Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (Akkurat nå):

det er vel ganske vanlig skjebne slike micro-brand får, noen ganger sikkert berettiget andre ganger ikke. De blir fulgt med falkeblikk av klokke-miljøene, som kan være ganske nådeløse.

Ja du hadde en Svalbard eller? Var ikke der den 24 timers varianten? Så fin ut den, hva synes du som har hatt den lenge?

Tikker og går?😉

Jeg spurte om merket på klokkeriet og da ble jeg på det sterkeste frarådet. I don't know why eller husker ikke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Ja du hadde en Svalbard eller?

nei var ikke meg, men husker den har blitt nevnt i tråden tidligere.

btw, jeg er litt ambivalent sjøl til micro-brand generelt, som gjerne koster 1500-4000 eller noe.

for motargumentet og logikk tilsier jo at man for de pengene, eller ved å plusse på litt, kan få et kjent merkenavn i stedet, "som ingen stiller spørsmål ved".

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (27 minutter siden):

nei var ikke meg, men husker den har blitt nevnt i tråden tidligere.

btw, jeg er litt ambivalent sjøl til micro-brand generelt, som gjerne koster 1500-4000 eller noe.

for motargumentet og logikk tilsier jo at man for de pengene, eller ved å plusse på litt, kan få et kjent merkenavn i stedet, "som ingen stiller spørsmål ved".

For all del jeg har en billig klokke selv den heter Casio G-Shock 5600. Men den har jo godt rykte også tåler den litt arbeid i hagen eller mekking osv og vær og vind .

Men de billigste mekaniske lurer jeg på hvordan i all verden kan funke til den prisen for 1000kr... En quartz ja med kjent innmat men.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 minutter siden):

Joda, er nok grei den.

eller, kommer an på. for kan egentlig tillegge at "Seiko" i sammenhengen med NH35 nå for tiden, er omdiskutert. Rent konkret er oppfatningen rundt omkring, bl.a. Caliber Corner, at med mindre det står Seiko, Japan, eller SII/Hattori på urverket, så er det ikke noe Seiko har produsert selv. Virker som de har solgt lisens eller noe til kineserne som produserer disse i bøtter & spann, og det vrimler av de i ulike klokker og i løs vekt på AliExpress.

Dog mistenker jeg det er ulike kvaliteter selv innen Kina-produksjon, så de har muligens "export kvalitet" på movement de bruker i velrenomme europeiske/amerikanske micro-brand klokker, mens annen og tredje sortering fallbys på Ali-x og el-cheapo klokker.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dyre luksusklokker er som å investere i gammel udrikkelig vin eller sær non-figurativ kunst.
Den dagen etterspørselen faller er verdien lik skrap-prisen, som regel tilnærmet null.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/28/8018734/kraftig-prisfall-for-luksusklokker

Hva er egentlig forskjellen mellom en Seiko til tusenlappen og en Rolex til 100 kkr ?
Begge går akseptabelt nøyaktig, begge tåler litt vann og begge viser dato.

Den eneste forskjellen er den uhelbredelige og overfladiske skrytefaktoren….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (25 minutter siden):

Dyre luksusklokker er som å investere i gammel udrikkelig vin eller sær non-figurativ kunst.
Den dagen etterspørselen faller er verdien lik skrap-prisen, som regel tilnærmet null.

nå overdriver du.

jeg har ingen luksusklokker, men det er velkjent at (luksus) klokkemarkedet svinger opp/ned i takt med økonomiske konjunkturer i samfunnet forøvrig. Akkurat som "hytte-markedet" etc.

at etterspørsel synker betyr ikke "verdiløs", det er bare en forbigående situasjon. 3-5 år senere kan alt være som normalt igjen. Men, er nok ikke et sjakktrekk å handle mens prisene er helt på topp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (46 minutter siden):

Dyre luksusklokker er som å investere i gammel udrikkelig vin eller sær non-figurativ kunst.
Den dagen etterspørselen faller er verdien lik skrap-prisen, som regel tilnærmet null.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/28/8018734/kraftig-prisfall-for-luksusklokker

Hva er egentlig forskjellen mellom en Seiko til tusenlappen og en Rolex til 100 kkr ?
Begge går akseptabelt nøyaktig, begge tåler litt vann og begge viser dato.

Den eneste forskjellen er den uhelbredelige og overfladiske skrytefaktoren….

Kunst og gammel god vin er jo høyt i kurs. Vin 🍷og malerier er kunst, men vinen konsumeres mens kunst omtrent varer evig om det passes på. Søsteren min er billedkunstner/maler.

Og jeg skulle ønske jeg hadde mer ekte kunst. Har mest duplikater og et par kunstverk.

En fin klokke som tar vares på og brukes i anledning er stas, men altfor dyre klokker Klokker hadde jeg fått litt robberi angst for. Var en ung 18 åring som ble banket og ranet for en Rolex her i sommer på byen av arabergjeng ellns. Kom i avisa derfor jeg vet..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Kunst og gammel god vin er jo høyt i kurs. Vin 🍷og malerier er kunst, men vinen konsumeres mens kunst omtrent varer evig om det passes på. Søsteren min er billedkunstner/maler.

Og jeg skulle ønske jeg hadde mer ekte kunst. Har mest duplikater og et par kunstverk.

En fin klokke som tar vares på og brukes i anledning er stas, men altfor dyre klokker Klokker hadde jeg fått litt robberi angst for. Var en ung 18 åring som ble banket og ranet for en Rolex her i sommer på byen av arabergjeng ellns. Kom i avisa derfor jeg vet..

Spleiset for lenge siden på originalkunst til mine foreldre.
Forsøkte å selge for et par år siden men fikk bare et skuldertrekk av kunsthandleren……

Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 minutter siden):

Spleiset for lenge siden på originalkunst til mine foreldre.
Forsøkte å selge for et par år siden men fikk bare et skuldertrekk av kunsthandleren……

kanskje av en nyere kunster som er hypet opp? Alle løper avgårde å skal liksom sikre seg god investering, og så daler muligens viraken og mediefokuset etterhvert for kunstneren? :hmm:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

nå overdriver du.

jeg har ingen luksusklokker, men det er velkjent at (luksus) klokkemarkedet svinger opp/ned i takt med økonomiske konjunkturer i samfunnet forøvrig. Akkurat som "hytte-markedet" etc.

at etterspørsel synker betyr ikke "verdiløs", det er bare en forbigående situasjon. 3-5 år senere kan alt være som normalt igjen. Men, er nok ikke et sjakktrekk å handle mens prisene er helt på topp.

Jeg har heller ingen luksusklokker og kommer heller ikke til å anskaffe noen. Den dyreste jeg har er en treningsklokke.
Så mye teller ikke fancy urskiver, fargerike visere eller fantasifulle overklassenavn.
Massive gullur er bare harry og svært like dem du kjøper på stranden i syden for noen hundrelapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):

Jeg har heller ingen luksusklokker og kommer heller ikke til å anskaffe noen. Den dyreste jeg har er en treningsklokke.
Så mye teller ikke fancy urskiver, fargerike visere eller fantasifulle overklassenavn.
Massive gullur er bare harry og svært like dem du kjøper på stranden i syden for noen hundrelapper.

Men hva gjør du i tråden her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...