Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Undertale, er det litt oppskrytt? Mulig jeg gikk inn i dette med for høye forventninger på grunn av den overveldende mottagelsen dette spillet har fått, men for meg blir det litt småkjedelig. Selve gameplayet er helt ordinært; man følger en lineær rute mens man løser puzzles og utkjemper turbaserte kamper underveis. Det spiller på å ha en eksentrisk og rar stil, men akkurat dette aspektet føles veldig påtatt. Kampsystemet liker jeg veldig godt, men spillet kan ikke flyte på dette alene.

Smaken er jo som baken som man sier, men Undertale er for meg en av de største spill opplevelsenne jeg har hatt i nyere tid. Måten spillet lekte med spilleren og brøt "the fourth wall" var noe jeg syns var helt spesielt, historien og karakterene er jo og elskbare.

 

Eneste problemet jeg har med spillet er den horrible fanbasen....

Lenke til kommentar

Forhåndsbestille har jeg fortsatt ikke gjort. Det er alltid en risiko for at spillet vil skuffe, og det skjer så og si aldri at spill blir vanskelig å få tak i etter release (spesielt ikke en AAA-tittel).

 

Angående God of War er jeg litt på gjerdet. Jeg har spilt 1-3, men jeg følte at treeren var en god slutt og at å fortsette historien blir kunstig. Jeg vet ikke om utviklerne klarer å selge meg på ideen om at Kratos nå plutselig befinner seg i det norrøne gudeuniverset. Når det er sagt så blir nok allikevel kjøp om det får gode tilbakemeldinger på gameplay og det visuelle klarer å toppe tidligere spill (spesielt treeren har vel knapt blitt toppet av noe lignende spill).

 

 

Smaken er jo som baken som man sier, men Undertale er for meg en av de største spill opplevelsenne jeg har hatt i nyere tid. Måten spillet lekte med spilleren og brøt "the fourth wall" var noe jeg syns var helt spesielt, historien og karakterene er jo og elskbare.

Eneste problemet jeg har med spillet er den horrible fanbasen....

 

 

Det er akkurat de "quirky" aspektene som plager meg. De virker veldig påtatte, som om de bevisst prøver å lage et spill som er mest mulig "random" og "crazy". Jeg synes også det blir altfor mye tekst; å presentere historien via plakater på veggen er ikke spesielt god eksposisjon.

 

Men jeg fortsetter litt til. Som en hovedregel gir jeg et spill rundt fem timer på å overbevise meg og jeg er ikke der ennå.

Lenke til kommentar

Og Ni no Kuni 2 ser fantastisk ut. Men har eneren uspilt i hylla så får spille det først.

 

Er enig i at Ni no kuni 2 (og 1, for den saks skyld) ser fantastiske ut. Men personlig synes jeg det er et stort problem. Det ser for bra ut. Ni no kuni 1 ble laget av Level-5 i samarbeid med Studio Ghibli, så alle filmsekvensene er som hentet rett ut av filmene de lager. Jeg våger å påstå at dette "narret" folk til å tro spillet var bedre enn det egentlig var. Det ser fantastisk ut, ja, men ser vi bort fra den nydelige grafikken har vi et tvers gjennom middelmådig JRPG som ikke gjør noe som helst nytt, en ganske tvilsom historie, kjedelige karakterer og kjedelig kampsystem.

 

Studio Ghibli har nok ingenting med Ni no kuni 2 å gjøre, men animasjonene og filmsekvensene er nok mye av det samme som i det første. Problemet er igjen at folk lett blir blendet av den nydelige grafikken, så de ser ikke hvordan spillet faktisk er i praksis. Nå skal det sies at jeg har forhåndsbestilt Ni no kuni 2 selv, selv om jeg ikke har helt store forventninger til det, og kommer nok til å kose meg med det en stund. Men jeg nekter å la grafikken overskygge alt det andre. Jeg forventer et helt greit JRPG, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Det er akkurat de "quirky" aspektene som plager meg. De virker veldig påtatte, som om de bevisst prøver å lage et spill som er mest mulig "random" og "crazy". Jeg synes også det blir altfor mye tekst; å presentere historien via plakater på veggen er ikke spesielt god eksposisjon.

 

Men jeg fortsetter litt til. Som en hovedregel gir jeg et spill rundt fem timer på å overbevise meg og jeg er ikke der ennå.

Nylig spilt det spillet selv, og er helt enig med deg. Det føltes absolutt for påtatt. Noen ting var småmorsomt, men de prøvde å spille de kortene altfor ofte. Det ble for mye av det, og for lite av alt annet. Slett ikke et dårlig spill, men føltes veldig som et antiklimaks i forhold til hvor mye skryt jeg har fått høre om det.

 

 

Og Ni no Kuni 2 ser fantastisk ut. Men har eneren uspilt i hylla så får spille det først.

 

Er enig i at Ni no kuni 2 (og 1, for den saks skyld) ser fantastiske ut. Men personlig synes jeg det er et stort problem. Det ser for bra ut. Ni no kuni 1 ble laget av Level-5 i samarbeid med Studio Ghibli, så alle filmsekvensene er som hentet rett ut av filmene de lager. Jeg våger å påstå at dette "narret" folk til å tro spillet var bedre enn det egentlig var. Det ser fantastisk ut, ja, men ser vi bort fra den nydelige grafikken har vi et tvers gjennom middelmådig JRPG som ikke gjør noe som helst nytt, en ganske tvilsom historie, kjedelige karakterer og kjedelig kampsystem.

 

Kan godt skjønne at du mener det, men selv er jeg ganske uenig. Føler meg absolutt ikke "narret". Nr 2 har ikke kommet ut ennå, så kan ikke uttale meg mye om det, annet enn at det ser ut til å dele samme stil som det første, men eneren er et av mine favorittspill.

 

En ting er at det ser fantastisk ut, men det er ikke grafikken i seg selv som gjør det fantastisk. Det er hele stilen og designet på verdenen, karakterer og skapninger. Alt syder over av magien og den lekne kreativiteten som kjennetegner Studio Ghibli. At det hele er tegnet og modellert helt nydelig blir bare en bonus.

 

Musikken setter også stemning i spillet på en ypperlig måte, og selv om historien kanskje er rimelig klassisk så gjennomføres den med kvalitet og feel-good, spesielt ved hjelp av det jeg mener er gode, interessante og orginale karakterer og skapninger. Her igjen ser man den karakteristiske ghibli-magien.

 

Kampsystemet kan jeg skjønne at nok ikke passer for alle, men jeg elsket det. Litt halveis aktiv, Tales-style, blandet med Pokémon kamp, det passet meg perfekt, og er mye av grunnen til at jeg spilte spillet i nærmere 700 timer. Min største skepsis til Ni no Kuni 2 er faktisk at kampsystemet ser så annerledes ut. Usikker på om jeg vil like det like godt. :hm:

 

Den følelsen av finne tilbake til sin barnlige lekenhet og nyskjerrige glede ved spill som jeg ser mange hevder å ha fått av Breath of the Wild, den fant jeg for åtte år siden, i Ni no Kuni. :)

Lenke til kommentar

En ting er at det ser fantastisk ut, men det er ikke grafikken i seg selv som gjør det fantastisk. Det er hele stilen og designet på verdenen, karakterer og skapninger. Alt syder over av magien og den lekne kreativiteten som kjennetegner Studio Ghibli. At det hele er tegnet og modellert helt nydelig blir bare en bonus.

 

Det er akkurat dette jeg mener. Alt dette har med grafikk å gjøre. Men hva hjelper det, hvis spillet i seg selv er tvers gjennom middels? :) Men har ikke spilt NNK2, så aner ikke hvordan det vil bli over tid. Håper det beste, men er skeptisk.

Lenke til kommentar

Enig angående Ni No Kuni. Jeg skal innrømme at jeg kjøpte dette mest pga den herlige Ghibli-grafikken og atmosfæren, men gameplay-messig synes jeg det var direkte kjedelig og storyen er helt midt i bunken. Jeg kommer til å avvente anmeldelsene på oppfølgeren; hvis det går frem av anmeldelsene at det har en sterkere historie og et mer spennende kampsystem så er jeg med, hvis ikke finner jeg meg et annet JRPG.

Lenke til kommentar

 

En ting er at det ser fantastisk ut, men det er ikke grafikken i seg selv som gjør det fantastisk. Det er hele stilen og designet på verdenen, karakterer og skapninger. Alt syder over av magien og den lekne kreativiteten som kjennetegner Studio Ghibli. At det hele er tegnet og modellert helt nydelig blir bare en bonus.

 

Det er akkurat dette jeg mener. Alt dette har med grafikk å gjøre. Men hva hjelper det, hvis spillet i seg selv er tvers gjennom middels? :) Men har ikke spilt NNK2, så aner ikke hvordan det vil bli over tid. Håper det beste, men er skeptisk.

 

En ting er i alle fall sikkert, du har et mye bredere begrep av grafikk enn det jeg har, eller så har vi misforstått hverandre. Verdensbygging og karakterbygging har lite med grafikk å gjøre, mener jeg. Det er sin egen ting, og har foten like mye inne i gameplay, som det har i grafikk.

 

Siterer man hele innlegget mitt så går del vel tydelig frem at jeg er helt uenig i at spillet ellers er tvers gjennom middels. Jeg vil sette alle aspekter av spillet fra godt til fantastisk. At mange ikke liker kampsystemet kan jeg forstå, svært mange foretrekker rent turbaserte kampsystemer. Gameplayet ellers er jo på samme nivå som 99 av 100 jrpgs, så der er vel de fleste jrpgs middels? Det er ikke en spillsjanger som syder over av innovasjon.

 

Og siden du etterspurte noe nytt så regner jeg med at et jrpg som klarer å fange magien fra en ghibli film, og et kampsystem som blander action jrpg og Pokémon, ikke teller som noe nytt?

 

Men altså, at du ikke likte spillet så godt har jeg full forståelse for. Hovedsakelig ville jeg bare uttrykke min uenighet i at viktige elementer av spillet tilskrives å være "bare" grafikk. Og også uenig i at disse er å betrakte som en negativ ting. :)

 

Jeg fikk litt lyst til å spille det første Ni No Kuni (før jeg skaffer meg nr 2) - er det mulig å kjøpe dette fysisk til PS4? Er det bedre grafikk på dette spillet på PS4? Eller er det like greit å plukke frem PS3 fra kjelleren og kjøpe spillet til denne?

Tror ikke det finnes til PS4, hadde det kommet en remaster av Ni no Kuni ville jeg kjøpt det umiddelbart. Eneste mulighet på PS4 er vel om spillet finnes på PS Now, ellers er det nok PS3 som gjelder. Å finne det fysisk kan kanskje være vanskelig. Ikke sett spillet til salgs brukt ofte. Regner med de fleste har den, som meg, stående på æresplass i hylla. :p

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes til PS4, hadde det kommet en remaster av Ni no Kuni ville jeg kjøpt det umiddelbart. Eneste mulighet på PS4 er vel om spillet finnes på PS Now, ellers er det nok PS3 som gjelder. Å finne det fysisk kan kanskje være vanskelig. Ikke sett spillet til salgs brukt ofte. Regner med de fleste har den, som meg, stående på æresplass i hylla. :p

Jeg fikk litt lyst til å spille det første Ni No Kuni (før jeg skaffer meg nr 2) - er det mulig å kjøpe dette fysisk til PS4? Er det bedre grafikk på dette spillet på PS4? Eller er det like greit å plukke frem PS3 fra kjelleren og kjøpe spillet til denne?

 

 

Det ble bestilt en rimelig brukt japansk utgave, ble veldig overrasket over hvor vanskelig det var å finne en rimelig utgave brukt av spillet? Det meste annet fra PS3 får man jo for et par £ uten prob. 

 

Forstår godt hva du beskriver om spillet - er vel heller masse elementer som samlet gir en stemning man bare storkoser seg i. Å forenkle det til "grafikk" blir feil - synes jeg.

 

Gleder meg til å spille dette spillet, men det tar nok en stund, har et par hundre timer (minst) å legge i Xenoblade Chronicle 2 først!

Lenke til kommentar

En ting er i alle fall sikkert, du har et mye bredere begrep av grafikk enn det jeg har, eller så har vi misforstått hverandre. Verdensbygging og karakterbygging har lite med grafikk å gjøre, mener jeg. Det er sin egen ting, og har foten like mye inne i gameplay, som det har i grafikk.

 

Ja, tror vi snakker om to forskjellige ting. De tjeg mener med "grafikk" er alt det grafiske, eller visuelle, og det omfatter veldig mye. En ting er selve kvaliteten på bildet, med oppløsning, frame rate og alt det der. Men det har goså mye å si hvordan ting ser ut i selve spillet. Det er mange "nye retrospill" med skikkelig gammeldags grafisk stil i dag. Shovel Knight er jo et bra eksempel på dette, men det er mange andre som ser dårligere ut. Vi kan jo selvsagt ikke sammenligne grafikken i Shovel Knight og Ni No Kuni 2 på samme måte. De er i to helt forskjellige klasser. Det betyr ikke at jeg synes grafikken i Shovel Knight er noe dårligere enn grafikken i Ni No Kuni 2. Jeg har bare helt andre kriterier for Shovel Knight. Det er en nydelig 8-bits grafikk som passer perfekt til spillet. Det har minst like mye å si for meg som hvor mange Ghibli-lignende filmsnutter de klarer å stappe inn i Ni No Kuni 2. Begge spillene har nydelig grafikk, men på to helt forskjellige måter.

 

Dette kan vi lett videreføre til selve områdene, karakterene og så videre. For å si det sånn er jeg en svært stor fan av Final Fantay VI på SNES, og synes grafikken der er langt bedre enn i f.eks Final Fantasy FFXV. FFXV ser langt bedre ut om vi tenker rent teknisk, men jeg synes områdene er for kjedelige, fiendene kjedelige, karakterene kjedelige, og så videre. Det er veldig lite "Final Fantasy". FFVI har en helt annen stil, og jeg trenger bare se et tilfeldig skjermbilde fra det spillet for å få følelsen av dette er Final Fantasy. Dette er på grunn av det grafiske, eller i dette tilfellet områdene, byene, karakterene, fiendene og så videre. :)

 

Anyway, dette kan nok ta en stund, så stopper her. Igjen, jeg har forhåndsbestilt Ni No Kuni 2, og håper virkelig det blir bra. Men skal det bli noe mer enn et middelmådig spill for meg må vi være i stand til å fjerne "Ghibli-grafikken", og kun stå igjen med historien, karakterene (personligheten, kjemien mellom dem osv, ikke designet) og gameplayet. Hvis disse tre leverer varene blir spillet nok en klassiker for meg. Hvis en eller flere av disse feiler kan vi snakke ekte spillefilm i VR uten at det gjør noe fra eller til. Da blir det fort kjedelig.

Lenke til kommentar

Fikk litt gang på noen av Sony konsollene mine her forleden :) Samt ett par ekstra Vita maskiner i posten :p

 

EDIT: Og hver bidige gang jeg poster bilder på dette forumet snus thumbnailn bildene feil vei..er rett vei når man trykker på de da :p Det CTA-grippet (OLED-utgaven) til VItaen er faen helt på styr deilig, anbefales kraftig om noen vegret seg for det ergonomiske med VIta 

post-12640-0-18806600-1521558927_thumb.jpeg

post-12640-0-09181400-1521558945_thumb.jpeg

post-12640-0-97458100-1521558961_thumb.jpeg

post-12640-0-46712500-1521558977_thumb.jpeg

post-12640-0-78079500-1521559064_thumb.jpeg

post-12640-0-07240000-1521559083_thumb.jpeg

Endret av Mala
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...