Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Men, dokumentaren er også veldig ensporet og kan nok ha unnlat info som peker mot Viggo.

 

Bare for å ta dette, så er det mange som skriver/sier det samme, da folk som har en klar oppfatning om at VK var skyldig. Men ingen av dem forteller hva det er som mangler i serien som peker mot VK som gjerningsmann i saken. Svarer er at det er ingenting. Monster (produsenten) ville aldri latt være å nevne viktige beviser mot VK, for da hadde jo dette blitt påpekt veldig fort.

Det som er riktig er at de som mener VK er skyldig (politi, enkelte journalister osv) ikke ville stille for å forklare hvordan sakens beviser kan henge sammen med at dommen er riktig. Men de som mener dommen (eller enkeltelementer fra dommen) er feil stiller opp alle som en, og enda flere som det ikke ble plass til i serien. Det er jo ganske påfallende. Vi ville nok sett noe lignende om man skulle laget en dokumentar om hvorvidt jorden beveger seg rundt solen eller motsatt, som man vanskelig kunne «balansert».

Hvorfor vil ikke den andre siden snakke? Vi husker Orderud-dokumentaren, aktor hadde ingen problemer med å stille der for forklare hva de gjorde og tenkte. Men i Baneheia-saken er det nok så enkelt som at det er umulig å forsvare dommen på en måte som får en som gjør det til å fremstå i spesielt godt lys, og derfor har ingen heller gjort det her. Hadde det vært lett å forsvare dommen ville folk stått i kø for å gjøre det.

At serien fokuserer litt vel mye på f.eks VKs familie er jeg ellers enig i, skulle gjerne sett noen forsøkt å forsvare «makta», for da ville det bare blitt enda tydeligere hvor dårlig sak de har.

Mange har tydeligvis et sterkt behov for at VK blir sittende på livstid, men rasjonelle mennesker som får med ser faktagrunnlaget ser jo at dommen ikke holder juridisk, og når antall personer som setter seg inn i saken øker burde rettsstaten ta til fornuften til slutt, så får vi se om 21 år er for lite til at det skjer «allerede» må eller ikke. Det tok 25 år for Per Liland og enda lenger for Fritz Moen, som døde før han ble endelig renvasket.

Endret av Leiferen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (5 timer siden):

Om ikke uskyldig dømt, så i hvert fall dømt på helt feil bevisgrunnlag, og det er ekstremt urovekkende i seg selv.

Ja, det hadde vært ille nok, men her er det etter min vurdering enda verre, da dette slår meg som en enkel sak hvor det ikke er den minste tvil om at JHA var alene om drapene.

Nå er det alltids slik at feil kan skje, og at man i god tro dømte VK for 20 år siden forstår jeg, da spesielt grunnet forståelsen av DNA-analysene den gangen. Men jeg forstår ikke at det er mulig å være i god tro i dag og hevde dagens bevisbilde ikke gir minst en rimelig mulighet til frifinnelse for VK ved en ev. ny rettssak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bevisene er ikke gode nok i mitt syn til å bli dømt, men jeg finner det vanskelig å forstå hvodan JHA, hvis han var alene om det, har klart å faktisk dra kompisen inn i dette. Jeg ser ikke helt motivet med å frame sin egen bestevenn? Ja, han fikk litt lavere straff og slipper å være alene om det, men samtidig så er det ganske ekstremt om han ha dratt med seg en helt uskyldig bestevenn inn i noe så grusomt. 

Finnes det lignende saker der noe sånt har blitt gjort? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Bevisene er ikke gode nok i mitt syn til å bli dømt, men jeg finner det vanskelig å forstå hvodan JHA, hvis han var alene om det, har klart å faktisk dra kompisen inn i dette. Jeg ser ikke helt motivet med å frame sin egen bestevenn? Ja, han fikk litt lavere straff og slipper å være alene om det, men samtidig så er det ganske ekstremt om han ha dratt med seg en helt uskyldig bestevenn inn i noe så grusomt. 

Finnes det lignende saker der noe sånt har blitt gjort? 

Politiet spurte JHA gjentatte ganger om det ikke egentlig var slik at VK var medskyldig og kanskje også hovedmannen bak det, og lokket med lavere straff om så var tilfellet. Det er ikke så vanskelig å se hvordan en med mordermoral som allerede er garantert lovens strengeste straff velger å dra en uskyldig inn i saken, sågar etter gjentatte oppfordringer fra politiet, for å ikke sitte inne til sin dødsdag.

Det var jo ikke et "kanskje" engang. Bare - "si at det er slik vi foreslår så slipper du sitte så lenge i fengsel". Selv om det de foreslo gikk på tvers av JHAs egen opprinnelige forklaring. Ikke rart dette treneres så grundig etter slik avhørsteknikk.
For ikke å nevne mobilen som måtte være et sted den ikke var, sykkelen som på magisk vis var et sted den ikke var (øyenvitner bekreftet dette uten at noen brydde seg om det selvfølgelig), og det evinnelige DNA sporet som kunne bekrefte at 50% av norske menn kunne ha vært på åstedet - noe man visste også på den tiden, men tok til inntekt for at det var VK likevel.

Det skulle ikke forundre meg om det treneres for å forsøke å få etterforskningen foreldet slik at etterforskerene (som er vel vitende om at de gikk for langt) ikke kan saksforfølges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, og som jeg sa, bevisbyrden er ikke god nok til å dømme VK, det er jeg ikke det minste uenig i.

Selvom VK er skyldig, så skulle han ikke vært dømt, det er en ganske dramatisk sak dette her. 

Jeg stiller større spørsmålstegn rundt hvordan JHA, har klart å dra han inn, og fremdeles holde på denne historien nå som han er en fri mann.  Det må være en ganske vanskelig øvelse, all den tid de faktisk var bestevenner, og kanskje hverandres eneste venner. 

JHA lever altså med å ha drept og voldtatt små barn, og det faktum at han har lurt verden til at bestevennen er medskyldig, selvom bestevennen er helt uskyldig, det er drøyt. Jeg forstår ikke at det går, selvom det selvfølgelig kan være slik. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Joda, og som jeg sa, bevisbyrden er ikke god nok til å dømme VK, det er jeg ikke det minste uenig i.

Selvom VK er skyldig, så skulle han ikke vært dømt, det er en ganske dramatisk sak dette her. 

Jeg stiller større spørsmålstegn rundt hvordan JHA, har klart å dra han inn, og fremdeles holde på denne historien nå som han er en fri mann.  Det må være en ganske vanskelig øvelse, all den tid de faktisk var bestevenner, og kanskje hverandres eneste venner. 

JHA lever altså med å ha drept og voldtatt små barn, og det faktum at han har lurt verden til at bestevennen er medskyldig, selvom bestevennen er helt uskyldig, det er drøyt. Jeg forstår ikke at det går, selvom det selvfølgelig kan være slik. 

 

Jeg vet ikke mye om denne sosiopaten, men en som kan drepe barn for å tilfredsstille seg seksuelt har vel kanskje ikke nevneverdige problemer med å sperre en person inne noen år om det taler til egen fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er skremmende hvor mange justismord vi synes er helt greit i Norge. Setter man seg inn i Eirik Jensen saken burde alle media ta tak i denne asap fremfor å vente 19 år. Man driver jo fortsatt med dette.

Det er jo snakk om skandaler som får Nav skandalen til å blekne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke mye om denne sosiopaten, men en som kan drepe barn for å tilfredsstille seg seksuelt har vel kanskje ikke nevneverdige problemer med å sperre en person inne noen år om det taler til egen fordel.

Det kan godt være en pausibel forklaring, for all del, men jeg klarer fortsatt ikke forstå hvordan det er mulig :) 

det er også dette som er synd, ihvertfall for de pårørende, de vil aldri forstå hva som egentlig skjedde, noe som må være grusomt.  

Det trengs enten en tilståelse fra VK, eller en endring i JHA`s forklaring før saken endelig kan avsluttes, jeg tror ikke det kommer til å skje.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Det kan godt være en pausibel forklaring, for all del, men jeg klarer fortsatt ikke forstå hvordan det er mulig :) 

det er også dette som er synd, ihvertfall for de pårørende, de vil aldri forstå hva som egentlig skjedde, noe som må være grusomt.  

Det trengs enten en tilståelse fra VK, eller en endring i JHA`s forklaring før saken endelig kan avsluttes, jeg tror ikke det kommer til å skje.

 

Eller, de kan bruke den forklaringen JHA ga før politiet begynte å fortelle ham hva han skulle si. Men da må de jo først inrømme at noen fortalte ham hva han skulle si - og den sitter nok langt inne.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er skremmende hvor mange justismord vi synes er helt greit i Norge. Setter man seg inn i Eirik Jensen saken burde alle media ta tak i denne asap fremfor å vente 19 år. Man driver jo fortsatt med dette.

Det er jo snakk om skandaler som får Nav skandalen til å blekne.

Så lenge man kan dømme på indisier, så vil justismord forekomme. Samtidig vil det være dumt å ikke kunne dømme på det, siden det i enkelte saker er opplagt hvem som er forbryteren, kun basert på indisier.  

I en rettsak dømmer mennesker, andre mennesker, det er klart feil vil forekomme. Når man også vet at vitneutsagn som regel er veldig unøyaktige.  Det hadde vært fint å ha en løsning der feil ikke kunne forekomme, men det tror jeg faktisk er helt umulig. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (55 minutter siden):

Bevisene er ikke gode nok i mitt syn til å bli dømt, men jeg finner det vanskelig å forstå hvodan JHA, hvis han var alene om det, har klart å faktisk dra kompisen inn i dette. Jeg ser ikke helt motivet med å frame sin egen bestevenn? Ja, han fikk litt lavere straff og slipper å være alene om det, men samtidig så er det ganske ekstremt om han ha dratt med seg en helt uskyldig bestevenn inn i noe så grusomt. 

Motivet er ganske opplagt, JHA fremstilte seg selv som den uskyldige nikkedukken som ble truet av VK til å utføre handlingene. Det største monsteret i media ble VK, som også fikk strengere straff. Hvordan han kunne gjøre noe så jævlig som å dra bestevennen sin i det? Vi snakker om en sadistisk jævel som har innrømmet voldtekt og drap av to små barn. For ikke å snakke om at han aldri nevnte VK før politiet førte han inn på at han vel sikkert ikke var alene om det, og ble ledet til en mulighet som kunne minimere hans egen skyld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Selvsagt vil feil forekomme men når fellende bevis holdes tilbake og man legger sterk vekt på eks. Cappelens endrede uttalelser så sier det seg jo at det ikke bare er "feil", men noe verre.

Jeg har ikke nok innsikt i den saken til å vurdere det samlede bevisbildet, og det er vel en annen tråd for denne saken. At VK er dømt på feil grunnlag er det vi diskuterer her, og der mener jeg han er feilaktig dømt. 

At etterforskere og politifolk gjør feil må vi leve med, vi må dessverre også leve med at en del mennesker ikke vil innrømme feil, og eller tape, og det er dette som gjør at justismord forekommer. I VK sin sak, så tenker jeg politiet var fornyd med å vinne, og at å innrømme at de "jukset" seg frem til feil seier sitter altfor langt inne. Jeg håper de ihvertfall selv er ovebevist om at VK er skyldig, så ikke dette kun handler om å ikke stå frem som en som tape eller gjør feil, men jeg tviler. 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...