Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En tidligere roommate har en. Altså, det skal mye til før en quartzklokke er dårlig, det er bare utrolig uinteressant, og koster jo absolutt ingenting å produsere, så det er høy brand premium. Også er de 45mm, som i mine øyne er alt for stort og klumpete og blingete, i det minste når det ikke har noe formål, som en 5000 meters diver eller flieger. 

 

Men hvis du liker utseendet kommer den jo til å vise tiden. 

Endret av Phelge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Btw, er denne siden legit? Den prisen på klokken virker litt for god til å være sant...?

I klokkeverden er det alltid halv pris på alt.

 

 

Dette må være det dummeste utsagnet jeg noensinne har hørt. Hvor kommer det fra? Vil heller påstå at i klokkeverden så er det aldri salg på noe. Da tenker jeg selvsagt på ordentlige high-end ur, ikke quartz og annet homage skrap.

Lenke til kommentar

Er alltid salg på ur på nett, men merk noen typer(rester?). Gjelder high-end i 100k klassen og. Men det er sånn type 1-8% rabatt vi snakker om. Noen ganger mer såklart. Urverket.no er flink med rabatter. Ellers er det sjeldent det er noe rabatt i det hele tatt.

Over 5k så begynner det allerede med null rabatt, spesielt i butikker. Noen ganger har butikkene salg på noen klokker som Longines, Tag H og Tissot, men det kommer som skuddår.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Er alltid salg på ur på nett, men merk noen typer(rester?). Gjelder high-end i 100k klassen og. Men det er sånn type 1-8% rabatt vi snakker om. Noen ganger mer såklart. Urverket.no er flink med rabatter. Ellers er det sjeldent det er noe rabatt i det hele tatt.

Over 5k så begynner det allerede med null rabatt, spesielt i butikker. Noen ganger har butikkene salg på noen klokker som Longines, Tag H og Tissot, men det kommer som skuddår.

 

Man får rabatt på de aller fleste ur, men det er begrenset hvor mye. Merket har typisk en "maks" grense forhandleren kan tilby. Men det er dog noen forhandlere som nekter å gi tilbud da de selger sortimentet sitt til asiatere som ikke ber om rabatt da de allerede har ekstreme rabatter ved å komme her å handle. 

Lenke til kommentar

En tidligere roommate har en. Altså, det skal mye til før en quartzklokke er dårlig, det er bare utrolig uinteressant, og koster jo absolutt ingenting å produsere, så det er høy brand premium. Også er de 45mm, som i mine øyne er alt for stort og klumpete og blingete, i det minste når det ikke har noe formål, som en 5000 meters diver eller flieger. 

 

Men hvis du liker utseendet kommer den jo til å vise tiden. 

 

Alle dyre klokker er "brand premium", koster ikke ekstremt mye å produsere et mekanisk urverk heller untatt i spesielle tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle dyre klokker er "brand premium", koster ikke ekstremt mye å produsere et mekanisk urverk heller untatt i spesielle tilfeller.

Tja. Marginalkosten ved å lage en mekanisk klokke til er selvsagt ikke veldig høy, men high-end-produsentene lager små volum av kompliserte ting og har derfor drøy R&D-kost per enhet samtidig som de trenger mye spesialisert arbeidskraft og mange dyre maskiner.

 

Er det verdt det? Ikke om man er fornuftig. En Seiko mekanisk klokke har stort sett de samme delene som min JLC til hundre ganger prisen, bare laget på en billigere måte og ikke polert og pyntet og laget for hånd. Men jeg er ikke sikker på at det er JLC som har de beste marginene på urverket.

 

(Normalt kan man få 5-10% på dyre klokker hos norske forhandlere. Mindre på ekstremt populære modeller som Submaster, mer på ting forhandleren vil bli kvitt)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Alle dyre klokker er "brand premium", koster ikke ekstremt mye å produsere et mekanisk urverk heller untatt i spesielle tilfeller.

Tja. Marginalkosten ved å lage en mekanisk klokke til er selvsagt ikke veldig høy, men high-end-produsentene lager små volum av kompliserte ting og har derfor drøy R&D-kost per enhet samtidig som de trenger mye spesialisert arbeidskraft og mange dyre maskiner.

 

Er det verdt det? Ikke om man er fornuftig. En Seiko mekanisk klokke har stort sett de samme delene som min JLC til hundre ganger prisen, bare laget på en billigere måte og ikke polert og pyntet og laget for hånd. Men jeg er ikke sikker på at det er JLC som har de beste marginene på urverket.

 

(Normalt kan man få 5-10% på dyre klokker hos norske forhandlere. Mindre på ekstremt populære modeller som Submaster, mer på ting forhandleren vil bli kvitt)

 

 

var ikke meningen å starte en diskusjon om det var verd det, bare å poengtere at om man kjøper high-end, spesielt med juverler og dill, så er kostanden av urverk og material (i de fleste tilfeller), godt under innkjøpspris uansett, så det bør ikke være et argument man tilegner så mye vekt, den båten havner man i okke som.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Alle dyre klokker er "brand premium", koster ikke ekstremt mye å produsere et mekanisk urverk heller untatt i spesielle tilfeller.

Tja. Marginalkosten ved å lage en mekanisk klokke til er selvsagt ikke veldig høy, men high-end-produsentene lager små volum av kompliserte ting og har derfor drøy R&D-kost per enhet samtidig som de trenger mye spesialisert arbeidskraft og mange dyre maskiner.

 

Er det verdt det? Ikke om man er fornuftig. En Seiko mekanisk klokke har stort sett de samme delene som min JLC til hundre ganger prisen, bare laget på en billigere måte og ikke polert og pyntet og laget for hånd. Men jeg er ikke sikker på at det er JLC som har de beste marginene på urverket.

 

(Normalt kan man få 5-10% på dyre klokker hos norske forhandlere. Mindre på ekstremt populære modeller som Submaster, mer på ting forhandleren vil bli kvitt)

 

Her går jeg utifra at du mener Submariner, og du har forsåvidt rett. AD kan selge noen ur med noe rabatt, men dette er typisk litt mindre ettertraktede (gull two-tone), eller veldig dyre ur med diamanter eller i platinum etc

Lenke til kommentar

 

 

Her går jeg utifra at du mener Submariner, og du har forsåvidt rett. AD kan selge noen ur med noe rabatt, men dette er typisk litt mindre ettertraktede (gull two-tone), eller veldig dyre ur med diamanter eller i platinum etc

 

 

Min erfaring er at de aller fleste modellene selges til rabatterte priser om man spør om det, så lenge det ikke er svært populære modeller som Submaster som Audun så fint sier det ;) 

Lenke til kommentar

 

 

Her går jeg utifra at du mener Submariner, og du har forsåvidt rett. AD kan selge noen ur med noe rabatt, men dette er typisk litt mindre ettertraktede (gull two-tone), eller veldig dyre ur med diamanter eller i platinum etc

 

 

Min erfaring er at de aller fleste modellene selges til rabatterte priser om man spør om det, så lenge det ikke er svært populære modeller som Submaster som Audun så fint sier det ;)

 

 

Joda, men her snakker vi 5-10% ikke at "i klokkeverden er det alltid halv pris på alt."

Lenke til kommentar

 

 

 

Her går jeg utifra at du mener Submariner, og du har forsåvidt rett. AD kan selge noen ur med noe rabatt, men dette er typisk litt mindre ettertraktede (gull two-tone), eller veldig dyre ur med diamanter eller i platinum etc

 

 

Min erfaring er at de aller fleste modellene selges til rabatterte priser om man spør om det, så lenge det ikke er svært populære modeller som Submaster som Audun så fint sier det ;)

 

 

Joda, men her snakker vi 5-10% ikke at "i klokkeverden er det alltid halv pris på alt."

 

Nå var min kommentar ment å ha en slump humor i seg. Poenget mitt var at en trenger ikke kaste seg rundt for at man får noen prosent rabatt, det er helt standard å ikke betale "veiledende pris".

Lenke til kommentar

 

En tidligere roommate har en. Altså, det skal mye til før en quartzklokke er dårlig, det er bare utrolig uinteressant, og koster jo absolutt ingenting å produsere, så det er høy brand premium. Også er de 45mm, som i mine øyne er alt for stort og klumpete og blingete, i det minste når det ikke har noe formål, som en 5000 meters diver eller flieger. 

 

Men hvis du liker utseendet kommer den jo til å vise tiden. 

 

Alle dyre klokker er "brand premium", koster ikke ekstremt mye å produsere et mekanisk urverk heller untatt i spesielle tilfeller.

 

AtW

 

Selvfølgelig, men i brand premiumet til en Rolex får man en bit av historien bak en produsent som har gjort oppfinnelser som selvtrekkende verk, gas escape valve og lignende. 

 

Det er derimot totalt lol å betale 1000 kroner for et 5-kroners urverk i en blikkboks designet av to 20-åringer som møtte hverandre på Bali og hadde "felles lidenskap for fashion" eller hva søren historien til sånne merker pleier å være. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

En tidligere roommate har en. Altså, det skal mye til før en quartzklokke er dårlig, det er bare utrolig uinteressant, og koster jo absolutt ingenting å produsere, så det er høy brand premium. Også er de 45mm, som i mine øyne er alt for stort og klumpete og blingete, i det minste når det ikke har noe formål, som en 5000 meters diver eller flieger. 

 

Men hvis du liker utseendet kommer den jo til å vise tiden. 

 

Alle dyre klokker er "brand premium", koster ikke ekstremt mye å produsere et mekanisk urverk heller untatt i spesielle tilfeller.

 

AtW

 

Selvfølgelig, men i brand premiumet til en Rolex får man en bit av historien bak en produsent som har gjort oppfinnelser som selvtrekkende verk, gas escape valve og lignende. 

 

Det er derimot totalt lol å betale 1000 kroner for et 5-kroners urverk i en blikkboks designet av to 20-åringer som møtte hverandre på Bali og hadde "felles lidenskap for fashion" eller hva søren historien til sånne merker pleier å være. 

 

ref northtwentytwo og Daniel Wellington.

 

disse er sannsynligvis ikke fake, men kanskje bakdørssalg(fabrikken overproduserer med vilje og selger litt på si) - så dette er muligens ganske nær kostpris(minus markedsføring selvsagt, som jo gjerne er hovedutgiften til slike merker):

 

http://www.aliexpress.com/item/Hot-Fashion-Women-quartz-watch-casual-women-rhinestone-watches-brand-stainless-steel-women-dress-Wristwatches-Relogio/32424875042.html?spm=2114.01020208.3.60.Kk4HeB&ws_ab_test=searchweb201556_1_79_78_77_82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_8

http://www.aliexpress.com/item/New-Style-Fashion-Men-Casual-Famous-Brand-Quartz-Waterproof-Watch-Wristwatch-Gift-Display-Gift-montre-reloj/32318847767.html?spm=2114.01020208.3.36.fgagUB&ws_ab_test=searchweb201556_1_79_78_77_82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_8

Endret av toth
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men i brand premiumet til en Rolex får man en bit av historien bak en produsent som har gjort oppfinnelser som selvtrekkende verk

 

Nåja. Ikke for å undervurdere Rolex, som har gjort forbedringer til mange ting i automatiske verk og ur, også selvtrekkmekanismen, men fant den opp gjorde de ikke. Det gjorde John Harwood.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...