Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

iknutis skrev (På 1.12.2023 den 8:40 AM):

Jeg syns Certina sine rimelige modeller ser veldig bra og nøytrale ut. Hvis du finner en i titan får du ikke det blanke metallet heller. Evt en med skinnrem.


mange fine klokker der også, ja. Ser de kommer fort opp i en pris som er litt høyere enn jeg hadde tenkt å betale, men skal se litt mer på disse allikevel 😊

 

En annen ting jeg lurer litt på er at jeg ser mange av de jeg ser på har relativt høy urkasse. Ofte rundt 12 mm. Blir ikke det ganske mye for eksempel ved bruk sammen med skjorte?

 

Var i utgangspunktet ute etter en veldig enkel klokke, men har sett litt på andre typ kronograf klokker også. Synes de også kan se fine ut, men. Siden jeg vil ha en klokke som også kan brukes i anledninger med dress o.l blir kanskje disse litt mye..?

https://www.ditur.no/seiko-classic-ssb429p1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (5 timer siden):

Mye mer praktisk å bruke verdensuret på mobilen for å sjekke hva klokka er i Tokyo enn å skryte med «ørten» armbåndsur på samme arm.

så hva gjør du i denne tråden da? Dette handler om å digge klokker i alle prisklasser. Ikke "se på mobiltlf din". Jeg hadde jo ikke alle på samtidig 😛 Vil du heller se på en kjedelig  svart mobiltelefon enn denne? image.thumb.png.40525910cf45ccb927f34625779ee1c4.png

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (26 minutter siden):

så hva gjør du i denne tråden da? Dette handler om å digge klokker i alle prisklasser. Ikke "se på mobiltlf din"

Fordi noen må representere sunt norsk folkevett i tråden. En majoritet som innser at en rød urskive ikke er verdt 10 kkr mer enn blå og som bruker klokken til det den er tiltenkt. I min verden er ikke klokker det samme som designsmykker. Designsmykker som ingen tør å bruke utenfor rød løper, uten matchende skjorte og stylet hår……

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går fint an å like begge deler. Jeg har 9 klokker selv, forskjellige farger og stiler, men ingen som kosta over 10k. Artig å prøve high-end greiene man aldri har råd til uansett :) Veksler stort sett mellom de hver dag, så jeg har alltid på meg en annen klokke på jobb. Har blitt klokkemannen der, noe jeg ikke har noe i mot å være. Plutselig fant mange av kollegaene mine frem klokken fra skuffen de aldri brukte og har dem på armen. Da har jeg gjort en god gjerning.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 minutter siden):

I min verden er ikke klokker det samme som designsmykker. Designsmykker som ingen tør å bruke utenfor rød løper, uten matchende skjorte og stylet hår……

Uenig. Menn bruker jo ikke smykker bortsett fra gifteringen. Derfor bør man ha en klokke til ethver anledning. Ikke blingbling, men en som gjør litt ut av seg. Min mening.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 28.11.2023 den 5:01 PM):

Dyre luksusklokker er som å investere i gammel udrikkelig vin eller sær non-figurativ kunst.
Den dagen etterspørselen faller er verdien lik skrap-prisen, som regel tilnærmet null.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/28/8018734/kraftig-prisfall-for-luksusklokker

Hva er egentlig forskjellen mellom en Seiko til tusenlappen og en Rolex til 100 kkr ?
Begge går akseptabelt nøyaktig, begge tåler litt vann og begge viser dato.

Den eneste forskjellen er den uhelbredelige og overfladiske skrytefaktoren….

Du bør vel strengt tatt ikke være inne på en tråd for samlere fordi du føler et behov for å stille en diagnose på disse..🥶

Det finnes også samlere av bestialske interesser..  Der isteden kanskje??

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 30.11.2023 den 3:36 PM):

Sporter Orient Ray2 diver idag, tør ikke bruke mekaniske klokker ute nå pga kulda og at jeg ikke kjører bil. Bruker G-Shock I kulda.

 

dTd skrev (På 30.11.2023 den 6:26 PM):

Ser ikke helt utfordringen med å bruke mekaniske klokker i kulden. Du har den for det første på armen din, og den er forhåpentligvis 37 grader, i tillegg har man den gjerne under jakka. Jeg har både rimelige og dyre klokker som brukes i all slags vær :) 

har noen trash-klokker jeg ofrer i "vitenskapens tjeneste" for å belyse issuet 😀

de to urene til venstre er automatic, de to til høyre quartz. klokkene er stilt likt (aut. trukket opp) men ikke byttet til nye batterier. Jeg mistenker batteriet i den sorte kan være så som så (aldri byttet) Sånn sett er "testen" litt upresis da.

Klokkene ble lempet ned i fryseskuffen (innfrysing skuffen) sånn rett før kl. 16.00. 

zbeSDeT.jpg

YUuLuey.jpg

Første sjekk blir ved 23-tiden tenkte jeg, neste i morra formiddag en gang. :D

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

 

har noen trash-klokker jeg ofrer i "vitenskapens tjeneste" for å belyse issuet 😀

de to urene til venstre er automatic, de to til høyre quartz. klokkene er stilt likt (aut. trukket opp) men ikke byttet til nye batterier. Jeg mistenker batteriet i den sorte kan være så som så (aldri byttet) Sånn sett er "testen" litt upresis da.

Klokkene ble lempet ned i fryseskuffen (innfrysing skuffen) sånn rett før kl. 16.00. 

 

  Hide contents

zbeSDeT.jpg

YUuLuey.jpg

Første sjekk blir ved 23-tiden tenkte jeg, neste i morra formiddag en gang. :D

 

Artig nok, men dette er jo ikke veldig reelt, siden man har klokken på armen, og høyst sannsynlig under en jakke/hanske 😅

Lenke til kommentar
dTd skrev (1 time siden):

Artig nok, men dette er jo ikke veldig reelt, siden man har klokken på armen, og høyst sannsynlig under en jakke/hanske 😅

nei er selvsagt høyst uhøytidelig "test" da.

btw oppdatering, fant ut det kunne være greit å ha en litt stødig referanse-klokke med i "Sibir-gjengen" og fant frem et Modema quartz ur, som jeg satt helt nytt batteri i. La den inn i fryseskuffen kl. 18 (og et frysetermomenter)

Opplegget er ganske brutalt da, rett fra stuetemperatur til hurtig-innfrysing som vel synker til -18 eller noe i løpet av 4-5 timer :grin2:

vi får se kl. 23, jeg tror det er stein daut nede i der. Vil bli sjokkert om noe fortsatt sviver rundt :p

Lenke til kommentar
Bytex skrev (3 timer siden):

Skal man til Tokyo og har 120k som brenner i lomma kjøper man jo bare to klokker i en klokke.

Hva med 3 klokker i 1 klokke til drøyt USD 200:wow::D
image.thumb.png.ad15a6f020ce466007b71aec243c30ac.pngRiktignok med en temmelig fiktiv 95% rabatt, og et merkenavn som klinger dårlig hos puristene (meg også faktisk, for min del blir det flere hakk for mye av alt med Invicta, de drar design over-the-top og kvalitet henger ikke nødvendigvis med).

Lenke til kommentar

*sjokkert*

fire klokker rusler og holder tiden perfekt!! Frysetermometret viser -23 !

Quartz-klokken oppe/høyre på bildet, er uret som har lagt inn årene.

jeg nevnte "innfrysing til -18 i løpet av 4-5 timer" men er jo feil uttrykt. Det er kapasitet i kg. det sikter til. f.eks. putter du inn ei 3 kg. skinkestek eller ribbe, så tar det en del tid før det er gjennomfryst.

klokker derimot, opptar vel omgivelse-temp langt raskere, og frysa holder som sagt -23, som de ble utsatt for, fra øyeblikket de ble lagt i skuffen og døra lukket.

neste døråpning blir som sagt i morgen tidlig/formiddag. Nesten nifst hvis det forsatt rører på seg da :confused:

noen fler som er overrasket? Dette er jo billige trash-klokker også. En konklusjon man allerede kan trekke, er at om du skulle miste/glemme klokken din utendørs vinterstid, overlever den mange timer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for eksperimentet! 

Vær obs på når du tar klokkene fra skikkelig kalde temperaturer til høyere "normale" temperaturer. Den økte fuktigheten som finnes i luft ved høyere temperaturer, kan kondensere på/i de kalde klokkene. Duggfriske pils er bedre enn enn duggfriske klokker, for å si det sånn. ;) Er pakningene OK er det uansett null problem.

Lenke til kommentar

Er usikker, men kan ikke kondens oppstå selv om pakningene er ok, dersom man varmer opp klokka for fort? Kondens oppstår vel pga luften inne i klokka varmes opp så fort at den lille fuktigheten som er i den lufta blir til dråper? Eller tar jeg helt feil?

 

når det gjelder eksperimentet, så er jeg egentlig ikke overrasket, når nasa tester klokker, så var et av kriteriene å overleve ekstreme temperaturer over x tid. Men klart blir det så kalt at all smøringen/oljen i klokkene fryser, da blir det verre 😅 Men de har kanskje ganske lavt frysepunkt. Jeg tipper nok at dersom du kunne trukket opp de mekaniske klokkene, så er det quartz klokkene som hadde dødd først pga batteriet tåler kulde dårlig. Men blir artig å se 😎

Lenke til kommentar
dTd skrev (6 minutter siden):

Men klart blir det så kalt at all smøringen/oljen i klokkene fryser, da blir det verre 😅

de to mekaniske er rundt 8-10 år gamle. mener å ha lest en gang at kineserne ikke oljet disse klokkene på den tiden, men er noe de har begynt med senere. Hvorvidt evt. fravær av olje er positivt/negativt aner jeg ikke(?) Man kan jo tenke at olje med feil/dårlig viskositet blir rene sirupen/klister og urverket går i stå av den grunn. På annen side, fravær av olje i et rufsete billig treskeverk, fremstår heller ikke som noe fordel, i kulde.

Men uansett sammenheng, det er 100% trygt å bruke mekanisk ur ute vinterstid, som ble diskutert om tidligere. Når mine eksemplarer foreløpig har overlevd 7 timer/-23, er jo det langt mer brutalt enn hva ei klokke noensinne opplever på håndledd "m/kroppsvarme". Så den "myten" kan vi nok gravlegge. :grin2:

Lenke til kommentar

Det skal ikke dynkes i olje, bare en bitteliten dråpe olje på noen av juvelene + litt grease i trommelen til hovedfjæra, og i på stammen som stiller klokke og trekker den opp. Urmakere bruker vanligvis olje i 3 forskjellige viskositeter, fra tykk til tynn, og det er snakk om en nåletynn dråpe her og der.

Så Wristwatch revival på youtube tok service på en rolex som var bare dynka i olje, den så ikke ut inni. Når det blir for mye blir det bare liggende rundt og størkne og dra med seg microsmuss og stivner og til slutt stopper urverket helt pga det.

Men er det for lite, som i de fleste kina-aliexpress-klokkene (de koster tross alt et par hundrelapper å lage), blir urverket fortere unøyaktig fordi metalldeler skraper mot hverandre. Da hjelper det ofte å bare putte pittelitt olje på de vanlige stedene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
dTd skrev (14 timer siden):

Artig nok, men dette er jo ikke veldig reelt, siden man har klokken på armen, og høyst sannsynlig under en jakke/hanske 😅

Ja dette ble like interessant som å sjekke om vifteovnen virker i Sahara på dagtid eller om varmepumpen i huset ditt kan benyttes til å produsere kunstsnø. Hvorfor ikke samtidig sjekke om bilen din starter på 10 meters dyp eller om båten din trives på Galdhøpiggen ?

Lenke til kommentar
Janeg skrev (På 9.12.2023 den 9.04):

En annen ting jeg lurer litt på er at jeg ser mange av de jeg ser på har relativt høy urkasse. Ofte rundt 12 mm. Blir ikke det ganske mye for eksempel ved bruk sammen med skjorte?

Jeg er enig i det, jeg liker ikke høye klokker da de har en tendens til å henge seg fast i alt mulig rart. Batteridrevne er ofte litt slankere enn automatiske, og enklere urverk kan også være slankere enn ett med masse komplikasjoner.

For bare 6mnd siden var jeg fast bestemt på at jeg skulle fortsette med kronografer, men samtidig setter jeg pris på at skiven er mest mulig lettlest, både på kontoret og ellers på farten. Så nå heller jeg mot en Victorinox faktisk!
https://www.urmakerjermstad.no/produkt/victorinox-fieldforce-241848/

Mest kjent for sine kniver, men når de da skulle starte en klokkedivisjon kunne de ikke være kjent med å levere lavere kvalitet på klokker enn de gjør på alt annet de produserer. Jeg liker byggekvaliteten på disse og utseendet, og prisen er jo også veldig hyggelig.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...