Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (3 minutter siden):

Hvor mange klokker trenger man egentlig ?
For egen del har jeg en grei Seiko som går flere år mellom hvert batteriskift og en treningsklokke med mange tullete motepregede funksjoner som må lades flere ganger i uka. Hvem av dem er mest bærekraftig ?
Mengder av klær, sko, sportsutstyr, klokker osv som man sjelden/aldri bruker, men som man gjerne skryter av, blir bare overfladisk.

Noen er samlere, andre er ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Noen er samlere, andre er ikke?

Da kan like gjerne samle på frimerker eller servietter.
De fleste klokker begrenser seg til metallverdien når det har gått noen år og når trendene forandres.

Kall heller samleklokkene dine for smykker for spesielle anledninger. Noen særlig bruksverdi har de ikke.

Lenke til kommentar
Janeg skrev (På 29.11.2023 den 10.15):

Har sett litt på den tidligere. Veldig fin klokke, men har igrunn kommet frem til at jeg ikke har nok interesse for klokker til at det er verd den ekstra kostnaden ift den jeg la ut bilde av som koster ca halvparten

Jeg syns Certina sine rimelige modeller ser veldig bra og nøytrale ut. Hvis du finner en i titan får du ikke det blanke metallet heller. Evt en med skinnrem.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (32 minutter siden):

Da kan like gjerne samle på frimerker eller servietter.
De fleste klokker begrenser seg til metallverdien når det har gått noen år og når trendene forandres.

Kall heller samleklokkene dine for smykker for spesielle anledninger. Noen særlig bruksverdi har de ikke.

De har mer bruksverdig enn faktiske smykker da... Eneste smykket jeg har som har en "faktiskt bruksverdi" er giftering, men i hverdagen har jeg mye mer bruksverdi av å vite hva klokka er fremfor å vise omverden at jeg er gift.

Jeg samler heller ikke på ting for å bygge opp et verdilager, samler på ting fordi jeg liker de tingene.

 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 timer siden):

Da kan like gjerne samle på frimerker eller servietter.
De fleste klokker begrenser seg til metallverdien når det har gått noen år og når trendene forandres.

Kall heller samleklokkene dine for smykker for spesielle anledninger. Noen særlig bruksverdi har de ikke.

Jeg samler på Filmer, CDer, Sacd, hodetelefoner, klokker, glass...

Samlere samler often på mer enn en ting.

Som sagt noen er samlere av natur, andre skjønner ikke poenget, og har kun 1 klokke, Kun YouTube og Netflix og ingen filmer.. Eller har ikke glass, spiser kun ute eller bruker saftglass hjemme.

Vi samlere er jo i mindretall, men slike entusiaster finnes blant massene. Nok til at det blir business av det.

Litt av greia , er jo at man får lyst på en ny klokke av ulike årsaker, og man har ikke lyst til å kvitte seg med den gamle, da man liker å bruke alle til ulike tider.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
10 hours ago, Inspector said:

Da kan like gjerne samle på frimerker eller servietter.
De fleste klokker begrenser seg til metallverdien når det har gått noen år og når trendene forandres.

Kall heller samleklokkene dine for smykker for spesielle anledninger. Noen særlig bruksverdi har de ikke.

La oss heller bidra positivt til denne tråden? Snart jul vet du😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (På 1.12.2023 den 6:33 PM):

Stemmer! Jeg går å venter på en klokke jeg bestilte forrige måned, desverre får jeg den nok ikke før mars sannsynligvis. 

Forhåndsbestilt Erebus Origin, eller:)?

Jeg var nær ved å bestille den røde, og hadde jeg fått den levert med blå bezel hadde jeg nok bestilt. Men jeg fikk til svar at det ikke lot seg gjøre nå, kanskje senere. Det (og dollarkursen) gjorde at jeg droppet bestillingen.

image.png.bdb9bdecfc64b03b29b9d4cee208b38f.png

Lenke til kommentar

ang. Citizen (og evt. andre merker også)

hvordan kan det ha seg at enkelte klokker åpenbart et utsolgt men kommer aldri inn påfyll? Sikter til de mekaniske jeg postet over her, knapt å oppdrive annet sted enn Ebay. (Urverket,no har hatt en eller annen gang, men tomt og ingen ny dato) Dette er klokker som jeg tror ble lansert i 2020, så er jo ikke gamle modeller.

Eco-drive klokka fins ikke i hele tatt i Skandinavia, det er snodig.

Er det et USA-marked, et Asia-marked, et Europa-marked, og noen klokker er "ikke ment" å selges andre regioner? (altså i urmaker-butikker)? Litt merkelig i alle fall.

Lenke til kommentar

Var hos Thune flagship store i oslo i dag og prøvde 2 Breitlings (super chronomat og navitimer), 2 omegaer (seamaster og apollo VIII) og en Tag Heuer redbull racing edition. Den som hadde uendelig med penger....

Hadde vel klokker på armen verdt en halv million til sammen lol. Men jeg synes det er dritkleint å begynne å ta wrist shots når man sitter sammen med en urmaker, så droppa det. Hos Bjerke sa dama jeg satt med at de hadde ingenting imot at folk tar bilder med klokkene og legger ut på sosiale medier, men syns fortsatt det er litt rart.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (7 timer siden):

Var hos Thune flagship store i oslo i dag og prøvde 2 Breitlings (super chronomat og navitimer), 2 omegaer (seamaster og apollo VIII) og en Tag Heuer redbull racing edition. Den som hadde uendelig med penger....

Hadde vel klokker på armen verdt en halv million til sammen lol. Men jeg synes det er dritkleint å begynne å ta wrist shots når man sitter sammen med en urmaker, så droppa det. Hos Bjerke sa dama jeg satt med at de hadde ingenting imot at folk tar bilder med klokkene og legger ut på sosiale medier, men syns fortsatt det er litt rart.

Mye mer praktisk å bruke verdensuret på mobilen for å sjekke hva klokka er i Tokyo enn å skryte med «ørten» armbåndsur på samme arm.

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (På 29.11.2023 den 10:10 PM):

Ønsker du primært å kjøpe fra forhandler, eller er du villig til å se på brukt?
Om man har litt tålmodighet, så er det mange gode kjøp å gjøre på bruktmarkedet. Bruktmarkedet for Seiko er generelt bra priset og trygt (veldig lite fake Seiko i omløp, feks). Tok utgangspunkt i Seiko siden det var bildet du postet.

Ellers så er jo titan en mulighet, da det ser litt mindre blankpolert ut. Eks: https://urmakernaess.no/seiko-quartz-titan-sapphire-40-2mm-sur375p1/

Hvis du vil ha mekanisk, og kan leve med "blankpolert" (ikke så blankpolert i mine øyne, men), så er en Citizen Tsuyosa en innterter imo. Feks med blå skive (https://www.ditur.no/citizen-tsuyosa-automatic-nj0151-88l), men både den grønne og cyan (?) er meget pene spør du meg. Likner mye på feks Tissot PRX. Prismessig Tsuyosa mye bang.

Har ikke tenkt så mye på brukt, men skal ta å se litt på Finn. Det kan være aktuelt så lenge den ser fin ut og ikke er veldig gammel. Ser du skriver det er lite falske seiko i omløp, men hvordan kan en evt være helt sikker på at den er ekte?

 

titan så jo ut til å ha en veldig fin finish, så jeg skal se litt mer på det. Citizen har jeg aldri sett på, men ser jo ut som at de har litt i den stilen jeg ser etter. Frem til nå har jeg hovedsakelig sett på seiko og litt på orient da det er de eneste merkene jeg kjenner litt til fra før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...