Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Holder på å bli kokko av å motta meldinger fra mailadresser (iMessage). Til og med når jeg mottar meldinger fra dama (som har registrert mobilnummeret sitt i AppleID-en) så kommer mailadressen opp istedenfor navnet. Hvordan endrer man dette? Og får fortsatt ikke til å sende SMS fra min MBA 2013. Når jeg gå inn på "Meldinger"-programmet på Mac-en og søker opp personen som jeg vil sende SMS til (altså mobilnummeret), skriver inn tekst og trykker send, så kommer det opp at mottaker ikke støtter iMessage?! :hmm:

 

Edit: Fikk til å sende SMS nå, men når jeg fikk svar kom dette i en egen iMessage-samtale. Bah, for et rot. I tillegg ble ikke SMS-en jeg sendte fra Mac-en oppdatert på iPhonen, så samtalen finnes altså ikke på iPhonen.

 

Edit2: Nå kom SMS-en opp i iPhonen, men 5-10 minutt ventetid er ikke godt nok til at jeg vil bruke det til daglig. Mulig det er noe i oppsettet mitt som er feil, men.

Jeg har hatt akkurat samme problem med meldinger fra dama for lang tid tilbake. Og det kom tilbake igjen en gang ifb. med at hun satte opp tlf på nytt e.l.

Det ble en del mekk å kvitte seg med. Du må sjekke hennes iMessage-innstilling og at du har alle de samme registrert på ditt kontaktkort på henne, dvs. at hvis e-postadressen hennes ikke er registrert på kontaktkortet du har på henne, så er ikke den koblet med navnet du har på mobilnummeret hennes.

Men det løser seg ikke bare med det heller. For når de først har delt seg i to samtaler, så vil du fort vekk fortsette å ha en samtale med hennes mobilnr og en med hennes e-postadresse, selv når du har fått navnvisning på begge. Så da må du fort vekk rydde litt også.

Dette ble sikkert litt forvirrende. Men det lar seg løse.

 

Når det gjelder sms-sendingen så blir det neppe helt som iMessage-meldinger som ender opp på alle enheter. Jeg får til sending av sms fra både ipad mini, ipad air, macbook via iphone'en, men siden enhetene ligger litt her og der, så er det bare på iphone'en jeg da har alle meldingene. Men meldingene jeg sender kommer på iPhone'en med en gang, da.

Hadde samme problem når jeg fikk meldinger fra madammen og når jeg sendte til henne. Det som løste saken for vår del var dette:

 

1. Logg ut av iMessage og FaceTime.

2. Slett nettverksinnstillingene.

3. Restart mobilene.

4. Sett opp iMessage og FaceTime på nytt.

5. Sett telefonnummer som avsender.

Takk for svar buffest og lemoncake :) Løste det ved å slette iMessage-meldingen, avslutte Meldinger-appen og til slutt inn på Innstillinger->Meldinger->Send og motta og lot mobilnummeret være huket av og alle epost-adressene huket bort :)

Lenke til kommentar

Ved å tilbakestille enheten fjerner man operatørlåsen på de telefonene som har dette. Telenor fører vel knapt operatørlås lenger og tilbyr opplåsningskoden gratis om man er innenfor bindingstiden.

 

Netcom gjør ikke slik som telenor, men mange av deres telefoner kommer også uten operatørlås. Netcoms kundeservice bekreftet at operatørlåsen på deres iphones oppheves om man tilbakestiller enheten.

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig å kjøpe billige lightning kabler fra Kina osv.? Altså ikke lader, men bare USB kabelen. Alltid greit å ha en ekstra...

 

Hvis du skal ha bare én ekstra, spar deg selv for mye frustrasjon og kjøp en original en - eller ihvertfall fra en norsk nettbutikk hvor du kan returnere. Mye jalla drittkabler der ute, og "Dette utstyret er kanskje ikke kompatibelt"-melding er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg er nok bundet i 12 måneder til NetCom, jeg brukte Talkmore SIM til jeg ble portert over.

Du er bundet til abbonementet ja, men telefonen er ikke bundet til noe som helst.

Lenke til kommentar

Er det flere som sliter med at toppen av skjermen er gulere enn bunnen? Det er sykt irriterende på min og jeg har sett flere andre telefoner i butikkene ha dette også.

 

I bunnen til høyere er skjermen mye lysere enn resten av skjermen.

På hvite eller grå bakgrunner. Lettest å se på 40-70% lysstyrke.

 

Flere som har det?

 

Vet dere om man får ny tlf om man har støvkorn under skjermen?

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

 

 

Edit: Fikk til å sende SMS nå, men når jeg fikk svar kom dette i en egen iMessage-samtale. Bah, for et rot. I tillegg ble ikke SMS-en jeg sendte fra Mac-en oppdatert på iPhonen, så samtalen finnes altså ikke på iPhonen.

 

Edit2: Nå kom SMS-en opp i iPhonen, men 5-10 minutt ventetid er ikke godt nok til at jeg vil bruke det til daglig. Mulig det er noe i oppsettet mitt som er feil, men.

 

Når det gjelder sms-sendingen så blir det neppe helt som iMessage-meldinger som ender opp på alle enheter. Jeg får til sending av sms fra både ipad mini, ipad air, macbook via iphone'en, men siden enhetene ligger litt her og der, så er det bare på iphone'en jeg da har alle meldingene. Men meldingene jeg sender kommer på iPhone'en med en gang, da.

 

 

Jeg ser nå at jeg faktisk får komplette sms-samtaler på alle fire enheter (iPhone, iPad Air, iPad mini, Macbook), så jeg hadde vært for kort tid inne i Meldinger-bildet de gangene jeg følte annet. Etter at jeg satt opp dette på alle enheter, mangler ingen av meldingene som er sendt i ettertid.

Nice.

Lenke til kommentar

 

 

 

Edit: Fikk til å sende SMS nå, men når jeg fikk svar kom dette i en egen iMessage-samtale. Bah, for et rot. I tillegg ble ikke SMS-en jeg sendte fra Mac-en oppdatert på iPhonen, så samtalen finnes altså ikke på iPhonen.

 

Edit2: Nå kom SMS-en opp i iPhonen, men 5-10 minutt ventetid er ikke godt nok til at jeg vil bruke det til daglig. Mulig det er noe i oppsettet mitt som er feil, men.

 

Når det gjelder sms-sendingen så blir det neppe helt som iMessage-meldinger som ender opp på alle enheter. Jeg får til sending av sms fra både ipad mini, ipad air, macbook via iphone'en, men siden enhetene ligger litt her og der, så er det bare på iphone'en jeg da har alle meldingene. Men meldingene jeg sender kommer på iPhone'en med en gang, da.

 

 

Jeg ser nå at jeg faktisk får komplette sms-samtaler på alle fire enheter (iPhone, iPad Air, iPad mini, Macbook), så jeg hadde vært for kort tid inne i Meldinger-bildet de gangene jeg følte annet. Etter at jeg satt opp dette på alle enheter, mangler ingen av meldingene som er sendt i ettertid.

Nice.

 

Jeg sliter med å få sms til å fungere på min MBA 2012. All Handshake funksjonalitet fungerer som det skal på alle enheter (iPhone 5s og iPad Mini Retina med IOS 8.1 og MBA med Yosemite) unntagen å starte en ny samtale fra MBA Meldinger til mobil som ikke støtter iMessage, dvs. at sms skal sendes, får da feilmelding at telefonnummeret ikke er registrert for iMessage. Dersom kontakten sender meg en sms først så popper den opp på alle enheter som er konfigurert med Handshake/Continuity, og så fort samtalen er etablert kan jeg svare fra MacBookén og meldingen blir sendt som sms. Siden sms fungerer fra MBA i en etablert samtale og all annen Continuity funksjonalitet fungerer vil jeg anta at elle enhetene er konfiguert korrekt. Jeg har vært i kontakt med Apple Support som foreløpig ikke har funnet løsning på dette. Kunne du prøve å etablere en ny samtale fra din Mac til en adressat som ikke har iMessage for å se om det fungerer hos deg med ny samtale?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Edit: Fikk til å sende SMS nå, men når jeg fikk svar kom dette i en egen iMessage-samtale. Bah, for et rot. I tillegg ble ikke SMS-en jeg sendte fra Mac-en oppdatert på iPhonen, så samtalen finnes altså ikke på iPhonen.

 

Edit2: Nå kom SMS-en opp i iPhonen, men 5-10 minutt ventetid er ikke godt nok til at jeg vil bruke det til daglig. Mulig det er noe i oppsettet mitt som er feil, men.

 

Når det gjelder sms-sendingen så blir det neppe helt som iMessage-meldinger som ender opp på alle enheter. Jeg får til sending av sms fra både ipad mini, ipad air, macbook via iphone'en, men siden enhetene ligger litt her og der, så er det bare på iphone'en jeg da har alle meldingene. Men meldingene jeg sender kommer på iPhone'en med en gang, da.

 

 

Jeg ser nå at jeg faktisk får komplette sms-samtaler på alle fire enheter (iPhone, iPad Air, iPad mini, Macbook), så jeg hadde vært for kort tid inne i Meldinger-bildet de gangene jeg følte annet. Etter at jeg satt opp dette på alle enheter, mangler ingen av meldingene som er sendt i ettertid.

Nice.

 

Jeg sliter med å få sms til å fungere på min MBA 2012. All Handshake funksjonalitet fungerer som det skal på alle enheter (iPhone 5s og iPad Mini Retina med IOS 8.1 og MBA med Yosemite) unntagen å starte en ny samtale fra MBA Meldinger til mobil som ikke støtter iMessage, dvs. at sms skal sendes, får da feilmelding at telefonnummeret ikke er registrert for iMessage. Dersom kontakten sender meg en sms først så popper den opp på alle enheter som er konfigurert med Handshake/Continuity, og så fort samtalen er etablert kan jeg svare fra MacBookén og meldingen blir sendt som sms. Siden sms fungerer fra MBA i en etablert samtale og all annen Continuity funksjonalitet fungerer vil jeg anta at elle enhetene er konfiguert korrekt. Jeg har vært i kontakt med Apple Support som foreløpig ikke har funnet løsning på dette. Kunne du prøve å etablere en ny samtale fra din Mac til en adressat som ikke har iMessage for å se om det fungerer hos deg med ny samtale?

 

 

Prøvd, det fungerer å starte ny samtale.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Edit: Fikk til å sende SMS nå, men når jeg fikk svar kom dette i en egen iMessage-samtale. Bah, for et rot. I tillegg ble ikke SMS-en jeg sendte fra Mac-en oppdatert på iPhonen, så samtalen finnes altså ikke på iPhonen.

 

Edit2: Nå kom SMS-en opp i iPhonen, men 5-10 minutt ventetid er ikke godt nok til at jeg vil bruke det til daglig. Mulig det er noe i oppsettet mitt som er feil, men.

 

Når det gjelder sms-sendingen så blir det neppe helt som iMessage-meldinger som ender opp på alle enheter. Jeg får til sending av sms fra både ipad mini, ipad air, macbook via iphone'en, men siden enhetene ligger litt her og der, så er det bare på iphone'en jeg da har alle meldingene. Men meldingene jeg sender kommer på iPhone'en med en gang, da.

 

 

Jeg ser nå at jeg faktisk får komplette sms-samtaler på alle fire enheter (iPhone, iPad Air, iPad mini, Macbook), så jeg hadde vært for kort tid inne i Meldinger-bildet de gangene jeg følte annet. Etter at jeg satt opp dette på alle enheter, mangler ingen av meldingene som er sendt i ettertid.

Nice.

 

Jeg sliter med å få sms til å fungere på min MBA 2012. All Handshake funksjonalitet fungerer som det skal på alle enheter (iPhone 5s og iPad Mini Retina med IOS 8.1 og MBA med Yosemite) unntagen å starte en ny samtale fra MBA Meldinger til mobil som ikke støtter iMessage, dvs. at sms skal sendes, får da feilmelding at telefonnummeret ikke er registrert for iMessage. Dersom kontakten sender meg en sms først så popper den opp på alle enheter som er konfigurert med Handshake/Continuity, og så fort samtalen er etablert kan jeg svare fra MacBookén og meldingen blir sendt som sms. Siden sms fungerer fra MBA i en etablert samtale og all annen Continuity funksjonalitet fungerer vil jeg anta at elle enhetene er konfiguert korrekt. Jeg har vært i kontakt med Apple Support som foreløpig ikke har funnet løsning på dette. Kunne du prøve å etablere en ny samtale fra din Mac til en adressat som ikke har iMessage for å se om det fungerer hos deg med ny samtale?

 

 

Prøvd, det fungerer å starte ny samtale.

 

 

Ok, takk for testen. Da håper jeg at Apple Support finner ut av hva som er problemet hos meg.

Lenke til kommentar

Hvis man sletter all e-mail på telefonen fra Exchange og Gmail profiler. Det blir vel ikke da slettet på mailserverne? Er ingen valg for en slik opsjon så dermed regner jeg med at det kun slettes på telefonen.

 

Synd det ikke er en opsjon for å sortere de største meldingene først slik at man kan slette meldinger som tar mye plass og beholde annet. Finnes kanskje 3. part apper som håndterer mail bedre?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis man sletter all e-mail på telefonen fra Exchange og Gmail profiler. Det blir vel ikke da slettet på mailserverne? Er ingen valg for en slik opsjon så dermed regner jeg med at det kun slettes på telefonen.

 

Synd det ikke er en opsjon for å sortere de største meldingene først slik at man kan slette meldinger som tar mye plass og beholde annet. Finnes kanskje 3. part apper som håndterer mail bedre?

 

Hvis du sletter e-mail inne i Meldinger-appen slettes de også på Exchange og Gmail sine mailservere. De går selvsagt først i papirkurven (hvor de tar opp akkurat like mye plass), men sletter du de derfra er de tapt på alle enheter og på mailserverne.

 

Men det er mange måter å gjøre det slik at du bare har deler av e-postene på iPhone og alt på PC/Mac/web/mailserver.

 

F.eks.

Exhange: Her kan du under Instillinger->Mail->Exchange velge om du vil synkronisere all e-post eller f.eks. bare 2 uker eller 1 måned.

 

Gmail: Her kan du sette opp slik at Gmail på iPhone kun viser det som ligger i (eller labelled som, siden Gmail fungerer annerledes enn alle andre) innboks og sendt, ikke det som er arkivert og vises i mappen All Mail på nett. På gmail på nett går du da inn på Settings og velger fanen Labels. Der fjerner du haken på 'Show in IMAP' etter All Mail. 'Show in IMAP' huket av eller ikke styre hvilke mapper du ser på mail-klienter på iPhone, iPad, Mac etc.

Videre, på iPhone under Instillinger->Mail->Gmail->Konto->Avansert kan du velge Flytt forkastede meldinger til Arkiv-postkasse framfor Slettet-postkasse. Da vil swipe/slett-handlingen ikke slette, men legge de i arkiv på mailserveren. (Dette er vel faktisk default-oppsettet på Gmail i Mail på iPhone.) Og hvis du da har satt det opp slik som nevnt over, er de da borte fra iPhone, men ikke web. Men de vil da heller ikke ligge i Mail-klient på Mac/PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode innspill :thumbup:

 

Men er det slik at om man setter Exchange profilen til kun 1 uke at telefonen ikke tar vare på mail som er over 1 uke gammel?

 

 

 

EDIT:

Ja det ser slik ut. Hmm da skjønner jeg ikke hvorfor mail tar nesten 500MB på telefonen. Får sjekke om GMAIL er synderen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...