Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

a_aa skrev (På 11.6.2023 den 11.21):

Av kvartsurene har jeg mest lyst på Visionnaire, egentlig bare fordi urskiven er utformet nesten helt lik veggklokken jeg har fra dem (som var en hyllest til Max Bill). :) 

Nettopp bestilt den, gitt!
image.thumb.png.c7182e3f4f578c6826a78d72b75cd24f.png
Med EUR 80,- i avslag, kommer den på ca NOK 2 650,- inkl alt. Greit for en ikke-kina-klokke ;) (de kjøper sikkert komponenter derfra, men det får jeg leve med). Hvis denne kvartsklokken ser og kjennes god ut etter en tids bruk, kan det hende det blir en av Vascos automatiske på meg senere - vi får se.

 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (1 time siden):

bare et tidsspørsmål :D

:lol:

Mr.M skrev (1 time siden):

er klokka tolv over åtte eller tolv over ti ?

Den er 08:11:33 :)

Men når jeg ser nærmere etter på bildet, kan det faktisk se ut som at viserne er bittelitt unøyaktig montert. Dersom sekundviseren er korrekt, synes minuttviseren å være litt for langt fremme - og er minuttviseren korrekt, synes timeviseren å være litt for langt bak. Hvis det ikke er perspektiver ifm fotograferingen som vrir på ting, da.

Jeg har en annen klokke med samme urverk (Ronda 515-24H) med kun timeviser (som egentlig er GMT-viseren tror jeg), og der har jeg lagt merke til at man må stille viseren tilsvarende 5-10 minutter for langt frem når man justerer klokkeslettet - det er den tiden urverket bruker for å ta inn slakk i mekanismen før den begynner å flytte på timeviseren igjen.

Blir spennende å se hvordan Visjonæren er innjustert ved ankomst :) 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (9 timer siden):

se ut som at viserne er bittelitt unøyaktig montert. Dersom sekundviseren er korrekt, synes minuttviseren å være litt for langt fremme - og er minuttviseren korrekt, synes timeviseren å være litt for langt bak. Hvis det ikke er perspektiver ifm fotograferingen som vrir på ting, da.

 

ser det når du påpeker det. (og forsåvidt sett "fenomenet" på andre klokker opp gjennom)

men er nok ikke enkelt å unngå, med mindre det er voldsomt dyre klokker som er trippelsjekket og justert flere ganger. Men skulle det være veldig påfallende så fremstår jo firmaet som noen som uten problem, vil rydde opp i det, og sender deg ny om nødvendig.

Du kan jo evt. lufte bekymringen/issuet (henvise til bildet) med dem allerede nå, mens du venter på forsendelsen, og høre hvordan de ser på saken. Men ville nok senket skuldrene litt, for "neste klokke" de evt. sender, er kanskje 15 sek. "feil" montert andre veien, og så har du det gående og får aldri sjelefred. :D 

Dessuten kan være som du antyder, at posisjonene på visere eller "slark" tar seg inn i løpet av full omdreining, og/eller kanskje heller ikke forplanter videre rundt hele skiva.

håper du er heldig med ditt eksemplar, hvis ikke, så ber du dem å komme med løsning.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

håper du er heldig med ditt eksemplar, hvis ikke, så ber du dem å komme med løsning.

Det går helt sikkert bra :) Selv om det sikkert kan virke sånn på det jeg skrev, så har jeg ikke gått totalt OCD på viser-vinkler, urskiver etc ennå - på en såpass rimelig kvartsklokke er det helt levelig for meg med små unøyaktigheter. På en annen side; hvis den skulle vise seg å være nær perfekt, vil tilbøyeligheten til å kjøpe en langt dyrere automatisk klokke fra dem senere øke betydelig ;) 

(Etter å ha tenkt meg om litt: Det er veldig langt fra en uløselig unøyaktighet at sammenhengen mellom sekund- og minuttviser ikke er helt bra - dette løses ved å stoppe/starte klokken på korrekt tidspunkt (den har "hacking") når man stiller klokken. Unøyaktigheten i sammenhengen mellom time- og minuttviser stammer imidlertid fra hvor godt innrettet monteringen av viserne ble gjort, og er mer utfordrende å løse.)

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 timer siden):

ser forresten at "klokken min" (den jeg plukket ut tidligere) er tilsalgs på chrono24 bruktmarked

https://www.chrono24.com/all/vasco-watch-nautique-24h--id29128109.htm

Den der trigger ennå et innlegg med skyhøy nerd-faktor ;) Se på urskivene fra chrono24 (først) og fra Vascos sider:

image.png.8cd60aa53d254b1a31ec83d7867e9780.pngimage.png.91c6b88be0194cb3a1f20d66aea05888.png

Jeg vil mye heller ha den fra chrono24 :) 

Reklamebildet fra Vasco viser en klokke der de har forbyttet øst og vest, og der kompassrosen, timekransen og minutt-/sekundkransen er forskjøvet i forhold til hverandre (ujevnt, men spesielt synlig rundt kl 06). Jeg håper det er et bilde som er kokt i hop av markedsavdelingens nyansatte photoshopper, som ennå ikke helt har skjønt hva de driver med der, og at det fysiske produktet fortsatt er som vist på chrono24.  Alternativt er det jeg som ikke har skjønt noe?

Lenke til kommentar

jeg har alltid trodd produsentene tar vanlige foto/bilder av fysisk klokke og forbedrer på bildet på ulike måter frem til publisering, men når Ø og W har byttet plass som her, da må bildet være komponert fra bunn av på computer. Jeg nekter å tro at de har montert klokken slik på arbeidsbenken.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (11 timer siden):

Eksemplar for det australske markedet

He he - det er jo et poeng at om man skal bruke klokken som kompass, så endrer ganske mye om man er på den sørlig halvkule i stedet for den nordlige. Kl 12 står sola i sør på nordlige halvkule, mens på sørlige halvkule står sola i nord kl 12, det er jo 180° forskjell. Men i morgentimene står sola opp i øst på begge halvkuler, og i kveldstimene går den ned i vest på begge halvkuler.

På den nordlige halvkule vil man med en 24h-klokke med 12 på topp gjøre følgende: Hold klokken slik at timeviseren peker i retning av sola - da vil urskivens kl 12 peke mot sør. Dette betyr at vi kan ha en fast kompassrose på urskiven.

På den sørlige halvkule vil man med en 24h-klokke med 12 på topp gjøre følgende: Hold klokken slik at urskivens kl 12 peker mot solen - da vil timeviseren peke mot nord. Siden himmelretningen gis av viseren og ikke av urskiven, vil en fast kompassrose på urskiven ikke ha særlig verdi her. Derimot ville en vribar bezel med himmelretninger vært nyttig, man kunne vridd den slik at bezelens "N" kom på linje med timeviseren og slik se de andre himmelretningen enkelt.

Så australia-versjonen burde hatt en vribar bezel med himmelretninger :) Den ville også ha funket på den nordlige halvkule, men ville da stått i en fast posisjon hele tiden. Det som for meg fremstår som totalt unyttig - også for aussier - er en kompassrose der man har byttet om på øst og vest. Jeg tror fortsatt mest på en fersk photoshopper med manglende kunnskaper. ;) 

Tyske Botta (som lager noen kule 24h-klokker med 12 på topp og dato i bunn 😍), med kompass-veiledning:

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

"skremmende opplevelse" - gikk ei klokke fra håndleddet å rett i gulvet her :scared:

gummireima røyk tvert av et stykke innpå

IIxQhhQ.jpg

kan ikke ha skjedd pga. mye bruk, så konklusjonen min er "alder" dvs. gummi blir sprø og taper seg med tiden. Dette var et billig ur, men bærer man noe kostbart, kan det nok være lurt å skifte ut reim i tide/føre-var

Lenke til kommentar

@Mr.M Et tips er remmer i fluorgummi/FKM (Wiki), som tåler mye og varer lenge. (Dog har jeg en mistanke om at miljøvennligheten ikke er helt på topp, materialer som forsterkes med fluorforbindelser har en historie med å være for lite nedbrytbare). Da det kun ble produsert av noen få vestlige patent-produsenter (varemerket Viton er kjent for pakninger/O-ringer som tåler "alt"), var materialet for dyrt til å lage klokkeremmer for salg til hvermannsen, men dette har endret seg.

Har selv kun FKM-erfaring med disse remmene: https://www.aliexpress.com/item/1005004119543056.html (bestlite to med min Sugess Chronograph, og etterfylte med tredje herfra). Disse er myke og føyelige, og mindre "spretne" enn vanlige silikon- og gummiremmer. Føles overraskende tunge. Jeg synes de er behagelige å bruke, og de de gir en følelse av seig styrke. Folk med smale håndledd vil antakelig synes at de er i lengste laget.

Endret av a_aa
KFM = Klar Forkortelses Mixup. Korrigert nå!
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 time siden):

Har selv kun KFM-erfaring med disse remmene: https://www.aliexpress.com/item/1005004119543056.html (bestlite to med min Sugess Chronograph, og etterfylte med tredje herfra). Disse er myke og føyelige, og mindre "spretne" enn vanlige silikon- og gummiremmer.

takk for tipset, dog akkurat de der passer ikke på min

trenger noe ala slik utførelse  http://t.ly/q6jF    ---   http://t.ly/jezQ

men kan jo være at de variantene også fins i KFM materiale.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
a_aa skrev (36 minutter siden):

Det ser jo ut som det skal være en slags kronograf-funksjon der, med tachymeter og minuttelling til 20 (?)

nei det er bare u-funksjonell ubevegelig pynt. :grin2:

det lille tannhjulet der går rundt, men utfører tilsynelatende ingen nytte eller påvirkning på noe annet såvidt jeg skjønner.

el-cheapo klokke jeg kjøpte på eBay for lenge siden.

er heldigvis hurtigstilling av dato i det minste, krone ett-hakk ut.

Lenke til kommentar
a_aa skrev (54 minutter siden):

*snip*

btw, et ur med den funksjonaliteten som klokken gir inntrykk av å besitte, fins vel i virkeligheten regner jeg med. Men ikke fra denne produsenten i alle fall. Er vel en design-kopi av et mer anerkjent europeisk merkenavn/ur-modell eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...