Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ei certina klokke med original lærreim.

Synes låsemekanismen er dårlig.

Om eg strammer håndleddet så går den opp :S

Vurderer å gå over til metallenken istedet.

Men metal er ikke det samme som lær. :(

Noen tips?

Hva slags lås er det du har i dag? Min Certina har en "kneppe-clasp" på lærremen, som jeg er veldig fornøyd med. Den er noe ala dette: http://www.ebay.com/itm/20MM-LEATHER-WATCH-STRAP-BAND-DEPLOYMENT-CLASP-FOR-CERTINA-LIGHT-BROWN-1A-/310907655957

 

Edit: Heter vel en deployment clasp ser jeg. Jeg vet ikke helt hvorfor man skal betale 1000+ når man får ekte lær med clasp til 2-300? http://www.ebay.com/itm/21MM-LEATHER-WATCH-BAND-STRAP-DEPLOYMENT-CLASP-BRACELET-FOR-CERTINA-BLACK-WS-3B-/311087791317

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Edit: Heter vel en deployment clasp ser jeg. Jeg vet ikke helt hvorfor man skal betale 1000+ når man får ekte lær med clasp til 2-300? http://www.ebay.com/itm/21MM-LEATHER-WATCH-BAND-STRAP-DEPLOYMENT-CLASP-BRACELET-FOR-CERTINA-BLACK-WS-3B-/311087791317

 

Deployant, ikke deployment.

 

Derom strides de lærde - jeg vil si "deployment" gir best mening rent engelsksspråklig.

Google gir

460.000 resultater på "Deployant clasp"(https://www.google.no/search?q=deployant+clasp) og

524.000 resultater på "Deployment clasp" (https://www.google.no/search?q=deployment+clasp).

 

Samtidig gir "Butterfly clasp" 1.200.000.

 

edit: Kanskje "Deployant" egentlig er fransk?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en Citizen klokke hvor låsen har gått i stykker (se vedlagt bilde).

Den ene "hempen på låsen er knukket/borte). 

Leverte den inn og fikk først vite at de kunne bestille låsen og det ville komme på ca 500..

Fair enough. Så ringer de etter et par dager og sier at de ikke kan få tak i låsen, men at 

de kan få tak i samme rem (kun en eneste igjen visstnok da den ikke er i produksjon mer),

men da koster det 1.500 !! Spør da om det ikke er noen annen 

rem de kan sette på som ikke koster så mye, men det var visstnok et uvanlig/rar festeanordning så det gikk ikke. Alternativet var å bruke den som "lomme-ur".

 

Noen tips til butikker/e.l. jeg kan høre med som kan fikse det billigere? 1500 for ny rem hørtes mye ut?

Håper på tips/svar.

 

Bilde av låsen:

post-147792-0-95847900-1446133695_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Horologisk imponerende, og dersom økonomien hadde tillatt det ville jeg kanskje kjøpt en og plassert i en safe med klokker jeg sjeldent eller aldri brukte på armen. 

 

Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt fan av open heart, skeleton ol. Noen elsker jo det. For meg holder det å se gjennom baklokket. Skiven kan være hel for min del (med unntak for de jeg har sett som er direkte vakker, selv uten hel skive). 

Lenke til kommentar

Horologisk imponerende, og dersom økonomien hadde tillatt det ville jeg kanskje kjøpt en og plassert i en safe med klokker jeg sjeldent eller aldri brukte på armen.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt fan av open heart, skeleton ol. Noen elsker jo det. For meg holder det å se gjennom baklokket. Skiven kan være hel for min del (med unntak for de jeg har sett som er direkte vakker, selv uten hel skive).

Her er det vel synlig urverk av nødvendighet så vidt jeg forsto, ikke open heart for moro. For å få klokka så tynn må verk og skive dele "etasje".
Lenke til kommentar

 

Horologisk imponerende, og dersom økonomien hadde tillatt det ville jeg kanskje kjøpt en og plassert i en safe med klokker jeg sjeldent eller aldri brukte på armen.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt fan av open heart, skeleton ol. Noen elsker jo det. For meg holder det å se gjennom baklokket. Skiven kan være hel for min del (med unntak for de jeg har sett som er direkte vakker, selv uten hel skive).

Her er det vel synlig urverk av nødvendighet så vidt jeg forsto, ikke open heart for moro. For å få klokka så tynn må verk og skive dele "etasje".

 

Det stemmer forsåvidt, men det er derfor jeg skrev "ol.". Uavhengig av grunn synes jeg skiven er penest urørt.  

Lenke til kommentar

Var i dag i JLC-butikken i London, hvor jeg så på diverse Reverso og Master Geographic. Har veldig lyst på sistnevnte, beklageligvis likte jeg best Reverso i en størrelse hvor jeg ikke liker viserene eller skiva (1931 tribute). Veldig god service der. Fikk med meg en flott brosjyre og kortet til selgeren. Var så senere innom Rolex i samme området hvor jeg spurte om det var mulig å få se på en Daytona i stål. Fikk kontant beskjed om at de hadde ingen av det og at det visstnok var 2.5 år (!!!!!!) ventetid på de. Ble ikke spurt om jeg hadde lyst til å se på f.eks two tone, så fikk inntrykket av at den blærete selgeren kun var opptatt av å selge Submariners i gull til rike 60-åringer (var to før meg som ville ha en sånn). Om det virkelig er sant at det er så lang ventetid på en Daytona i stål er det fan meg snakk om religiøse brandwhoring-tilstander, verre enn det man ser med de verste 'Apple evangelists'...

Lenke til kommentar

Om det virkelig er sant at det er så lang ventetid på en Daytona i stål er det fan meg snakk om religiøse brandwhoring-tilstander, verre enn det man ser med de verste 'Apple evangelists'...

Eventuelt en ekstremt høy etterspørsel. Rolex produserer ca 750.000 klokker i året. Det er over 2000 om dagen, før man regner med fridager. Det er grenser for hvor stort volum man kan presse ut dersom man skal ha en viss kvalitet. 

Lenke til kommentar

Tja. Hvis man tar utgangspunkt i at det selges mye til dem som gjerne vil bli spottet med en Rolex, og at mange av dem nøyer seg med en Sub, Oyster Perpetual, Datejust eller de andre inngangsmodellene, er det nok ikke så mange Daytona igjen pr land på verdensbasis. Det har jo du egentlig allerede fått svaret på, siden det er 2,5 år å vente. Nå skal det riktignok sies at ventetidene varierer fra butikk til butikk. Hver butikk får sin fair share, uten at det virker som den er kjempekonsekvent. I London er det langt flere Rolexkjøpere enn i noen norsk by, så det er jo mulig butikken du var i har større backorder enn f. eks. Lervik. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...