Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

status-sjekk nr. 2,  kl. 10.00

It's still alive!

både de mekaniske og quartz viser korrekt tid og er helt synkroniserte! hadde mistenkt at noen kanskje begynte sakne av pr. nå, men nei. Vi er nå oppe i total gangtid på 18 timer i -23 grader.

dermed blir det overraskende en tredje status-sjekk da, kan si kl. 16.00

Synes der er veldig overraskende situasjon. For egen del ville jeg nok tippet (og kanskje veddet på) at batterier og/eller bevegelig mekanikk ville ha bukket under på dette tidspunktet eller tidligere.

Følg med! :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 timer siden):

status-sjekk nr. 2,  kl. 10.00

It's still alive!

både de mekaniske og quartz viser korrekt tid og er helt synkroniserte! hadde mistenkt at noen kanskje begynte sakne av pr. nå, men nei. Vi er nå oppe i total gangtid på 18 timer i -23 grader.

dermed blir det overraskende en tredje status-sjekk da, kan si kl. 16.00

Synes der er veldig overraskende situasjon. For egen del ville jeg nok tippet (og kanskje veddet på) at batterier og/eller bevegelig mekanikk ville ha bukket under på dette tidspunktet eller tidligere.

Følg med! :thumbup:

Hva skulle vi gjort uten Science? 😊♥️ 

Jeg vet at de tåler kortvarig kulde, vel de fleste, men jeg er mer bekymret over tid.

Vi må nesten vite hva kulde gjør med oljer og tannhjul, og hva kulde gjør med batterier og elektronikk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Bytex skrev (Akkurat nå):

Det eneste du risikerer er vel å få vann på innsiden av glasset når du varmer klokka opp i romtemperatur igjen. Og da blir det fort rust i klokka.

Viktig siden det er science og klokker vi snakker om. Alle klokker er i fare ved damp. Det kan være ved koking matlaging, dusjing og bastu.

Selv vanntette klokker kan bli dårlige av dette.

Lenke til kommentar

3. tilstandsrapport kl. 16.00 (24 timer - 23 grader)

en mekanisk (bilde oppe/venstre) har nå begynt å sakke av. Viser 12.48 (altså kun beveget seg 2t 48min. siste seks timer. Den sviver fortsatt men kan jo i praksis karakteriseres som "død".

De tre andre derimot, henger fortsatt med. Riktid tidsangivelse og fortsatt helt synkroniserte!

De ligger forsatt i fryseskuffen og neste sjekk blir kl. 22, da avslutter jeg og skåner evt. overlevende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Jeg vet at de tåler kortvarig kulde, vel de fleste, men jeg er mer bekymret over tid.

Vi må nesten vite hva kulde gjør med oljer og tannhjul, og hva kulde gjør med batterier og elektronikk.

jeg tror det er et ikke-issue å bekymre seg for at klokken ikke tåler normal norsk vinter, selv på regulær basis.

Du bærer den i tillegg på håndleddet som avgir varme, jeg vil tippe temp. inne i klokka aldri kommer under +15-20 grader, selv i ekstreme forhold.

Lenke til kommentar
Bytex skrev (3 timer siden):

Det eneste du risikerer er vel å få vann på innsiden av glasset når du varmer klokka opp i romtemperatur igjen. Og da blir det fort rust i klokka.

hvis pakninger er hele, skal vel ikke det skje?

jeg tok ut den ene klokka i sted, den som ga opp allerede i går kveld (det digitale hadde grået-ut og forsvunnet, analoge visere stoppet opp, bortsett fra sek. viser som stod å hakket/stanget på samme sted)

(bildet fra igår/føre testen)

evVz5yh.png

etter drøye kvartes tid, kaster jeg et blikk og ser den jaggu har stått opp fra de døde. 😀 Ikke noe synlig dugg og alt virker tilsynelatende. Måtte riktignok stile viserne for å sette rett klokkeslett, mens den digital tiden fortsatt holdt korrekt tid.

Den gikk bare i midlertidig dvale, som rent selvforsvar. :grin2:

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et generelt tips dersom man ønsker å minimere faren for kondens/dugg når man bringer en kald gjenstand i kontakt med varm luft, er å ha en tett zip-pose tilgjengelig. Før du bringer gjenstanden til varmere omgivelser, legger du den i zip-posen, klemmer ut litt luft og zipper den igjen. Da ligger den beskyttet mot fuktigheten i den varme luften, inntil den har blitt varmet opp såpass at kondensering uansett ikke vil skje, og man kan ta den ut av posen. :) 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (6 timer siden):

Hjelp..

Denne kan ingen fikse i Norge, har gått runden.. Produsenten(Ventura) henviser meg til et servicested i Tyskland.

Blir denne borte i posten så er det gjort.

Noen her med erfaring å sende klokker utenlands for service?

409DD20B-6B73-4ADC-AD25-2B5E7CA8873D.jpeg

Skal du sende en klokke til overhaling/reperasjon ut av landet, husk denne
https://www.toll.no/no/netthandel/vare-til-reparasjon/

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

siste oppdatering, 30 timer  -23 grader

rett fra frysa til photo-session (dugger på glass og er iskalde å håndtere 😀

CMDCQ5D.jpg

Quartz-urene i forkant går fortsatt og holder tiden! Den mekaniske skeleton klokka, hadde lagt inn årene kl. 18.52 (dog, etter 7-8 minutter i stua, begynte den svive igjen. Det antyder vel at det fortsatt er gangtid "tilgode" i fjæren, men at noe annet i innmaten hindret den å svive som normalt.)

konklusjonen jeg drar av alt dette, er at klokkene, både quartz og mekaniske er mer robust i forhold til kuldegrader enn jeg trodde. F.eks. har jeg alltid bekymret meg litt hvis det er kommet ei klokke eller knappe-batterier rett i postkassa og kanskje blitt liggende 5-6 timer. Ikke nå lenger, 😀 skal ta det helt med knusende ro, det har null betydning. Ta klokkene på håndleddet å gå ut i vinternatten! :thumbup:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny klokke i helgen😁

Kom på lenke, men jeg begynte umiddelbart å leke med natoremmer på den. Sitter veldig fint på skinnato synes jeg. Har ønsket meg en sånn leeeenge, så greit å få landet en nå. Jeg var usikker på om det var quick-set dato eller om man må sykle med timeviseren for å stille (det var det siste), så jeg hadde ikke fått stilt dato da disse ble tatt:)

image.thumb.png.1a4f02da9c4160dfe7e07bbd807f2487.png

image.thumb.png.ccf8bed1d290a249206c71ae968a0de6.png

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (På 10.12.2023 den 12:41 PM):

Denne kan ingen fikse i Norge, har gått runden.. Produsenten(Ventura) henviser meg til et servicested i Tyskland.

er det fordi de ikke kan skaffe reservedelene da eller? Selve inngrepet kan "alle" stødige urmakere utføre(?)

Alternativet kunne i så fall vært å få tak i en spare-parts klokke av samme type på Ebay?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 minutter siden):

er det fordi de ikke kan skaffe reservedelene da eller? Selve inngrepet kan "alle" stødige urmakere utføre(?)

Alternativet kunne i så fall vært å få tak i en spare-parts klokke av samme type på Ebay?

Mye hazzle altså.. En guru ved navn Ossur(død nå) her i Oslo fikset den på Reodor Felgen vis for noen år siden. Men nå har funksjonshjulet(scroller) gått av. En ny lenkelås(ikke standard-system) og lenkebit må også skaffes. Hos urmaker her hjemme sier de det må utføres hos produsenten siden de har null kjennskap til modellen. Hos produsenten selger de ikke ut kun reservedelene som option heller. Disse klokkene finnes det ikke altfor mange av så spørs om jeg finner noen halv-vrak noen steder gitt..

Ser en for salg på e-bay nå, ikke ofte. $3.500

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

skjønner.

du er på en måte låst da, til å sende den utenlands.

slik den er nå, har jo ikke klokka bruksverdi. På den annen side, det koster endel med rep/service, sikker forsendelse, mva,

kan Ventura gi deg et ca. prisestimat på forhånd? De skriver noe om at man skal vedlegge beskrivelse av feil, sammen med klokken man sender inn. Og så, vil de gi et overslag. (som man velger eller avstår fra)

https://www.ventura.ch/index.php/service-formular/?___store=euro_english&___from_store=euro_deutsch

er lei situasjon du er kommet i da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...