Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Takker for gode innspill :thumbup:

 

Men er det slik at om man setter Exchange profilen til kun 1 uke at telefonen ikke tar vare på mail som er over 1 uke gammel?

 

EDIT:

Ja det ser slik ut. Hmm da skjønner jeg ikke hvorfor mail tar nesten 500MB på telefonen. Får sjekke om GMAIL er synderen.

 

Da må du sjekke arkiv og papirkurv etc. Jeg har på to uker synkronisering på Exchange og lar lite e-post ligge i Gmail sin innboks (sletter og arkiverer) og jeg har akkurat nå 73 MB på telefonen, ser jeg. Mail laster jo ikke ned vedlegg før du går inn i e-postene på iPhone, så hvis ikke alt også er lest/åpnet på telefonen sparer man ekstra plass på det også.

Finner du ingen synder, så kan det være en bug - har vært borti liknende på andre apper. Da kan du prøve å slå av hver av kontoene under Innstillinger->Mail og så slå de på igjen (vær sikker på at de har fått tid til å slå seg av helt, før du slår på igjen). Og så kan du også slette kontoene og legge inn på nytt. For Exchange sin del kan det alltids være lurt å gjøre nå og da, Exchange har f.eks. en bug som gjør at iPhone kan bli veldig varm (og det fikses ved sletting og ny innlegging).

 

Sendt-mappen kan også være synderen her. Gmail har som nevnt ikke mapper, kun labels. Og det er no forferdelig drit. Mye fint å si om Gmail, men de har hands-down den dårligste funksjonaliteten for sendte elementer som finnes, spør du meg. De kan ikke arkiveres etc. Skal du ha de vekk fra å fylle opp plass på iPhone, må de i realiteten slettes.

 

Et tips til: selv om du bare synker 1 uke på Exchange har du tilgang til ALT som ligger på mailserveren med søk-funksjonen. Ganske genialt.

Endret av buffest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp bra funksjon på Exchange profilen :)

 

Gmail var synderen, men også litt fordi jeg bare har brukt gmail som en bitbucket og latt det aller meste bli liggende i innboks på mailserveren. Hadde over 17000 elementer i innboksen og alt har blitt synkronisert til min mobil.

 

Forsøkte først å flytte 100 og 100 på weben til arkiv for å se om det minsket på telefonen, noe det ikke gjorde. Tok derfor å slettet gmail profilen på telefonen og fikk ca. 500MB mer plass på telefonen :).

 

Skal få flyttet alt fra innboksen til arkiv og sette opp noe vedlikehold på dette så det fungerer bedre fremover.

Når det gjelder sendte mappen så vurderer jeg da å i det minste ikke synke webbens til telefonen.

 

EDIT:
Har opplevd at telefonen kan bli veldig varm innimellom, skal sjekke den bugen, takker :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Damn, slettet gmailprofilen før jeg deaktiverte den og det ser dermed ikke ut som mailen ble slettet fra profilen. Merkelige greier hmm.

 

Jeg får prøve å opprette profilen på nytt og se om den da rydder eller hva som skjer.

EDIT:

Hmm fortsatt 287MB i mail. Doesnt make sense.

(Den øker etter at jeg slo på profilen igjen for andre gang, det er nok fordi jeg ikke har fått alt over i arkiv ennå).
Kunne sikkert laget et filtersøk som flyttet alt kjapt men tar det manuelt nå.

 

EDIT:
Puh, mail helt tilbake til 2004 i innboksen flyttet til Arkiv :p 10-years of bitbucketing.

 

EDIT2:

Slått av epost i profilen til gmail, fortsatt 281MB i mail. Har også gått igjennom alt for icloud kontoen og slettet alt fra arkiv, sendt osv det. men fortsatt 281MB.

Må jeg vente lenge etter at epost i gmail-profilen er dekativert?

 

På Exchange synker jeg bare 1 uke på 3 foldere, ingen vedlegg der.

Hmm samtidig slå av å synke sendte meldinger fra gmail.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Damn, slettet gmailprofilen før jeg deaktiverte den og det ser dermed ikke ut som mailen ble slettet fra profilen. Merkelige greier hmm.

 

Jeg får prøve å opprette profilen på nytt og se om den da rydder eller hva som skjer.

 

Det ordner seg nok med litt fram og tilbake. Det er normalt ikkenoe problem å slette uten å deaktivere først.

 

I gmail på web får du flyttet alle e-poster fra innboks til arkiv i en håndvending. Når du bruker merk alle, så merker den de 100 på første siden, men da dukker det opp en knapp hvor du kan merke alle i innboksen. Dvs. alle 17 000. Og så flytter du de før du setter opp gmail på mobilen din igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT:

Hmm fortsatt 287MB i mail. Doesnt make sense.

(Den øker etter at jeg slo på profilen igjen for andre gang, det er nok fordi jeg ikke har fått alt over i arkiv ennå).

Kunne sikkert laget et filtersøk som flyttet alt kjapt men tar det manuelt nå.

 

17 000 e-poster er nok forklaringen. Mail-appen laster jo inn alt den kan fra gmail, uansett hvor gammelt.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok sletttet alle e-postprofiler på iPhone, tatt restart/softreset på mobilen og bekreftet at Mail knapt brukte plass før jeg la inn kontoer igjen - etter at du da har flyttet det meste av gmailen fra innboks til arkiv. Og har du tilsvarende mengde i sendte elementer, så må du kanskje gjøre som du foreslo, å ikke ha sendte elementer i IMAP. Men, det kan være upraktisk å aldri kunne se e-poster du akkurat sendte på iPhone'n.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kunne sikkert laget et filtersøk som flyttet alt kjapt men tar det manuelt nå..

 

 

Dette svarte jeg på i annen post over. I gmail kan du flytte absolutt alt fra innboks til arkiv i en håndvending:

 

"I gmail på web får du flyttet alle e-poster fra innboks til arkiv i en håndvending. Når du bruker merk alle, så merker den de 100 på første siden, men da dukker det opp en knapp hvor du kan merke alle i innboksen. Dvs. alle 17 000."

 

Ang. Bitbucketing så burde du muligens gjøre noe à la det jeg gjør: jeg har en egen gmail jeg bruker til det, som jeg ikke setter opp på noen enheter, kun bruker web-versjonen. Så da sender jeg ting dit til "storage".

Endret av buffest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker buffest, da følger jeg instruksen :) Ordner seg nok. Jepp har flere gmail kontoer (kun 1 på telefonen) så jeg får gjøre om litt på bruken bare.

Litt trøtt etter en sen og våt fredag så metoden for å flytte mail lå nok et stykke ned på smartskalan :p

 

EDIT:

Irriterende å ikke kunne arkivere sentmail, men men. Jeg kan fjerne den fra IMAP og sette opp på telefon at mail jeg sender fra gmail alltid kommer som kopi til meg selv. Da er vel den biten løst. (mente jeg så den opsjonen en plass i sted)

Ah "blindkopi til meg" ser ut til å gjelde for alle kontoer hmm, ja jo. Men jeg kan som oppsjon alltid legge til meg selv når jeg sender en mail fra gmail på iphonen. Så kan jeg lage en egen sendt-mail/"fra meg" mappe og en regel som flytter disse dit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takker buffest, da følger jeg instruksen :) Ordner seg nok. Jepp har flere gmail kontoer (kun 1 på telefonen) så jeg får gjøre om litt på bruken bare.

 

Litt trøtt etter en sen og våt fredag så metoden for å flytte mail lå nok et stykke ned på smartskalan :p

 

EDIT:

Irriterende å ikke kunne arkivere sentmail, men men. Jeg kan fjerne den fra IMAP og sette opp på telefon at mail jeg sender fra gmail alltid kommer som kopi til meg selv. Da er vel den biten løst. (mente jeg så den opsjonen en plass i sted)

 

Ah "blindkopi til meg" ser ut til å gjelde for alle kontoer hmm, ja jo. Men jeg kan som oppsjon alltid legge til meg selv når jeg sender en mail fra gmail på iphonen. Så kan jeg lage en egen sendt-mail/"fra meg" mappe og en regel som flytter disse dit.

 

Noe sånt, ja. Google-søk er fullt av folks mulige løsninger på gmail sin idiotiske sendt-mappe-funksjon (eller mangel på sådan).

Lenke til kommentar

Har ikke merket vesentlig forskjell på 3G/4G. Men skrur det nå av om jeg vet jeg ikke har tilgang til lader på en stund.

 

Kjenner at handoff ikke er helt for meg. Har en Mac mini koblet til tven i stua og vil ikke at alle som er på besøk skal se hvem som ringer og sender melding til meg. Kjekt de gangene telefonen ligger til lading et annet sted, men klarer å være "offline" den timen det tar.

Lenke til kommentar

Hadde nok ikke brukt handoff på noe annet enn en maskin kun jeg bruker nei (iPad, MB osv). Fantastisk deilig å kunne svare på meldinger fra maskinen forøvrig, aldri vært så glad i å skrive på smarttelefoner. Ikke surfing heller, en har liksom så dårlig oversikt fra en mobil kontra en større skjerm. Opplever ikke dette på en iPad, så kanskje iPhone 6 Plus egentlig hadde vært noe for meg.

Lenke til kommentar

Buffest:

Merkelig nok etter å ga deaktivert alle 3 mailprofiler sier den at mail bruker 253MB. Very strange.

 

Rare greier, her må du nok bare ta noen vanlige feilsøk og fiksing. Kanskje ikke så rart med en bug som dette når du hadde 17 000 e-poster.

1. Gå inn i Mail og se om du evt. finner med mapper med e-poster

 

2. Ta en reset av telefonen (noen kaller det soft reset, andre hard restart). Hold inne Home og Sleep-knappene samtidig til Apple-logoen kommer opp (tar typisk 10-30 sek avhengig av hvor lenge siden sist etc.): http://support.apple.com/kb/ht1430

 

3. Etter at du har ryddet e-postkontoene dine og legger disse inn igjen på iPhone, så kan det faktisk hende at den da justerer seg korrekt.

 

4. Hvis ikke, sett opp iPhone'n som ny ('Konfigurer som ny iPhone').

Et par spørsmål i den forbindelse?

-Er det lenge siden mobilen er satt opp som ny? (Dette er en iPhone 6-tråd, men like mange her venter vel på sin iPhone 6 som de som har fått den)

-Har du f.eks. gjenopprettet din nye iPhone 6 fra en sikkerthetskopi fra din gamle iPhone?

Lenke til kommentar

Har gjort alt utenom punkt 4. (ønsker å unngå det stadig vekk pga. flere runder med dette ifb. iOS 8 bugs) allered flere ganger. . Oppdatering fra 8.0.2 til 8.1 med rydding via itunes i går kveld sparket heller ikke i noe der.

Jeg får se på videre på det og evt. sette den opp som ny igjen. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Flere som har problemer med Airdrop? Min iPhone 6, iOS 8.1 spør meg stadig om "Logg på iCloud" når eg prøver å bruke Airdop til "Kun Kontakter". Airdrop til "Alle" fungerer uten problem.

 

Edit: Å legge iCloud-kontoen inn igjen på nytt løste dette problemet.

Endret av Tore H. T.
Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen her som sliter med at toppen er gulere/mørkere enn midten?

 

Slå opp notater og sett skjermen på 50% brightness. Min er langt mørkere i toppen av skjermen og langs venstre siden. I bunnen til høyre er den langt lysere igjen.

 

Sett flere på flere demo modeller og flere av de hadde samme problemet. Og mange som sliter med dette om man søker om det på nett.

 

Man ser det på hvite bakgrunner. Dvs hele tiden når jeg bruker mobilen..

post-25919-0-52650300-1414336949_thumb.jpg

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Så tendenser til dette på min 5S på soft-reset skjermen med apple logo i dag. Legger dog ikke merke til det ved vanlig bruk så jeg bryr meg ikke. På min er det dog en tynn stripe i toppen og bunn fremfor hjørner. Har heller ikke lagt merke til det på 1 år før i et mørkt rom i dag tidlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Heldige dere da. Har hatt 3,4 og 5'eren og ikke hatt noe problemer med det. Er ikke så mega kresen heller, men er rimelig irriterende når man leser artikkeler og så blir teksten lysere og lysere mot høyre..

 

For prøve å sende inn min, om apple skylder på lcd teknologien har jeg heldigvis støvkorn under skjermen, så da får jeg vel ny uansett.

 

Tore H.T: Så hvis du åper notater og setter brightness på 50% og samtidig snur telefonen oppned, er toppen like lys som bunnen? I såfall er det hvertfall håp for at jeg får en god modell neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...