Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-Det- kan jeg godt tenke meg, visste ikke at Nier var en spin off til Drakengard heller før etter at jeg kjøpte 360 spillet så :p Kjøpte de japanske versjonene av Drakengard 1 og 2, og stemmeskuespillet holder seg bra i hvert fall selv om gameplayet ikke har eldes like bra

Lenke til kommentar

Er det ett spill jeg håper får en remaster, så er det Nier. Det er nesten deprimerende å tenke at et så godt spill skal dø ut på forrige generasjons konsoller. Det spillet fortjener en sjanse til.

 

Hehehe, helt enig med dere, både i det å utforske mer enn AAA og AAA-indies for å finne sin nisje, og det at backloggen beklageligvis bare vokser av slikt. :p Kjøper også som regel spill kun basert på hva jeg selv synes ser interessant ut. Hva anmeldere og media trekker frem har sjelden stor innvirkning. Blitt mange elendige spill, men de gode overraskelsene oppveier det og vel så det.

 

Uten den fremgangsmåten hadde jeg kanskje aldri oppdaget store personlige favoritter som det første NieR og første Witcher, Drakengard, Warriors typen spill, Agarest-serien, Artifex Mundis HO-spill og andre P&C Adventure-spill, samt fascinasjonen for Visual Novels. :)

 

 

Det gleder meg å se andre som er glade i visuelle noveller. Det var vel Danganronpa som fikk meg interessert og etter det har jeg spilt Steins Gate, 999, Virtues Last Reward, Code Realize, Hakuoki, Collar X Malice, Chaos Child og flere andre. Chaos Child er det siste jeg spilte og det vil jeg lett anbefale hvis du ikke allerede har spilt det. Det er fra skaperne av Steins Gate, så kvaliteten er høy. Bruker Vitaen min mye til visuelle noveller, men nå har X-knappen begynt å henge seg opp så jeg håper utviklerne snart begynner å gi ut spillene på Switch også.

Lenke til kommentar

 

Det gleder meg å se andre som er glade i visuelle noveller. Det var vel Danganronpa som fikk meg interessert og etter det har jeg spilt Steins Gate, 999, Virtues Last Reward, Code Realize, Hakuoki, Collar X Malice, Chaos Child og flere andre. Chaos Child er det siste jeg spilte og det vil jeg lett anbefale hvis du ikke allerede har spilt det. Det er fra skaperne av Steins Gate, så kvaliteten er høy. Bruker Vitaen min mye til visuelle noveller, men nå har X-knappen begynt å henge seg opp så jeg håper utviklerne snart begynner å gi ut spillene på Switch også.

 

Har Steins:Gate på vei til Vita faktisk. Er jo uendelig mange av disse spillene på den konsollen, skal prøve Code Realize også om det er noe for meg. Er kanskje mer retta mot jenter det eller? :p Skal sjekke opp i de du nevner der ellers :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Ja, stemmer det. Code Realize, Collar X Malice og Hakuoki er det som kalles for Otome. Det vil si at du spiller som en dame og kan innlede forhold til mannfolkene i løpet av historien. Jeg er egentlig ikke så veldig glad i akkurat det selv, men historien(e) var såpass bra at det veide opp for det.

Ja hørte en del skryt rundt historien, så var vel i grunn det som trakk meg. Ny sjanger for meg detta, spennende :)

Lenke til kommentar

 

 

Musikken i Nier var helt fantastisk. Favorittsoundtracket mitt fra Xbox 360-generaajonen.

Glad jeg har soundtracket til både Nier og Automata på LP i hvert fall :D

Umulig å oppdrive i dag for vettuge priser? :p

 

 

Ikke helt gæernt i hvert fall føler jeg :p

 

https://store.eu.square-enix.com/eu/product/460604/nier-automata-nier-gestalt-replicant-original-soundtrack-vinyl-box-set

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gleder meg å se andre som er glade i visuelle noveller. Det var vel Danganronpa som fikk meg interessert og etter det har jeg spilt Steins Gate, 999, Virtues Last Reward, Code Realize, Hakuoki, Collar X Malice, Chaos Child og flere andre. Chaos Child er det siste jeg spilte og det vil jeg lett anbefale hvis du ikke allerede har spilt det. Det er fra skaperne av Steins Gate, så kvaliteten er høy. Bruker Vitaen min mye til visuelle noveller, men nå har X-knappen begynt å henge seg opp så jeg håper utviklerne snart begynner å gi ut spillene på Switch også.

 

Den første visual novellen jeg prøvde var 999: 9 Hours. 9 Persons, 9 Doors til Nintendo DS. Hadde veldig lave forventninger, men "alle" sa det var utrolig bra, så tenkte å gi det en sjanse. Timene fløy fort, for å si det sånn. :p Spilte gjennom Virtue's Last Reward (oppfølgeren til 999) da det kom, men synes ikke det var like bra. Har også Zero Time Dilemma på Steam, men har aldri klart å komme i gang med det. Føles for mye som om det er tredje gang jeg spiller samme historie med en liten vri. 999 var et episk mindfuck da jeg spilte det, men selv Virtue's Last Reward føltes som bare mer av det samme.

 

Hvilke andre spill i samme stil bør jeg prøve? Har hørt om Steins:Gate, men aner ikke helt hva det dreier seg om, eller om det er noe for meg. Samme gjelder Danganronpa. Hørt om det, aner lite om det.

Lenke til kommentar

 

Musikken i Nier var helt fantastisk. Favorittsoundtracket mitt fra Xbox 360-generaajonen.

Glad jeg har soundtracket til både Nier og Automata på LP i hvert fall :D

Bestilt. Ante ikke at det fantes en gang! Takk! Håper naboene liker musikken for dette kommer jeg til å ha på repeat i lang tid. Bør vel somle meg til å kjøpe Nier Automata også.

Lenke til kommentar

 

Ja hørte en del skryt rundt historien, så var vel i grunn det som trakk meg. Ny sjanger for meg detta, spennende :)

 

 

Håper du liker sjangeren. Et tips er å lagre ofte, i tillfelle du får en bad ending og må lese eller spole mye på nytt. Det kan også være greit å følge en guide for å komme inn på riktig spor. Jeg spiller alltid uten første gang og så følger jeg guiden for alle rutene når jeg starter på nytt. Jeg har til og med lært en del japansk etter å ha spilt mange visuelle noveller.

 

 

Den første visual novellen jeg prøvde var 999: 9 Hours. 9 Persons, 9 Doors til Nintendo DS. Hadde veldig lave forventninger, men "alle" sa det var utrolig bra, så tenkte å gi det en sjanse. Timene fløy fort, for å si det sånn. :p Spilte gjennom Virtue's Last Reward (oppfølgeren til 999) da det kom, men synes ikke det var like bra. Har også Zero Time Dilemma på Steam, men har aldri klart å komme i gang med det. Føles for mye som om det er tredje gang jeg spiller samme historie med en liten vri. 999 var et episk mindfuck da jeg spilte det, men selv Virtue's Last Reward føltes som bare mer av det samme.

 

Hvilke andre spill i samme stil bør jeg prøve? Har hørt om Steins:Gate, men aner ikke helt hva det dreier seg om, eller om det er noe for meg. Samme gjelder Danganronpa. Hørt om det, aner lite om det.

 

 

Danganronpa er vel det nærmeste 999 siden det ikke er en ren visuell novelle. Det har også andre aspekter som å gå rundt og snakke med folk og etterforske de forskjellige drapene. En etter en blir nemlig myrdet og du må finne ut hvem som står bak. Du har også "free time" av og til hvor du kan henge med den du velger for å knytte tettere bånd til den personen. Det hele avsluttes med en class trial hvor du må komme med argumenter og motargumenter og spille en del minispill. Kan kanskje minne litt om Phoenix Wright? Må også si at Monokuma, som er antagonisten, er utrolig kul. Helt psycho og stemmeskuespillet er i verdensklasse.

 

Steins Gate er en ren visuell novelle. Det vil si kun lesing. Historien handler om en gjeng med ungdommer som prøver å finne ut om de kan reise tilbake i tiden, og det får store konsekvenser. Historien er helt fantastisk, dyp, morsom, mørk og rørende.

Lenke til kommentar

 

 

Musikken i Nier var helt fantastisk. Favorittsoundtracket mitt fra Xbox 360-generaajonen.

Glad jeg har soundtracket til både Nier og Automata på LP i hvert fall :D
Bestilt. Ante ikke at det fantes en gang! Takk! Håper naboene liker musikken for dette kommer jeg til å ha på repeat i lang tid. Bør vel somle meg til å kjøpe Nier Automata også.

Hvor mye kom frakten på? Fikk bare kikket raskt på linken på telefon.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye kom frakten på? Fikk bare kikket raskt på linken på telefon.

 

 

Nesten 40 euro når jeg bestilte derfra i hvert fall. Men, sannsynligvis mulig å få det billigere andre steder. Min var også en forhåndsbestilling og jeg fikk den relativt nært opp mot lanseringsdato.

Lenke til kommentar

Det gleder meg å se andre som er glade i visuelle noveller. Det var vel Danganronpa som fikk meg interessert og etter det har jeg spilt Steins Gate, 999, Virtues Last Reward, Code Realize, Hakuoki, Collar X Malice, Chaos Child og flere andre. Chaos Child er det siste jeg spilte og det vil jeg lett anbefale hvis du ikke allerede har spilt det. Det er fra skaperne av Steins Gate, så kvaliteten er høy. Bruker Vitaen min mye til visuelle noveller, men nå har X-knappen begynt å henge seg opp så jeg håper utviklerne snart begynner å gi ut spillene på Switch også.

Hehehe, må si meg enig der. Det er ikke så fryktelig mange av oss.

 

Nice. Er veldig gode VNs de der. Har kjøpt alle du har nevnt, noen av dem har jeg spilt, men mange ligger desverre ennå et sted under ti tonn med backlog. :( Jeg kom litt andre veien, via anime, og med litt eksperimentell utforskning fant jeg ut at dette fort var en sjanger jeg kunne like. Skader jo ikke at de ofte

 

Det er så sant, så sant, det med Vita. De fleste sier alltid at den er død, men om du liker Visual Novels og JRPGs så er Vita en fantastisk konsoll, med mengder av spill å prøve. Har vel bortimot 100 titler i Completed, og plan to play, lista mi. Med PS TV kan jeg også spille mange av dem på tven og med Dualshock 4.

 

Bare så synd at utvalget ennå er nokså smalt. Det har blitt bedre, spesielt siden PS4 kom ut, men det er ennå bare småplukk i forhold til hva det er å oppdrive på Japanske kontoer. Har tenkt meg en tur til Japan neste år, så satser på å plukke med meg mange fysiske utgaver av titler som aldri kom seg utenfor Japan.

 

Steam renner jo nesten over med Visual Novels nå for tiden også. Mest fra mindre indieutviklere, men også noen fra store kjente VN selskaper.

 

Musikken i Nier var helt fantastisk. Favorittsoundtracket mitt fra Xbox 360-generaajonen.

Uhm, du mener vel det beste soundtracket fra noe spill, til noen generasjon noensinne. :dremel:  ;):p

 

Hvilke andre spill i samme stil bør jeg prøve? Har hørt om Steins:Gate, men aner ikke helt hva det dreier seg om, eller om det er noe for meg. Samme gjelder Danganronpa. Hørt om det, aner lite om det.

 

Danganronpa er vel den første du burde prøve, da den ligger nærmest Zero Escape spillene. Begge er type murder-mystery spill, men der Zero Escape ønsker å ta deg i retning mindfuck, panikkangst, så går Danganronpa for mer tradisjonell murder mystery, men med særegen stil og meget quirky karakterer. Kan ligne på Ace Attourney, som også er delvis VN.

 

De er ikke bare helt rene Visual Novels, noe som har gjort at de lettere slo gjennom utenfor Japan, og er svært ofte den første. Faktisk er det ofte at Visual Novels er krysset sammen med andre sjangere, de vanligste er vel dating-sim og JRPG, men det eksperimenteres med mye rart.

 

Litt lignende, men mer klassisk Visual Novel er Root Letter, en veldig ny VN på konsoll som har god produksjonsverdi, og ser veldig pent ut. Håper det kommer flere, like pene VNs til konsoll.

 

Stein's Gate er derimot en klassisk Visual novel, der gameplay hovedsakelig går ut på å klikke deg gjennom tekst og dialog, og ta valg ved jevne mellomrom, noe som former hvordan historien utfolder seg. I bunn og grunn det Telltale hentet innspirasjon fra til å lage deres type spill. Telltale er på mange måter en slags Visual Novel. Med mer interaktivitet, men ofte mindre komplekse historier.

 

Tilbake til Stein's Gate, så er det en veldig non-linear historie rundt teknologi, tidsreiser og kjærlighet. Som Visual Novels flest har den mange forskjellige slutter. Man kan ikke si så mye annet om det egentlig, da historie er både alpha og omega når det kommer til VN. Kan bare si at det er en utmerket fortalt historie, som umiddelbart førte til manga og anime adapsjoner, hvor sistnevnte ofte er inne på lister for top 10 of all time. Så hvis settingen høres interessant ut bør du absolutt prøve den.

 

Dersom Stein's Gate faller i smak, kan du kanskje prøve deg på andre VNs som har fått kritikerroste Manga/anime adapsjoner, slik som Clannad, Fate Stay Night og When they Cry. Eller gode stand-alone VN som If My Heart Had Wings og Aselia the Eternal. Og om du føler deg i det riktig eksperimentelle (og absolutt 18+) hjørnet, så kan du ta sjansen på f.eks. Song of Saya, Seinarukana, eller School Days.

 

Vil du ha noe litt mer utenom det vanlige, så kan du prøve Dream Daddy, rett og slett en daddy dating-sim, eller Hatouful Boyfriend som er en VN/dating sim om og med duer. :p

 

Så, når du har fått et grep om hvordan VN vanligvis fungerer, vil jeg anbefale deg å prøve en av mine favoritter fra 2017, Doki Doki Literature Club. ;)

 

 

Bestilt. Ante ikke at det fantes en gang! Takk! Håper naboene liker musikken for dette kommer jeg til å ha på repeat i lang tid. Bør vel somle meg til å kjøpe Nier Automata også.

 

Gratulerer med et knallgodt kjøp. Håper du vil nyte det like mye som jeg har gjort (om det er mulig :p ). Det er ikke hele soundtrackene fra spillene da, bare et utvalg av de mer kjente. En del av mine favorittmelodier som er luket ut, men hvis du vil ha hele OST, så kan du være heldig å finne tak i CDene en plass, og om ikke så selges de digitalt også. :)

 

Og ja, du bør absolutt kjøpe NieR Automata snart. Ikke et must, men om du klarer å spille gjennom det første NieR først, så er det bare et pluss for opplevelsen av Automata. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...