Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Watches & Wonders foregår hele denne uken i geneve. Fantastisk mye nyheter fra alle de store merkene kommer hver dag på rullende bånd. Alle klokke youtuberne jeg følger har daglige reportasjer.

Hvis man ikke følger noen, er det bare å gjøre et youtube-search på watches & wonders 2023. Masse nye modeller fra Rolex, Tudor, og alle de andre merkene kommer utover uka.

https://www.tidssonen.no/watchesandwonders2023/

Disse har en daglig episode med alt nytt de har sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bytex skrev (10 timer siden):

Veldig snasent! Mine passer foreløpig i en 6 slot roll :) Din kolleksjon er nok hakket dyrere enn min.

-Tissot PRS200

-Seiko 5 Sport "pepsi"

-Seiko Flightmaster 150

-Orient Star AV0005L

-Casio 5610U

-"Casioak" B2100

Vel, det er ikke prisen på klokkene som betyr noe, men hvor fornøyd du er med de du har.
Planen min er å ha en ny klokke hver dag i uka. Rolexen bruker jeg til fint og fest. Har en Garmin S60 golfklokke til golf, og en gammel Tomtom løpeklokke som jeg bruker når jeg må montere datautstyr(Jobber med IKT)
....Når det er sagt, når man havner på innkjøpskjøret blir det jo vanskelig å stoppe ;)

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kom en kineser i posten, og har ufrivillig blitt eier av en "Citizen" (klokka (70 kr.) var uten kjent merkenavn i annonse)

c0kVllv.jpg

Qp99niu.jpg

dessverre bortkastede penger. "day" står skjevt i vindu. Sekundviser stanger på samme sted og gjør "dobbeltslag" innmellom, men kanskje dårlig batteri? (men skal vel kanskje ikke gjøre det allikevel) Annet, kjenner ikke noe motstand/friksjon når man vrir viserne, -minuttviser fyker 5-10 min. ene eller andre veien etter å ha stilt tid og trykker inn kronen. Selv om man ytterst forsiktig, er det omtrent umulig å stille korrekt. :p

vet ikke, men har det noe å gjøre med at det evt. ikke er o-ring/pakning rundt stem/krone? Eller er det selve movement som avgjør hvordan det føles å stille viserne?

btw, finner ikke noe info om cal. ON-4-S, men for alt jeg vet stemmer ikke dette heller. Foreløpig ikke giddet åpne den, for gjerne plunder å sette på igjen, disse sprett-lokkene.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 timer siden):

kom en kineser i posten, og har ufrivillig blitt eier av en "Citizen" (klokka (70 kr.) var uten kjent merkenavn i annonse)

c0kVllv.jpg

Qp99niu.jpg

dessverre bortkastede penger. "day" står skjevt i vindu. Sekundviser stanger på samme sted og gjør "dobbeltslag" innmellom, men kanskje dårlig batteri? (men skal vel kanskje ikke gjøre det allikevel) Annet, kjenner ikke noe motstand/friksjon når man vrir viserne, -minuttviser fyker 5-10 min. ene eller andre veien etter å ha stilt tid og trykker inn kronen. Selv om man ytterst forsiktig, er det omtrent umulig å stille korrekt. :p

vet ikke, men har det noe å gjøre med at det evt. ikke er o-ring/pakning rundt stem/krone? Eller er det selve movement som avgjør hvordan det føles å stille viserne?

btw, finner ikke noe info om cal. ON-4-S, men for alt jeg vet stemmer ikke dette heller. Foreløpig ikke giddet åpne den, for gjerne plunder å sette på igjen, disse sprett-lokkene.

Why???

Hvorfor ikke heller kjøpe en Casio, Orient eller Seiko?

Klokke til 70kr?? Kjøp digitalt da vel, får smart band/klokker til 100kr som funker perfekt.

70 kr er vel det en pakke Mills kaviar koster om tuben er stor nok.

Kan ikke få automat for null kr ala leverpostei kaviar.

Det koster penger å lage ur, men om du er nøden så finnes det en drøss Huawei, Xiaomi smartband med blåtann for 100 spenn som er 100% eksakte om du har mobiltelefon med blåtann.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

batteribytte på denne ble forøvrig en ny opplevelse og erfaring rikere.

Først, baklokket var grei skuring. Det var en liten fordypning i lokket til boetkniv så vippet enkelt av. Også en forhøyning på kanten av lokket, som stikker ned i urkassen, som må være obs på at havner rett over krone/stem-pinne når man presser lokket på plass igjen. Som vanlig lønner det seg å velge et par referansepunkter f.eks. en bokstav, tall, etc. på baklokket, i forhold/posisjon til krone/lug, slik at man vet 100% at lokket er plassert riktig før man tar i med krefter å presser på plass.

Inne i klokken var det et patent jeg ikke har vært borti før. Den (sedvanlige) hvite plastikk utfylling-biten, inkluderte også en "tunge" som lå over batteriet. Jeg forsøkte først å løfte opp denne i forkant for å komme til batteriet, men skjønte fort at det var fåfengt.

vo5czZA.jpg

Med andre ord måtte hele plastbiten ut for å komme til. Dette er jo enkelt, bare ta tak i den med en pinsett å løft den ut. Det jeg i midlertidig ikke tenkte på i farta, er urskiven. Alt flyttet på seg når jeg tok ut ringen, og urskiva havnet ut av posisjon og ble liggende på skrå :cry:

UkqgKJd.jpg

ser det tydelig her, kan nesten skimte glasset på forsiden i overkant

9KlBF3L.jpg

ble en del ekstra plunder, men fikk heldigvis lirket movement og urskive på plass, så endte godt. Lærdommen av dette, er at "neste gang" (eller hvis noen andre her støter på samme patentet) er å holde en finger på movt./skive mens man løfter ut plastrammen med andre hånden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 timer siden):

Why???

:D

jeg er jo ikke fullblods-samler og har heller ikke råd/eller vil koste på meg dyre klokker, så får stilt kjøpesuget med slike klokker. En artig bi-effekt av det, er at man må lære seg å bytte batterier, bytte reimer, forkorte stål-lenke (neste prosjekt på ei som ligger her, har kjøpt inn verktøy)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

70 kr er litt for lite til å få kvalitet til.

199kr Casio Classic

https://www.prisjakt.no/product.php?p=411398

Jeg forstår at enkelte har et snaut budget i dårlige tider, men uansett hvor man er i livet, så må det vel gå an å sløyfe litt kaffe, eller snacks, eller annet og spare 120kr...

Bra at du lærer deg service selvsagt.

En klokke til 70kr er sånt som ryker med en gang, er bedre å velge en rimelig kjent Quarts om man ikke vil ha digitale ur som Casio.

Og det må ikke være Seiko eller Orient selvom de i mine øyne er rimelige.

Myiota er en annen urmaker produsent fra Japan som produserer billige quartz.

En slik på Amazon eller Alibaba, burde koste ca det samme som en billig Casio. Dvs rundt 200nok+- post.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

*snip*

 

er ikke uenig i noe av det du skriver. Måtte jeg ha en billig klokke til daglig bruk og uhyre stramt budsjett, ville jeg valgt en Casio, Lorus, etc.

Men er ikke det jeg er ute etter.

Se heller på det som en "lek" eller nysgjerrighet, om du vil. Men alt når en ende, og etterhvert kommer jeg (og andre som kjøper slikt) sikkert til punktet hvor "nok er nok" og "dette" var min tid med denslags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (12 timer siden):

For å være klar her, vi snakker om en fake/replica? I så fall synes jeg du kan fuck off, og gå og sette deg i skammekroken og innse at du er en del av problemet.

 

Gouldfan skrev (6 timer siden):

Det var ifølge han ukjent atdet var replika, det stod ikke at det var en Citizen kopi i annonsen, bare at det var noe Kina Ræl…

det stemmer. Bildene i annonsen viser annen logo

v7CZICN.png

qxgQhJm.png

det fremkom riktignok i noen  kunde/kommentarfeltet antydninger om fake klokke men var ikke helt entydig at "alle" fikk det. For egen del håpte jeg i at klokka som kom var identisk som på annonsert bildet, da jeg har null interesse av å eie fake klokker. Men der tok jeg feil, og det ble som det ble.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...