Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formatet har betydning, tror ikke de bruker samme som Spotify.

http://9to5mac.com/2015/06/09/apple-music-quality/

 

"Apple Music’s streaming quality is on par with iTunes Match, which plays tracks back at 256kbps AAC quality. Apple doesn’t publicly document what bitrate iTunes Radio audio uses.

 

And while it’s possible to find higher quality music on Apple’s iTunes Store, the 256kbps bitrate is also the standard for most of the music Apple actually sells so Apple Music won’t be a change from this.

 

Apple Music’s 256k AAC playback is a higher quality than the 320k MP3 format that services like Spotify use. Apple’s solution is also a smaller file size than its competitors."

 

Mao. AM gir både bedre kvalitet og mindre databruk via mobilen din enn Spotify.

Jeg kommer nok til å vurdere sterkt om jeg går for AM Familie fremfor 2xSpotify Premium som vi har i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja det har selvsgat noe å si, tenkte jeg ikke på :) Om en Apple løsning kan erstatte Spotify/Tidal må det taes en vurdering på. Vi får 3 måneders prøvetid altså, det er i såfall gull!

 

Finnes det en oversikt der ute hvor man kjappt kan finne frem til hvilke artister som er tilgjengelig på de forskjellige tjenestene? Begynner jo å bli noen store platformer..

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Apple Music’s 256k AAC playback is a higher quality than the 320k MP3 format that services like Spotify use. Apple’s solution is also a smaller file size than its competitors."

 

Mao. AM gir både bedre kvalitet og mindre databruk via mobilen din enn Spotify.

 

Dette er jo bare subjektive meninger om lydkvaliteten som 'oppfinneren' av AAc påstår.

Hvem har målt / vitenskapelig funnet ut at AAC på 256kb/s gir bedre lydkvalitet enn 320kb/s mp3/ogg?

Lenke til kommentar

Det beste med iPad-lader kontra iPhone-lader er jo at du har den avtakbare enden, så når du er på ferie så kan du kjøpe deg Apple sitt adapter kit så har du overgang rett på strømadaptere til så godt som alle strømplugger i verden uten at du må bruke noen sånne stygge overganger. Og ikke minst så kan du koble på selve kabelbiten fra en Mac-lader (denne) og vips så har du en latterlig mye lenger og mer fleksibel løsning som attpåtil er jordet.

 

Hva gjelder raskere ladning så gjelder det kun iPhone 6 og iPhone 6 Plus, hvor førstnevnte lader litt raskere og sistnevnte lader dobbelt så raskt. En iPhone 6 Plus lader faktisk raskere fra 0 til 100% enn en iPhone 6 til tross for over dobbelt så stort batteri ved bruk av iPad-lader. Alle tidligere modeller trekker maks 5 watt uansett så de lader ikke noe raskere.

 

 

Hvorfor Apple har gått tilbake til 10-watt iPad-lader med iPad Air og Air 2 vet jeg ikke. Alle mine adaptere er 12-watt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Apple Music’s 256k AAC playback is a higher quality than the 320k MP3 format that services like Spotify use. Apple’s solution is also a smaller file size than its competitors."

 

Mao. AM gir både bedre kvalitet og mindre databruk via mobilen din enn Spotify.

 

Dette er jo bare subjektive meninger om lydkvaliteten som 'oppfinneren' av AAc påstår.

Hvem har målt / vitenskapelig funnet ut at AAC på 256kb/s gir bedre lydkvalitet enn 320kb/s mp3/ogg?

 

 

 

De aller fleste vil nok si seg enig at 256 kbps AAC overgår 320 kbps MP3. AAC er et mye mer moderne og mer effektivt format, men at det skal være noe bedre enn 320 kbps OGG Vorbis tviler jeg på. Men 99% av befolkningen vil ikke klarer å skille noen av disse formatene så fort de er over 192 kbps uansett så tror ikke det skal være noen utfordring.

 

Spotify bruker forøvrig OGG Vorbis, er vel kun via webplayer du ender opp med MP3 på grunn av manglende støtte for streaming av OGG Vorbis via nettleser. Mens WIMP / Tidal benytter AAC for vanlig, og FLAC for HiFi og ALAC til for HiFi til Appleenheter.

Lenke til kommentar

Mener også å huske at Spotify gikk for vorbis i sin tid, forøvrig noe jeg selv gikk helt over til på tidlig 2000-tall før jeg noen år senere gikk helt over til FLAC. Men noen ganger prøver man å stole litt på det man leser :) Forøvrig benytter de seg vel også av vbr og ikke konstant bitrate, ville vært det mest logiske ift. en streamingtjeneste.

 

Altså da 320Kbps VBR OGG++.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alle disse audio-codec'ene baserer seg på psykoakustiske algoritmer, som igjen er basert på utallige lyttetester osv.

 

Bottom line er jo at alle codecene reduserer datastrømmen, ikke ved å redusere samplingen eller kvantiseringen (som ville gitt en jevn reduksjon av lydkvaliteten over hele linja), men ved å fjerne komplette lyder som man likevel ikke kan høre fordi den (angivelig) maskeres av en annen sterkere lyd i omtrent samme frekvensområde, og som (angivelig) vil beholde 'full' lydkvalitet på de lydene man faktisk hører...

 

Men, jeg tror ikke det er så forferdelig stor forskjell på noen av disse codecene, og som det sies over så hører jeg iallefall ikke forskjell på noen av dem over 192kb/s!

Lenke til kommentar

En kan jo forsøke seg på denne testen her: 320kbps vs 128kbps. Personlig så klarer jeg det fint om jeg sitter på min stasjonære med eksternt lydkort og et par skikkelig studioklokker. Men på min MBPr med B&W P5 (gode hodetelefoner det også...) så treffer jeg ikke like ofte. Og dette er med 128kbps, når det kommer til 192kbps så er det mye vanskeligere.

 

En kan også gjøre tester med FLAC vs 320kbps, men da bør man ha filene liggende lokalt. Jeg treffer også oftere enn jeg bommer her, men forskjellen er såpass liten at jeg velger bort lossless til fordel for V0 (320 med VBR).

Lenke til kommentar

iOS 8.4 er live! Men jeg venter på en telefon som kommer snart, så jeg tør ikke å starte oppdateringen riktig enda...

 

"Oppdateringen presenterer Apple Music, en revolusjonerende ny musikktjeneste med en global radiostasjon som sender hele døgnet, og en ny måte for fansen å komme nær favorittartistene sine. Alt er samlet i den oppdaterte Musikk-appen. iOS 8.4 inneholder også iBooks-forbedringer og flere feilrettinger."

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...