Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

a_aa skrev (1 time siden):

jeg vil tro at dette er en "quirk" ved dette og muligens andre rimelige kvart-urverk med "Big Date", og at det normale er at dato går til "01" etter "31". Men jeg har ingen egen erfaring med Big Date-date klokker.

muligens det er teknisk mer innviklet en det virker å få til smooth dato-shift på Big Date, uten at det samtidig fordyrer uproporsjonalt. Hvis det hadde vært enkelt (og rimelig) så ville de (alle) gjort det, som man pleier å si. :D

en annen kuriositet, har en Inex Of Scandinavia chronograph impulskjøpt for en del år siden, tenkt kanskje som gave, uansett ble den liggende og tok den frem nylig, og måte bytte batteri/åpne for første gang. Det viste seg at den har Seiko caliber VD53B

https://calibercorner.com/sii-caliber-vd53b/

altså, tre ganger dyrere quartz movement "i løsvekt", enn Ronda 519 i klokken vi snakket om.

Forteller meg at man i grunn betaler en god del bare for merkelappen "swiss made"

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/21/2023 at 9:07 PM, Bytex said:

Spent på om Seiko 5 sport klokka  og Tissot'en får med seg at feb har 28 dager. Ellers stiller jeg de bare frem et par dager. Artig om de gjør det, da.

Om det er en mekanisk Seiko 5 så tror jeg du kan glemme det, de fleste av de bruker 4R35/4R36 verk og de er forholdsvis enkle. Selv i en 30 dagers måned må du stille frem datoen over månedskiftet

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Jepp, har ingen problemer med å stille frem datoen et par klikk. Du har disse perpetual calender klokkene til flere hundre tusen som går helt riktig helt frem til år 2400 også. Får tilogmed med seg skuddår. Aner ikke hvordan de gjør det med bare en rund skive og noen tannhjul, det må vel være komplisert matematikk?

Så en video fra Watchfinder&co om en klokke til 1.7 millioner USD, den har over 40 komplikasjoner og 1100 deler. Og er likevel bare litt høyere enn ei vanlig klokke..tenk så mye som kan gå i stykker inni den :D Grand Complication klokker er stort sett helt nuts. Utrolig hvor mye de klarer å stappe inn i en sånn kasse. Den har 90 jewels. De viser endel exploded-diagrammer også.

Der var den ja. Vel verdt å se gjennom. Trist at sånne klokker bare blir kjøpt av en riking og lever resten av livet i en bankvelv pga forsikringsselskapet nekter dem å bruke de.

 

 

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

I serien Xtreme watches #154, presenterer jeg min nyeste anskaffelse, Seiko Flightmaster 150 fra 1992. En chrono med 4 pushers kan man ikke la passere. Random google-bilde, har ikke pakka ut min enda, den ble hentet på posten rett før jobb.

a3188644-187a-4bab-b0d7-ea64901e1740.jpg

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 30.1.2023 den 17.27):

men er ikke det jeg sammenligner med. er en annen prisklasse.

men er selvsagt alltid slik at "legg til 500 til så får du" eller "legg til en tusenlapp til" osv.

men hvis utgangspunktet er "har 500 kr. og kan/vil ikke bruke mer på klokke" så er det kanskje verdt å ta sjansen. Man får ikke spesielt mye/ikke noe, sammenlignbart av mer etablerte merker, for så lite penger.

Når det er sagt, så er det ting som taler imot å sjanse selv med lite penger: nemlig byggekvalitet og finish. I verste fall er den tvilsom/ussel.

Sånt sett er det mer safe å gå for veletablert merke, og heller spare opp noen hundrelapper til, til noe som gir mer trygghet. Man kan f.eks. få Pulsar på tilbud ved kun å doble innsatsen http://shorturl.at/juCGX   -   http://shorturl.at/kyEH0

fins vel kjøpere til begge kategorier der ute, så får vi håpe alle blir fornøyd med kjøpet sitt in the end of the day 😀

Pulsar og Casio er gode valg om man vil ha digitale... Ellers er Seiko 5 og Orient 3 star trygge billigvalg på automatisk. Konas første klokke som hun fikk av meg er en Orient 3 star. Du får som regel ikke safir hacking eller winding, men det er gode urverk i billige klokker.

Jeg har sett de i Norge på Cdon prisjakt etc for ca 1000 - 1200 nok.

Jeg rygger litt bakover når billigmerker fra China legger på Safir på noe til 500kr... Som i sørger over hva som har dryppet på urverket inni av kr...

Men intressant om noen kjøper den Aliexpress klokka, på absolutt billigste ville jeg personlig valgt Quartz.

Og jeg elsker casual Casio G-Shock, den er veldig praktisk, solid og koster ca 500kr på nett. Jeg synes det er mye bedre verdi og kvalitet enn noe Aliexpress greier... Tror jeg har brukt min i 3 dager på rad nå.

Om du er ute etter mer bling så ville jeg sett på Orient Bambino for dressur eller Orient Ray om du vil ha mer casual diver.

Er ofte på salg de også, kanskje litt enklere for meg som bor i EU.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

5000,- Kommer rett fra restlager hos en urmaker. Aldri vært brukt siden den var ny i 1992 :) Nytt batteri også. Er megafornøyd. Den har tilogmed alarm. Helt ripefri. Garantert vintage seikoen som er i best stand i Norge..ser noen på chrono24 som er helt oppripa i glasset og lenka. Min er spotless. Digger at sekund chrono viseren er lysegrønn. De har limt inn små metallsirkler ved alle 5 minutt merkene som catcher lyset så man lett ser hva klokka er i all slags lysforhold, det var genialt tenkt.

Den nederste dialen er en full 12-timers klokke i seg selv, med minutt og timeviser, og kan også stilles til alarm (med to-toners pipelyd). Når man deaktiverer alarmen flyr begge viserne rundt dritfort tilbake til det 12h klokka sto på.

Dialen og bezel ser helt utrolig ut, og krystallen er litt domed. Fikk med et par leather bands også hvis jeg har lyst å bytte lenka en gang. Men var så heldig at med 3 links fjerna passer lenka perfekt der jeg liker å ha den, så kommer nok til å ha den på lenge. Får VELDIG omega speedmaster vibes av denne Flightmastern. Digger også at lenka er helt integrert, ikke noe stort mellomrom.

Leika litt med alarm-delen, vanskelig å filme og dra ut og inn krone samtidig, tydeligvis. Her er lyden hvertfall.

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange Bragdur på Luksur-gruppa på facebook. Norsk gruppe, alt er tillatt men mest rolex og AP og sånne folk som henger der :) Ellers er Klokkeriet (også på facebook) også en god plass å myse på fine ur. Der selges mye også, og masse fine folk å prate med.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fikk et innfall om å teste Sugess kronografen min på Watch Accuracy Meter i dag - jeg har ikke gjort det etter at jeg fikk en erstatningsklokke for drøyt 3 mnd siden (link), da urverket (ST 1901)  i den første tok kvelden. Resultatet var tilfredsstillende :) 

Screenshot_20230304-142227_Watch_Accuracy_Meter.thumb.png.d364ba75be26a431a5a837e108f64a90.png

... i hvert fall i posisjon med 3 ned (blå grafikk). Feilrate 0 sek pr døgn og 0 ms slagfeil :thumbup:  Men i posisjon med glass opp (grå grafikk) var det mer normal feilrate +7 sek pr døgn og 0,3 ms slagfeil - ikke supert, men langt fra lugubert. Og slett ikke dårlig til å være et rimelig kinesiskfabrikkert urverk, designet i Sveits tilbake på 1930/-40-tallet.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 timer siden):

hva med bakgrunnsstøy?

det er en APP man laster ned og så bruker man mikrofon på mobiltlf såvidt jeg skjønner?

En app, ja - denne finnes kun for Android (for iOS gir muligens ToolWatch noe liknende funksjonalitet?).

Styrken er at den er veldig enkel å bruke. Når jeg sammenlikner måleresultatene med opplevd feilrate over tid, virker den å være ganske nøyaktig. Største mangel er vel at den ikke måler amplitude. Er selvsagt ikke for kvartsklokker.

Bakgrunnsstøy kan forstyrre målingen ja, de spredte trianglene du ser i grafikken fra min måling kommer nok fra slik støy. Det kan være trafikk utenfor vinduet, en kjøleskapskompressor som starter, whatever. Men det går an å plassere klokken foran  mikrofonen på et vis som gjør at den blokkerer for annen lyd samtidig som egen lyd oppfattes.

 

Lenke til kommentar

Det er flere sånne apper, de gjør jo egentlig ikke så mye annerledes enn den Timermatic tingen de fleste urmakere bruker, bare at mic'en i stativet på disse apparatene er mye bedre enn den på mobilen, så de kan plukke opp mye mere detaljer, som amplitude.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...