 7000-8000 kr. Du behøver ikke bytte den ut etter 2 år. Det må du gjøre med din iphone for då er batteriet så å si slutt. (ikke hørt om noen som har byttet batterier til sin iphone, men kan hende jeg tar feil)

Du tar rimelig feil. Jeg har fortsatt 4er kjøpt på lanseringsdag i fortsatt i fint driv som dedikert klokkeradio, musikkspiller på soverommet, søvnmonitor og annet stash den gjør der. Det samme med en gammel 4S som gjør en del andre oppgaver. Og skulle du mot formodning ønske å bytte ut batteriet så er ikke "apple-kjøpere" (denne stigmatiserende og generaliserende ordbruken dere er så glad i her) verre enn at de klarer å håndtere en skrutrekker.

Og du har ladderen på hele tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så enig. Du får en bra 55" TV for 7000-8000 kr. Du behøver ikke bytte den ut etter 2 år. Det må du gjøre med din iphone for då er batteriet så å si slutt. (ikke hørt om noen som har byttet batterier til sin iphone, men kan hende jeg tar feil)

 

Å bytte et iphone-batteri er gjort på 10 minutter... Muttern hadde klart det etter å ha sett én Youtube video.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer til journalisten som trekker konklusjonen etter å hatt telefonen i hånda i 5 min. Sånt står det respekt av.

 

Og når skal folk lære at spesifikasjoner ikke er alt. Apple scorer likevel høyest i de fleste tester når det kommer til syntetiske benchmarks. Merkelig det der.

 

Er PC/tablet tida all over again dette her, jeg har 3.0ghz og du har bare 2.5ghz derfor suger ditt produkt.

 

Og å klage på skjermoppløsningen når det finnes 2 reele konkurrenter der ute med høyere oppløsning. Når i tillegg deres egen søster side, skriver at man skal slite med å se forskjell på 1080p vs 1440p.

 

bra jobba dude. virkelig, hadde du kommet med denne artikkelen etter du hadde brukt produktet 1 uke, fine, men etter et pressevent, nei. Viser jo bare hvor mye integritet du har.

 

Jeg håper at når android skaren vokser opp, at de ikke ser at alt handler om megapiksler, ghz eller ram, ihvertfall ikke får Ola Nordmann. E-penis? jepp, bruk for 3ghz i en mobil med 8kjerner? neppe.

Endret av henrikrox
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg synes kommentaren var meget bra.

Det journalisten påpeker er ikke alt det som diskuteres her, det er mye mer. Ja, han setter ord på ting mange andre konstaterer med et skuldertrekk, NFC etc. Han har bare så altfor rett. Hvorfor er NFC viktig når Apple kommer med det?

NFC har ikke blitt viktig pga. av at Apple nå har valgt å inkludere det i sine produkter. De som påstår det og bruker slik retorikk har nok bare problemer med gangsynet da de ikke har fulgt med i timen.

Apple velger å vente med umoden teknologi med store mulige sikkerhetsimplikasjoner til de ser at den har utviklet seg tilstrekkelig og er klar for sikker og hensiktsmessig bruk i deres produkter. Rett og slett en mer edruelig evaluering av ny teknologi før de presser det inn i neste release 3 måneder etter forrige "store nyhet". At NFC har hatt noen alvorlige sikkerhetsissues vet de fleste som har fulgt med siden dette ble implementert i mobiltelefoner.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...