Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har hatt problemer med høyttalerene :?

Har hatt en 6sPlus fra Release, ved noen tilfeller har det skurret i høyttalerene / Ikke lagd lyd selv om den skal det (meldinger & alarmer) (ja, jeg er 100% sikker på at alt står på maks på volum samt ikke i stille modus)  

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget et sort merke som har begynt å komme på skjermen helt øverst på iPhone 6s, som virker å være under glasset. Det ser ut som et fingeravtrykk (ikke at det er det, men kun for å illustrere hva jeg mener). Er dette noe jeg kan dra innom Eplehuset og få sjekket?

 

Jeg kjøpte den av en som hadde vunnet telefonen på jobb, så jeg har ikke kvitteringen på selve telefonen. Er det et problem?

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget et sort merke som har begynt å komme på skjermen helt øverst på iPhone 6s, som virker å være under glasset. Det ser ut som et fingeravtrykk (ikke at det er det, men kun for å illustrere hva jeg mener). Er dette noe jeg kan dra innom Eplehuset og få sjekket?

 

Jeg kjøpte den av en som hadde vunnet telefonen på jobb, så jeg har ikke kvitteringen på selve telefonen. Er det et problem?

Spør Eplehuset.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget et sort merke som har begynt å komme på skjermen helt øverst på iPhone 6s, som virker å være under glasset. Det ser ut som et fingeravtrykk (ikke at det er det, men kun for å illustrere hva jeg mener). Er dette noe jeg kan dra innom Eplehuset og få sjekket?

 

Jeg kjøpte den av en som hadde vunnet telefonen på jobb, så jeg har ikke kvitteringen på selve telefonen. Er det et problem?

 

Min erfaring : Ja, å ikke ha kvittering kan fort by på problemer. Her ble det krangel med den ene Apple butikken i Oslo fordi iPhonen til min søster sluttet å fungere som den skulle , det ordnet seg etter mye att og fram og når hun endelig fant kvitteringen så gikk det fort som bare det.

Lenke til kommentar

Javel. Jeg har fått service på Apple-produkter uten å hoste opp kvittering. Med iOS-enheter har en gjerne også passcode og et iCloud-passord som må til for å deaktivere "find my iPhone" (standard prosedyre ved reparasjoner), og har du begge de er kanskje ikke sjansen for at det er stjålne varer alt for høy.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke måttet vise kvittering, men jeg har alltid måttet identifisere meg og de har alltid sjekket at imei nummeret på enheten er kjøpt av meg.

Selv om du ikke må dra med deg papirkvitteringen så foretas det en sjekk på at du er den rettmessige eieren. For å beholde garantien ved et bruktkjøp må du også ha orginalkvitteringen.

 

PS.

Nå kan det være at Eplehuset ikke er så nøye på akkurat det, men for min del setter jeg pris på aktører som er nøye på slik så det ikke blir enklere for de med tyvgods ol.

 

Edit:

En iOS enhet kan jo lett resettes og knyttes opp mot en annen appleid etc. Kombinert med "mulighet" for tukling med imei så er det greit at aktører sjekker at enheten er registrert kjøpt av deg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En iOS-enhet med Find my iPhone aktivert kan ikke lett resettes. Om du resetter så får du gjort nada uten å logge inn med brukerens Apple-ID.

 

Er en grunn til at selv autoriserte serviceverksteder krever at Find my iPhone må være deaktivert før de kan gjøre noe som helst med telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke måttet vise kvittering, men jeg har alltid måttet identifisere meg og de har alltid sjekket at imei nummeret på enheten er kjøpt av meg.

 

Selv om du ikke må dra med deg papirkvitteringen så foretas det en sjekk på at du er den rettmessige eieren. For å beholde garantien ved et bruktkjøp må du også ha orginalkvitteringen.

 

PS.

Nå kan det være at Eplehuset ikke er så nøye på akkurat det, men for min del setter jeg pris på aktører som er nøye på slik så det ikke blir enklere for de med tyvgods ol.

 

Edit:

En iOS enhet kan jo lett resettes og knyttes opp mot en annen appleid etc. Kombinert med "mulighet" for tukling med imei så er det greit at aktører sjekker at enheten er registrert kjøpt av deg.

Hvordan resetter man de lett?

Lenke til kommentar

https://www.wondershare.com/iphone/reset-iphone-without-apple-id.html

http://www.iphonedata-recovery.com/tutorials/reset-iphone-without-apple-id.html

 

Samt:

How to reset a password protected iPhone 6
These steps will come in handy in the case where you need to bypass a password and regain access to an iOS device. iTunes and a computer are required.
Start with your phone powered off. To power off, hold the iPhone's Sleep/Wake button until the power off slider appears.
Connect an iPhone USB cable to your computer. Do not connect the iPhone yet.
Hold down the iPhone's Home button and connect the USB to the iPhone. Continue to hold down the Home button while the phone begins powering on.
Do not release the Home button until a message pops up saying "Connect to iTunes". When you release the Home button, iTunes should detect that your phone is in recovery mode.
Accept any permissions and your phone will be reset with factory default settings

 

Finnes nok flere metoder samt at ikke alle aktiverer "find my iphone" (som også kun fungerer om mobiltelefonen har nettverksdekning).

Men dette er jo forholdsvis greit å google på egenhånd om man lurer på det.

 

Hadde ikke dette latt seg gjøre på en eller flere måter hadde det ikke vært et særlig stort marked for stjålne iOS enheter, noe det faktisk er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Unnskyld meg Theo343, men er er du nok litt på villspor. Linkene dine er fryktelig utdatert og ikke lenger relevante, noe blant annet den første linken din også sier selv.

 

Det å sette en iPhone i DFU-modes for gjenoppretting er naturligvis fikset for en god stund siden. Om du gjør en restore av en iPhone via DFU-modus nå så får du fint beskjed om at for å aktivere iPhonen etter gjenoppretting så må du ha et gyldig simkort i telefonen og den må være koblet til enten mobilnett (data), WiFi eller være koblet til en PC / Mac med nettverksoppkobling for å bli aktivert.

 

For å bli aktivert så må telefonen snakke med Apple sine servere, hvor Apple da vil merke om UDID til telefonen er knyttet mot en Apple ID via Find my iPhone og om den er det så må du nå inn med tilknyttet Apple-ID og passord for å få aktivert telefonen.

 

 

 

Det er ikke lenger noen vei rundt dette. Om en telefon er låst mot en Apple-ID via Find my iPhone så er det ingen måte å omgå dette på. Eneste måte å "omgå" dette på er å ha en telefon som ikke er knyttet mot en Apple-ID / Find my iPhone eller at vedkommende kjører en eldre enhet på iOS 8.0.2 eller eldre. Selv ikke autoriserte verksteder klarer å omgå denne sperringen, det er jo ikke uten grunn at autoriserte verksteder som Deltaservice og MCare skriver med store bokstaver at Find my iPhone MÅ skrues av før telefonen blir sendt inn til garantiservice.

 

 

 

Det er vel også en viss forskjell på at dette skal være "lett" og det å utnytte eventuelle smutthull i programvaren på utspekulerte måter.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg solgte en iPhone og var nøye med å slå av 'Find my iPhone, og resatte den til factory default.

 

Likevel fikk ikke kjøperen satt opp telefonen til eget bruk, fordi jeg ikke hadde logget ut av iCloud før jeg resatte!

Han hadde prøvd alt i iTunes og alt det som nevnes over, men ble stoppet i oppsettveiviseren etter han hadde 'resatt', av melding på skjermen om at han måtte skrive inn passordet til ******@icloud.com (min konto) for å komme videre.

 

Det endte med at han måtte komme hjem på døren til meg, jeg måtte sette opp telefonen helt på nytt mot min konto, så logge ut av iCloud, for så å resette den til factory default igjen.

 

Da først kom han i mål gjennom oppsettveiviseren.

 

Søker man på nettet etter måter å omgå dette på, er det eneste man finner en metode for å jukse seg inn på forrige eiers hjemskjerm (hvis den ikke har blitt resatt), hvor det eneste som går an der er å se i 'kontakter' etter hans mailadresse for å kunne kontakte ham for å få hjelp til å skrive inn passordet!

Det sier seg selv at dét er ingen hjelp hvis telefonen er stjålet...

 

Moralen er: Aldri glem å logge ut av iCloud før du selger telefonen, ellers blir det utrolig mye styr!  :confused:

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Etter lang ventetid på lånetelefon hos Eplehuset, fikk jeg levert min iPhone 6S til reprasjon. Fant ut i romjulen at hvis man trykket ca midt på skjermen, så lagde den en klikkelyd. Virker som at skjermen er løs et sted.

 

Når jeg leverte inn telefonen denne uken, så sa de at den var litt bøyd, de la den ned på disken så jeg også kunne se det, men kan ikke si at den var mye bøyd. Trodde forresten den nærmest var ubøyelig?

De sa at Apple da kunne si at dette ikke går på garanti, fordi den var litt bøyd. Noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Ramguy.

Først og fremst, fantastisk å lese at dette har blitt vesentlig forbedret siden min ipad air ble frastjålet for litt over 1 år siden. Den ble etter tyveriet satt til å låse og gi beskjed til oss, noe som selvsagt aldri skjedde. Den dukket heller aldri opp i "find my..."

 

Når jeg linker til en ios7 artikkel så anntar jeg at den kan være utdatert ;) det er grenser for hvor mange minutter man skal bruke på å bevise at kriminelle faktisk får dette til. Alt man kan er enkelt. Derav linket jeg også til en iphone6 artikkel. Men når iphone6s stjeles så er det rimelig logisk å annta at dette lar seg gjøre også med ios9.

 

Når jeg skrev "lett" så er det selvsagt ikke myntet på hvermansen men på de som livnærer seg på å stjele slikt og videreselge. Hadde ikke dette vært mulig ville ingen fått frastjålet sin ios enhet.

 

Så, moralen er, de som stjeler slike enheter får dette til og dermed ser jeg ingenting i veien for å ha bedre rutiner for å verifisere rettmessig eier ved service etc.

 

Edit

Men jeg skulle gjerne sett at ios9 var så sikkert at ingen noen gang ville ta seg bryet å stjele noens iphone eller ipad.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...