Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Jeg er fremdeles i ww2 mood. Ble ferdig med å lime sammen og maler min første sherman på torsdag.

Så jeg forsetter å lete etter ww2 spill og kom på at for flere år siden kjøpte jeg et par combat mission spill. Gode taktiske wargames.

 

Du kan spille de som RTS men skal egentlig spilles som turn based.

 

Man planlegger 15 sekunder av gangen.

Etter planleggingsfasen ser man de 15 sekundene utløpe. Osv. Litt som det nye battlestar galactica spillet.                                                                                                                                   

Jeg og er i ww2 mood.                                                                                                                                                           Skulle ønske at noen tok til fornuften og lagde et fps simulator satt i en åpenverden.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blitt en del timer mer med Atelier Lydie and Suelle enn jeg strengt tatt trodde jeg skulle gidde, og det blir jo bare bedre og bedre. :) I korte trekk er det et JRPG der man spiller to søstre som prøver å jobbe som alkymister. Det gjør at der vanlige JRPGer er 90% kamp og 10% crafting, er dette det stikk motsatte. Vi har selvsagt monstre å sloss mot, men stort sett går det i å samle materialer, slenge dem i gryten og lage ting. Det er et rolig tempo og bra humor, og jeg liker kjemien mellom de to hovedpersonene veldig mye. Etter over tretti år som gamer er det rimelig forfriskende å spille noe som ikke handler om å denge løs på alt som rører seg for å forsvare manndommen sin. :)

 

Det ser ut som om det er 2 spill til i serien? Har du prøvd noen av dem? Begge kom før "Lydie og Suelle" på Steam. Riktignok bare noen uker, og en måned før det igjen. "Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book" ser ut til å være det første av dem. Det kan også kjøpes med 20% rabatt sammen med "Nights of Azure". Jeg har ventet på salg for disse, da det da blir salgs rabatten pluss disse 20%. Atelier Sophie kom til Steam 7. feb. 2017, og så en måned senere altså kom "Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey" 7. mars. 2017.

 

Kjenner du til disse? Er det samme greia?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Jeg er fremdeles i ww2 mood. Ble ferdig med å lime sammen og maler min første sherman på torsdag.

Så jeg forsetter å lete etter ww2 spill og kom på at for flere år siden kjøpte jeg et par combat mission spill. Gode taktiske wargames.

Du kan spille de som RTS men skal egentlig spilles som turn based.

Man planlegger 15 sekunder av gangen.

Etter planleggingsfasen ser man de 15 sekundene utløpe. Osv. Litt som det nye battlestar galactica spillet.

 

Jeg og er i ww2 mood.                                                                                                                                                           Skulle ønske at noen tok til fornuften og lagde et fps simulator satt i en åpenverden.

Vet ikke helt hvordan de skulle få til noe slikt, ww2 online er et flott spill. Men de burde virkelig lage en 2er med oppgradert grafikk og fysisk.

For meg ble det spillet for "mye" det ble for mye løpig før man døde og det ble for mye dødtid.

 

Det beste hadde kanskje vert et spill ala Ro2 men med et ekte strategisk nivå.

Lenke til kommentar

 

Blitt en del timer mer med Atelier Lydie and Suelle enn jeg strengt tatt trodde jeg skulle gidde, og det blir jo bare bedre og bedre. :) I korte trekk er det et JRPG der man spiller to søstre som prøver å jobbe som alkymister. Det gjør at der vanlige JRPGer er 90% kamp og 10% crafting, er dette det stikk motsatte. Vi har selvsagt monstre å sloss mot, men stort sett går det i å samle materialer, slenge dem i gryten og lage ting. Det er et rolig tempo og bra humor, og jeg liker kjemien mellom de to hovedpersonene veldig mye. Etter over tretti år som gamer er det rimelig forfriskende å spille noe som ikke handler om å denge løs på alt som rører seg for å forsvare manndommen sin. :)

 

Det ser ut som om det er 2 spill til i serien? Har du prøvd noen av dem? Begge kom før "Lydie og Suelle" på Steam. Riktignok bare noen uker, og en måned før det igjen. "Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book" ser ut til å være det første av dem. Det kan også kjøpes med 20% rabatt sammen med "Nights of Azure". Jeg har ventet på salg for disse, da det da blir salgs rabatten pluss disse 20%. Atelier Sophie kom til Steam 7. feb. 2017, og så en måned senere altså kom "Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey" 7. mars. 2017.

 

Kjenner du til disse? Er det samme greia?

 

Det er faktisk langt mer enn 2. Atelier er en spillserie med ganske mange spill. Har ikke helt tellingen, men med spinoffs og remakes tror jeg det er godt over 20 titler i serien. Absolutt en JRPG -serie å anbefale, men det forutsetter at man ikke har noe mot å bruke mye tid i menyer og crafting. :)

Lenke til kommentar

 

Blitt en del timer mer med Atelier Lydie and Suelle enn jeg strengt tatt trodde jeg skulle gidde, og det blir jo bare bedre og bedre. :) I korte trekk er det et JRPG der man spiller to søstre som prøver å jobbe som alkymister. Det gjør at der vanlige JRPGer er 90% kamp og 10% crafting, er dette det stikk motsatte. Vi har selvsagt monstre å sloss mot, men stort sett går det i å samle materialer, slenge dem i gryten og lage ting. Det er et rolig tempo og bra humor, og jeg liker kjemien mellom de to hovedpersonene veldig mye. Etter over tretti år som gamer er det rimelig forfriskende å spille noe som ikke handler om å denge løs på alt som rører seg for å forsvare manndommen sin. :)

 

Det ser ut som om det er 2 spill til i serien? Har du prøvd noen av dem? Begge kom før "Lydie og Suelle" på Steam. Riktignok bare noen uker, og en måned før det igjen. "Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book" ser ut til å være det første av dem. Det kan også kjøpes med 20% rabatt sammen med "Nights of Azure". Jeg har ventet på salg for disse, da det da blir salgs rabatten pluss disse 20%. Atelier Sophie kom til Steam 7. feb. 2017, og så en måned senere altså kom "Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey" 7. mars. 2017.

 

Kjenner du til disse? Er det samme greia?

 

 

Først og fremst er det ikke to spill til. Er ikke sikker på hvor mange det er totalt, men vil tro rundt 15 spill, eller noe sånt. I tillegg til en drøss spin-offs. :) Men ja, Atelier Sophie, Atelier Firis og Atelier Lydie and Suelle er en trilogi. Atelier Sophie kom i 2015, og Atelier Firis i 2016. Har prøvd begge to, men droppet dem ganske fort. Var noe rart med kontrollene til Atelier Sophie jeg aldri taklet helt (spilte på Steam), og Atelier Firis har en irriterende tidsfrist jeg hatet. ALaS har derimot mye bedre kontroller (på Switch), og null tidsfrist. :) Alle tre spillene er en trilogi, men de har veldig lite med hverandre å gjøre. Har møtt søsteren til Firis (fra Atelier Firis), men tror neppe historien har så mye med det spille å gjøre.

 

Hvis du er interessert i disse spillene er Atelier Sophie et bra sted å starte, hvis du takler kontrollene. Aner ikke helt hva det var som gjorde at jeg ikke likte det, og har tenkt å gi det en ny sjanse etterhvert. Men som sagt er det veldig liten sammenheng mellom de tre spillene, så det er helt trygt å starte med Atelier Lydie and Suelle. :) Bare vær litt obs på at grafikken ikke akkurat er den beste, det er kun japanske stemmer, det hakker litt her og der (på Switch, har ikke testet på PC eller PS4), og det er ikke spesielt vanskelig. Vi snakker rent nisjespill her. ;)

Lenke til kommentar

Har for øvrig både Nights of Azure 1 og 2, og begge er rimelig bra. Men begge lider av en tidsfrist gjennom hele forbannede spillet, så har aldri giddet sette meg noe særlig inn i dem.

Husker jeg kjøpte begge de to, sammen med Fairy Fencer F og Fairy Fencer F: Advent Dark Force, for en tid tilbake, men ikke spilt noen av dem ennå. Syns Fairy Fencer ser mer fristende ut da. Har du spilt dem, og har noen tanker om saken, Schreiber?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

 

 

Jeg er fremdeles i ww2 mood. Ble ferdig med å lime sammen og maler min første sherman på torsdag.

Så jeg forsetter å lete etter ww2 spill og kom på at for flere år siden kjøpte jeg et par combat mission spill. Gode taktiske wargames.

Du kan spille de som RTS men skal egentlig spilles som turn based.

Man planlegger 15 sekunder av gangen.

Etter planleggingsfasen ser man de 15 sekundene utløpe. Osv. Litt som det nye battlestar galactica spillet.

Jeg og er i ww2 mood.                                                                                                                                                           Skulle ønske at noen tok til fornuften og lagde et fps simulator satt i en åpenverden.

Vet ikke helt hvordan de skulle få til noe slikt, ww2 online er et flott spill. Men de burde virkelig lage en 2er med oppgradert grafikk og fysisk.

For meg ble det spillet for "mye" det ble for mye løpig før man døde og det ble for mye dødtid.

 

Det beste hadde kanskje vert et spill ala Ro2 men med et ekte strategisk nivå.

 

Det er nok ikke technologien det står på men hva en tør å lage. Arma er vel et godt eksempel  Er ikke så veldig på semi realistiske spill. Prøvde Red Orchestra og synes det var for mye run and gun og i tilegg regenerering av liv. Ww2 online har jeg ikke prøvd. Jeg liker best å spille story mode.

Lenke til kommentar

Har for øvrig både Nights of Azure 1 og 2, og begge er rimelig bra. Men begge lider av en tidsfrist gjennom hele forbannede spillet, så har aldri giddet sette meg noe særlig inn i dem.

 

Har spilt gjennom begge NoA-spillene og er enig at tidsaspektet er irriterende, spesielt i toeren. Man kan spille uten tidspress i toeren etter man har fullført spillet, men jeg orket aldri starte på nytt. Likte spillene, bare så det er sagt, men eneren er best. Synes også Blue Reflection er bra av spill i noenlunde samme gate. Verdt å sjekke ut om du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar

 

Har for øvrig både Nights of Azure 1 og 2, og begge er rimelig bra. Men begge lider av en tidsfrist gjennom hele forbannede spillet, så har aldri giddet sette meg noe særlig inn i dem.

Husker jeg kjøpte begge de to, sammen med Fairy Fencer F og Fairy Fencer F: Advent Dark Force, for en tid tilbake, men ikke spilt noen av dem ennå. Syns Fairy Fencer ser mer fristende ut da. Har du spilt dem, og har noen tanker om saken, Schreiber?

 

 

Har knapt hørt om dem, men de ser interessante ut. :) Ifølge wikipedia er Adventure Dark Force en remaster med en del oppdateringer (bedre kamper, mer innhold, noen nye endings osv), så tror jeg vil gå for den etterhvert på PS4. Takk for tips!

 

 

 

Har for øvrig både Nights of Azure 1 og 2, og begge er rimelig bra. Men begge lider av en tidsfrist gjennom hele forbannede spillet, så har aldri giddet sette meg noe særlig inn i dem.

 

Har spilt gjennom begge NoA-spillene og er enig at tidsaspektet er irriterende, spesielt i toeren. Man kan spille uten tidspress i toeren etter man har fullført spillet, men jeg orket aldri starte på nytt. Likte spillene, bare så det er sagt, men eneren er best. Synes også Blue Reflection er bra av spill i noenlunde samme gate. Verdt å sjekke ut om du ikke allerede har gjort det.

 

Har hørt noen si tidsfristen blir borte når man har fullført NoA2, men ser ikke helt poenget i å fullføre et spill bare for å få lov til å nyte spillet som jeg selv vil. Vi får heller håpe de fjerner tidsfristen helt (eller gjør den valgfri) i NoA3. :)

 

Blue Reflection har jeg ikke hørt om engang. Takk for tips, det skal sjekkes. :) (ser de har det inne på gamezone, så slenge inn en bestilling.) :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Såpass, ja. Får håpe du liker det da. Jeg likte det veldig godt, men det skal sies at det er et veldig spesielt og "treigt" spill.

 

Merker jeg setter mer og mer pris på rolige, avslappende og koselige spill på mine eldre dager. Før i tiden gikk det for det meste i skytespill og actionspill. Nå går det ganske lenge mellom hver gang jeg orker å spille sånne spill. Spilte gjennom Doom i fjor og var helt svett og andpusten etter hver økt :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er fremdeles i ww2 mood. Ble ferdig med å lime sammen og maler min første sherman på torsdag.

Så jeg forsetter å lete etter ww2 spill og kom på at for flere år siden kjøpte jeg et par combat mission spill. Gode taktiske wargames.

Du kan spille de som RTS men skal egentlig spilles som turn based.

Man planlegger 15 sekunder av gangen.

Etter planleggingsfasen ser man de 15 sekundene utløpe. Osv. Litt som det nye battlestar galactica spillet.

 

Jeg og er i ww2 mood.                                                                                                                                                           Skulle ønske at noen tok til fornuften og lagde et fps simulator satt i en åpenverden.

Vet ikke helt hvordan de skulle få til noe slikt, ww2 online er et flott spill. Men de burde virkelig lage en 2er med oppgradert grafikk og fysisk.

For meg ble det spillet for "mye" det ble for mye løpig før man døde og det ble for mye dødtid.

Det beste hadde kanskje vert et spill ala Ro2 men med et ekte strategisk nivå.

Det er nok ikke technologien det står på men hva en tør å lage. Arma er vel et godt eksempel  Er ikke så veldig på semi realistiske spill. Prøvde Red Orchestra og synes det var for mye run and gun og i tilegg regenerering av liv. Ww2 online har jeg ikke prøvd. Jeg liker best å spille story mode.

Syns ikke det Verste så mye run and gun i ro2/RS.

Noe er det. Men ikke noe mer enn det var i virkeligheten, ser man film fra kampene under krigen var det mye run and gun og spray and pray.

Husker ikke om det var regenerering av liv men kan jo hende.

 

Men det er fremdeles veldig taktisk, en enkel LMG kan holde tilbake 20 man.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såpass, ja. Får håpe du liker det da. Jeg likte det veldig godt, men det skal sies at det er et veldig spesielt og "treigt" spill.

 

Merker jeg setter mer og mer pris på rolige, avslappende og koselige spill på mine eldre dager. Før i tiden gikk det for det meste i skytespill og actionspill. Nå går det ganske lenge mellom hver gang jeg orker å spille sånne spill. Spilte gjennom Doom i fjor og var helt svett og andpusten etter hver økt :p

 

Økonomien er heldigvis bra nok til at jeg ikke har noe problem å kjøpe spill på impuls en gang i blandt, hvis jeg føler for det. Er ikke akkurat første gang jeg kjøper et relativt ukjent spill på impuls, og har funnet en god del bra spill på denne måten opp gjennom årene. Mye drit også, selvsagt, men har blitt skuffet av hypete AAA-spill mange ganger også. Sånn sett foretrekker jeg ofte de litt mer ukjente spillene. Sjansen for å like dem (spesielt hvis jeg gjør litt research først) er omtrent like stor som på AAA-spill, men de våger oftere å gjøre ting litt annerledes.

 

Har for eksempel spilt Atelier Lydie and Suelle i over åtte timer nå, men alt jeg gjør er å løpe litt rundt i byen, lete etter materiale ute i skogen og områdene rundt, og lager nye ting i alkymigryten. Litt slossing her og der blir det jo, men ekstremt lite i forholdt til andre JRPGer. Hele "plottet" så langt er at de trenger flere alkymister i byen, så Lydie og Suelle prøver å bli bedre alkymister ved å lage ting. En gang i blandt får jeg en "eksamen" for å få bedre ranking, men disse er uten tidsfrist, eller noe sånt. Den jeg sliter med nå er å samle egg. Eller "sliter", eneste grunnen til hvorfor den er vanskelig er fordi jeg ikke finner egg noen steder. Fant en svær "boss" jeg ble advart om å ikke sloss mot, men tok sjansen likevel. Har nå banket fem av dem uten problem, men fortsatt uten å finne egg. Kampene er med andre ord ikke spesielt vanskelige. Men liker sånne rolige spill. Ren action er bra til tider, men bare ren action blir fort kjedelig og ensformig.

Lenke til kommentar

Jeg gjør også det. Det er litt spennende med spill "ingen" har hørt om eller snakker om. Det er også grunnen til at jeg kjøpte Blue Reflection og Nights of Azure. Gjør det også støtt og stadig på Steam og har fått mye god underholdning av det. Nå venter, eller håper, jeg på at Alliance Alive på 3DS skal komme hit. Og Yo-Kai Watch 3, men det har vel de fleste hørt om :p

Lenke til kommentar

Atelier-serien har jeg faktisk aldri prøvd. Jeg har snust på den et par ganger oppigjennom, men alltid konkludert med at det ikke var for meg. Det går mye på at den virker i overkant sukkersøt og koselig.

 

Jeg gjør også det. Det er litt spennende med spill "ingen" har hørt om eller snakker om. Det er også grunnen til at jeg kjøpte Blue Reflection og Nights of Azure. Gjør det også støtt og stadig på Steam og har fått mye god underholdning av det. Nå venter, eller håper, jeg på at Alliance Alive på 3DS skal komme hit. Og Yo-Kai Watch 3, men det har vel de fleste hørt om :p

 

Helt enig med at det er viktig å utforske litt og finne spill på egenhånd som ikke så mange snakker om. Det er den eneste måten å finne sin egen nisje på og det var på denne måten jeg fant ut at jeg likte SRPGer og musou-spill. Faktisk irriterer jeg meg i blant over at en del gamere ikke ser ut til å være noe særlig nysgjerrige på å oppdage titler utover de AAA-titlene som står øverst i hylla på Gamestop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehehe, helt enig med dere, både i det å utforske mer enn AAA og AAA-indies for å finne sin nisje, og det at backloggen beklageligvis bare vokser av slikt. :p Kjøper også som regel spill kun basert på hva jeg selv synes ser interessant ut. Hva anmeldere og media trekker frem har sjelden stor innvirkning. Blitt mange elendige spill, men de gode overraskelsene oppveier det og vel så det.

 

Uten den fremgangsmåten hadde jeg kanskje aldri oppdaget store personlige favoritter som det første NieR og første Witcher, Drakengard, Warriors typen spill, Agarest-serien, Artifex Mundis HO-spill og andre P&C Adventure-spill, samt fascinasjonen for Visual Novels. :)

 

Kudos til Spartapus for både srpg og musou spill, to fantastiske og undervurderte sjangere. Dog Dynasty Warriors 9 er det verste Musou-spillet noen gang. :(

 

 

 

Har knapt hørt om dem, men de ser interessante ut. :) Ifølge wikipedia er Adventure Dark Force en remaster med en del oppdateringer (bedre kamper, mer innhold, noen nye endings osv), så tror jeg vil gå for den etterhvert på PS4. Takk for tips!

 

Bare hyggelig! :D Fikk selv anbefalingen fra en amerikansk venninne. Spillet inneholder mye humor, mye typisk over-the-top anime humor, og litt annerledes combat.

 

Må nesten ta meg i nakken og spille det selv også snart, har hatt det installert på PS4 i evigheter. :p

Endret av Rider of Reason
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drakengard, ja... Minte meg på at jeg virkelig bør gå tilbake å faktisk fullføre 1ern. Hadde aldri spilt noen av de før jeg fullførte Nier Automata så følte liksom at jeg burde gå tilbake til røttene av serien, men det første spillet er ganske... røft rundt kantene :p Har dog alle tre spillene så må bare få somla meg til å gå gjennom de!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...